Vraag

• Sensei_D
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-09 09:00
Een flink aantal jaar geleden heb ik een Canon 400D gekocht en daar zeer veel plezier aan beleefd. Na een aantal jaar is mijn fotografiehobby op een laag pitje komen te staan door andere hobbies en kids. Nu “het perfecte plaatje” weer op tv is :P en de kids al iets groter zijn begon het weer te kriebelen en had ik hem weer van de plank gehaald. Ik wist meteen weer dat de 10MP van mijn oude 400D toch een leuker plaatje kunnen geven dan mijn iPhone 8 :+ Toch heeft de 400D niet de gemakken van de iPhone en is deze body al behoorlijk oud.

Nu zag ik de 2000D en ik vroeg mij af; upgrade waard? Qua fotografie specs lijkt hij erg veel op de 400D, maar hij is gewoon moderner; ingebouwde wifi, SD vs CF, wat meer pixels wat altijd fijn is als je wilt croppen, video en voor mij wel belangrijk; de ISO waardes kunnen een stuk hoger en de nieuwe processor zou hier beter beeld op moeten geven. Mijn 400D gaat tot ISO1600 en dat is noisy af :+ Maar is de “stap” wel groot genoeg voor 329 euro? Dat is mijn hoofdvraag.

Als ik niet voor een body zou gaan zit ik te kijken naar de 24mm 2.8 stm lens (kerst enzo he :P ). Die bestond in “mijn tijd” niet en lijkt me een zeer leuke lens voor full body portraits voor een erg leuke prijs. Ik heb al wel een 1.8 50mm, maar die heeft front focussing issues helaas.

Wat vinden jullie; heb ik meer aan die body, of meer aan de lens?

sensei_d.fpv channel

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:38
De 2000D is een meer budget-line, maar natuurlijk zal hij betere beelden afleveren als gevolg van een nieuwere chip. Verder zie ik niet heel veel voordelen, behalve misschien de videofunctie (die jouw 400D niet heeft). Als je dit laatste niet gaat gebruiken denk ik niet dat je veel voordelen behaalt met deze upgrade.

Voor wat betreft de lens is een 24mm niet de beste keuze voor full body portraits. Dan kun je met een crop camera beter kijken naar 35mm of anders zelfs naar 50mm. Maar als je een klein huis hebt en je wil vooral binnen fotograferen dan is dat laatste misschien wat ongelukkig. Je hebt al 50mm schrijf je, maar kun je daarmee geen goede full body portraits maken? Nadeel van 24mm is w.m.b. de vertekening van de personen op de foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:18

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Dennis schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 11:21:
De 2000D is een meer budget-line, maar natuurlijk zal hij betere beelden afleveren als gevolg van een nieuwere chip. Verder zie ik niet heel veel voordelen, behalve misschien de videofunctie (die jouw 400D niet heeft). Als je dit laatste niet gaat gebruiken denk ik niet dat je veel voordelen behaalt met deze upgrade.

Voor wat betreft de lens is een 24mm niet de beste keuze voor full body portraits. Dan kun je met een crop camera beter kijken naar 35mm of anders zelfs naar 50mm. Maar als je een klein huis hebt en je wil vooral binnen fotograferen dan is dat laatste misschien wat ongelukkig. Je hebt al 50mm schrijf je, maar kun je daarmee geen goede full body portraits maken? Nadeel van 24mm is w.m.b. de vertekening van de personen op de foto.
Dat valt op crop reuze mee, 24x1.6 = 38.4mm op fullframe, wat een prima lengte is om full body portretten te schieten (tussen de 24 en 35mm werkt ideaal). Langer dan dat en je moet echt veel afstand nemen. Het kan wel maar echt fijn werken is het niet om met 50mm op crop full body shots te maken (= 80mm op fullframe).

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sensei_D
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-09 09:00
Dennis schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 11:21:
Mja, hoe langer ik nadenk over die body hoe minder voordelen ik inderdaad zie;
  • De video is voor mij interessant met lenzen die ver open kunnen (zoals bijvoorbeel die 24 mm), maar zonder stabilizatie is het toch een beetje behelpen. En op zich kan ik dit ook met de telefoon... in 4K. Alleen is de scherptediepte er dan bijna niet
  • De wifi is voor mij ook een plus, remote shutter, liveview op de telefoon is geinig en liveview uberhaupt is handig voor de handen van ons gezin. Maar remote live view is weer niet in video mode. De live view heeft ook geen mogelijkheid tot remote focus en op DSLRs blijft focussen via Live View relatief traag, dus ga ik het gebruiken?
  • Meer pixels is leuk, maar kan ook zorgen voor meer artifacts en de bestanden zijn een stuk groter.
  • Blijft over, wat voor mij de meeste waarde heeft; hogere ISO waardes. Soms is het lastig op de 400D dat je weet; "als ik nu meer natuurlijk licht wil, en de lens kan niet verder open en ik wil absoluut geen beweging moet de ISO omhoog", terwijl je al op ISO800 zit en weet dat 1600 echt een bak noise geeft. Maar alleen dat voor 329 euro om naar een "lagere" serie te gaan...
Dennis schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 11:21:Voor wat betreft de lens is een 24mm niet de beste keuze voor full body portraits. Dan kun je met een crop camera beter kijken naar 35mm of anders zelfs naar 50mm. Maar als je een klein huis hebt en je wil vooral binnen fotograferen dan is dat laatste misschien wat ongelukkig. Je hebt al 50mm schrijf je, maar kun je daarmee geen goede full body portraits maken? Nadeel van 24mm is w.m.b. de vertekening van de personen op de foto.
Zou hij te wijd zijn ja? Ik vind de 50 dus wat te smal, zeker in en om het huis. Buiten is het wel te doen hoor, dan heb ik ook minder last van dat ie front focussed.
Het is niet helemaal full body, maar dit vind ik dus heel vet; https://onfotolife.com/sa...ure_min=0&aperture_max=32
Ventieldopje schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 11:33:
[...]

Dat valt op crop reuze mee, 24x1.6 = 38.4mm op fullframe, wat een prima lengte is om full body portretten te schieten (tussen de 24 en 35mm werkt ideaal). Langer dan dat en je moet echt veel afstand nemen. Het kan wel maar echt fijn werken is het niet om met 50mm op crop full body shots te maken (= 80mm op fullframe).
Ja, dit dus precies, 50mm is vaak net iets te lang. Maar 24 is natuurlijk wel het andere uiterste, dat besef ik. Ik zal mijn kit lens eens op 24 "zetten" vanavond, om een idee te krijgen.

sensei_d.fpv channel