• BMS080
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22:00
Ik moet op korte termijn twee Scrum certificaten behalen namelijk Scrum Master I (PSM1) en Professional Scrum Product Owner I (PSPO1). Hebben jullie hier ervaring mee qua moeilijkheid en hoeveel dagen hadden jullie nodig om te leren? Ik heb een Scrum Guide gevonden om te leren voor het Scrum Master I (PSM1) examen maar kan niets vinden voor het Professional Scrum Product Owner I (PSPO1).

Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Nick_S
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:46

Nick_S

++?????++ Out of Cheese Error

Ik heb de Scrummaster training van Jeff Sutherland gehad. Dat was 2 volle dagen en het belangrijkste wat we geleerd hebben was hoe je geeltjes van een stapel moet aftrekken. ;-)

'Nae King! Nae quin! Nae Laird! Nae master! We willna' be fooled agin!'

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Ho ho, je vergeet wel even hoe je ook over de carrière van Jeff zelf gehoord hebt, althans daar ging het bij ons de 1e 2 uur over...

@BMS080 stelt echt niks voor: het is 2 dagen geeltjes op een whiteboard plakken zoals @Nick_S al zegt. Krijg altijd kriebels in mijn nek als ik mensen op LinkedIn het behalen van hun certificaat presenteren alsof ze MIT cum laude hebben afgerond.

Het examen is niet tijdens die 2 dagen, die mag je in je eigen tijd later online doen.

[ Voor 10% gewijzigd door renegrunn op 17-12-2020 18:38 ]

• Nick_S
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:46

Nick_S

++?????++ Out of Cheese Error

Ze vroegen na een tijd ook weer 100 dollar om het certificaat te verlengen. Na overleg met m'n werkgever hebben we die dus lekker laten verlopen.

'Nae King! Nae quin! Nae Laird! Nae master! We willna' be fooled agin!'

• BMS080
renegrunn schreef op donderdag 17 december 2020 @ 18:36:
Ho ho, je vergeet wel even hoe je ook over de carrière van Jeff zelf gehoord hebt, althans daar ging het bij ons de 1e 2 uur over...

@BMS080 stelt echt niks voor: het is 2 dagen geeltjes op een whiteboard plakken zoals @Nick_S al zegt. Krijg altijd kriebels in mijn nek als ik mensen op LinkedIn het behalen van hun certificaat presenteren alsof ze MIT cum laude hebben afgerond.

Het examen is niet tijdens die 2 dagen, die mag je in je eigen tijd later online doen.
Ik heb de Scrumguide uitgeprint en ga ik nu leren. Ik heb tevens gehoord dat de stof van de Scrum Product Owner veelal gelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ik heb 2 cursusdagen gehad van een Australische gast van Scrum.org. Geweldige vent, Simon nogiets. Heel leerzaam, daarmee was de cursus goed te doen.

PSMPO eigenlijk gewoon met wat collega's een middagje blokken en het examen gedaan, als je PSM1 goed in je kop hebt zitten is PO eigenlijk alleen omschakelenv van buzzwords.

Die van PSM1 zijn Facilitate, let the team decide, bij PSMPO ga je naar optimizing value en stakeholders. :+

Zorg trouwens dat je bij het examen gewoon een laptop met internet ernaast hebt, de ingewikkeldere vragen zijn gewoon te googlen. En maak een cheatsheet voor jezelf met alle fases van een sprint en de bijbehorende tijdsframes en welke personen aanwezig dienen te zijn. Die vragen komen hoe dan ook altijd terug.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:36

Rmg

renegrunn schreef op donderdag 17 december 2020 @ 18:36:
Haha z'n militaire loopbaan, dat z'n vrouw zelfs agile/scrum in t kerk werkgroepje gebruikt om de evenemten daar te regelen.

Mooie verhalen wel. De 2 dagen waren vooral gevuld met slap geouwehoer en vliegtuigjes vouwen.

Als t voor het scrum examen is kan je t in een dagje stampen.

[ Voor 7% gewijzigd door Rmg op 17-12-2020 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob_erwt
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-05 18:34

rob_erwt

What does this button do?

Als je het puur om het halen van de certificaten gaat, kun je het goed redden met zelfstudie, bestuderen van de Scrum guide en het oefenen van de 'open assessments' (gratis proefexamens) op Scrum.org.

Als je daadwerkelijk aan de slag wil als SM/PO, dan raad ik je wel een (op zijn minst) tweedaagse training aan. Die gaan vaak net wat verder dan de theorie.

Hou er trouwens rekening mee dat er met een nieuwe versie uit is van de Scrum guide en dat de examens hier in januari of februari op aangepast worden.

Never underestimate the power of stupid people in large groups

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pin0
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ik heb hem een paar maanden ook gehaald, gewoon door een aantal keer de scrumguide te lezen de proef examens op scrum.org een aantal keer 100% te halen en dit online test examen te doen:

https://mlapshin.com/index.php/scrum-quizzes/

Met alleen het examen ben je er niet. Als je echt goed scrum wilt doen zal je de hele organisatie mee moeten krijgen. Belangrijk is dus dat je daarvoor het mandaat krijgt van je leidinggevenden en dan ook nee kan verkopen als iemand iets op de sprint erbij wil zetten oid.

Mijn Lego Mocs

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-05 17:23

Standeman

Prutser 1e klasse

Pin0 schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 08:30:
Ik heb hem een paar maanden ook gehaald, gewoon door een aantal keer de scrumguide te lezen de proef examens op scrum.org een aantal keer 100% te halen en dit online test examen te doen:

Met alleen het examen ben je er niet. Als je echt goed scrum wilt doen zal je de hele organisatie mee moeten krijgen. Belangrijk is dus dat je daarvoor het mandaat krijgt van je leidinggevenden en dan ook nee kan verkopen als iemand iets op de sprint erbij wil zetten oid.
Dat laatste is verreweg de grootste uitdaging. Ook Scrum halfslachtig implementeren, waardoor er niets veranderd, is een flink probleem. Vaak zie je dat alleen terminologie wordt overgenomen en that's it. Dan heb je nog steeds allerlei managers die de sprint backlog halverwege overhoop willen gooien e.d.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-04 15:36
Hoe veel praktijkervaring heb jij er mee :p is het helemaal nieuw, of werk je al jaren lang op deze manier? Want voor de examens geldt een slaginsscore van 85% als ik het goed herinner, dat is best hoog.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:54
Widow schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 09:35:
[...]

Hoe veel praktijkervaring heb jij er mee :p is het helemaal nieuw, of werk je al jaren lang op deze manier? Want voor de examens geldt een slaginsscore van 85% als ik het goed herinner, dat is best hoog.
Deze examens zijn eenvoudig te halen als je de tijd neemt om de theory en oefenexamens te bestuderen.
De benodigde score is hierdoor ook hoog, het gaat er voornamelijk omdat dat je vragen snel kan beantwoorden want zodra je te lang moet nadenken kan je in tijdnood komen.

Houd er wel rekening dat je alle vragen op basis van de theory moet beantwoorden. Vergeet eigen ervaringen etc aangezien in heel veel situaties de theory maar gedeeltelijk word toegepast.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:49

Croga

The Unreasonable Man

Scrum is het nieuwe Waterval.....

De certificatenmolen is aardig aan het draaien. Zelfs in dit topic zie je de verwarring al voorbij komen van mensen die een 2-daagse training van Jeff doen en dan over PSM praten (Jeff doet geen PSM, die doet alleen CSM), hetzelfde met betalen voor verlenging. Dit geld niet voor PSM, alleen voor CSM (en ook voor mij de reden geweest om alles wat Scrum Inc. is te verwerpen)

Wat studeren betreft: Ik heb de PSM en PSPO trainingen gegeven. Ze zijn voor 90% gelijk. Zo ook de examens. Mijn belangrijkste tip: Doe de proefexamens op de Scrum.org website. Als je die een aantal keer boven de 90% haalt heb je een goede kans om te slagen. Je bent dan in ieder geval gewend aan de manier van vragen stellen die in dit geval vele malen belangrijker is dan het beheersen van de stof.

Maar zoals een aantal hier al opmerken: de certificaten doen echt helemaal niets behalve een kruisje laten zetten in een vakje in een excel sheet van een HR afdeling. Scrum heeft ondertussen al niets meer met Agile te maken, de laatste update van de Scrum Guide trekt het nog veel sterker richting waterval dan het ooit geweest is.

Wil je echt iets met Agile gaan doen, echt met je team meer werkelijke waarde gaan leveren en jezelf minder frustreren, kijk dan liever naar XP. En dan niet alleen naar de proces-ideëen maar vooral en zeker ook naar de engineering ideëen er achter (TDD, point-0, SOLID, clean code, patterns, etc.) Daar schiet je oneindig veel meer mee op dan nu op de management-fad van dit decennium, die Scrum heet, te springen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05 16:29
renegrunn schreef op donderdag 17 december 2020 @ 18:36:Krijg altijd kriebels in mijn nek als ik mensen op LinkedIn het behalen van hun certificaat presenteren alsof ze MIT cum laude hebben afgerond.
Holy shit ja. En dan al die "Congratulations on this amaaaaazzzzzing achievement!" slijmcomments eronder. Gah! :D

https://niels.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Standeman schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 08:55:
Dat laatste is verreweg de grootste uitdaging. Ook Scrum halfslachtig implementeren, waardoor er niets veranderd, is een flink probleem. Vaak zie je dat alleen terminologie wordt overgenomen en that's it. Dan heb je nog steeds allerlei managers die de sprint backlog halverwege overhoop willen gooien e.d.
Het issue met agile is vooral dat de personen die de 'agile consultants' inhuren meestal de personen zijn waarvoor binnen agile organisaties veel minder plaats is: middle management. Die krijgen dan te horen dat ze overbodig gaan worden, schrikken zich de pleuris (logisch) en moffelend dan snel die consultant weg. Die zoeken net zo lang tot ze ereen gevonden hebben die ze geeft wat ze willen horen.

Ik heb 'agile' goed zijn gaan bij een hoop bedrijven, maar daar was het ook altijd een onderdeel van een reorganisatie. Slimme "project managers" hebben dus intern gesolliciteerd naar business analyst, product owner of scrum master rollen. De minder slimme zie je op LinkedIn bedelen om baantjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMS080
Widow schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 09:35:
[...]

Ik werk al een aantal jaar in verschillende scrum teams. Denk nu ongeveer 3-4 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 17:48
Pin0 schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 08:30:

Echt die site van Lapshin heeft mij destijds wel geholpen met mijn PSPO en PSM!
Rmg schreef op donderdag 17 december 2020 @ 21:46:
[...]

Haha z'n militaire loopbaan, dat z'n vrouw zelfs agile/scrum in t kerk werkgroepje gebruikt om de evenemten daar te regelen.

Mooie verhalen wel. De 2 dagen waren vooral gevuld met slap geouwehoer en vliegtuigjes vouwen.

Als t voor het scrum examen is kan je t in een dagje stampen.
En zeker 2k betalen voor die 2 dagen?! 8)7 |:(

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob_erwt

rob_erwt

BMS080 schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 14:42:
[...]

Ik werk al een aantal jaar in verschillende scrum teams. Denk nu ongeveer 3-4 jaar.
Als SM/PO of als developer? Indien dat laatste, waarom nu ineens certificaat halen? Ik zou dan eerder voor iets als PSD (Professional Scrum Developer) gaan. Dat gaat (iets) meer richting XP waar @Croga al naar refereerde.

Indien als SM/PO dan zou het examen niet echt een probleem moeten zijn ondertussen, mits Scrum een beetje volgens het boekje gedaan werd. Dat laatste is trouwens wel iets om in gedachten te houden bij het examen: antwoord volgens het boekje! Eigen ervaring staat nog wel eens in de weg is mijn ervaring bij de scrum.org certificaten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:54

ZieMaar!

Moderator General Chat
Het is lang geleden voor mij, maar ik had het idee dat 1 van beiden echt foutloos te halen was met de scrumguide, terwijl de andere iets meer 'inzicht' vroeg. Maar, wat ik zei, het is heel lang geleden :).

Overigens vind ik het best opvallend dat je beiden nodig hebt. Het zijn 2 verschillende rollen, de PO rol richt zich op wat je maakt, de SM rol veel meer op hoe je dat doet. Ik werk in een omgeving waar we werken volgens Scaled Agile Framework en daar zie je die rollen ook best uit elkaar lopen. Veel business analisten groeien door naar PO, terwijl SM door veel diverse rollen ingevuld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thlst
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Die ken ik niet , wat is dat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:51

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Er zijn meerdere instanties die scrum examens aanbieden. Die van scrum.org is verreweg de lastigste (meeste aantal vragen en je moet iirc 85% scoren voor een pass. De oefenexamens moet je daarvoor vrijwel uit je kop kennen. De cert van scrum.org verloopt dan ook nooit, dit itt andere exameninstanties.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-05 08:38

Daan_

Alles op zijn tijd !!

PSM1 als PSPO1 zijn prima te doen. Lees Scrum guide goed en ook diverse blogs op Scrum.org De oefen examens op Scrum.org zijn al goed om mee te starten. Blijf ze herhalen tot je elke keer 100% scoort. 85 vagen in een uur is pittig als je niet native Engels bent en voorbereid bent hoe ze vragen formuleren...

Op onderstaande website vind je ook nodige oefen vragen voor beide certificeringen.
https://www.thescrummaste...sm-i-practice-assessment/
https://www.thescrummaste...ssessment-from-scrum-org/

Mindmap Scrum guide
https://mind42.com/mindma...ae51-3fee1085d279?rel=pmb

Houdt er ook rekening mee dat er in januari de vragen veranderen van de examens. Dit nav nieuwe versie van de scrum guide. Veranderd niet zo heel veel, maar is verstandig om te kijken wat de wijzigingen zijn. Op scrum.org zijn er diverse blogs over.

Persoonlijk vind ik de examens prima te doen. PSM I en PSPO I zijn redelijk recht toe recht aan. Als je Scrum guide goed in je hoofd hebt zitten dan komt het vast goed. PSM II en PSPO II zijn meer inzicht vragen en hier wordt het al stuk lastiger. Zijn wel minder vragen en je krijgt wat meer tijd. Maar het is ook wel meer tekst dat je door mag nemen (cases). Ook deze examens zijn goed te doen. Het is wel meer dan alleen de Scrum Guide beheersen... onderstaande boeken zijn bijvoorbeeld al een aanrader net als de diverse blog post op Scrum.org

Edit:
Boeken die ik je kan aanraden.
* The great scrum master | Zuzana Sochova
* Scrum - A Pocket Guide | Gunther Verheyen
* Zombie Scrum Survival Guide | Christiaan Verwijs, Barry Overeem
* Professional Product Owner, The: Leveraging Scrum as a Competitive Advantage

Uiteindelijk gaat het om de praktijk. En papiertje zegt immers enkel dat je de theorie beheerst en nog niet hoe jij deze theorie vertaald naar je Team(s)

Zelf in 2012 de certificering gedaan bij Scrum Alliance (CSM, CSPO) Hier ben je verplicht om twee daagse training te volgen. En je dient deze jaarlijks te verlengen tegen betaling. Tegenwoordig sluit je de training af met een examen. Was toen nog niet. Wel beta examen gedaan voor CSM (30 vragen). Dat stelde toen niks voor.

Afgelopen jaar maar wat certificeringen gedaan bij Scrum.org (PSM I & II, PSPO I & II, PAL......) En hier hoef je geen training voor te volgen en de certificering verloopt niet. De certificeringen van Scrum.org zie je tegenwoordig wat vaker voorbij komen. Komt mede dat deze toegankelijker is gezien je deze kunt doen zonder training...

[ Voor 73% gewijzigd door Daan_ op 23-12-2020 11:42 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMS080
Daan_ schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 18:53:
PSM1 als PSPO1 zijn prima te doen. Lees Scrum guide goed en ook diverse blogs op Scrum.org De oefen examens op Scrum.org zijn al goed om mee te starten. Blijf ze herhalen tot je elke keer 100% scoort. 85 vagen in een uur is pittig als je niet native Engels bent en voorbereid bent hoe ze vragen formuleren...

Op onderstaande website vind je ook nodige oefen vragen voor beide certificeringen.
https://www.thescrummaste...sm-i-practice-assessment/
https://www.thescrummaste...ssessment-from-scrum-org/

Mindmap Scrum guide
https://mind42.com/mindma...ae51-3fee1085d279?rel=pmb

Houdt er ook rekening mee dat er in januari de vragen veranderen van de examens. Dit nav nieuwe versie van de scrum guide. Veranderd niet zo heel veel, maar is verstandig om te kijken wat de wijzigingen zijn. Op scrum.org zijn er diverse blogs over.

Persoonlijk vind ik de examens prima te doen. PSM I en PSPO I zijn redelijk recht toe recht aan. Als je Scrum guide goed in je hoofd hebt zitten dan komt het vast goed. PSM II en PSPO II zijn meer inzicht vragen en hier wordt het al stuk lastiger. Zijn wel minder vragen en je krijgt wat meer tijd. Maar het is ook wel meer tekst dat je door mag nemen (cases). Ook deze examens zijn goed te doen. Het is wel meer dan alleen de Scrum Guide beheersen... onderstaande boeken zijn bijvoorbeeld al een aanrader net als de diverse blog post op Scrum.org

Edit:
Boeken die ik je kan aanraden.
* The great scrum master | Zuzana Sochova
* Scrum - A Pocket Guide | Gunther Verheyen
* Zombie Scrum Survival Guide | Christiaan Verwijs, Barry Overeem
* Professional Product Owner, The: Leveraging Scrum as a Competitive Advantage

Uiteindelijk gaat het om de praktijk. En papiertje zegt immers enkel dat je de theorie beheerst en nog niet hoe jij deze theorie vertaald naar je Team(s)

Zelf in 2012 de certificering gedaan bij Scrum Alliance (CSM, CSPO) Hier ben je verplicht om twee daagse training te volgen. En je dient deze jaarlijks te verlengen tegen betaling. Tegenwoordig slijt je de training af met examen. Was toen nog niet. Wel beta examen gedaan voor CSM. Dat stelde toen niks voor.

Afgelopen jaar maar wat certificeringen gedaan bij Scrum.org (PSM I & II, PSPO I & II, PAL......) En hier hoef je geen training voor te volgen en de certificering verloopt niet. De certificeringen van Scrum.org zie je tegenwoordig wat vaker voorbij komen.
Ik heb het gevoel dat het Product Owner examen moeilijker is en veel dieper ingaat qua stof. Ik heb zojuist de Scrum Master en Product Owner gemaakt en merk dat de Product Owner veel moeilijker is. Ik weet ook niet of je ook alleen de Scrum Guide moet leren voor het Product Owner examen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-05 08:38

Daan_

Alles op zijn tijd !!

PSPO is niet echt moeilijker, maar vraagstelling is vanuit perspectief van de Product Owner en dit wil voor sommige wat lastiger zijn. Gezien de meeste denken vanuit perspectief van Scrum Master en of Developer. En minder vanuit het Product....

Probeer voor je zelf helder te krijgen waar is een PO van en hoe werkt deze samen met de Developers en Scrum Master? Hier zijn diverse blogs aangewijd op bijvoorbeeld Scrum.org.

Voor een x percentage is het examen van PSM PSPO gelijk. Op Scrum.org forum vind je aantal topics die je kunnen helpen met de voorbereiding. https://www.scrum.org/forum/scrum-forum
https://www.scrum.org/sea...e%3Aforum&advanced-form=1

Persoonlijk zou ik niet enkel de Scrum Guide lezen/leren, maar ook de verdieping erachter. Scrum.org vind je al nodige informatie wat geadviseerd wordt om door te nemen.
https://www.scrum.org/pro...um-master-i-certification
https://www.scrum.org/pro...uct-owner-i-certification

PSPO kennis is geen overbodige luxe voor een Scrum Master. Waarom... Scrum Guide geeft hier antwoord op :)

[ Voor 16% gewijzigd door Daan_ op 23-12-2020 11:40 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMS080
Daan_ schreef op woensdag 23 december 2020 @ 11:31:
PSPO is niet echt moeilijker, maar vraagstelling is vanuit perspectief van de Product Owner en dit wil voor sommige wat lastiger zijn. Gezien de meeste denken vanuit perspectief van Scrum Master en of Developer. En minder vanuit het Product....

Probeer voor je zelf helder te krijgen waar is een PO van en hoe werkt deze samen met de Developers en Scrum Master? Hier zijn diverse blogs aangewijd op bijvoorbeeld Scrum.org.
[YouTube: Agile Product Ownership in a Nutshell]

Voor een x percentage is het examen van PSM PSPO gelijk. Op Scrum.org forum vind je aantal topics die je kunnen helpen met de voorbereiding. https://www.scrum.org/forum/scrum-forum
https://www.scrum.org/sea...e%3Aforum&advanced-form=1

Persoonlijk zou ik niet enkel de Scrum Guide lezen/leren, maar ook de verdieping erachter. Scrum.org vind je al nodige informatie wat geadviseerd wordt om door te nemen.
https://www.scrum.org/pro...um-master-i-certification
https://www.scrum.org/pro...uct-owner-i-certification

PSPO kennis is geen overbodige luxe voor een Scrum Master. Waarom... Scrum Guide geeft hier antwoord op :)
Kan je het examen op elk gewenst moment maken, bijv. ook in het weekend of nieuwjaarsdag? Ik had gehoord dat er iemand live meekijkt tijdens het examen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
BMS080 schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 21:15:
[...]

Kan je het examen op elk gewenst moment maken, bijv. ook in het weekend of nieuwjaarsdag? Ik had gehoord dat er iemand live meekijkt tijdens het examen.
Bij de officiële examens van Scrum.org kijkt niemand mee en kan je het doen wanneer jij dat wilt. Je opent de site, vult de code in en je tijd gaat lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMS080
SmurfLink schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 22:12:
[...]

Bij de officiële examens van Scrum.org kijkt niemand mee en kan je het doen wanneer jij dat wilt. Je opent de site, vult de code in en je tijd gaat lopen.
Aha duidelijk.

Is het een open examen dat je gewoon aantekeningen/scrum guide mag gebruiken om antwoorden op te zoeken waarover je twijfelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epoman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
PSPO I is niet per sé moeilijker maar vraagt idd om een ander perspectief. Voor PSM I moet je vooral de droge theorie begrijpen (scrum guide, agile manifesto), bij PSPO I krijg je wat meer vragen vanuit commerciële invalshoeken, zoals klantrelatie en waardecreatie. Uiteindelijk kun je die ook eenvoudig beantwoorden vanuit dezelfde theorie. Extra boeken zijn voor beide eigenlijk niet noodzakelijk, en de proefexamens op scrum.org zijn een goede indicatie van je kansen. Maar de aangedragen suggesties hier helpen wel om het concept beter te begrijpen.

Qua examens: Als je de scrum guide goed hebt gelezen (en onthouden), en de agile values en manifesto ook, kun je ze in principe al halen. De vragen zijn gedeeltelijk gelijk aan de proefexamens, maar je krijgt ook 'nieuwe' vragen.
- Goed letten op de formulering van de vragen én de antwoorden, sleutelwoorden als must, could, always, never etc. zijn vaak bepalend.
- Uitsluiten van foute antwoorden. Sommige termen in een antwoord maken het bijna per definitie fout (opletten bij woorden als 'project', 'hours', 'manager' en andere dingen/rollen die volgens de scrum guide niet bestaan). Dat kan het zoeken naar juiste antwoorden een stuk vlotter maken.
- Geen tijd verspillen. Als twijfelt bij een vraag, vul iets in, schrijf het nummer op en ga door met de volgende vraag. Als je aan het eind tijd over hebt kun je de twijfelvragen opnieuw bekijken.

offtopic:
CSM was achteraf gezien inderdaad een aanfluiting, zowel qua niveau als verdienmodel. De drempel ligt laag en je moet jaarlijks een bedrag aftikken om het 'actief' te houden. De training van Jeff was leuk maar kan het niet aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epoman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
BMS080 schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 23:51:
[...]

Aha duidelijk.

Is het een open examen dat je gewoon aantekeningen/scrum guide mag gebruiken om antwoorden op te zoeken waarover je twijfelt?
De tijd die je krijgt voor een examen liet naar mijn idee wel wat ruimte voor 'naslagwerk' over, maar niet overdreven veel. Wat ik hierboven al schreef, gok eerst iets en zoek het dan later op. Zonde als je door dingen opzoeken tijd verliest en niet aan alle vragen zou toekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
BMS080 schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 23:51:
[...]

Aha duidelijk.

Je hebt 60 minuten voor 80 vragen. Hoe je die indeelt is aan jou maar ik zou toch echt iets compacters gebruiken dan de scrum guide. Anders redden de meeste mensen 'm niet. Ik heb er genoeg geholpen omdat ik een eidetisch geheugen heb en de guide uit m'n hoofd ken (had 'm zelf in half uurtje af maar daar stond onze docent nogal van te kijken), maar je kan echt niet even rustig gaan bladeren. Dus maak een onepager met alle belangrijke dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metzie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-05 19:26

Metzie

Nyaano !

Ik heb zowel PSM1 en PSPO1 gehaald tussen mijn CISSP en CCSP.
Voor PSM1 heb ik de volgende 2 resources gebruikt:
De Udemy course van van Paul Ashun, die cursus is echt van goed kwaliteit.
En de proefexamens van www.scrum.org, www.hmlapshin.com en www.volkerdon.com
Zie ook deze study guide voor PSM1

Voor PSPO1 heb ik niet echt goede alternatieven gevonden, als je PSM1 hebt is PSPO1 niet zo lastig omdat ook PSPO1 is gebaseerd op de crum guide die slechts 14 pagina's is. Je kan een Udemy cursus zoeken, echter die ik had was van ICAN Consultancy en die was in verhouding tot die van Paul nogal matig. Qua proefexamens weer de drie die ik hierboven al noemde.

http://www.totalprogress.nl Computer reparatie en webdesign
I just hate it when the computer does what I tell it to do and not what I mean for it to do.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:38
Croga schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 10:35:
Scrum is het nieuwe Waterval.....

De certificatenmolen is aardig aan het draaien. Zelfs in dit topic zie je de verwarring al voorbij komen van mensen die een 2-daagse training van Jeff doen en dan over PSM praten (Jeff doet geen PSM, die doet alleen CSM), hetzelfde met betalen voor verlenging. Dit geld niet voor PSM, alleen voor CSM (en ook voor mij de reden geweest om alles wat Scrum Inc. is te verwerpen)

Wat studeren betreft: Ik heb de PSM en PSPO trainingen gegeven. Ze zijn voor 90% gelijk. Zo ook de examens. Mijn belangrijkste tip: Doe de proefexamens op de Scrum.org website. Als je die een aantal keer boven de 90% haalt heb je een goede kans om te slagen. Je bent dan in ieder geval gewend aan de manier van vragen stellen die in dit geval vele malen belangrijker is dan het beheersen van de stof.

Maar zoals een aantal hier al opmerken: de certificaten doen echt helemaal niets behalve een kruisje laten zetten in een vakje in een excel sheet van een HR afdeling. Scrum heeft ondertussen al niets meer met Agile te maken, de laatste update van de Scrum Guide trekt het nog veel sterker richting waterval dan het ooit geweest is.

Wil je echt iets met Agile gaan doen, echt met je team meer werkelijke waarde gaan leveren en jezelf minder frustreren, kijk dan liever naar XP. En dan niet alleen naar de proces-ideëen maar vooral en zeker ook naar de engineering ideëen er achter (TDD, point-0, SOLID, clean code, patterns, etc.) Daar schiet je oneindig veel meer mee op dan nu op de management-fad van dit decennium, die Scrum heet, te springen.
Zo'n cynische anti-managementhouding is altijd erg makkelijk. En onvolwassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

MarcoC schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 02:28:
Zo'n cynische anti-managementhouding is altijd erg makkelijk. En onvolwassen.
Na 15 jaar als Agile Coach vindt ik dat ik daar best een mening over mag hebben.
Daarnaast is het geen anti-management houding. Het is een anti-slecht-establishment-management houding. Daar is er teveel van in deze wereld en het houdt zichzelf in stand.
15 jaar geleden stelde Scrum heel wat voor. Net zo goed als dat de papieren van Sir Winston Royce een hele goede beschrijving van “Goed waterval” waren. Beiden zijn ten prooi gevallen aan managers die alleen zichzelf in stand willen houden.

Ik heb niets tegen leiders die het concept “Dienend leiderschap” snappen. Ik heb wel iets tegen managers die er zijn om hun eigen ego te strelen. En die zijn er helaas veel te veel. Inclusief de huidige groep die Scrum onderhoudt. Ook daar: Ik durf dat te zeggen omdat ik een aantal van hen persoonlijk ken.

2 jaar geleden heb ik het licht gezien. Toen ik een team aan het coachen was die werk deden waar ik niets van wist. En de gevestigde orde bleef roepen “Je bent proces verbeteraar, je hoeft de inhoud van het proces niet te snappen”. En dus riep ik “TDD” en “CI/CD” zonder die mensen uit te kunnen leggen hoe ze dat dan moeten doen. En toen realiseerde ik me dat mijn woorden hol waren. Dat ik zelf in een bullshit-job zat. Dat jaar heb ik me volledig gestort op TDD, CI/CD, SOLID, Gang og 5, Uncle Bob’s werk, Jim Coplien’s vroege werken en na een jaar kon ik de mensen precies vertellen hoe ze het moesten doen. En was ik genezen van de gevestigde Scrum orde omdat ik snapte dat ze de bullshit-jobs in stand hielden in plaats van, zoals Taiichi Ohno zou zeggen, ze elimineerden. En dus ben ik weer echt werk gaan doen.

Het is geen anti-management houding en als je denkt dat het onvolwassen is dan stel ik voor dat je eens heel kritisch gaat kijken naar hoe grote bedrijven met dit soort werk om gaan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:38
Croga schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 07:11:
[...]

Na 15 jaar als Agile Coach vindt ik dat ik daar best een mening over mag hebben.
Daarnaast is het geen anti-management houding. Het is een anti-slecht-establishment-management houding. Daar is er teveel van in deze wereld en het houdt zichzelf in stand.
15 jaar geleden stelde Scrum heel wat voor. Net zo goed als dat de papieren van Sir Winston Royce een hele goede beschrijving van “Goed waterval” waren. Beiden zijn ten prooi gevallen aan managers die alleen zichzelf in stand willen houden.

Ik heb niets tegen leiders die het concept “Dienend leiderschap” snappen. Ik heb wel iets tegen managers die er zijn om hun eigen ego te strelen. En die zijn er helaas veel te veel. Inclusief de huidige groep die Scrum onderhoudt. Ook daar: Ik durf dat te zeggen omdat ik een aantal van hen persoonlijk ken.

2 jaar geleden heb ik het licht gezien. Toen ik een team aan het coachen was die werk deden waar ik niets van wist. En de gevestigde orde bleef roepen “Je bent proces verbeteraar, je hoeft de inhoud van het proces niet te snappen”. En dus riep ik “TDD” en “CI/CD” zonder die mensen uit te kunnen leggen hoe ze dat dan moeten doen. En toen realiseerde ik me dat mijn woorden hol waren. Dat ik zelf in een bullshit-job zat. Dat jaar heb ik me volledig gestort op TDD, CI/CD, SOLID, Gang og 5, Uncle Bob’s werk, Jim Coplien’s vroege werken en na een jaar kon ik de mensen precies vertellen hoe ze het moesten doen. En was ik genezen van de gevestigde Scrum orde omdat ik snapte dat ze de bullshit-jobs in stand hielden in plaats van, zoals Taiichi Ohno zou zeggen, ze elimineerden. En dus ben ik weer echt werk gaan doen.

Het is geen anti-management houding en als je denkt dat het onvolwassen is dan stel ik voor dat je eens heel kritisch gaat kijken naar hoe grote bedrijven met dit soort werk om gaan....
Je doet alsof de certificaten helemaal niets zeggen. Dat is niet zo. In veel organisaties met IT-ontwikkeling is scrum de norm. Het framework is erg simpel, maar toch schat ik dat meer dan de helft van de teamleden de basisprincipes niet goed kent. TDD, CI/CD etc. is allemaal prima en niemand zegt dat als je scrum doet je dat allemaal niet moet doen. Ze sluiten elkaar niet uit, integendeel zelfs. Dat je niet gelukkig wordt van agile coachen kan ik nog wel mee inkomen, lijkt me ook niks, maar dat betekent niet dat het niet zinvol is om mensen te coachen in hun werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Vooropgesteld; ik ken je niet en ik heb nooit met je samen gewerkt, maar:
Croga schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 07:11:
En dus riep ik “TDD” en “CI/CD” zonder die mensen uit te kunnen leggen hoe ze dat dan moeten doen. En toen realiseerde ik me dat mijn woorden hol waren. Dat ik zelf in een bullshit-job zat. Dat jaar heb ik me volledig gestort op TDD, CI/CD, SOLID, Gang og 5, Uncle Bob’s werk, Jim Coplien’s vroege werken en na een jaar kon ik de mensen precies vertellen hoe ze het moesten doen.
Als software engineer met aardig wat ervaring zou ik redelijk kriegel worden van iemand die meent een hele sterke mening te kunnen hebben over software engineering best practices zonder zelf met de voeten in de klei gestaan te hebben.

Niet dat ik tegen TDD of CI/CD ben (integendeel), maar Uncle Bob is niet voor niets een ietwat omstreden figuur. Veel van wat hij in zijn boeken schrijft is op z'n best nogal theoretisch. Zijn vorm van strict TDD is niet erg productief bijvoorbeeld. IMHO is echte ervaring belangrijk als het aankomt op het kunnen adviseren hierop. Wat SOLID is kan iemand net van een informatica opleiding ook wel uitleggen als het goed is.

Hoe dan ook valt wat jij in deze alinea beschrijft binnen de rol als software engineer lead die ik vaak inneem. Ik heb dan echt geen enkele behoefte aan een scrum master met wat boeken achter de kiezen die denkt hierover in discussie te moeten gaan.

Overigens is mijn ervaring dat ook in scrum projecten bovenstaande helemaal prima passen. Natuurlijk is er een selection bias in mijn ervaringen (ik werk niet voor bedrijven die niet aan CI/CD doen, dat is in Java enterprise land gewoon de norm), maar er is geen reden om van Scrum naar 'XP' 'over te stappen'.

[ Voor 9% gewijzigd door Hydra op 29-12-2020 13:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Hydra schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 13:06:
Als software engineer met aardig wat ervaring zou ik redelijk kriegel worden van iemand die meent een hele sterke mening te kunnen hebben over software engineering best practices zonder zelf met de voeten in de klei gestaan te hebben.
Helemaal mee eens. Vandaar ook dat ik het niet alleen uit de boeken heb maar ook tijdens het studeren er van al begonnen ben het in de praktijk te brengen. Voor ik aan het coachen begon was ik zelf bouwer en het was heerlijk om dit soort tools beschikbaar te hebben. Dat was ook zeker deel van de reden om weer echt werk te willen doen.
Hoe dan ook valt wat jij in deze alinea beschrijft binnen de rol als software engineer lead die ik vaak inneem. Ik heb dan echt geen enkele behoefte aan een scrum master met wat boeken achter de kiezen die denkt hierover in discussie te moeten gaan.
Het zijn allemaal dingen die helpen bij het flexibeler om kunnen gaan met veranderende omstandigheden. En dus defacto onderdeel van datgene wat de scrum master hoort te stimuleren. En dat kan die scrum master niet wanneer hij alleen maar de kreten roept zonder ook maar enige notie van hoe het werkt. En ik ben het ook hier dus volledig met je eens: De scrum master die wat boeken achter de kiezen heeft en dan probeert het team daar in mee te krijgen is niet nuttig.
Overigens is mijn ervaring dat ook in scrum projecten bovenstaande helemaal prima passen. Natuurlijk is er een selection bias in mijn ervaringen (ik werk niet voor bedrijven die niet aan CI/CD doen, dat is in Java enterprise land gewoon de norm), maar er is geen reden om van Scrum naar 'XP' 'over te stappen'.
Het probleem is dat Scrum steeds verder weg is gegaan van de idealen van Agile. Scrum heeft niets meer met wendbaarheid te maken en steeds meer richting “Van te voren plannen en niets mag dat plan nog in de weg staan!” aan het gaan. In de laatste Scrum Guide update is dat nog veel sterker geworden; het Sprint Plan is heilig geworden en dus is er geen zinnige agility meer te verkrijgen. Waar XP nogsteeds blijft focussen op de dingen die je moet doen om te zorgen dat je wendbaar blijft (hoge software kwaliteit = meer wendbaarheid, schone code base = hogere wendbaarheid, kortere stints = hogere wendbaarheid, dingen echt afmaken = hogere wendbaarheid; en al die dingen zijn ondertussen uit Scrum verdwenen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rob_erwt

rob_erwt

Hydra schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 13:06:
maar er is geen reden om van Scrum naar 'XP' 'over te stappen'.
Het is niet het een of het andere eigenlijk. Scrum zegt wat over het proces, een framework waar je je product (ontwikkel) proces mee doet. Hoe je dat praktisch invult als software engineer/developer zegt Scrum niets over. Bewust overigens. In een van de eerste versie van de Scrum Guide wordt voor de technische aanpak expliciet naar XP gewezen. Het zou dus idealiter een synergie moeten zijn.

Dat het door de jaren heen allemaal wat uit elkaar gedreven is, kan ik alleen maar beamen. Wat ik wel verhelderend vond om te lezen is een whitepaper van Gunther Verheyen, 'Scrum, A Brief History of a Long-Lived Hype': https://guntherverheyen.c...ory-of-a-long-lived-hype/. Geeft wel een aardige inkijk in hoe Scrum zich ontwikkeld heeft door de jaren heen. Overigens heeft Verheyen door de jaren heen ook een aardige ommezwaai gemaakt van evangelist van naar criticus over Scrum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMS080
Metzie schreef op maandag 28 december 2020 @ 22:46:
Ik heb zowel PSM1 en PSPO1 gehaald tussen mijn CISSP en CCSP.
Voor PSM1 heb ik de volgende 2 resources gebruikt:
De Udemy course van van Paul Ashun, die cursus is echt van goed kwaliteit.
En de proefexamens van www.scrum.org, www.hmlapshin.com en www.volkerdon.com
Zie ook deze study guide voor PSM1

Voor PSPO1 heb ik niet echt goede alternatieven gevonden, als je PSM1 hebt is PSPO1 niet zo lastig omdat ook PSPO1 is gebaseerd op de crum guide die slechts 14 pagina's is. Je kan een Udemy cursus zoeken, echter die ik had was van ICAN Consultancy en die was in verhouding tot die van Paul nogal matig. Qua proefexamens weer de drie die ik hierboven al noemde.
Een vriend heeft onlangs PSM1 gehaald en wilt meteen PSPO1 doen. Lijkt me wel een verstandige keuze omdat de stof gelijk is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
BMS080 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 23:32:
[...]

Een vriend heeft onlangs PSM1 gehaald en wilt meteen PSPO1 doen. Lijkt me wel een verstandige keuze omdat de stof gelijk is
Ja PSMPO is echt niet moeilijker. Gewoon de buzzwords van de PO onthouden en je komt er wel.

Pagina: 1