Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RWVV
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 28-04 08:24
Ik heb gisteren mijn nieuwe QHD Dell S2721DGFA ontvangen. Deze monitor zou een updated versie zijn van de S2721DGF, die hier op tweakers.net een vermogen van 32W zou hebben.

Het energielabel dat bij de nieuwe monitor zat zegt dat het een efficiëntieklasse G heeft met een gebruik van 29kWh/1000h, wat ik herleid tot een vermogen van 29W. Er stond ook een rating voor HDR bij, 28kWh/1000h. (Minder vermogen voor HDR content? Apart.)

In eerste instantie schrok ik nogal van het energielabel, het slechtst mogelijke. Voor de keuze van mijn nieuwe monitor heb ik ook gekeken naar het vermogen van verschillende QHD monitors en gezien ik op zoek was naar een 27 inch formaat hadden alle opties een vermogen tussen 26W en 36W. Sommige webshops plakten er een energielabel bij, B of C voor deze range.

Ik begin te twijfelen over de betrouwbaarheid van de energielabels die webshops aan monitoren geven, of er is misschien een update gekomen in het labelsysteem. Kan iemand uitleggen of ik nu echt een worst in class monitor heb gekocht of dat er iets anders aan de hand is? 29W classificeer ik niet als energie slurpend en ik moet nog een IPS gaming monitor tegenkomen van dit formaat dat significant zuiniger is. Wat zou een klasse A monitor dan voor een vermogen hebben?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Energielabel G klopt geen drol van bij deze monitor... Het lijkt erop dat de webshop er een verkeerd label bij geleverd heeft. Het is gewoon een relatief zuinig LCD paneel met LED backlight. Hij heeft de volgende specs:

Energielabel: 41W
'Typical' verbruik: 32W
Maximaal: 90W
Stand-by: 0.3W
Jaarlijks gemiddeld verbruik: 59.86kWh
Energielabel: B

Het maximale van 90W lijkt heel veel, maar dit wordt gemeten op 100% helderheid van een volledig wit scherm. Dit kost relatief gezien het meeste vermogen om weer te geven. Ik zou rond de 40w aanhouden bij het weergeven van gevarieerde content

[ Voor 25% gewijzigd door stin00 op 18-12-2020 10:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerritvan3hoog
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16-11-2024
Ik heb diezelfde monitor en schrok ook van het energielabel, hoe kan dat?
Nu is er een artikel op tweakers die dit verduidelijkt, geldt ook voor (uiteraard) televisies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Zo'n label zegt natuurlijk ook niet alles, als je van 0.1W naar 0.9W gaat is dat 'heel erg', maar onder aan de streep vooral 'heel erg weinig'.

Hoewel het idee is dat je met een label een goede indicatie van efficiency/zuinigheid zou moeten hebben is het in de praktijk toch behoorlijk apparaat-specifiek wat de impact is. Een monitor die opeens 1kW slikt is natuurlijk een ander verhaal dan 10 modellen die tussen de 10 en 40 hangen en daar een hele range aan labels binnen krijgen.

[ Voor 19% gewijzigd door johnkeates op 27-02-2021 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-04 07:05

Cidious

The Bloody Gent

Wait whut? Wat is er geüpdate in versie a?

R7 9800X3D + ASUS ROG STRIX X870E-E + RTX 4090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gevulde koek
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 29-09-2024
De labels gaan uit van de standaardhelderheid. Volgens mij is ook het enige verschil tussen de A en niet-A de standaardhelderheid. De zuinigheid van de S2721DGF is vrij gemiddeld vergeleken met andere panelen, 32 watt bij 200 nit volgens hardware unboxed https://www.youtube.com/watch?v=D3vbqyjgPpY.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:37
Ik kocht laatst een HP 4k monitor (HP 27f 4K) en daarbij precies hetzelfde die had ook energielabel G. Dat stond er op de doos terwijl er op de monitor zelf na uitpakken wel een groen a label zat.
Pagina: 1