Toon posts:

Installatie Linux enkel met netwerk en floppy?

Pagina: 1
Acties:
  • 124 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
:?Wie kan me effe zeggen hoe ik het moet aanpakken als ik linux op een 486dx2 met hd van 800mb, met verder enkel een floppy-drive, 16 mb ram en een netwerkkaart met (kabel)internet verbinding wil installeren?
(geen dualboot nodig)
bvd.

Verwijderd

Ga naar de site van een distro die een netbased install toe laat.

Bijvoorbeeld debian ( www.debian.org )
Download de flopies. Maak de floppies met het progje rawrite(2) op een windows/dos systeem (of dd onder linux).

Voor debian staat de uitleg precies op de site. Je hebt daarvoor 6 flopies nodig; de rest kan allemaal via htttp/ftp.

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:20
Welke distributrie wil je? Ze kunnen het namelijk allemaal. En het is allemaal niet echt moeilijk. Simpelweg komt het er op neer dat je opstart van een flop waarvan het installatieprogramma wordt geladen. Van diezelfde of van een andere flop kan dan ook de driver worden geinstalleerd voor jouw netwerkkaart. Daarna wordt de rest van de benodigde bestanden van een ftp-site getrokken.

• Infern0
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-03 23:51

Infern0

Hou die ontzettende rust!!

als je debian wil installeren via floppy's volg dan deze instructie:
http://panic.et.tudelft.nl/debian/handleiding/debian22hdl.html

paragraaf 3.15

http://www.bsdfreaks.nl Home site: http://rob.lensen.nu /me was RobL

Verwijderd

Topicstarter
Hee, dank je. dan heb ik het veel ingewikkelder voorgesteld dan het is. Of lijkt het maar zo? :)

Wat betreft de distro: het maakt me niet zo veel uit. het moet een webserver worden. ik dacht zelf in 1e instantie aan slackware of suse.
btw: alles wat op het net staat is dus ook een afspiegeling wat je op de cdrom's aantreft van de distro's?

Verwijderd

Op maandag 13 augustus 2001 00:23 schreef Snailer het volgende:
Hee, dank je. dan heb ik het veel ingewikkelder voorgesteld dan het is. Of lijkt het maar zo? :)
We'll see >:) ;)
Wat betreft de distro: het maakt me niet zo veel uit. het moet een webserver worden. ik dacht zelf in 1e instantie aan slackware of suse.
In het geval je Slackware en Debian neemt, pak je wel meteen distro's die minder newbie friendly zijn. Je leert het daardoor wel meteen goed, alleen moet je wel het nodige doorzettings vermogen hebben.

Zie vooral ook de FAQ op NOS ([topic=163843] hier op NOS, dat daar speciaal voor is.
RedHat en Mandrake, zijn voorbeelden van distro's die juist uitermate geschikt zijn voor newbies.
Suse zit er ergens tussenin.
btw: alles wat op het net staat is dus ook een afspiegeling wat je op de cdrom's aantreft van de distro's?
Hoe bedoel je dat :?
Aan de website kan je inderdaad wel een beetje afspiegelen met wat voor een soort distro je te maken hebt ja.
In het geval van debian/slackware, dus no nonsense.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:45

deadinspace

The what goes where now?

Op maandag 13 augustus 2001 00:28 schreef nelske het volgende:
In het geval je Slackware en Debian neemt, pak je wel meteen distro's die minder newbie friendly zijn. Je leert het daardoor wel meteen goed, alleen moet je wel het nodige doorzettings vermogen hebben.
Yup, is bijvoorbeeld de hele Debian install textbased, en kun je vragen krijgen waarvan je denkt 'wat moet ik hiermee?'. Maar er zijn goede install-handleidingen en je kunt natuurlijk altijd hier vragen stellen.
Hoe bedoel je dat :?
Aan de website kan je inderdaad wel een beetje afspiegelen met wat voor een soort distro je te maken hebt ja.
In het geval van debian/slackware, dus no nonsense.
Ik denk dat hij bedoelt dat de web-archives van de distro in kwestie een soort kopie van de cdroms is, zodat je in plaats van de cdroms het web kan gebruiken.
Dit is gedeeltelijk waar. Je kan bij de meeste distro's inderdaad het web gebruiken in plaats van de cdroms, maar een webinstall is meestal ietsje minder makkelijk dan een cdrom install, en in het geval van Debian (de enige waar ik uitgebreide ervaring mee heb) is het web iig geen kopie van de cdroms, maar meer andersom. Dit omdat Debian erg vaak van inet geinstalled wordt. Ook als je Debian testing of unstable wilt draaien, dan moet je van inet installen en je packages daar van af installeren. Er zijn wel isos voor testing, maar dit zijn dus echt maar 'snapshots' van de testing die op dat moment op het web stond.
Om je vraag 'of het kan' te beantwoorden: ik heb al redelijk wat keren Debian geinstalleerd, maar nog nooit van cdrom :)

• Aaargh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 10:34

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Op maandag 13 augustus 2001 01:09 schreef deadinspace het volgende:
Om je vraag 'of het kan' te beantwoorden: ik heb al redelijk wat keren Debian geinstalleerd, maar nog nooit van cdrom :)
Bij Debian is imho de netwerk install meer regel dan uitzondering :)

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

• Vaagharses
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-12-2022
OpenBSD en FreeBSD kunnen ook over het netwerk (ftp, http enz) geïnstalleerd worden. Scheelt ook nog floppy's, voor deze ossen heb je er -dacht ik- maar 2 nodig :)

Anti Geluidsmuur Front Amstelveen telt 17.800 lantaarnpalen; hoeveel heeft jouw gemeente?

• RG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

Op maandag 13 augustus 2001 03:32 schreef Aaargh! het volgende:

[..]

Bij Debian is imho de netwerk install meer regel dan uitzondering :)
Ben ik dan de uitzondering?? Ik krijg Debian absoluut niet via het internet geinstalleerd. Misschien een bug in de woody setup, dat weet ik niet..

[deze advertentieruimte is te koop]

Verwijderd

Op maandag 13 augustus 2001 10:21 schreef Groot-Moefti het volgende:

[..]

Ben ik dan de uitzondering?? Ik krijg Debian absoluut niet via het internet geinstalleerd. Misschien een bug in de woody setup, dat weet ik niet..
Doe anders gewoon potato installeren en later een dist-upgrade naar woody ;)
Moet gegarandeerd werken.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 13 augustus 2001 01:09 schreef deadinspace het volgende:

Ik denk dat hij bedoelt dat de web-archives van de distro in kwestie een soort kopie van de cdroms is, zodat je in plaats van de cdroms het web kan gebruiken.
Dit bedoelde ik inderdaad. :)

Verwijderd

Topicstarter
Arch! Gisteravond heb ik geprobeerd om alles voor elkaar te 'kloten', nadat ik een voeding had opgeblazen >:) , alles ging goed totdat de melding verscheen dat ik met m'n 16 van de 30 mb benodigde ram géén ftp-installatie kon uitvoeren. :( (dit was met suse)
Wat nu?
Ik kan het proberen met een nfs-installatie alleen:
1. weet ik er geen op het internet te vinden met de installatiebestanden en lokaal heb ik niets draaien.
2. ik heb op het gebied van nfs geen ervaring.
|:(

• Kippenijzer
  • Laatst online: 16-08 09:43

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Install Salckware 8.0

Haal bare.i (of een andere, weet ik niet zeker) en color.gz en network.dsk van www.slackwae.com

dd of rawrite ze op 3 floppen... Boot bare.i laad color.gz doe login en voer network uit (dan vraagt hij om de network.dsk)

En daarna setup starten en vanaf ftp installen...

• deadinspace
  • Laatst online: 23:45

deadinspace

The what goes where now?

Nee, 16 meg lijkt me ietwat weinig voor distro's als Mandrake of SuSE. Debian kan iig met 16meg geinstalled worden, en Slackware ook gok ik.
Pagina: 1