Vraag

• Benniec
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 11-08 03:37
Ik heb sinds kort een nieuwe tv de LGOLEDCX6 en krijg geen geluid op de speakers via mijn Marantz SR6012. Heb de tv aangesloten op de HDMI ARC monitor 1 aansluiting. Dus als ik bijvoorbeeld Netflix open op de tv, moet de tv het geluid naar de Marantz sturen. Ik heb, volgens mij, alles aangesloten precies zoals in de handleidingen staat maar krijg het niet werkend. Heb een ziggo box rechtstreeks op de Marantz aangesloten via CBL/Sat en heb gewoon geluid. De PS4 aangesloten op de TV en nee, ook geen geluid op de speakers.
Voorheen keek ik Netflix via Apple tv. Laatstgenoemde was aangesloten op de AVR. De bedoeling is dat deze er nu tussenweg kan.
Het gekke is dat de AVR automatisch op TV/Audio kanaal springt als ik Netflix of Videoland etc. opstart op de tv. Dus kennelijk registreert ie wel dat ie iets moet gaan doen. Als ik bij de tv instellingen bij Geluid-> geluidsuitgang-> HDMI ARC selecteer (wat de juiste keuze zou moeten zijn) krijg ik een rondje met een streep er door te zien (net een stopbord zeg maar). Dit laatste zou er wellicht op wijzen dat het toch aan de tv zou liggen.
Wat nog gekker is, is dat ik het eerst wel werkend had maar nadat ik alles heb ontkoppeld vanwege de montage van een tv-beugel kreeg ik het geluid niet meer terug. Terwijl ik volgens mij alles precies zo had aangesloten als eerst.

Relevante software en hardware die ik gebruik
LG OLED55CX6LA
Marantz SR6012
HDMI kabels 2.1 en oudere versies

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Gevarieerd met allerlei instellingen van zowel de Marantz als de LG.
Diverse websites waaronder deze ;-) en Youtube geraadpleegd
Beide apparaten teruggezet naar fabrieksinstellingen en opnieuw ingesteld.
Gecontroleerd op updates.
Nieuwe HDMI 2.1 kabels
Ten einde raad de tv aangesloten op andere ingangen van de Marantz
Ook op de tv meerdere HDMI poorten geprobeerd
Handleidingen van beide apparaten doorgespit

Het zou heel fijn zijn als iemand de gouden tip heeft _/-\o_

Groeten Ben

Beste antwoord (via Benniec op 28-12-2020 14:58)

• road rebel
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 17-10 13:43
Enkele opmerkingen als ik de oorspronkelijke vraag lees:

De TV moet natuurlijk aangesloten worden op een uitgang en niet op een ingang van de AVR.
Uitgang Monitor 1 van de AVR moet aangesloten met een high speed HDMI kabel (of beter een 48gbps) op HDMI ingang 2 van de TV.
Tv geluid moet ingesteld worden op HDMI ARC (ik dacht dat dat zelfs voor elke bron afzonderlijk moet).
AVR moet ingesteld op HDMI CONTROL: ON (HDMI ARC wordt gekoppeld aan HDMI CEC).

Zo moet het werken, wat soms kan helpen is TV en AVR van stroom halen (stekker eruit 5 sec) nadat al deze instellingen opgeslagen zijn voor een reset van de HDMI CEC/ hdmi handshake.

Alle reacties

• Benniec
Iemand?

• Warlock
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 22:53
Ik heb een C7 en dezelfde Marantz en ben hier zelf ook een tijd mee bezig geweest zonder succes. Tot 2 weken geleden bleek dat HDMI 2 de arc poort was op mijn lg.

Toevallig bij jou ook?

Edit: ik zie dat je dit ook al geprobeerd hebt. Dan vrees ik dat ik je ook niet kan helpen. Succes met de zoektocht!

[Voor 24% gewijzigd door Warlock op 21-12-2020 18:09]

• kh65
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 16-10 17:14
Ben zeker geen expert.
En heb ook een keer zitten klooien met geluid via HDMI vanuit de TV naar een soundBar.
Allebei Samsung in dat geval, maar de TV wat ouder dan de soundbar.
Heb zelf Denon (verwant aan de Marantz) en daar weinig problemen mee.

Maar met een echte AVR, waarom stop je de Ziggo box niet als INPUT in de CBL/SAT ingang
van je Marantz AVR en dan de HDMI out (die met ARC) van de Marantz naar een HDMI ingang van je TV
(die met HDMI-ARC denk ik).
Maar dat lost natuurlijk niet Netflix kijken problemen op (rechtstreeks vanaf de TV kijkend).

Sowieso moet je misschien de HDMI kabel tussen TV en Marantz aansluiten op de HDMI-out (!)
van de Marantz (die met ARC)... ?

Succes!

• Benniec
Warlock schreef op maandag 21 december 2020 @ 18:03:
Ik heb een 7c en dezelfde Marantz en ben hier zelf ook een tijd mee bezig geweest zonder succes. Tot 2 weken geleden bleek dat HDMI 2 de arc poort was op mijn lg.

Toevallig bij jou ook?
Klopt dat is bij mij ook het geval. Ik zie op internet dat er meer mensen zijn die dit probleem hebben. Oplossing zou zijn om er een optische kabel tussen te zetten, maar is mijns inzien een stap terug.

• Benniec
kh65 schreef op maandag 21 december 2020 @ 18:13:
Ben zeker geen expert.
En heb ook een keer zitten klooien met geluid via HDMI vanuit de TV naar een soundBar.
Allebei Samsung in dat geval, maar de TV wat ouder dan de soundbar.
Heb zelf Denon (verwant aan de Marantz) en daar weinig problemen mee.

Maar met een echte AVR, waarom stop je de Ziggo box niet als INPUT in de CBL/SAT ingang
van je Marantz AVR en dan de HDMI out (die met ARC) van de Marantz naar een HDMI ingang van je TV
(die met HDMI-ARC denk ik).
Maar dat lost natuurlijk niet Netflix kijken problemen op (rechtstreeks vanaf de TV kijkend).

Sowieso moet je misschien de HDMI kabel tussen TV en Marantz aansluiten op de HDMI-out (!)
van de Marantz (die met ARC)... ?

Succes!
Allemaal geprobeerd, maar werkt niet helaas.

• kh65
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 16-10 17:14
Ik heb toen ook wel gedacht aan een optisch kabeltje... Dat zou wellicht wel kunnen werken...
Heb je dat overwogen?

• Benniec
Ja heb ik zeker overwogen, maar zou graag willen dat het werkt zoals het hoort namelijk over HDMI met alle voordelen van dien. Mocht dit niet werken en met een update van LG niet verholpen kunnen worden, overweeg ik om het toestel te retourneren. Erg jammer, want verder is ie top.

• Zuprman
  • Registratie: december 2020
  • Laatst online: 13-10 09:04
Ik heb exact hetzelfde met vergelijkbare apparatuur.
TV LG65CXPLA
AVR MARANTZ SR5010

Sinds ik de hdmi kabel heb vervangen (oude werkte wel) heb ik dit issue ook op Netflix en Disney+
Ik heb geen geluidsissues met de Ziggo Next box

• Zuprman
  • Registratie: december 2020
  • Laatst online: 13-10 09:04
Never mind, oplossing was simpel aangezien de oorzaak lag dat ik de nieuwe kabel niet in de ARC poort had..hehe foutje bedankt

• Pharminepulse
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 07-10 18:24
Staat HDMI control wel aan in de Marantz? Anders werkt het sowieso niet.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• road rebel
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 17-10 13:43
Enkele opmerkingen als ik de oorspronkelijke vraag lees:

De TV moet natuurlijk aangesloten worden op een uitgang en niet op een ingang van de AVR.
Uitgang Monitor 1 van de AVR moet aangesloten met een high speed HDMI kabel (of beter een 48gbps) op HDMI ingang 2 van de TV.
Tv geluid moet ingesteld worden op HDMI ARC (ik dacht dat dat zelfs voor elke bron afzonderlijk moet).
AVR moet ingesteld op HDMI CONTROL: ON (HDMI ARC wordt gekoppeld aan HDMI CEC).

Zo moet het werken, wat soms kan helpen is TV en AVR van stroom halen (stekker eruit 5 sec) nadat al deze instellingen opgeslagen zijn voor een reset van de HDMI CEC/ hdmi handshake.

• Benniec
Ik heb al het mogelijke geprobeerd, maar het werkt niet. Ik ben bang dat het aan de tv ligt, ik ga informeren bij de MM waar ik hem heb gekocht. Bedankt voor de reacties.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee