Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• evuijtert
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-11 14:02
Ik denk dat ik het probleem weet, maar voordat ik hier iets aan kan doen wil ik graag mening van meer ervaren systeembuilders. Voor mij was het al 20 jaar geleden..

Ik heb de volgende componenten:
Moederbord: Asus TUF X570 GAMING (op een sticker is volgens mij bios 1404 af te lezen)
CPU: AMD 5800X
RAM: G.Skill DDR4 Trident-Z 2x16GB 3600Mhz RGB [F4-3600C16D-32GTZRC

Als ik probeer op te starten, krijg ik geen beeld. Alle fans gaan netjes draaien en lampjes gaan aan.

Op het moederbord gaat het gele lampje van dram branden..

Ik dacht dat dit betekend dat dit er een probleem met het geheugen zou zijn. Ik heb dit dubbel gecontroleerd, maar dit moet goed zijn (ze zitten goed erin geklikt in de juiste slots voor dual channel). Ze lichten wel mooi op (RGB)

Nu is volgens mij het probleem dat de Bios ge update moet worden, voordat deze compatibel is met de nieuwe cpu.

Kan dit het probleem ook met geheugen verklaren?

helaas heeft dit mb geen bios flash knop oid, dus ik moet op zoek naar een oude cpu :X moet ik ook op zoek naar ander geheugen om de bios te updaten?

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:56
Als versie1404 geen ondersteuning heeft voor de cpu moet idd het bios geüpdate worden. Je moet ook op zoek naar een videokaart want zonder dat geen beeld.

• evuijtert
videokaart is een asus tuf 3070
dat de bios geen ondersteuning heeft voor de cpu weet ik, maar ik weet dus niet of het geheugen een probleem is..? ddr4 geheugen moet toch gewoon goed zijn of zit daar verschil met compatibility in? moet ik ook een oudere ddr4 geheugenstick zoeken om de bios te updaten?
of is alleen een oude cpu voldoende?

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Bios 3001 moet je hebben 1404 is van november vorig jaar zoiets

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• evuijtert
klopt, maar verklaart dit waarom mijn dram lampje op mijn moederbord brand? Ik zou eerder het cpu lampje verwachten...

net nog een andere ddr4 stick geprobeerd, maar is hetzelfde probleem. dus of het mb is kapot, of het ligt aan de bios en de cpu en niet het geheugen, het zal het laatste wel zijn, maar dat moet wachten tot mijn collega tijd heeft :o

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:37

Rannasha

Does not compute.

evuijtert schreef op donderdag 17 december 2020 @ 16:33:
klopt, maar verklaart dit waarom mijn dram lampje op mijn moederbord brand? Ik zou eerder het cpu lampje verwachten...
Ja, kan gebeuren. Incompatibele CPU levert niet altijd het juiste waarschuwingsichtje op.

Voordat je verdere conclusies trekt over de staat van je moederbord zou je eerst de BIOS moeten updaten of ergens een oude CPU vandaan moeten halen om te controleren of het moederbord verder wel gewoon werkt (wat het waarschijnlijk wel doet).

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

'PIEPT' een Moederbord tegenwoordig niet meer als er incompatibel materiaal op geklikt / geschroefd wordt?

Uit de sequence van de piepjes kun je dan in ieder geval altijd nog snel achterhalen waar je de ellende moet gaan zoeken ;)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:37

Rannasha

Does not compute.

Will_M schreef op donderdag 17 december 2020 @ 16:42:
'PIEPT' een Moederbord tegenwoordig niet meer als er incompatibel materiaal op geklikt / geschroefd wordt?

Uit de sequence van de piepjes kun je dan in ieder geval achterhalen waar je de ellende moet gaan zoek ;)
De meeste behuizingen hebben niet meer zo'n ingebouwd speakertje voor die piepjes. In plaats daarvan hebben veel moederborden tegenwoordig een paar status-LEDs of een segment-LCD om aan te geven wat er fout is.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• evuijtert
Will_M schreef op donderdag 17 december 2020 @ 16:42:

Uit de sequence van de piepjes kun je dan in ieder geval altijd achterhalen waar je de ellende moet gaan zoek ;)
dat vroeg ik mij ook al af, dat herinner ik mij nog van vroeger, maar als ik even rondkijk zie ik nergens een buzzer meer. niet dat ik die mis... daar zitten nu 4 diagnonstiek ledjes voor in de plek zo te zien

• evuijtert
Rannasha schreef op donderdag 17 december 2020 @ 16:38:
[...]

Ja, kan gebeuren. Incompatibele CPU levert niet altijd het juiste waarschuwingsichtje op.

Voordat je verdere conclusies trekt over de staat van je moederbord zou je eerst de BIOS moeten updaten of ergens een oude CPU vandaan moeten halen om te controleren of het moederbord verder wel gewoon werkt (wat het waarschijnlijk wel doet).
dan wacht ik even op de oude cpu van kennis

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Hmmm..... 'Vroegâh was alles beter'. Dus tóch ;) :9

@evuijtert Suc-6 met het (op)bouwen!!! (y)

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 17-12-2020 16:50 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• DeeM77
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-11 17:42
evuijtert schreef op donderdag 17 december 2020 @ 16:33:

net nog een andere ddr4 stick geprobeerd, maar is hetzelfde probleem. dus of het mb is kapot, of het ligt aan de bios en de cpu en niet het geheugen, het zal het laatste wel zijn, maar dat moet wachten tot mijn collega tijd heeft :o
Ja, want je geheugen controller zit in de cpu.

...and remember: gravity doesn't exist.... Earth just sucks!!!

• evuijtert
Kijk dat verklaart het voor mij, Bedankt!

Ik probeer de bios dit weekend te updaten. Dan weet ik t zeker.

Achteraf beter ander moederbord moeten kiezen, maar goed.

[ Voor 60% gewijzigd door evuijtert op 17-12-2020 18:22 ]

Pagina: 1