Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23-11 21:47
Wij hebben dit jaar zonnepanelen laten plaatsen.

Omdat hier veel kenners zitten met wellicht meer kennis van zaken dan de meeste firma's of vertegenwoordigers vroeg ik me af als er een bepaalde formule is om dit te berekenen.

Een voorbeeld

Wij hebben 12 zonnepanelen van 320wp van sunpower geplaatst op het zuiden met een hellingshoek van 10° volgens offerte maar dit is meer (ga dit nog opmeten).

Alles goed voor 3840 wp met een opbrengst van 4000kwh op jaarbasis volgens hun.
Dit alles samen geplaatst op een SMA sunnyboy 3.0

Als ik 14 panelen wou dan zouden ze overgaan naar een sunnyboy 3.6

Ik heb nu een ruime overschot maar in de toekomst zou ik moest het tegen dan te weinig zijn nog 2/3 panelen max bij willen leggen.

Maar door de huidige wetgeving in belgie met terugdraaiende teller zolang het nog duurt, is het niet mogelijk om de omvormer te verzwaren aangezien dit word bekeken als een nieuwe installatie word bekeken en de huidige regeling vervalt.

Vandaar mijn vraag als er een formule bestaat om dit zelf te berekenen en zoja kan iemand dit even omschrijven/uitleggen aan de hand van mijn voorbeeld ?

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:24

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
in belgie (benelux) mag een sma zonder verlies van garantie 200% wp bevatten

dus een 3.0 mag 6000WP
uiteraard moet de kortsluitstroom etc wel in orde zijn. dat valt eventueel te checken in sunnydesign
bedenk wel dat de vollast uren flink omhoog gaan, dit kan de levensduur van de omvormer beinvloeden (vandaar dat de meeste andere merken een dergelijke overboeking niet binnen de garantie toestaan) een ventiflappertje kan helpen om de scherpe (of warme) randjes van het "project" te halen.

• Philtjens
Oke blijf het dan toch vreemd vinden als ik gevraagd had voor 2 panelen extra op deze omvormer dat ik te horen kreeg dat dit niet mogelijk was ?

Misschien iets dan met die kortsluitstroom te maken dan ?

2 panelen erbij zou 640wp extra zijn waardoor ik nog lang niet aan de 6000 zou komen zoals opgegeven.

Ik snap ergens wel dat de omvormer het sneller zou kunnen verslijten.
Maar goed het is in ieder geval fijn om te weten en als dit effectief zou kunnen ga ik er zelf misschien nog 2 bijkopen en zelf plaatsen dan.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Kun je ze niet oost west leggen ipv zuid?

14 panelen is niet toegestaan in 1 string ivm Voc
Dat moeten dan 2 strings worden op 2 ingangen
Zie: https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/ (kies nieuw project)

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-12-2020 06:56 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• metteko
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:43
Hier 1 SMA 3KW met 20 * 270Wp panelen (dus 5400Wp!)
Hier 1 SMA 3KW met 16 * 330Wp panelen (dus 5280Wp!)

Beiden liggen wel oost-west op een plat dak. Helling zo'n 15 graden.

Reden van de kleine omvormer is simpelweg de prosumententax. Als die 15 jaar voorbij zijn en mijn omvormer sneuvelt dan, dan kan ik nog altijd een 4KW hangen.

ps: beide omvormers leveren gewoon 5000kWh per jaar op hoor. Zoveel top ik nu ook weer niet af.

pss: beide omvormers werken wel met 2 strings.

[ Voor 5% gewijzigd door metteko op 18-12-2020 08:52 ]

• Philtjens
AUijtdehaag schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 06:55:
Kun je ze niet oost west leggen ipv zuid?

14 panelen is niet toegestaan in 1 string ivm Voc
Dat moeten dan 2 strings worden op 2 ingangen
Zie: https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/ (kies nieuw project)
Dat is ook mogelijk en dit was ook mijn eerste instantie om in de toekomst te doen, dan ben ik ook niet afhankelijk van hetzelfde type paneel en kan ik oost deze gebruiken wat ik nu heb op 1 string en de west dan andere met meer wp op de andere string ingang ?

Mij hebben ze dit afgeraden momenteel omdat zuid meer opbrengst heeft met minder panelen en dus goedkoper was.

Had ook een oost/west offerte gehad wat 1700 euro duurder was en ook nog met een zwaardere omvormer waardoor de keuze snel gemaakt was voor mij.

• Philtjens
metteko schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 08:51:
Hier 1 SMA 3KW met 20 * 270Wp panelen (dus 5400Wp!)
Hier 1 SMA 3KW met 16 * 330Wp panelen (dus 5280Wp!)

Beiden liggen wel oost-west op een plat dak. Helling zo'n 15 graden.

Reden van de kleine omvormer is simpelweg de prosumententax. Als die 15 jaar voorbij zijn en mijn omvormer sneuvelt dan, dan kan ik nog altijd een 4KW hangen.

ps: beide omvormers leveren gewoon 5000kWh per jaar op hoor. Zoveel top ik nu ook weer niet af.

pss: beide omvormers werken wel met 2 strings.
Ik heb dezelfde omvormer en 2 strings is dus ook perfect mogelijk.

Het verschil is denk ik oost/west krijgt mindere belasting omdat deze andere pieken halen gedurende de hele dag.
En de panelen nu ook maar op 1 string zijn aangesloten.

Moest ik te weinig hebben in de toekomst ga ik ook oost west toepassen en alles zelf proberen te leggen.

Omdat ik geen kennis heb had ik dit laten doen als ik zie wat het voorsteld is het niet zoveel juist het aansluiten zal ik dan door een gekend elecktricien doen.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@Philtjens
ik heb 5770Wp op een 3kW omvormer gehad.
dit leverde wel een aardige 5000+kWh per jaar op.

(er zijn verschillende verzie's geweest van je omvormer met kleine verschillen daar in dus dit hoeft niet helemaal correct antwoord te zijn, maar zal erg dicht bij zitten en blijf ruim in de veilige marge.)
1. de omvormer kan max 15A per mpp aan.
2. de Voc mag niet hoger zijn als 600V en de Vmpp beter niet meer als 530Vmpp. (eigenlijk een lagere berekening en verhaal. hou het kort.)

dan kom je uit op: 530Vmpp - temperatuur = +/-450Vmpp
450Vmpp x 15A = +/-7kWp
maar dit per mpp, die heb je 2 dus dat 2x en zit je rond de 14kWp.

leuk theorie, maar praktijk krijg je dit gewoon weg niet voor elkaar.
gewoon omdat er geen panelen zijn van precies 15A.
dan gebruik je b.v. 11A panelen, en probeer je een beetje rond de 350Vmpp te zitten (of er nog iets boven om de temperatuur te compenseren.)
grof weg heb je dan 12 panelen van 360Wp per mpp.
dan heb je 12x33Vmpp+temperatuur=oke genoeg (tussen de 350 en 450).
2x12x360Wp=8,6kWp
je behoud dan gewoon je garantie.
die 200% is voor de snelle berekening of voor sukkels die niet kunnen rekenen. (en je hebt veel installateurs die er eigenlijk de ballen niet van snappen en dan is die 200% dus voor bedoeld. en hier bedoel ik geen @twain4me mee. ;) )

maar nu zijn er ook al een aantal mensen bezig met die 15A te negeren.
en dit gaat al een lange tijd gewoon goed. (2 stringen parallel op elke mpp met 9Ampp per string)
dus er is wel ruimte.

de 600Voc en 530Vmpp en temperatuur (niet vergeten), die moet je niet negeren, dit levert zeker brokken op.
dit is dus wel buiten garantie. ;)

edit:
ik heb nu 2 stringen met 245Wp Panasonic panelen (kleine panelen met (relatief)veel Wp).
die leveren maar +/-5,6A, doordat ze parallel staan leveren ze in totaal 11.2A op de mpp.
en dan heb je 2x6,02A= 12,04A kortsluit, dat was destijds het hoogste wat mogenlijk was.
44Vmpp per paneel en 7 stuks maakt 308Vmpp.
helaas niet meer plek voor meer panelen. ;)
(tegenwoordig hebben we ook de nieuwe LG panelen die halen per paneel als 11A kortsluit.)

edit2:
je zegt sunpower panelen te hebben.
sunpower levert fantastische speciale panelen, maar dat zijn niet de 320Wp verzie's. :?
die zijn vrij normaal en een beetje gewoontjes. (niet slecht dus.)
zijn dat panelen die +/-32Vmpp leveren per stuk?
dan kun je die met gemak 2x12x320Wp doen.
met 36Vmpp panelen doe je dus max 2x10x320Wp. ;)

[ Voor 17% gewijzigd door migjes op 18-12-2020 13:46 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Philtjens
migjes schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 11:33:
@Philtjens
ik heb 5770Wp op een 3kW omvormer gehad.
dit leverde wel een aardige 5000+kWh per jaar op.

(er zijn verschillende verzie's geweest van je omvormer met kleine verschillen daar in dus dit hoeft niet helemaal correct antwoord te zijn, maar zal erg dicht bij zitten en blijf ruim in de veilige marge.)
1. de omvormer kan max 15A per mpp aan.
2. de Voc mag niet hoger zijn als 600V en de Vmpp beter niet meer als 530Vmpp. (eigenlijk een lagere berekening en verhaal. hou het kort.)

dan kom je uit op: 530Vmpp - temperatuur = +/-450Vmpp
450Vmpp x 15A = +/-7kWp
maar dit per mpp, die heb je 2 dus dat 2x en zit je rond de 14kWp.

leuk theorie, maar praktijk krijg je dit gewoon weg niet voor elkaar.
gewoon omdat er geen panelen zijn van precies 15A.
dan gebruik je b.v. 11A panelen, en probeer je een beetje rond de 350Vmpp te zitten (of er nog iets boven om de temperatuur te compenseren.)
grof weg heb je dan 12 panelen van 360Wp per mpp.
dan heb je 12x33Vmpp+temperatuur=oke genoeg (tussen de 350 en 450).
2x12x360Wp=8,6kWp
je behoud dan gewoon je garantie.
die 200% is voor de snelle berekening of voor sukkels die niet kunnen rekenen. (en je hebt veel installateurs die er eigenlijk de ballen niet van snappen en dan is die 200% dus voor bedoeld. en hier bedoel ik geen @twain4me mee. ;) )

maar nu zijn er ook al een aantal mensen bezig met die 15A te negeren.
en dit gaat al een lange tijd gewoon goed. (2 stringen parallel op elke mpp met 9Ampp per string)
dus er is wel ruimte.

de 600Voc en 530Vmpp en temperatuur (niet vergeten), die moet je niet negeren, dit levert zeker brokken op.
dit is dus wel buiten garantie. ;)

edit:
ik heb nu 2 stringen met 245Wp Panasonic panelen (kleine panelen met (relatief)veel Wp).
die leveren maar +/-5,6A, doordat ze parallel staan leveren ze in totaal 11.2A op de mpp.
en dan heb je 2x6,02A= 12,04A kortsluit, dat was destijds het hoogste wat mogenlijk was.
44Vmpp per paneel en 7 stuks maakt 308Vmpp.
helaas niet meer plek voor meer panelen. ;)
(tegenwoordig hebben we ook de nieuwe LG panelen die halen per paneel als 11A kortsluit.)

edit2:
je zegt sunpower panelen te hebben.
sunpower levert fantastische speciale panelen, maar dat zijn niet de 320Wp verzie's. :?
die zijn vrij normaal en een beetje gewoontjes. (niet slecht dus.)
zijn dat panelen die +/-32Vmpp leveren per stuk?
dan kun je die met gemak 2x12x320Wp doen.
met 36Vmpp panelen doe je dus max 2x10x320Wp. ;)
ik neem aan dat de 5770WP ook op oost/west opstelling is dan verdeeld over 2 strings ?

die hele berekening of formule met alle termen van Vmpp Vooc ... is chinees begrijp er zelf niet veel van aangezien ik de formule niet ken en de afkortingen al helemaal niet.
maar goed dat zoek ik tegen dan wel verder uit voorlopig weet ik dat het dus mogelijk is om uit te bereiden op de huidige omvormer.

om even verder op in te gaan van de sunpower panelen; typenummer SPR-P3-320-BLK met een Vmpp van 35,4 V volgens datasheet.

begrijp ook niet gofed waarom dit geen sunpower panelen zijn ? misschien niet gemaakt door sunpower zelf maar andere fabrikant en wellicht erna een sunpower logo gekregen of iets dergelijks dan ?

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
Philtjens schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 23:05:
[...]

ik neem aan dat de 5770WP ook op oost/west opstelling is dan verdeeld over 2 strings ?

die hele berekening of formule met alle termen van Vmpp Vooc ... is chinees begrijp er zelf niet veel van aangezien ik de formule niet ken en de afkortingen al helemaal niet.
maar goed dat zoek ik tegen dan wel verder uit voorlopig weet ik dat het dus mogelijk is om uit te bereiden op de huidige omvormer.

om even verder op in te gaan van de sunpower panelen; typenummer SPR-P3-320-BLK met een Vmpp van 35,4 V volgens datasheet.

begrijp ook niet gofed waarom dit geen sunpower panelen zijn ? misschien niet gemaakt door sunpower zelf maar andere fabrikant en wellicht erna een sunpower logo gekregen of iets dergelijks dan ?
het zijn sunpower panelen, maar ze kunnen niet meer de gave cellen maken die ze vroeger hadden.
of te wel tijd heeft ze ingehaald, en het chinees geweld maakt ze een beetje gewoontjes.
niks mis mee, maar niks speciaals.

mpp of mppt, multi point power trakker.
het gedeelte van de omvormer wat het optimum opzoekt om uit de panelen te halen.

je hebt Vmpp, dat is de voltage van de panelen die de omvormer op zijn mpp krijgt.
je hebt de Ampp, dat zijn de de Ampère die uit de panelen komen.
Vmpp x Ampp = W die de omvormer krijgt.
heb je hele speciale omstandigheden dan is Vmpp x Ampp = Wp
(dit zie je vooral in het voorjaar, als de zon krachtig is en de temperaturen nog laag.)

Voc = Voltage open clem.
dit is de V die je uit de panelen krijgt als de mpp zijn werk nog niet doen.
met jouw panelen is dat 43,1Voc per paneel.
je hebt 7 panelen in een string, dus 7x43,1Voc=301.7Voc
dit moet dus onder de 600V blijven anders start de omvormer niet.
(en soms gaan ze er zelfs kapot van.)

maar er is ook nog een temperatuur.
in de datasheet staat de Voc dus bij 25 graden. (temperatuur van de cellen zelf.)
maar het kan buiten ook -10 zijn, dus moet je 35x de Temp. coëf. spanning nemen.
dus ongeveer +10% doen.
dan krijg jij 7x43.1Voc+10% = 335Voc als max.
en dit moet onder de 600V blijven.
waarschijnlijk kun jij dus max 12 van dat paneel per mpp aansluiten.
12x43,1+10%=570Voc.

de Voc kun je simpel meteen met een multimeter.
1 string los maken van de omvormer, een multimeter in de stekker steken, en je hebt de Voc.
de Vmpp en Ampp die lees je af op de omvormer als die bezig is.

krijgt je sunnyboy 3.0, meer W (dus VmppxAmpp) van de panelen als 3000W.
dan zet hij de mpp iets buiten optimum om zo de panelen terug te regelen tot 3000W.
(je ziet dat de Vmpp stijgen en de Ampp dalen.)

de 200% die SMA zegt, dat is totale B.S. :?
sommige modellen zullen met 200% Wp gewoon helemaal kapot gaan.
en andere modellen kunnen gewoon tot de 300% gaan.
dit is gewoon een domme opmerking van SMA, hadden ze niet moeten doen. ;)

edit:
5770WP was met 3 strings op 2 mpp's
2x7x190Wp op mpp 1 op oost. (dus 2 stringen parallel)
en 1x10x300Wp op mpp 2 op west.

dan krijg je dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
probleem met de omvormer was: de omvormer kon wel 3300VA verwerken, maar per mpp maar 2000W.
resultaat was dat hij dus tussen 15:30 en 17:30 de hele tijd tussen de 2000VA en 2100VA bleef zwabberen. ;)
ik had hier door maar 4900kWh opbrengst, en dus een verlies van 134kWh per jaar.
(dit is pinda's, niet noemens waardig eigenlijk.)

[ Voor 13% gewijzigd door migjes op 20-12-2020 12:02 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Pagina: 1