Mesh netwerk om inhouse roaming/handovers te verbeteren?

Pagina: 1
Acties:

• Menn_o
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 30-04-2024
Hallo,

Momenteel heb ik in mijn huis 3 access points. 1 van Ziggo, 1 van Asus (dez vervult de rol van main router) en 1 van TP Link (deze verzorgt wifi op zolder en is in acces point mode gezet, i.e. De ASUS en TP Link zitten in hetzlefde IP netwerk). Het probleem is dat als ik op zolder was, mijn telefoon en laptop op het TP Link access point blijven hangen ook als ik weer beneden ben en de vervbinding gewoon heel slecht is. Het omgekeerde geldt ook. Vaak moet ik dus handmatig omschakelen van access point als ik van boven naar beneden loop of omgekeerd. Dat begint iedereen in het huis de keel uit te hangen.

Lost een mesh netwerk dit probleem nu op of brengt een mesh network verbetering? Wordt de handover dan aangestuurd door de nodes of wordt dit nog steeds door de clients verzorgt? Of is zijn de clients in dit geval dan iig beter in staat om te switchen omdat de SSID van het netwerk hezelfde is?

Groeten

Menno

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:37

lier

MikroTik nerd

Nee, een Mesh netwerk lost je probleem niet op. Mesh is namelijk een (marketing) term die bepaalt hoe de backbone van je netwerk werkt (in geval van Mesh via Wifi en dat wil je nooit).

Om "client" roaming goed te laten werken, moet je aan de volgende eisen voldoen:

- zelfde SSID
- zelfde beveiling (naast de key ook WPA2/AES only)
- verschillende, niet overlappende kanalen
- zendvermogen "zo laag mogelijk" instellen (waarbij je nog wel de dekking hebt)

En...volgens mij moet je in hetzelfde L3 netwerk zitten: dus alleen gebruik maken van accespoints.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menn_o
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 30-04-2024
Dank je. Access Points dus. Heb je nog een aanbeveling? Ik zag de TP-Link EAP245 die aantrekkelijk geprijsd is. Combineer je die dan nog met een bbh router, of kan ik gewoon prima de Ziggo router gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:25
Heb je al geprobeerd je huidige apparatuur goed in te stellen zoals @lier hierboven zegt?

Als je gewoon nieuw spul wilt kun je bb 3x unifi ac lite maar een deco m4 van 100 euro volstaat ook wel.

Router hoef je niet te vervangen

CISSP! Drop your encryption keys!