CPU fan rammelt onder load, nieuwe fan of complete cooler?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Crazy-Al
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:18
Hi allemaal,

Ik heb een Cooler Master Hyper 412S CPU cooler op mijn PC die random momenten aan begint te lopen en ook weer stopt. Dit is voor mij een zeer storend iets omdat de PC voor de rest zo goed als stil is.

Mijn vraag aan jullie:
  • Is het mogelijk om de CPU fan te vervangen of is dit niet mogelijk binnen CPU fans?
  • Zo ja, welke CPU fan staat bekend als een goede, stille CPU fan?
  • Zo nee, welke CPU cooler zal kwalitatief even goed zijn met een stillere fan?
Ik twijfelde over dit forum en componenten advies, maar ik begin toch eerst bij jullie. In een worst case scenario geef ik een mod toestemming om mij en mijn post verder te schoppen :-)

Bedankt voor het meedenken!

Alle reacties

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Je kan hem gewoon vervangen.
En noctua fans staan goed aangeschreven.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_p_g
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-09 12:08
Een Cooler Master Hyper 412S heeft gewoon een losse 12cm fan die uitwisselbaar is.
Het enige wat voor de vervanging van belang is, te kijken of de huidige fan op de cooler een 4pins of 3pins aansluiting heeft voor de toerental regeling.

Voor een (subjectief) stille werking is het aan te raden om niet ver boven de 1000 rpm te gaan met een 12cm fan. Anders zou nog beter een push/pull opstelling gemaakt kunnen worden met fans aan weerszijden van de Hyper412S.

Naast Noctua zou ook een Scythe fan qua prijs/prestatie en stille werking in aanmerking kunnen komen.