Aansluiten Sonos ARC, TV en HTPC

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjwentink
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04-06 23:25
Hoi allen

Ik kan wat aansluitings hulp gebruiken.

Ik bezit een tv met 4k HDR + HDMI arc verbinding.

Een kpn tv kastje met HDMI

Ik wil een Sonos arc aanschaffen en bezit momenteel al een htpc met HDMI.

Hoe kan ik alle componenten met elkaar zo efficiënt mogelijk verbinden zodat ik zowel tv kan kijken via kpn, kan switchen naar de htpc en zo 4k dolby atmos files af te spelen via de Sonos arc en via tel de arc kan bedienen voor muziek in de kamer dmv Spotify?

Hoor graag van jullie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_fragle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-04 16:44

mr_fragle

Don't forget the guide

Weet niet of ik je vraag helemaal begrijp (of het probleem snap), maar je kan de HTPC en het KPN-kastje (en je Xbox/PS, etc.) op de TV aansluiten. Dan hoef je alleen een HDMI kabel van TV naar de ARC te leggen.

Als je op de TV wisselt van input (tussen KPN en HTPC) blijft het geluid gewoon via de ARC gaan.

ARC kan je uiteraard ook los met je telefoon (Sonos App) bijvoorbeeld spotify laten spelen.

Is dit wat je voor ogen hebt?

And now the most interresting part of deze grot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Aangezien de Sonos Arc slechts 1 HDMI aansluiting heeft, is er ook maar 1 optie om dit aan te sluiten. Een HDMI kabel van de eARC poort van de Sonos Arc naar de televisie; bij voorkeur ook een eARC poort. Je htpc en KPN kastje met HDMI kabels aansluiten op de televisie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suzuki1200
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-08-2023
Zoals hiervoor gezegd idd va de tv. Echter, als die geen Earc aansluiting heeft zal je wss geen Dolby Atmos krijgen op de Sonos. De tv zal dan alleen maar geluid in lagere kwaliteit doorgeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03:04

FeaR

In GoT we trust

suzuki1200 schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 11:31:
Zoals hiervoor gezegd idd va de tv. Echter, als die geen Earc aansluiting heeft zal je wss geen Dolby Atmos krijgen op de Sonos. De tv zal dan alleen maar geluid in lagere kwaliteit doorgeven.
Niet correct. Dolby Atmos is data die aan een Dolby signaal toe wordt gevoegd. Wordt dit aan een Dolby TrueHD signaal toegevoegd dan heb je inderd eARC nodig. Wordt dit signaal aan Dolby Digital (Plus) toegevoegd dan heb je Atmos op een lagere bitrate en kan dit over HDMI ARC en S/PDIF. Diensten zoals Netflix gebruiken die manier.

Overigens is hoe aan te sluiten mijns inziens een kwestie van de handleiding lezen @pjwentink

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suzuki1200
FeaR schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 11:55:
[...]

Niet correct. Dolby Atmos is data die aan een Dolby signaal toe wordt gevoegd. Wordt dit aan een Dolby TrueHD signaal toegevoegd dan heb je inderd eARC nodig. Wordt dit signaal aan Dolby Digital (Plus) toegevoegd dan heb je Atmos op een lagere bitrate en kan dit over HDMI ARC en S/PDIF. Diensten zoals Netflix gebruiken die manier.

Overigens is hoe aan te sluiten mijns inziens een kwestie van de handleiding lezen @pjwentink
Ik kan je deels gelijk geven en was wat ongenuanceerd. Ietwat oudere tv's geven immers niet noodzakelijk het geluid 1 op 1 door (geen passthrough) en zullen dan enkel DD5.1 of PCM doorgeven ipv DD+5.1 of LPCM.
Het kan dus via arc maar hangt af van de tv die het signaal dan verstuurt naar de Sonos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03:04

FeaR

In GoT we trust

suzuki1200 schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 12:08:
[...]
Het kan dus via arc maar hangt af van de tv die het signaal dan verstuurt naar de Sonos.
Dat is helemaal waar en het kan nog erger. Als je pech hebt dan ondersteunt de TV geen DTS (redelijk vaak voorkomend) maar ook Dolby Digital niet. Dan zit je naar 2.0 te luisteren over je aangesloten home cinema. Al is DTS weer geen issue met Sonos aangezien Sonos die track niet ondersteunt.

Onder andere wel redenen waarom ikzelf niet aan Sonos zou beginnen. Geen DTS ondersteuning is één maar ook dat je toe bent gewezen op HDMI (e)ARC als je meer dan één bron hebt. Met één bron zou je nog direct naar de Sonos kunnen gaan met HDMI (al dan wel weer zonder DTS). HDMI ARC heeft mij nog te veel nukken.

[ Voor 32% gewijzigd door FeaR op 18-12-2020 12:26 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suzuki1200
FeaR schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 12:21:
[...]

Dat is helemaal waar en het kan nog erger. Als je pech hebt dan ondersteunt de TV geen DTS (redelijk vaak voorkomend) maar ook Dolby Digital niet. Dan zit je naar 2.0 te luisteren over je aangesloten home cinema. Al is DTS weer geen issue met Sonos aangezien Sonos die track niet ondersteunt.

Onder andere wel redenen waarom ikzelf niet aan Sonos zou beginnen. Geen DTS ondersteuning is één maar ook dat je toe bent gewezen op HDMI (e)ARC als je meer dan één bron hebt. Met één bron zou je nog direct naar de Sonos kunnen gaan met HDMI (al dan wel weer zonder DTS). HDMI ARC heeft mij nog te veel nukken.
In zulk geval kan ik - uit persoonlijke ervaring - echt de HDFury Arcana aanraden. Uiteraard had Sonos idd misschien iets meer transcoding (of meerdere hdmi poorten) kunnen voorzien, maar dat hebben ze dus niet gedaan. Ik heb de arcana nu aangesloten tussen de bronnen en de Sonos en heb daarmee, ondanks dat de tv enkel DD5.1 ondersteunde, wel DD5.1+, Atmos..,
De meerdere bronnen heb ik met een AliExpress 4K Hdmi switch aangesloten en alles werkt nu perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjwentink
Is in dat geval een 4k / hdr 10 / 60fps capable Switch dan überhaupt niet de dé oplossing;

Htpc dmv HDMI in de input van de switch , 1 ooutput naar de tv , een naar de arc ?

Indien dit alles zou oplossen, welke switch zouden jullie aanbevelen?
Gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suzuki1200
pjwentink schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 09:32:
Is in dat geval een 4k / hdr 10 / 60fps capable Switch dan überhaupt niet de dé oplossing;

Htpc dmv HDMI in de input van de switch , 1 ooutput naar de tv , een naar de arc ?

Indien dit alles zou oplossen, welke switch zouden jullie aanbevelen?
Gr
Dat gaat niet lukken.
Een switch heeft volgens mij in principe maar 1 output en zelfs mocht hij er twee hebben zal hij geluid en beeld niet scheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjwentink
Wellicht denk ik verkeerd en moet het dit zijn:

Niet de htpc maar de tv staat centraal :

Sonos arc met HDMI naar de (e)Arc vd tv. Vervolgens alle overige devices (kpn kastje / htpc / chromecast) op de overige HDMI poorten vd tv.

Heb ik op deze wijze op alle devices die aangesloten zijn op de tv de volle audio weergave vanuit de Sonos arc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_fragle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-04 16:44

mr_fragle

Don't forget the guide

pjwentink schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 19:11:

Sonos arc met HDMI naar de (e)Arc vd tv. Vervolgens alle overige devices (kpn kastje / htpc / chromecast) op de overige HDMI poorten vd tv.

Heb ik op deze wijze op alle devices die aangesloten zijn op de tv de volle audio weergave vanuit de Sonos arc?
Zie mijn eerste reactie :) Ja dus, met dien verstande dat veel TV's (en de SONOS) niks met DTS kunnen.

Voor wat betreft je Spotify kan je direct met de ARC connecten (Sonos app). Daar valt de TV dus tussen uit.

Ook kan een nadeel zijn dat als je alleen audio wil spelen je TV aan moet staan (kan irritant zijn bij bijvoorbeeld DVD speler die je ook al CD speler zou willen gebruiken). Als zijn daar natuurlijk betere oplossingen voor dan een ARC.

And now the most interresting part of deze grot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suzuki1200
pjwentink schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 19:11:

Ja, afhankelijk van de mogelijkheden van de tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• road rebel
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-06 12:23
.

[ Voor 99% gewijzigd door road rebel op 22-12-2020 11:28 ]

Pagina: 1