Home Cinema audio - Van niets naar iets voor max €500,-

Pagina: 1
Acties:

• hazetom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-05 10:20
Hi iedereen,

Een vraag in het wilde weg, die ik zo goed mogelijk zal kaderen.

Intro
Ik heb een 4K HDR Bluray speler en een prachtige LG Oled TV. In deze TV zit een ingebouwde soundbar. Die soundbar volstaat voor 'gewone TV', maar voor een mooie filmbeleving is het wat summier. Hierin zou ik graag een stap vooruit willen maken. Zowel een receiver als speakers heb ik nog niet.

Wat en voor hoeveel?
Wat precies? Daar ben ik nog niet helemaal uit. Ik zou er in het geheel max. €500,- aan willen besteden, maar minder mag natuurlijk ook. Doel is een rijkere beleving van films. Als dat een surround set is, prachtig. Als dat niet realistisch is voor dit geld, maar er zijn wel andere mogelijkheden.... dan hoor ik die ook graag. Zowel nieuw als tweedehands sta ik voor open.

• Tijn96
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-10 10:00

Tijn96

In speed we trust

En wat heb je al zelf gevonden?

Regelmatig op circuits te vinden zowel digitaal als in het echt. iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@hazetom Aankoopadvies doen we in Consumentenelektronica Aankoopadvies. Je topic is daarheen verplaatst.

Graag je openingspost aanvullen volgens de gebruikelijke kopjes:

Ik zoek een?

Wat is je budget?

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......

Wat heb je zelf al gevonden?

Het is een goed gebruik om zelf een voorstel te doen. Dan kan vanuit daar de discussie starten. Je wensen lijken op zich niet heel bijzonder. Kijk ter inspiratie ook eens naar de vele soortgelijke topics in CEA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:28
Overweeg je tweedehands? Zo niet kijk dan eens in Pricewatch om wat invulling te geven aan de kop
Wat heb je zelf al gevonden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 30-09 19:54
Een tweedehands Denon X2400h 4k Atmos receiver (of soortgelijk model van Yamaha, Marantz, Onkyo, op Marktplaats €250. Let op dat je een 4k receiver vindt, anders heb je weinig aan je TV als je het beeld door die receiver heen laat gaan.) en een setje Q Acoustics 3010(i)/3020(i) bookshelf speakers (kan zelfs nieuw binnen je budget, afhankelijk van de deal. Tweedehands ook genoeg te vinden op Marktplaats) vallen precies in je budget.

Zodra je meer budget hebt kun je dit aanvullen met een center (3090Ci ofzo) en 2 rears. Je kunt ook de 3010 of 3020 die je dan eerst als fronts gebruikt verplaatsen naar rear en twee zuilen (3050's ofzo) als frontstage neerzetten. Daarna een subwoofer erbij en twee height channels en je bent klaar. :)

[ Voor 25% gewijzigd door Negakinu op 17-12-2020 17:32 ]

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hazetom
Negakinu schreef op donderdag 17 december 2020 @ 17:28:
Een tweedehands Denon X2400h 4k Atmos receiver (of soortgelijk model van Yamaha, Marantz, Onkyo, op Marktplaats €250. Let op dat je een 4k receiver vindt, anders heb je weinig aan je TV als je het beeld door die receiver heen laat gaan.) en een setje Q Acoustics 3010(i)/3020(i) bookshelf speakers (kan zelfs nieuw binnen je budget, afhankelijk van de deal. Tweedehands ook genoeg te vinden op Marktplaats) vallen precies in je budget.

Zodra je meer budget hebt kun je dit aanvullen met een center (3090Ci ofzo) en 2 rears. Je kunt ook de 3010 of 3020 die je dan eerst als fronts gebruikt verplaatsen naar rear en twee zuilen (3050's ofzo) als frontstage neerzetten. Daarna een subwoofer erbij en twee height channels en je bent klaar. :)
Thanks, hier kan ik zeker wat mee :) - Goed om inderdaad met een een leuk setje speakers te beginnen en later uit te bouwen.

Vorige reply's:

- Tweedehands overweeg ik zeker, dus ik hou vraag & aanbod hier in de gaten :)
- Ik heb zelf zeker al gezocht. In tegenstelling tot mijn meeste vragen kwam ik er echter niet uit. Vandaar (misschien wat snel) een topic aangemaakt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hazetom
Negakinu schreef op donderdag 17 december 2020 @ 17:28:

Vervolgvraag. Ik herinner me dat ik nog een set Alesis studio monitors heb staan: https://www.alesis.com/products/view/m1active-mkii

Dat maakt het nog goedkoper om te beginnen. Ook hierin zie ik echter uiteenlopende verhalen staan online. Studio monitors voor 'home theater use' worden op het ene forum afgezeken, op het andere juist aangeraden. Ben benieuwd naar jouw (en jullie) blik hierop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
hazetom schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 13:36:
[...]

Vervolgvraag. Ik herinner me dat ik nog een set Alesis studio monitors heb staan: https://www.alesis.com/products/view/m1active-mkii

Dat maakt het nog goedkoper om te beginnen. Ook hierin zie ik echter uiteenlopende verhalen staan online. Studio monitors voor 'home theater use' worden op het ene forum afgezeken, op het andere juist aangeraden. Ben benieuwd naar jouw (en jullie) blik hierop :)
Het kan prima werken - maar je hebt een versterker met pre-outs nodig, zoals bijvoorbeeld de Denon AVC-X3700H, voor zover ik weet zijn het typisch de wat duurdere modellen die dat bieden, de Denon AVR-X2700H heeft ze niet.

[ Voor 10% gewijzigd door martyw op 18-12-2020 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hazetom
martyw schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 14:00:
[...]

Het kan prima werken - maar je hebt een versterker met pre-outs nodig, zoals bijvoorbeeld de Denon AVC-X3700H, voor zover ik weet zijn het typisch de wat duurdere modellen die dat bieden, de Denon AVR-X2700H heeft ze niet.
Thanks voor je reply :)

Op https://thehometheaterdiy.com/studio-monitors-home-theater/ zag ik het volgende hierover staan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UKIlTYXns_hg8oHakirJOzXn3oE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hhWwm1fc73LKzNAuSyZ6Bhjz.jpg?f=fotoalbum_large

Is optie 2 ook een optie wat jou betreft? Of zou je die afraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
hazetom schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 14:14:
[...]

Thanks voor je reply :)

Op https://thehometheaterdiy.com/studio-monitors-home-theater/ zag ik het volgende hierover staan:

[Afbeelding]

Is optie 2 ook een optie wat jou betreft? Of zou je die afraden?
Had hier nog niet van gehoord, en heb daar dus geen ervaring mee :), ik ken het principe wel van subwoofers. Op het internet zijn de meningen verdeeld https://audiokarma.org/fo...s-plus-crazy-idea.831588/

[ Voor 4% gewijzigd door martyw op 18-12-2020 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hazetom
Ah duidelijk! Dan is een receiver met pre-outs wat betrouwbaarder.

Volgens mij zouden deze 2 receivers dit in zich moeten hebben:

- Marantz NR1606 (https://www.marantz.com/n...nr1606?status=discontinue)
- Marantz SR5011(https://tweakers.net/pric...5011-zwart/specificaties/)

Deze zouden tweedehands te doen moeten zijn, voor rond de 200 a 300 met een beetje geluk. Ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft. Of mij een duwtje in de goede richting kan geven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 30-09 19:54
Ik zou in jouw geval dan een optical-to-RCA converter kopen. Een Fiio D3 ofzo. Dat is ideaal als je alleen stereo wilt. Ik gebruikte er vroeger eentje om de TV met een stereo versterker te verbinden. Je hangt dan een optische kabel tussen je TV en de Fiio, en verbindt dan de RCA naar de input van je Alesis. Heeft de Alesis een 3.5mm jack input/aux? Anders moet je van RCA naar XLR. Dat kan natuurlijk ook gewoon.

Let op: je monitoren moeten dan wel een volumecontrol hebben. Een afstandsbediening is helemaal ideaal. De afstandsbediening van je TV bedient het geluid van de speakers niet zodra je via optisch uit gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0VLwO-Jdi1FWaNYzy3t6GOngTPE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X4EjiIn0bvyzb46ykGvnP0ij.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zou voor mijn eerst suggestie gaan. Stuk beter geluid, veel meer groeimogelijkheden in de toekomst en geen gehannes met actieve monitoren zonder afstandsbediening. :)

[ Voor 22% gewijzigd door Negakinu op 18-12-2020 16:38 ]

too old, too cold

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hazetom
Negakinu schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 16:22:
Ik zou voor mijn eerst suggestie gaan. Stuk beter geluid, veel meer groeimogelijkheden in de toekomst en geen gehannes met actieve monitoren zonder afstandsbediening. :)
Je hebt me overtuigd! De 3020i gaat hoog op mijn verlanglijstje, de speakers zien er overigens ook prachtig uit! Verder dus op jacht naar een tweedehands Denon X2400h of een vergelijkbaar alternatief. De Denon X2400h is op dit moment wat lastiger verkrijgbaar, maar dat komt vast goed :)

Nogmaals dank voor je hulp!

• hazetom
Negakinu schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 16:22:
Mocht je 'from the top of your head' nog enkele goede receiver suggesties hebben (nieuw of tweedehands), hou ik me aanbevolen :)

Ik heb zelf bijvoorbeeld nog de Sony STR-DH590 gevonden, die nog goedkoper is en voor 4K geschikt zou moeten zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door hazetom op 24-12-2020 16:34 ]

Pagina: 1