Ervaringen rondom Sportuitlaten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• yvalson
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 24-02-2021
Hey allemaal,

Gisteren is er op mijn Suzuki Swift (2020 1.2 90pk -> 101pk) en sportuitlaat + demper gemonteerd.
Deze komt van Suzuki zelf en wanneer ik de auto start klinkt dit top. Een laag gegrom en een mooie ondertoon.

Artikelnummer
14300-52RSL-000

Echter als ik dan wat rev lijkt dit geluid compleet weg te vallen en klinkt het eigenlijk hetzelfde als voor de montage. Misschien ligt het aan het feit dat het een 4 cilinder is, maar ik heb zelfs 3 cilindertjes diepere rev geluiden horen maken.

Nu is mijn vraag of het wisselen van de demper dit geluid zou veranderen of of dit gewoonweg het geluid is wat van de motor komt. Aangezien er al een sportuitlaat+ demper op zit weet ik niet precies wat wel en wat niet nuttige veranderingen brengt. Ik heb online zitten te kijken, maar kan maar weinig vinden wat geen astronomisch hoge prijzen kosten. Dit zijn vaak ook hele uitlaatsystemen en die heb ik niet perse meer nodig (denk ik) aangezien de sportuitlaat er al wel onder zit.

Is dit iets wat ik bij de lokale garage is kan vragen of moet ik daarvoor naar een speciaalzaak?

Ik hoor graag wat anderen hiervan vinden.

Beste antwoord (via yvalson op 17-12-2020 17:04)

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:56
Aangezien de uitlaat van Suzuki zelf komt is het wel logisch dat hij nog stil is. Hij moet toch aan diverse milieu/geluidseisen voldoen, elke auto met een duidelijk hoorbare uitlaat voldoet hier eigenlijk al niet aan (gebruik van kleppen ed. daar gelaten).
Suzuki zal niet iets gaan maken waardoor hun auto niet meer aan de regelgeving voldoet, tenzij het specifiek gemaakt is voor circuit gebruik.

Maar zelfs met een andere einddemper van één van de bekende merken zal hij niet veel luider worden (helemaal als er TUV keuring op zit). Daarvoor moet je toch echt een demper er tussen weg halen (als er überhaupt meer dan 1 onder zit). Welke je dan het best kan doen hangt heel erg van de auto af en kan je het best op een Suzuki specifieke website/topic navragen.

Flickr - Strava

Alle reacties

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
kun je een MP3tje delen?

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Maybe is wat je zoekt niet de uitlaat maar eerder de inlaat? Wat heb je daarop zitten?

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-09 18:03

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Modbreak:Ik heb iedere reactie die niet te maken had met de vraag van de topicstarter, maar alleen klagen was over mogelijk geluidsoverlast, verwijderd. Vanaf nu alleen nog ontopic reageren.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:56
Aangezien de uitlaat van Suzuki zelf komt is het wel logisch dat hij nog stil is. Hij moet toch aan diverse milieu/geluidseisen voldoen, elke auto met een duidelijk hoorbare uitlaat voldoet hier eigenlijk al niet aan (gebruik van kleppen ed. daar gelaten).
Suzuki zal niet iets gaan maken waardoor hun auto niet meer aan de regelgeving voldoet, tenzij het specifiek gemaakt is voor circuit gebruik.

Maar zelfs met een andere einddemper van één van de bekende merken zal hij niet veel luider worden (helemaal als er TUV keuring op zit). Daarvoor moet je toch echt een demper er tussen weg halen (als er überhaupt meer dan 1 onder zit). Welke je dan het best kan doen hangt heel erg van de auto af en kan je het best op een Suzuki specifieke website/topic navragen.

Flickr - Strava

• yvalson
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 24-02-2021
Touchdomex schreef op donderdag 17 december 2020 @ 15:00:
Maybe is wat je zoekt niet de uitlaat maar eerder de inlaat? Wat heb je daarop zitten?
Op dit moment zit er nog een standaard inlaat op (Ik weet immers niet wat een inlaat precies doet en heb ook niks aangepast aan de motor zelf)

Ik zag de inmiddels verwijderde reacties voorbij komen en wil even het volgende zeggen:

Nergens heb ik geïnsinueerd dat ik een gigantische knalmachine van mijn auto wil maken.
(mijn auto is daarnaast geen 90pk maar 101pk voor de persoon die dat verkeerd had aangegeven ;) en het is een auto van nog geen 1000 kilo)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ECG4eHH3BhnZOywRUcTTbFUDPA0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SeFlHTE6UKXrG4rUsYC1zocp.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb een foto bijgevoegd van wat er nu onder zit.
Een geluidsopname kan ik pas later maken, omdat ik op dit moment niet bij mij auto in de buurt ben.

Als ik het echter allemaal een beetje begreep dan is er niet veel aan te veranderen. Ik wil namelijk geen emissiestandaarden breken etc. Hij moet nog door de apk heen namelijk :)

Ik denk dat ik het dan maar houd bij wat er nu op zit en de topic sluit voor nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

@yvalson Ik denk dat met een sportieve inlaat je meer haalt wat je zou willen.

Als ik je zo hoor wil je meer horen dat je een motor in je auto hebt of niet?

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08-09 16:03
101 pk ipv 90 pk? Is dat je inschatting voor vermogenswinst na monteren uitlaat? Die doet voor je vermogen extreem weinig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Advies: niet onnodig geld uitgeven aan dergelijk opsmuk van auto’s. Je bent nog jong, en dergelijke features bieden in de meeste gevallen geen meerwaarde aan een auto, feitelijk gezien dan!

In het begin is het vaak even leuk, iets nieuws, meer feedback qua geluid. Maar later zul je merken dat comfort ook een factor is op het gebied van geluidsniveau. Op een moment wordt je het monotone gebrom zat, of mogelijk raakt je omgeving geïrriteerd hieraan. En als laatste is het mogelijk dat wanneer je later afstand gaat doen van deze auto, dat een potentiële koper afknapt op ‘geknutsel’ aan auto’s.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommy-D
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Eigen ervaring, enkel de eind demper vervangen kan een veel “leuker” geluid geven, absoluut. Zelf ook gedaan destijds, met een Laser uitlaat, en die klonk wat zwaarder.
Wat ook al eerder aangehaald werd, is dat het een OEM Suzuki accessoire is, en die zijn zover ik weet altijd goedgekeurd. Dat wil automatisch ook zeggen dat hij nooit veel meer geluid zal geven dan de originele, hooguit iets zwaarder. Wat je zelf ook al aangaf..
Even vragen bij een Suzuki forum, of owners group, of er misschien een middendemper is die verwijderd kan worden, dat zal al wat schelen. De katalysator wel laten zitten, dat is belangrijk voor de APK. Daar kijken ze overigens naar 2 dingen: de uitstoot, en of de uitlaat “over de gehele lengte luchtdicht is”. Het geluid is geen issue.

En anders inderdaad een open luchtfilter, bijvoorbeeld een K&N 57i kit, of iets vergelijkbaars. Dan heb je wat meer geluid als je echt gas geeft, maar kan ook vrij stil zijn als je rustig rijdt. Kijk dat wel meteen of er niet een cold air intake bij zit, of te krijgen is, want een open luchtfilter onder de motorkap zal vrijwel altijd wel wat warme lucht aanzuigen van onder de motorkap, en dat is niet bevorderlijk voor de prestaties. Hoe kouder de lucht, hoe beter de verbranding is.

ps.. RDW geeft aan 66kw, en dat is ongeveer 90pk ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-09 19:55
Viercilinders maken van zichzelf een hoger geluid dan driecilinders, bij gelijk toerental. Een driecilinder heeft minder verbrandingen per seconde, dus een lager geluid.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Pagina: 1