Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• MarcusDomotic
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08-03-2021
Dag Iedereen,

Ik heb thuis elektrische verwarming (geen warmtepomp maar oude elektrische convectoren). Deze hebben een knop om de warmte te regelen.

Nu zou ik graag deze sturen met Raspberry PI. Ik dacht om een teleruptor te plaatsen om ze aan en uit te schakelen.

Nu vroeg ik me af of ik het vermogen naar de verwarmingselementen kon sturen met een dimmer die ik aanstuur via raspberry PI.

Heeft iemand dit reeds gedaan?

Bestaan er dimmers voor zulke vermogens (tussen 2 en 4 kW)?

Groeten,

Marcus

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:22
Hoi Marcus,

Je weet dat een telerupter een puls nodig heeft om om te schakelen?
Dus als er geen puls meer komt blijft het in de aan stand. Je hebt weer een puls nodig om het om te schakelen. Sommigen blijven in 'aan' stand al valt ook de hoofdvoeding uit. Of wat als je Raspberry Pi er mee stopt?
Houd daar allemaal rekening mee.

Waarom geen gewoon flink relais? Terzijde 4000W bij 230VAC = ~20,5A

4kW Dimmers bestaan, zal best.

Aangezien de meeste verwarmings elementen een weerstand zijn dan het beste via een PWM signaal en een (paar parallel ) Mosfet(s). Een SSR of triac kan ook als je b.v schakeld per enkele seconden, bv x sec aan en x seconden uit.

Zorg ervoor dat je een temperatuur beveiliging creeer bij het element zelf om het voor overhitting te beveiligen, en natuurlijk een temp sensor voor de radiator/ruimte temperatuur. Het element 400ºC laten worden is niet echt verstandig. Zelfs boven de 100ºC kan al gevaarlijk zijn, of wil je zeer lokaal water koken? Het element zal sneller heet worden dan de vloeistof kan afvoeren en verdelen. ;) -
Kwa temp sensor, is de DS18x20 gemakkelijk.

Hoop dat dit je wat zoek richtingen geeft.
http://www.learningelectr...s/dimmer-with-mosfet.html
Ik zie hier wel dat de schakel momenten niet synchroon zijn met het lichtnet. Ik zelf zou wel op de nuldoorgang schakelen.

Voor de FETS zal je op zoek moeten naar een stevige met koeling voor zulke amperages.

HTH

LA