Van cv+wtw naar alleen cv, hoe zit dat met temperatuurzones?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Whaam
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:14

Whaam

Meer beter

Topicstarter
Ik maak me een beetje zorgen om onze nieuwe CV. We hadden tot gisteren een CV met een warmte-terugwin systeem (wtw), en voor zover ik weet werkte die met een hoge temp-zone op 65 graden en een lage temp-zone op 36 graden. We hebben geen vloerverwarming. Waarom er twee zones waren is me een raadsel.

Nu zit er in plaats van de combinatie ketel een enkele hr CV in (wat zijn die dingen klein geworden sinds 15 jaar geleden!). Een bezorgde buurman vroeg me hoe het zat met de stooktemperatuur, omdat hem verteld was niet hoger dan 40 graden te mogen stoken, ivm de leidingen in de (beton) plafonds, en risico op schade door uitzetting. Hij heeft daardoor alsnog voor een wtw box naast de cv gekozen. Ik meen dat hij wel vloerverwarming heeft. Onze nieuwe ketel is door de installateur op 85 graden ingesteld.

Er gaan wel vier leidingen de vloer in, twee gelabeld R (retour?) en twee gelabeld A (ik zou gokken afvoer, maar op één van de leidingen staat Airco :?).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FTpT_fpOu2xBt9QJIvdjmVwFvR4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RYFB65EJGFQD8az0lhccKxno.jpg?f=fotoalbum_large

De leidingen naar de radiatoren lopen inderdaad door de betonnen plafonds.

Mijn zorg is, kan de hoge temperatuur kwaad op dit systeem? Ik wil zeker contact opnemen met de installateur, maar voordat die gast zegt “ja hoor allemaal gechecked door de monteur” wil ik graag weten hoe een en ander werkt zodat hij me niet kan piepelen.

puntgave blauw-witte ikki68 aurora R2 in de aanbieding

Alle reacties

• BartW
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:42
De “A” en “R” staan voor aanvoer en retour. Tevens dient je installateur je installatie waterzijdig in te regelen (bron) en dan zal je watertemperatuur een heel stuk naar beneden gaan. Nu staat deze dusdanig hoog dat alles sowieso wel warm wordt maar niet op een efficiënte wijze. Zie verder dit topic over waterzijdig inregelen voor meer informatie daarover.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Zit er ook nog ergens een zadel op die drinkwaterleiding?

Waarom zit de vulslang er nog op?

Geen vloerverwarming en huis uit 2005 (?).. denk eerlijk gezegd niet dat je het dan midden in de winter warm krijgt met 40 graden... dat lijkt me dus een fabeltje.

Je hebt toch gewoon mantelbuizen om de leidingen, mag ik hopen?

• Whaam

Whaam

Meer beter

Topicstarter
BartW schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 17:30:
De “A” en “R” staan voor aanvoer en retour. Tevens dient je installateur je installatie waterzijdig in te regelen (bron) en dan zal je watertemperatuur een heel stuk naar beneden gaan. Nu staat deze dusdanig hoog dat alles sowieso wel warm wordt maar niet op een efficiënte wijze. Zie verder dit topic over waterzijdig inregelen voor meer informatie daarover.
Dank! Ik ga je links bestuderen :)
Edit: Aanvoer inderdaad, niet afvoer :F
kabeltjekabel schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 19:27:
Zit er ook nog ergens een zadel op die drinkwaterleiding?
Ik moest googelen wat een zadel was. En nee, die zit er niet.
Waarom zit de vulslang er nog op?
Ik heb geen idee, zo is het achter gelaten. De monteur komt met een week of wat nog terug om de mechanische ventilatie af te ronden, mogelijk heeft het daar mee te maken?
Geen vloerverwarming en huis uit 2005 (?).. denk eerlijk gezegd niet dat je het dan midden in de winter warm krijgt met 40 graden... dat lijkt me dus een fabeltje.
Wij hebben inderdaad geen vloerverwarming, de buurman wel. Hem was de 40 graden waarschuwing gedaan. Het leidingwerk in zijn en in ons huis is gelijk.
Je hebt toch gewoon mantelbuizen om de leidingen, mag ik hopen?
Ik heb geen idee. Hoe kom ik daar achter? Je ziet de buizen op de foto de vloer in gaan, meer dan die info heb ik zelf ook niet.

• Whaam

Whaam

Meer beter

Topicstarter
BartW schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 17:30:
[...]

Zie verder dit topic over waterzijdig inregelen voor meer informatie daarover.
Holy wowzers er gaat een wereld voor me open.... we hadden met de oude ketel ook een enorm verschil in radiator-efficiëntie, maar hier had ik nog nooit van gehoord. De monteur heeft het hoe dan ook niet ingeregeld, die heeft gekeken of de eerste radiator warm werd en is ‘m gepeerd, maar er was ook niets over afgesproken. Ik ga er naar aanleiding van het topic waar je naar linkte zelf mee aan de slag (na eerst nog ff goed lezen) d:)b

Dank je voor het inzicht!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 26-01 00:30
e eigenlijk hoort er wel een mantelbuis omheen te zitten maar dat gebeurt helaas niet altijd.
zolang ze geen hele lengstes in je vloer hebben gegooid geen enkel probleem. kunststof kan wel wat hebben. ligt er wel 10 meter 26 in je beton en ga je met 75 draden stoken dar wordt het wel een probleem.
als het systeem goed ontworpen is komt je niet aan de 75 graden. tevens kan het zijn dat je leidingen in de
zandcement dekvloer liggen. ook dan praat je weer heel anders. dan kan het namelijk wel. of het helemaal verstandig is een 2de. hiernaast moet je deze ketel gewoon van een een moduleren thermostaat voorzien dan begint hij netjes op 40 graden. en heb je een zorg minder.

je vulslang per direct verwijdren. hij gaat anders kanppen en als er 1 van de 2 kranen open staat moet je dweilen. tevens is het een chek. of alles dicht staat.

je afvoer krijgt een 6je. ty raps vergaan op den duur. ik had een penbeugel genomen.

(en buegels zadels etc mogen inderdaad toegevoegd worden.)

en ga eens op zoek naar een radiator verdeler etc. of hebben ze ook persfitingen in je vloer gestopt ?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:37
Overigens nog iets, de overstort in de aanvoer loost gewoon op je vloer. Nu zal die over het algemeen niks doorlaten, maar dat ventiel zit er niet voor niks.

• Whaam

Whaam

Meer beter

Topicstarter
miciel schreef op zondag 20 december 2020 @ 05:45:
e eigenlijk hoort er wel een mantelbuis omheen te zitten maar dat gebeurt helaas niet altijd.
zolang ze geen hele lengstes in je vloer hebben gegooid geen enkel probleem. kunststof kan wel wat hebben. ligt er wel 10 meter 26 in je beton en ga je met 75 draden stoken dar wordt het wel een probleem.
als het systeem goed ontworpen is komt je niet aan de 75 graden. tevens kan het zijn dat je leidingen in de
zandcement dekvloer liggen. ook dan praat je weer heel anders. dan kan het namelijk wel. of het helemaal verstandig is een 2de. hiernaast moet je deze ketel gewoon van een een moduleren thermostaat voorzien dan begint hij netjes op 40 graden. en heb je een zorg minder.
Het huis is gebouwd in 2005, hoe en wat voor leidingen er gebruikt zijn is me niet bekend. De lengte van de leidingen in het beton zou niet meer dan een meter of zeven moeten zijn.
je vulslang per direct verwijdren. hij gaat anders kanppen en als er 1 van de 2 kranen open staat moet je dweilen. tevens is het een chek. of alles dicht staat.

je afvoer krijgt een 6je. ty raps vergaan op den duur. ik had een penbeugel genomen.

(en buegels zadels etc mogen inderdaad toegevoegd worden.)
Vulslang heb ik weggehaald. Ik kan in principe toch zelf aan de slag met beugels en zadels? Dat zal ik ook gaan doen.
en ga eens op zoek naar een radiator verdeler etc. of hebben ze ook persfitingen in je vloer gestopt ?
Oh, ik las dit eerst verkeerd :+
Je bedoelt denk ik waar dat ding zou moeten zitten in plaats van er eentje uitzoeken.

Ik durf niet te zeggen hoe de verdeling momenteel gaat. Ik ga daar naar op zoek inderdaad.
_JGC_ schreef op zondag 20 december 2020 @ 07:12:
Overigens nog iets, de overstort in de aanvoer loost gewoon op je vloer. Nu zal die over het algemeen niks doorlaten, maar dat ventiel zit er niet voor niks.
Dat is onder die rode knop links, he? Hoe kan ik dat beter afwerken? Ik neem aan niet gewoon een emmer eronder :+ Aansluiten op de afvoer met een flexibele slang?

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:58
leidingen lopen vrijwel altijd over de verdiepingsvloer en niet door het plafond, simpele tip voel even aan het plafond of er warme delen zijn en ook zowel aan de bovenkant van de verdiepingsvloer.

Ik denk dat je buurman in de war is, bij vloerverwarming wordt sterk afgeraden boven 40c te gaan. bij radiatoren is dat niet het geval.

WTW box moet je los van CV zien dat heeft te maken met je ventilatie van het huis, als die nu weg is hangt er waarschijnlijk een ventilatie type C nu neem ik aan, waarom is die ook vervangen was kapot?

Scheuren en barsten ontstaan vaak als je de temperatuur te snel laat oplopen, heeft vloerverwarming vooral last van.

CV verwarmingswatertemp kun je gerust op 60c zetten, er is geen enkel motivatie om op 85c te zetten dan verbrand je onnodig gas, zeker bij modern huis als jij, of er is een fout gemaakt en te kleine radiatoren geplaatst maar daar kom je dan wel achter dan wordt het huis moeilijk warm.

en CV tapwater kan ook op 60-65C staan(is gescheiden gedeelte), niet lager ivm legionelle.

En trouwens die vulslang moet je er niet aan laten zitten maar afkoppelen na het vullen.

Leidingen 2 zijn van je watervoorziening en 2 voor CV.
Net voordat ze de vloer ingaan zie ik een T stuk 1 is voor de bovenverdieping en 1 voor de benedenverdieping dat wordt bewust gedaan mocht je een openhaart whatever willen dan kan je later nog zoneregeling installeren dat de CV alleen boven verwarmt bijvoorbeeld.

Dat met die CV temperatuur zo hoog zetten is een "monteurskwaaltje" zodat de monteur geen klachten krijgt als de nieuwe CV er langer over doet, verder zit er helemaal niks achter en zeker bij een modern huis waar jij in woont niet echter hij betaald de gasrekening niet dus zou hem een zorg zijn.

Bij moderne CV ketels moet je juist de temp niet zo hoog zetten anders werkt de HR gedeelte fors slechter en dat kost je redement.

En nog een tip zonder die WTW box gaat je gasverbruik omhoog zeker bij radiatoren omdat het convectiewarmte en beetje stralingswarmte is, dat blaas je nu zo de woning uit met ventilatie C.

[ Voor 41% gewijzigd door mr_evil08 op 20-12-2020 10:49 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:14
Whaam schreef op zondag 20 december 2020 @ 10:15:
[...]

Dat is onder die rode knop links, he? Hoe kan ik dat beter afwerken? Ik neem aan niet gewoon een emmer eronder :+ Aansluiten op de afvoer met een flexibele slang?
Klopt, een emmer eronder zetten zou ik niet doen. Ik zou gewoon nog een y-stuk in de staande rioolbuis zetten. en dan met een 45 graden bocht en wat rechte buis dit uitlijnen tot de overstort en daarna het riool vastzetten met 2 beugels, ipv een ty-wrap....

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:37
FireWood schreef op zondag 20 december 2020 @ 10:49:
[...]

Klopt, een emmer eronder zetten zou ik niet doen. Ik zou gewoon nog een y-stuk in de staande rioolbuis zetten. en dan met een 45 graden bocht en wat rechte buis dit uitlijnen tot de overstort en daarna het riool vastzetten met 2 beugels, ipv een ty-wrap....
Al die Y stukken... hier zit gewoon een verloopring 40-50 en koppelstuk op de 40mm buis gelijmd en daar komen 2 koperbuisjes en de afvoer in samen.

Als die overstort wel open gaat red je het niet met 1 emmer gok ik.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:58
Overstort wordt heel vaak niet aangesloten op riool omdat de kans zeer klein is dat die open gaat, de overstort gaat alleen open bij een blokkade of de expansievat is abrupt kapot.

Hier zit de overstort ook niet op het riool en dat is bij heel veel huizen het geval.
Ik heb dan wel een bypass erbij en mijn ketel stookt maar op 50c water.

[ Voor 22% gewijzigd door mr_evil08 op 20-12-2020 11:42 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-01 15:50
Weet topic starter wel wat een wtw is?

[ Voor 9% gewijzigd door technopeuter op 01-01-2021 11:55 ]

diskeltische lurker

• Jellabie
  • Laatst online: 21:47

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Als je warmer dan 40C° gaat stoken bij vloerverwarming gaan de tegels rond je oren springen, dat is dus bij radiatoren niet het geval.

De Nederbelg !

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 31-01 11:58
@Jellabie Dit is onzin want met een vlrvrwrmng met eigen pomp wordt de temperatuur van het mengwater bepaald door de regelthermostaat met een voeler in de verwarmingsbalk van de verdeler en kan het CV water met gemak 70 graden zijn voor de eventuele overige radiatoren.

• Jellabie
  • Laatst online: 21:47

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

scofield schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 16:21:
@Jellabie Dit is onzin want met een vlrvrwrmng met eigen pomp wordt de temperatuur van het mengwater bepaald door de regelthermostaat met een voeler in de verwarmingsbalk van de verdeler en kan het CV water met gemak 70 graden zijn voor de eventuele overige radiatoren.
Ik bedoel dus, als de buren alleen vloerverwarming hebben ga je er geen 70°c doorpompen, dan krijg je problemen.

Al is het systeem helemaal anders in BE Dan in NL tho.

De Nederbelg !

Pagina: 1