[KPN Glasvezel] De laatste dagen ontzettend veel packet-loss

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Great-Force
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23:08
Wij wonen in een nieuwbouw wijk voorzien van KPN glasvezel, met ons 500/500 abonnementje eigenlijk weinig tot geen problemen gehad. Sinds 4 dagen merken wij ontzettend veel packet loss. LastPass die om de haverklap de melding geeft dat deze geen verbinding heeft, Teams die niet wil openen, Netflix die hapert, enz enz. Speedtest toont 470 down en 85 up, vanwege de contention-rate die KPN toepast fluctueert dit nog weleens, maar de upload is wel structureel laag (80-250 mbit/s). Het interne netwerk heb ik al uit kunnen sluiten, het doet zich namelijk voor op alle devices, van wifi tot bedraad, van direct aan de router tot achter een switch. In de afgelopen maanden zijn hier geen wijzigingen in geweest.

De KPN klantenservice bellen was zinloos, daar zat een man mij (een HBO ICT'er, gespecialiceerd in netwerkbeheer) te vertellen dat ik Cat.6e netwerkkabels nodig heb omdat Cat.6a maar tot 500 mbit/s gaat. 8)7 |:(
Errr.... Cat.6e bestaat niet, wellicht bedoelde hij 500 mhz, de frequentie van een Cat.6a kabel? Maar nee, zijn systeem en zelfs Google gaven aan dat het echt zo was. Na veel aandringen heeft hij toch een ticket gemaakt voor tweedelijns, want anders zou een monteur geld gaan kosten. Juistja, hij had gewoon de technische kennis niet. Ontzettend frustrerend die callcenters met 'helpdeskmedewerkers' die een wizard doorlopen.

De relevante hardware:
- MikroTik RB4011, via Cat.6 patchkabel direct aangesloten op de FTE en zelf de PPPoE-sessie gestart.
- Op de overgebleven 8 poorten zitten de slaapkamers gepatcht (patchkabel -> patchpaneel -> Cat.6A naar slaapkamer -> wandoutlet). Op de PoE-poort een Access Point.
- Er gaat een multi-mode glasvezelkabel naar zolder, verbonden met 10 gbit/s SFP+ modules aan een switch.

Aangezien deze set-up al maanden stabiel draait, kunnen we redelijkerwijs de router configuratie uitsluiten. Wat nog zou kunnen zijn de MTU-waarden, maar ook deze zijn al maanden hetzelfde gebleven. Het zou kunnen, maar onwaarschijnlijk.

Zijn er meer Tweakers die problemen ervaren met KPN de laatste paar dagen? Of zou het gewoon aan mijn wijk liggen? De monteurs van Ziggo rijden de afgelopen tijd veel rond om kasten door te meten, soms wel met 3-4 man tegelijk op verschillende plekken in de wijk. Ook Ziggo heeft veel problemen hoorde ik van buren.

Alle reacties

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08-09 21:37
Hier in 040 geen enkel probleem op de 500/500 lijn van XS4ALL/KPN. Ik heb altijd de volle snelheid en geen packet-loss. Lijkt dus inderdaad lokaal te zijn.

• gabba25
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-08 15:48
Hier ook 500/500, geen problemen. Heb je er geen modem/router bij gekregen? Anders misschien die even testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Toch voor de zekerheid even de Experiabox aansluiten en dan met 1 apparaat daarop aangesloten opnieuw testen. Als het dan nog niet goed is weet je pas zeker dat het probleem bij KPN ligt.

Tot op heden roep je namelijk vanalles over die helpdesk medewerker maar doe je ondertussen zelf enkel aannames. En waarom je Ziggo klachten in je wijk erbij haalt volg ik al helemaal niet.

• Great-Force
De bijgeleverde Experiabox ligt ergens op zolder tussen de verhuisdozen (zal ik dit weekend opzoeken en aansluiten), maar de buren gaven aan ook problemen te ervaren en gebruiken wel de Experiabox. Dus vandaar dit topic. Wat me ook opvalt, is dat de problemen overdag erger zijn dan 's avonds. Na het avondeten is het eigenlijk niet meer voorgekomen. Wellicht toch een storing bij KPN of gewoon heel veel thuiswerkers sinds de harde lockdown?
En waarom je Ziggo klachten in je wijk erbij haalt volg ik al helemaal niet.
Toen we hier kwamen wonen hebben we een tijdje twee providers gehad; Ziggo Zakelijk voor mijn bedrijf (meeverhuisd vanaf oude adres) en KPN glasvezel voor de rest van het gezin. Lang verhaal waarom dit zo was. Maar Ziggo had vanaf dag 1 al problemen (bij meerdere buurtbewoners), zo lag mijn verbinding er minstens 1x per week helemaal uit, zelfs een Ziggo monteur kreeg met zijn laptop aan het modem geen connectie. De netwerk engineers van Ziggo konden mijn problemen bevestigen met lijnmetingen en hebben meermaals een monteur naar de wijkkast gestuurd omdat volgens hun metingen het daar al fout ging. Op mijn oude adres heeft dezelfde apparatuur (router en modem) jaren zonder problemen gedraaid, hooguit een keer het modem opnieuw starten na onderhoud, maar dat is normaal. En tot op heden zijn er problemen in de nieuwe wijk. Ziggo heeft er natuurlijk niets mee te maken (compleet andere techniek), maar vond het wel toevallig dat beide providers problemen ervaren. Dus dan ga je al snel nadenken over externe factoren in de wijk zelf.

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07:10

Snow_King

Konijn is stoer!

Kan je niet vanaf de Mikrotik een langer durende ping test draaien om packetloss te testen?

Je hebt het overigens over packetloss, maar je doet enkel speedtests. Hoe stel je de packetloss vast?

[ Voor 36% gewijzigd door Snow_King op 17-12-2020 22:27 ]

• Great-Force
Snow_King schreef op donderdag 17 december 2020 @ 22:26:
Kan je niet vanaf de Mikrotik een langer durende ping test draaien om packetloss te testen?

Je hebt het overigens over packetloss, maar je doet enkel speedtests. Hoe stel je de packetloss vast?
Ik heb de hele dag al een console open met ping naar mijn VPS, grotendeels 2-3 ms met overdag veel pieken naar 100+ ms. Rond de lunch (12:42) en rond 14:24 twee flinke dipjes met time-outs. Rondom deze tijdstippen sprong de latency ook alle kanten op. Verder gebruik ik het monitoringpakket PRTG. Als ik daar de ping statistieken van mijn router opvraag van bijv. 3 december en deze vergelijk met vandaag en gisteren, dan zijn de maximum waarden en gemiddelden van vandaag bijna dubbel zo hoog. PRTG doet elke minuut 5 pingetjes naar mijn router en je ziet (ook in de grafieken) dat de latency tusen 8:20 en 16:40 enorm schommelt t.o.v. de stabiele lijn van eerdere weken.

De packet loss / hoge latency merkte ik vooral met LastPass (die om de haverklap de melding gaf geen verbinding te hebben) en de traagheid in het openen van webpagina's (ene keer time-out, volgende keer geladen).

Overdag had ik problemen, inmiddels werkt alles weer stabiel. Morgen maar even in de gaten houden.

[ Voor 4% gewijzigd door Great-Force op 17-12-2020 22:53 ]

Pagina: 1