Oude radiatorkraan valt uiteen: wat moet ik vervangen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drmadi
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22-06 14:21
Het viel me op dat mijn werkkamer niet makkelijk warm te krijgen is. We waren een radiatorombouw aan het maken en ik had wel wat verlies verwacht maar het is een fors stuk minder. De ombouw bevat een hoop openingen en kan niet dit volledige verlies veroorzaken (lijkt me)

Bij andere inspectie van de radiator vielen mij een paar zaken op:

1. Een kleine lekkage net onder de kraan. Deze heb ik even tijdelijk gefixt met wat waterstoppende tape.

2. De radiatorknop (witte ding, wat is de terminologie?) is zeer makkelijk van de radiator te halen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5s0FMNQbLYfIKKJ36Ndtfnz05IM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BsJrj2BLeE0Z90IHW68LqDyo.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hkeZj6r3VL9xVrKAb1WSlkb0yMA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eiDFNPfpz6aK7AFFSbmQYP7e.jpg?f=fotoalbum_tile

Hij draait eigenlijk sowieso niet lekker. Ik heb niet het idee dat die nog veel doet (dit is een nieuw huis voor ons). Er gebeurt wel wat aan de binnenkant van de knop (zwart stukje metaal gaat naar binnen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cVJPeckA6usvP1pSCEYtAz-i0Q8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oxlYNHpvFyWHwbRWBx2vVgMz.jpg?f=fotoalbum_large

en buiten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DbB_I02Yk8m3Rv6_Y2yI6sGE5aY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R1DseEMkrz8BYGwoWyHJm6es.jpg?f=fotoalbum_large

bij draaien) maar dat lijkt niet veel te doen op de verwarming. Ik kan de verwarming wel dichtdraaien maar maximaal open is een minder warm dan ik gewend ben.

3. Ik wil eigenlijk dat hele blok (t splitsing + knop) vervangen. Heb ik dan zoiets nodig: link ? Kan daar iedere willekeurige draaiknop op?

Kwestie van:
1. radiatorsysteem leegtappen
2. cv uitschakelen
3. nieuwe t splitsing plaatsen + nieuwe knop
4. water weer aanvullen, cv aanzetten en ontluchten

Heb ik dan aan alles gedacht?

Beste antwoord (via drmadi op 21-12-2020 11:29)

• Niet_Jan_Jaap
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:20
Haal eerst de hele thermostatische knop eraf (draaien aan zwarte ring met hand of waterpomptang, moet zo loslaten), duw en trek dan voorzichten aan pinnetje met tangetje, misschien zit die een beetje vast zoals @The Eagle al zegt.

als die weer los komt hoef je alleen nieuwe thermostaatkraan te kopen. als je toch het hele 't-stuk' wil vervangen, nee niet alle thermostaatkranen passen daar op, je moet even naar de koppeling kijken. Elk merk heeft waarschijnlijk wel thermostaatkranen die op die van jouw linkje passen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:48

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je hebt vermoedelijk een voetventiel dat je dicht kunt zetten. Dan beetje water er uit laten lopen, knop vervangen en weer bijvullen (voetventiel open en via cv bijvullen.

Als ie niet warm wordt: zo'n ding heeft meestal een pinnetje wat in en uit gaat als je aan de knop draait, en dat is wat daadwerkelijk de warmte regelt. Dat pinnetje wel eens vast zitten. Als je die wat kunt indrukken en weer bewegelijk kunt maken ben je er ws :)
Dat die knop wat scheef zit maakt niet zo heel veel uit voor de werking. Al zou ik het feit dat ie scheef gaat zitten als je gaat draaien wel vinden wijzen op een mogelijk vastzittebnd pinnetje :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Niet_Jan_Jaap
Haal eerst de hele thermostatische knop eraf (draaien aan zwarte ring met hand of waterpomptang, moet zo loslaten), duw en trek dan voorzichten aan pinnetje met tangetje, misschien zit die een beetje vast zoals @The Eagle al zegt.

als die weer los komt hoef je alleen nieuwe thermostaatkraan te kopen. als je toch het hele 't-stuk' wil vervangen, nee niet alle thermostaatkranen passen daar op, je moet even naar de koppeling kijken. Elk merk heeft waarschijnlijk wel thermostaatkranen die op die van jouw linkje passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drmadi
The Eagle schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 10:04:
Je hebt vermoedelijk een voetventiel dat je dicht kunt zetten. Dan beetje water er uit laten lopen, knop vervangen en weer bijvullen (voetventiel open en via cv bijvullen.
Goeie tip, ik zal even zoeken hoe dit werkt.
The Eagle schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 10:04:
Als ie niet warm wordt: zo'n ding heeft meestal een pinnetje wat in en uit gaat als je aan de knop draait, en dat is wat daadwerkelijk de warmte regelt. Dat pinnetje wel eens vast zitten. Als je die wat kunt indrukken en weer bewegelijk kunt maken ben je er ws :)
Ik kan dat pinnetje indrukken met een schroevendraaier. Lijkt dus wel beweeglijk te zijn. Dan ben ik er dus al is het verlies voornamelijk de radiatorombouw..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:28
Simpel te testen: met de knop eraf moet het pinnetje maximaal uitstaan. Dan moet de radiator heet worden. Gewoon direct voelen op de radiator om het effect van de ombouw uit te sluiten.

Voel vervolgens ook de onderkant van de radiator. Die moet ook warm zijn anders heb je te weinig flow.

Overigens nooit trekken aan het pinnetje, alleen duwen. Evt met een hamer op de kraan meppen om hem los te maken indien hij vast zit.

[ Voor 21% gewijzigd door Rukapul op 18-12-2020 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niet_Jan_Jaap
Rukapul schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 10:11:

Overigens nooit trekken aan het pinnetje, alleen duwen.
weer wat geleerd :)

[ Voor 16% gewijzigd door Niet_Jan_Jaap op 18-12-2020 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:14
Rukapul schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 10:11:
[...]
Overigens nooit trekken aan het pinnetje, alleen duwen. Evt met een hamer op de kraan meppen om hem los te maken indien hij vast zit.
Dan trek je hooguit het pinnetje eruit (incl een paar druppels water) die je bij een beetje kwaliteit kraan vervolgens gewoon terug kan stoppen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:48

The Eagle

I wear my sunglasses at night

SniperGuy schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 10:16:
[...]

Dan trek je hooguit het pinnetje eruit (incl een paar druppels water) die je bij een beetje kwaliteit kraan vervolgens gewoon terug kan stoppen :)
Mja, geen idee of zoiets voor alle knoppen geldt. Ik ga het echter ook niet uitproberen ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 13-06 10:35
waarschijnlijk kan je die knop er zo afdraaien, zet een beetje draai kracht op het zwarte stukje.
kijk welke maat schroefdraad er onder zit en die moet je opnieuw bestellen

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre208
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06 05:31
maubaan schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 10:20:
waarschijnlijk kan je die knop er zo afdraaien, zet een beetje draai kracht op het zwarte stukje.
kijk welke maat schroefdraad er onder zit en die moet je opnieuw bestellen
Bestel maar de zelfde danfoss knop want zoeken naar de maat van het schroefdraad gaat het niet worden deze kranen zijn een andere systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fozzie
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:09
Ik heb kort geleden ook exact dezelfde Danfoss kranen vervangen voor Tado gewoon eraf slopen. Doorgaan desnoods met geweld de oude kraan tot het koper dus zwarte dingetje eraf. Daarna Tado kraan erop zit verloop stukje bij. Kan je temp goed instellen.

[ Voor 28% gewijzigd door fozzie op 18-12-2020 16:31 . Reden: te summier ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drmadi
UPDATE:

Ik heb de volledige knop eraf gehaald nu. Ging makkelijker dan verwacht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UeY_ldyCusUWLp2s92t34JL4d8c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OuczYVzmZrvoRXtZ7XauTTWK.jpg?f=user_large

Ik moet het even opmeten hoeveel mm dit is maar kan hier nu in principe iedere thermostaatknop op?

Ik zie trouwens voor 5 euro en voor 25 euro.. Nog zaken waar ik op moet letten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20-06 23:10
je het is nog niet de goeie. Danfoss thermostatisch regelelement met ingebouwde voeler https://www.warmteservice...105?origin=-tl001-11-170- moet je hebben.
(en bij een tado zit een verloop ringetje hoop ik)
en los de lekkage ook even op watedichte tape is tijdelijk. :+

[ Voor 18% gewijzigd door miciel op 21-12-2020 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drmadi
miciel schreef op maandag 21 december 2020 @ 11:23:
je het is nog niet de goeie. Danfoss thermostatisch regelelement met ingebouwde voeler https://www.warmteservice...105?origin=-tl001-11-170- moet je hebben.
(en bij een tado zit een verloop ringetje hoop ik)
en los de lekkage ook even op watedichte tape is tijdelijk. :+
Dank! Voor mijn lering: wat is het verschil met wat ik poste?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20-06 23:10
drmadi schreef op maandag 21 december 2020 @ 11:27:
[...]

Dank! Voor mijn lering: wat is het verschil met wat ik poste?
die is weer voor een oudere kraan van danfos. google maar eens op: RA-VL 013G2950
en kijk in de heidleiding. je sluiting is anders. je hebt een recentere kraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:28
Houd er rekening mee dat een nieuwe thermostaat knop geen lekkage verhelpt. Dan moet je denken aan een nieuw ventiel of hele nieuwe kraan (als het lekt op de plek met al de oxidatie).

[ Voor 14% gewijzigd door Rukapul op 21-12-2020 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drmadi
Goeie toevoeging!

Dank voor alle hulp
Pagina: 1