RX vega 64 OC crasht 1e keer, daarna niet

Pagina: 1
Acties:

• Dave M.
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 23-04 18:40
Ik ben al een aardig tijdje aan het rommelen om een hele rare probleem op te lossen, eentje die ik niet tegen kom als ik erna googled. Ik heb namelijk sinds een week mijn nieuwe pc gebouwd met een ryzen 5 5600x en heb daarbij besloten nog mijn Sapphire RX vega 64 Nitro+ voorlopig te blijven gebruiken.

Ik heb op dit moment mijn GPU via de AMD driver software OCed met +5% GPU clock, 945->1000 VRAM clock, +50% powerlimit en een costum fan curve. Elke keer als ik de gratis demo 3DMark gebruik om te benchmarken (ook als ik gewoon een game opstart!) crasht mijn AMD driver hem na
1 seconden. Als de drivers eenmaal opnieuw gestart zijn, kan ik met diezelfde configuratie 100x de benchmarks draaien zonder problemen. Totdat ik mijn PC opnieuw start, dan begint het hele verhaal weer opnieuw dat ik eerst moet wachten op de 1e crash die altijd na 1 sec gaming of benchmarking begint.

Wat heb ik zoal geprobeerd om dit probleem op te lossen?
- Drivers down-daten (is dit een woord?) naar een eerdere versie.
- DDU in safe-mode gerund en de nieuwste drivers geïnstalleerd.
- In de BIOS SAM uit zetten.
- Bij het bouwen van de pc win10 opnieuw installeren.

Setup:
Asus B550F gaming wifi mobo
Ryzen 5 5600x cpu
T. Force 32Gb (2x16gb) RAM
NZXT Kraken X73 cpu koeler
Sapphire RX Vega 64 Nitro+ GPU
LianLi PC-O11 Dynamic case
Coolermaster vertical GPU mount.
Corsair HX1200i PSU

Ik ben ten einde raad en heb geen flauw idee wat ik nu verder moet doen.

Overigens, dit staat er in win10 event viewer:
Faulting application name: Radeonsoftware.exe, version: 10.1.2.1829, time stamp: 0x5fca253b
Faulting module name: ucrtbase.dll, version: 10.0.19041.546, time stamp: 0x43cbc11d
Exception code: 0xc0000409
Fault offset: 0x000000000007287e
Faulting process id: 0x3120
Faulting application start time: 0x01d6d48494871635
Faulting application path: C:\Program Files\AMD\CNext\CNext\Radeonsoftware.exe
Faulting module path: C:\Windows\System32\ucrtbase.dll
Report Id: 2cf78772-c46d-4e2c-acf9-0933c12de4c7
Faulting package full name:
Faulting package-relative application ID:

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Welke voeding gebruik je, merk en type ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Dave M.
aah, excuses! een Corsair HX1200i (zal het gelijk aan de 1e bericht toevoegen)

[ Voor 43% gewijzigd door Dave M. op 17-12-2020 16:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-09 13:05

Fordox

00101010

Klinkt eigenlijk als een overclock die niet stabiel is. Dat zorgt voor vreemde driver crashes.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• Dave M.
Fordox schreef op donderdag 17 december 2020 @ 16:21:
Klinkt eigenlijk als een overclock die niet stabiel is. Dat zorgt voor vreemde driver crashes.
nja, het is eigenlijk de 1e keer niet stabiel, als amd software weer opnieuw gestart is werk hij met diezelfde setting 100 volledige benchmarks als ik zou willen.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Zal dan niet aan de voeding liggen. lichte Undervolt en dan OC

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Dave M. schreef op donderdag 17 december 2020 @ 16:25:
[...]

nja, het is eigenlijk de 1e keer niet stabiel, als amd software weer opnieuw gestart is werk hij met diezelfde setting 100 volledige benchmarks als ik zou willen.
instabiliteit heb je in alle soorten en maten. Misschien is jouw stabiliteit issue een cold-boot probleem.

• Dave M.
Fordox schreef op donderdag 17 december 2020 @ 16:44:
[...]

instabiliteit heb je in alle soorten en maten. Misschien is jouw stabiliteit issue een cold-boot probleem.
tnx, ik wist niet dat dit bestond. Ik heb nu in iedergeval de GPU clock speed verlaagd naar +3%. Dit gaf geen problemen, bij 4% helaas nog wel. Ik vind het wel vreemd want bij mij vorige setup waar deze grafische kaart in zat kon ik hem makkelijk op 5%~7% zetten van wat ik me herinner. Wat ik nog raarder vind is dat ik nu door de clock speed te verlagen een hogere gpu score krijg in 3dmark t.o.v. 5%.
Hackus schreef op donderdag 17 december 2020 @ 16:26:
Zal dan niet aan de voeding liggen. lichte Undervolt en dan OC
ik kan deze optie nergens terug vinden in AMD's software :(

ik ga nog een paar keer benchmarken om er zeker van te zijn dat hij alsnog niet crasht, mocht dit niet het geval zijn laat ik het weten en mag er wat mij betreft een slotje op.

[ Voor 13% gewijzigd door Dave M. op 17-12-2020 18:35 ]

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19-09 13:30
Dave M. schreef op donderdag 17 december 2020 @ 18:34:
[...]

tnx, ik wist niet dat dit bestond. Ik heb nu in iedergeval de GPU clock speed verlaagd naar +3%. Dit gaf geen problemen, bij 4% helaas nog wel. Ik vind het wel vreemd want bij mij vorige setup waar deze grafische kaart in zat kon ik hem makkelijk op 5%~7% zetten van wat ik me herinner. Wat ik nog raarder vind is dat ik nu door de clock speed te verlagen een hogere gpu score krijg in 3dmark t.o.v. 5%.

[...]

ik ga nog een paar keer benchmarken om er zeker van te zijn dat hij alsnog niet crasht, mocht dit niet het geval zijn laat ik het weten en mag er wat mij betreft een slotje op.
Even op google kijken welke amd drivers je moet hebben om leuk te overclocken :) De nieuwere drivers (Sinds circa 1 jaar) vinden het minder leuk.

Of je typt: best amd gpu mining drivers (en dan niet de blockchain versie pakken)

• Dave M.
LopendeVogel schreef op donderdag 17 december 2020 @ 18:46:
[...]

Even op google kijken welke amd drivers je moet hebben om leuk te overclocken :) De nieuwere drivers (Sinds circa 1 jaar) vinden het minder leuk.

Of je typt: best amd gpu mining drivers (en dan niet de blockchain versie pakken)
hmmm, intresting! ik had niet verwacht dat driver updates je OC waardes negatief kan beïnvloeden!

Maar goed, ik heb ondertussen de benchmark nog eens 4~5x gedraaid en zelfs mijn vram clock verhoogd van 1000->1075 zonder problemen, zelfs de pc herstart en gekeken of dan nogsteeds alles stabiel is. Alles ziet er weer tip top in orde uit en ben blij met m'n huidige scores :) het zal niet super zijn volgens sommige maar ben toch blij dat ik 8690 uit me 5600x en 7994 uit me vega 64 (gecombineerd 8091) gepest heb! :)

Bedankt voor alle hulp, problem solved! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

• Dave M.
hmm, nice! ik neem aan als je je gpu wil undervolten dat je perse afterburner nodig heb? ik zie namelijk niet zo'n optie in de software van AMD staan.

EDIT: laatmaar, ik heb de optie al gevonden 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door Dave M. op 17-12-2020 20:54 ]

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19-09 13:30
Dave M. schreef op donderdag 17 december 2020 @ 20:50:
[...]

hmm, nice! ik neem aan als je je gpu wil undervolten dat je perse afterburner nodig heb? ik zie namelijk niet zo'n optie in de software van AMD staan.

EDIT: laatmaar, ik heb de optie al gevonden 8)7
Powerlimit? Mijn rig staat nog ergens in een verhuisdoos..

• Fordox

Fordox

00101010

Dave M. schreef op donderdag 17 december 2020 @ 18:34:
[...]

[...]

Dit is ook een symptoom van onderhuidse instabiliteit. Je systeem had blijkbaar wel een paar meer issues op die hogere settings. Ik denk eigenlijk ook dat je vorige setup ook instabiel heeft gedraaid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dave M.
Fordox schreef op donderdag 17 december 2020 @ 21:57:
[...]

Dit is ook een symptoom van onderhuidse instabiliteit. Je systeem had blijkbaar wel een paar meer issues op die hogere settings. Ik denk eigenlijk ook dat je vorige setup ook instabiel heeft gedraaid.
Klopt, maar dit waren meer symptomen van cpu instabiliteit (denk ik). Oftewel random hard crashes/blue-screens ook bij idle.
LopendeVogel schreef op donderdag 17 december 2020 @ 21:47:
[...]

Powerlimit? Mijn rig staat nog ergens in een verhuisdoos..
Nee hij bedoelt niet de powerlimit, als je bij AMD "GPU Tuning" aanvinkt, daarna "Advanced Control" zie je "Voltage(mV)" staan. Ik had advanced control altijd uit staan en alleen % ingevuld. Ik ga zo kijken wat ik kan bereiken met undervolten!

[ Voor 32% gewijzigd door Dave M. op 17-12-2020 23:01 ]

Pagina: 1