Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

JBOD in een gewone PC case

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Satangel
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-11 10:53
Dit is mijn case

Ik wil een 8-12 HDD's hierin plooien, allemaal 500GB, een mix van 2.5 en 3.5 inch. Wellicht gebruik ik daarvoor deze 5.25 inch caddy het is een fun project, ik besef ook dat 1 x 4 TB HDD slimmer is maar ik wil 8 x 500 GB

Toestel zal niet 24/7 aanstaan, eerder 1 keer in 3 maanden voor een paar uur.

Wat ik mij afvraag;

- Hoe zit het met trillingen als ik echt zoveel HDD's in 1 case wil. Kan het kwaad als de harde schijven niet goed vastgeschroefd zitten (ik heb vijzen te kort zo te zien)
- Case heeft maar 1 x 120mm fan. Misschien best de zijkanten vd case open laten om de hitte weg te krijgen?
- Ik ben nog aan het kijken voor FreeNAS of TrueNAS, hangt eigenlijk af vd hardware die ik nog vind. Elke mening wordt geapprecieerd _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door Satangel op 17-12-2020 14:47 ]

Alle reacties

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:43
Ja, schijven vinden het niet fijn om los te liggen rammelen. Daarnaast moet je je afvragen of oudere schijven nog wel betrouwbaar zijn. Voor net iets meer dan € 100 heb je ook een externe 6TB USB schijf. Maar het is natuurlijk wel een leuk knutselprojectje, heb je de overige hardware al zoals een betrouwbare voeding en cpu/mb/geheugen?

Verwijderd

Mening: tenzij je echt helemaal platzak bent is er echt geen reden om een verzameling oude disks te gebruiken in een in elkaar gehobbyde case met bijbehorend energieverbruik, om 100eu te besparen en een degelijke disk te kopen

• Satangel
Nielson schreef op donderdag 17 december 2020 @ 14:37:
Ja, schijven vinden het niet fijn om los te liggen rammelen. Daarnaast moet je je afvragen of oudere schijven nog wel betrouwbaar zijn. Voor net iets meer dan € 100 heb je ook een externe 6TB USB schijf. Maar het is natuurlijk wel een leuk knutselprojectje, heb je de overige hardware al zoals een betrouwbare voeding en cpu/mb/geheugen?
Ok ik neem het mee, vijsjes kopen/vinden.

Dit is het belangrijkse in je antwoord. het is een leuk knutselprojectje, een nut voor deze harde schijven ipv ze gewoon weg te gooien.

Ik heb 8GB DDR3 RAM op overschot, was van plan dit te gebruiken ivm FreeNAS. Ik heb een voeding maar heb deze nog niet echt kunnen testen. 800Watt

Mobo en CPU heb ik nog niet, dit hangt af van een evt SATA expander of niet.
Verwijderd schreef op donderdag 17 december 2020 @ 14:39:
Mening: tenzij je echt helemaal platzak bent is er echt geen reden om een verzameling oude disks te gebruiken in een in elkaar gehobbyde case met bijbehorend energieverbruik, om 100eu te besparen en een degelijke disk te kopen
Toestel zal niet 24/7 aanstaan, dit is meer een fun project ipv al die HDD's weg te smijten. Je hebt gelijk maar ik wil dit, niet gewoon me ervanaf maken met 1 nieuwe HDD.

Beiden bedankt voor de replies!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:07
Hoe ga je aan zoveel SATA-poorten komen en is je voeding wel bestand tegen dat grote aantal disks?

• Satangel
Renault schreef op donderdag 17 december 2020 @ 15:37:
Hoe ga je aan zoveel SATA-poorten komen en is je voeding wel bestand tegen dat grote aantal disks?
Zal wss zoiets worden, een LSI SATA expander

Geen ervaring mee maar blijkbaar is dit the way to go voor dit project. Tenzij er anderen een mening hebben.

Mijn voeding is idd nog een groot vraagteke, op basis van calculators online moet dit lukken met een 400W aangezien ik geen GPU heb.

Verwijderd

Satangel schreef op donderdag 17 december 2020 @ 16:27:
[...]

Zal wss zoiets worden, een LSI SATA expander

Geen ervaring mee maar blijkbaar is dit the way to go voor dit project. Tenzij er anderen een mening hebben.

Mijn voeding is idd nog een groot vraagteke, op basis van calculators online moet dit lukken met een 400W aangezien ik geen GPU heb.
Kwa voeding lukt het makkelijk. Harddisks gebruiken niet zo veel.

Maar je zet echt een mega onbetrouwaar systeem op. 12!! Oude schijven die allemaal een voor een kapot kunnen. En dan nog geld investeren in een sata expander, moederbord, etc.

Ik blijf erbij, dit is tijdverspilling en kapitaalvernietiging.

• Satangel
Verwijderd schreef op donderdag 17 december 2020 @ 17:07:
[...]

Kwa voeding lukt het makkelijk. Harddisks gebruiken niet zo veel.

Maar je zet echt een mega onbetrouwaar systeem op. 12!! Oude schijven die allemaal een voor een kapot kunnen. En dan nog geld investeren in een sata expander, moederbord, etc.

Ik blijf erbij, dit is tijdverspilling en kapitaalvernietiging.
Moederbord & CPU zal ik 2de hands wel ergens vinden. Zal geen 100 euro kosten hoor. Case & geheugen heb ik al.

SATA expander vind ik op Aliexpress voor < 20 euro. Dat is nu ook niet het einde vd wereld.

Het lijkt me gewoon oneindig cooler om 10 x 500 GB HDD's te kunnen benaderen als 1 volume van pakweg 4TB, dan ze allemaal manueel te benaderen.

Verwijderd

Satangel schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:19:
[...]

Moederbord & CPU zal ik 2de hands wel ergens vinden. Zal geen 100 euro kosten hoor. Case & geheugen heb ik al.

SATA expander vind ik op Aliexpress voor < 20 euro. Dat is nu ook niet het einde vd wereld.

Het lijkt me gewoon oneindig cooler om 10 x 500 GB HDD's te kunnen benaderen als 1 volume van pakweg 4TB, dan ze allemaal manueel te benaderen.
Ja, super cool, totdat er 1 van de 10 kapot gaat en je met de gebakken peren zit.

En met 10 schijven van wie weet hoe oud, kan je er vergif op innemen dat je daar niet lang op hoeft te wachten.

Kapitaalvernietiging, en datavernietiging.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:40
Als je met dit soort aantallen schijven gaat werken en zeker gezien de leeftijd van de schijven is JBOD draaien zeer gevaarlijk. Door de ouderdom en vele schijven is de kans dat dit geheel stuk gaat tientallen keren groter dan een normale nieuwe schijf.

Als je dit echt wilt gaan doen, kun je de schijven ook gewoon los mounten als folders. Dan is de data op de schijf zelf weg als hij stuk gaat, maar niet op de overige 11.

Ik snap het “wauw, 12 schijven”, maar een moderne schijf draait deze schijven er helemaal uit en is vele malen zuiniger, stiller en betrouwbaarder.

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-11 14:50

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Ik deel de mening van mijn voorgangers, als je dan toch met oude zut aan de gang wilt draai dan op zijn minst zfs2 of 3 zodat je nog tijd hebt om de data veilig te stellen als het puntje bij het paaltje komt.
Pagina: 1