Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Hwellema
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 01-01 11:43
In ons huis hebben we op de kamers accesspoints laten inbouwen van BuschJaeger. Deze AP's voeren maximaal 100Mb/s door en kunnen zowel draadloos als bedraad worden gebruikt.
Deze AP's zijn via Cat5 kabels gekoppeld aan een Netgear prosafe JGS516PE 16-poorts gigabit switch met 8x PoE. De PoE voor een aantal camera's (slechte buurt)
We konden direct gebruik maken van glas (KPN) en gebruiken de Experiabox (v9). Deze is via een Cat6 kabel aangesloten op de Switch.

De Interactieve TV kastjes van KPN (we hebben er 2) zijn bedraad aangesloten op hun eigen accesspoint.

Er komt 500Mb het huis binnen (gemeten op Experiabox) en de AP's halen idd max 100MB/s bedraad en rond de 30MB/s draadloos.

Het werkt dus allemaal goed tot het moment dat ik 1 van de accesspoints bedraad gebruik om een update te downloaden (een nieuw seizoen van Fortnite of CoD). Op dat moment begint de tv te sputteren ('lag')

Iemand enig idee of dit te verwachten is met deze opzet of moet ik me gaan verdiepen in Switches?

Ik stel elk inzicht op prijs ;)

Alle reacties

• lier
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 23-07 17:05

lier

MikroTik nerd

Bij problemen met iptv denk ik het eerste aan multicast problemen. Zou je kunnen kijken of de JGS516PE IGMP Snooping ondersteunt?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Hwellema
JGS516PE ondersteunt IGMP snooping v1, v2 and v3
De switch is uit 2014 en ik heb nog geen firmware updates uitgevoerd. Dus ik weet niet of dit er altijd al op zat

• GeleFles
  • Registratie: augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Die BJ AP’s zijn dus eigenlijk AP’s met een switch functie als je er meerdere apparaten op aan kan sluiten.

Zit de tv ontvanger op dezelfde ‘ap’ aangesloten als het device waarmee je de grote download binnen haalt?

Als dat het geval is:
Doordat je ‘slechts’ 100mbit naar je ap hebt, word dat vol gedrukt met de download, tv verkeer krijgt geen prioriteit en komt niet meer netjes op tijd binnen bij de tv ontvanger.
Omdat dat ap ook maar 100mbit kan, vermoed ik dat het een wat ouder device is en wellicht ook niet veel CPU power heeft om zoveel verkeer te verwerken. Dat kan ook nog (een deel van) het probleem zijn.

Ik weet niet hoe gehecht je bent aan die dingen en of je wat budget hebt, maar UniFi in walls zou misschien een goede vervanger zijn. (Die zorgen ook gelijk voor meer bandbreedte op je WiFi, Max 30mbit op WiFi klinkt als 2.4Ghz)

• Hwellema
tnx @GeleFles
Bij de AP's waar ik de tv kastjes op heb aangesloten, heb ik de wifi uitgezet. Vanaf het tv kastje tot aan de switch, is de hele kabel voor het tv signaal. Je hebt wel gelijk dat ze wat ouder zijn (uit 2014) en alleen 2.4Hgz. Maar dat voldoet tot nu toe prima omdat elke kamer zn eigen kastje heeft. Ik ga desalniettemin zeker even kijken naar die UniFi van je

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Waar heb je dat device op aangesloten waarmee je de storingen veroorzaakt?

• laurens0619
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 07:20
Ik denk dat het ook zo simpel is als dat je download de switch dicht trekt en je tv stream geen bandbreedte meer heeft.

CISSP! Drop your encryption keys!

• Hwellema
@GeleFles Dat is een laptop die via een ethernetkabel op 1 van de APs is aangesloten.
@laurens0619 Ik vrees ook dat het zo simpel is. Ik, als leek, snap het alleen niet als je bedenkt dat er 500MBit bandbreedte beschikbaar is voor de Gigabit switch. Er wordt max 100Mbit/s opgesoepeerd tijdens het downloaden van de de update. Je zou verwachten dat de switch dan voldoende bandbreedte overheeft voor het tv signaal.

• Thralas
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 03:22
Hwellema schreef op donderdag 17 december 2020 @ 20:04:
Ik, als leek, snap het alleen niet als je bedenkt dat er 500MBit bandbreedte beschikbaar is voor de Gigabit switch. Er wordt max 100Mbit/s opgesoepeerd tijdens het downloaden van de de update. Je zou verwachten dat de switch dan voldoende bandbreedte overheeft voor het tv signaal.
Dat klopt, die heeft zeker voldoende bandbreedte. Ik denk dat het ergens anders zit. Ethernet heeft bijvoorbeeld ook flow control.
Normally, a frame with a multicast destination sent to a switch will be forwarded out to all other ports of the switch. However, this range of multicast address is special and will not be forwarded by an 802.1D-compliant switch.
Nu zou de switch er al voor moeten zorgen dat niet-TV-poorten geen IPTV ontvangen (dus als jouw poort blokkeert door flow control, maakt dat voor IPTV niets uit) - controleer vooral of je inderdaad werkende IGMP snooping hebt, maar ik kan me voorstellen dat het alsnog de soep inloopt als pause frames toch voorbij de switch geraken (en daarmee ook IPTV-poorten blokkeert).

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Als de tv-ontvanger op hetzelfde 'AP' als de laptop is aangesloten, dan is het niet gek dat je lijn naar het AP dichttrekt en dus je tv signaal om zeep helpt. Die AP trekt het gewoon niet over die 100mbit connectie.

• Hwellema
@GeleFles Nope. Alle apparaten die een rol spelen in mijn 'probleem' hebben hun eigen AP. Het verkeer komt pas bij elkaar in de switch.
@Thralas Ik denk/vrees dat ik me moet gaan inlezen in switches, IGMP snooping en Flowcontrol. Altijd leuk om nieuwe dingen te leren. Daarna maar eens kijken in de beheerinterface van de switch. Ik heb het geluk dat ik het 'probleem' makkelijk kan reproduceren ;-)
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True