Ervaringen met Novy HR afzuigkap voor wtw?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-05 12:19
Zijn er hier mensen die een Novy HR afzuigkap hebben aangesloten op hun wtw-installatie en die hun ervaringen willen toelichten? Met de zoekfunctie heb ik twee (positieve) entry's gevonden op het forum, maar die waren niet heel uitgebreid.

Ik heb onlangs mijn wtw laten vervangen en ik wil nu ook de afzuigkap aanpakken, want die oude motorloze Atag die ik heb doet vrij weinig. Het assortiment van Novy spreekt mij wel aan en ik twijfel nog tussen een recirculatie kap met koolstoffilter of een HR kap. Met een voorkeur voor de laatste, maar dan moet het natuurlijk wel echt een verbetering opleveren.

Beste antwoord (via Vistajevski op 22-12-2020 11:58)

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Mijn broer had zo'n ding, motorloos met luchtgordijn. Werkte voor geen meter. Afzuiging op max en dan nog de helft er langs. Kun je beter recirculatiekap doen en de afzuiging op max zetten, dan bereik je al meer..

Liefst gewoon naar buiten. Ik kijk af en toe ook wel eens naar allerlei mooie constructies maar de bijbehorende prijskaartjes ..

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:33

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Volgens mij moet je nooit een afzuigkap met motor op je WTW aansluiten. Dan verstoor je de werking. Je kan dan beter voor recirculatie kiezen. Die lucht wordt namelijk gewoon weer uitgeblazen in huis.

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04-05 22:06
Tjebakka schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 10:13:
Volgens mij moet je nooit een afzuigkap met motor op je WTW aansluiten. Dan verstoor je de werking. Je kan dan beter voor recirculatie kiezen. Die lucht wordt namelijk gewoon weer uitgeblazen in huis.
'Verstoorde werking van je WTW' is natuurlijk veel minder kwalijk dan verstoorde werking van je longen. Recirculatiekappen komen in alle onderzoeken bijzonder slecht uit de bus. Dus als dat de afweging is is de beslissing snel gemaakt.

Die HR-kappen zijn speciaal bedoeld voor aansluiting op de WTW, dus ik ben ook wel benieuwd wat de ervaringen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vistajevski
Tjebakka schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 10:13:
Die HR-kappen hebben geen motor voor de afzuiging, maar ze creëeren een luchtgordijn rondom de kookplaat om de kookdampen in te sluiten. Ze bestaan al best een tijdje (ontwikkeld door Itho, voordat het Novy werd) en de fabrikant claimt "80% effectiviteit", maar ik ken niemand die zo'n ding daadwerkelijk heeft en een goede review heb ik ook nog nooit ergens gezien. Vandaar ook mijn vraag, want ze zijn best prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Werkt voor geen meter, zeker niet als je de grootste pit aan de rand van de plaat hebt. De helft wordt dan halfbakken de kap ingeblazen, de andere helft er juist naast. Die novy HR dingen zijn ook motorloos... dus zie niet echt waarin die zouden verschillen. Probleem is altijd dat de airflow veel te gering is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-05 23:58
Kan me ook niet voorstellen dat dit, buiten dat het kan, wenselijk is. Als je kijkt hoe vettig een reguliere afzuigkap en afvoer wordt.. lijkt me niet dat je zo'n vettige troep in je wtw systeem wilt hebben want dan ben je nog véél meer kwijt om het schoon te maken.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vistajevski
kabeltjekabel schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 18:26:
Werkt voor geen meter, zeker niet als je de grootste pit aan de rand van de plaat hebt. De helft wordt dan halfbakken de kap ingeblazen, de andere helft er juist naast. Die novy HR dingen zijn ook motorloos... dus zie niet echt waarin die zouden verschillen. Probleem is altijd dat de airflow veel te gering is.
Heb je ervaring ermee?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Mijn broer had zo'n ding, motorloos met luchtgordijn. Werkte voor geen meter. Afzuiging op max en dan nog de helft er langs. Kun je beter recirculatiekap doen en de afzuiging op max zetten, dan bereik je al meer..

Liefst gewoon naar buiten. Ik kijk af en toe ook wel eens naar allerlei mooie constructies maar de bijbehorende prijskaartjes ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vistajevski
kabeltjekabel schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 21:31:
[...]

Thnx, daar kan ik wat mee. Ik neem aan dat je broer inmiddels ook iets anders heeft :). Afvoer naar buiten wil ik liever niet vanwege de wtw, dus dan toch maar eens naar recirculatie kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Vistajevski schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 12:01:
[...]

Thnx, daar kan ik wat mee. Ik neem aan dat je broer inmiddels ook iets anders heeft :). Afvoer naar buiten wil ik liever niet vanwege de wtw, dus dan toch maar eens naar recirculatie kijken.
Ja, hij woont nu ergens anders met wel een afzuigkap met rechtstreekse afvoer naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripl3 D
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-05 06:38

Tripl3 D

Brother in Arms

Ik kan bevestigen dat die Novy HR afzuigkap een enorme teleurstelling is.
Je betaald er een godsvermogen voor, maar het werkt nauwelijks.
Had op basis van filmpjes op het internet er ook hoge verwachtingen van, maar het valt echt vies tegen.
Dat luchtgordijn is nauwelijks voelbaar en doet dus ook vrijwel niets.
Helaas nieuw aangeschaft, dus we doen het nu maar ouderwets met een raam open erbij of de mechanische ventilatie op maximaal.

It is better to be roughly right, than precisely wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonstauffenberg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-04 12:13
Hoi! ik zie je post nu pas. Wij hebben een Itho Daalderop HRU Eco 350 WTW installatie (afzuiging max 350 m2 per uur) en we hebben in onze open keuken een Novy afzuigkap met zo'n luchtgordijn. Zoals anderen opmerken werkt deze combinatie bij ons voor geen ene meter. Ik heb een Philips luchtfilter waar een fijnstof (M2.5) sensor op zit en die slaat knalrood uit wanneer we koken. Vanaf een waarde van 55 is de luchtkwaliteit 'zeer slecht' en bij ons slaat ie uit tot wel 102. We beraden ons nu wat we moeten doen.
Pagina: 1