• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-06 15:30
Hallo allemaal,

Ik heb sinds een week een nieuwe pc in elkaar gezet. Heel blij mee want alles draait als een zonnetje.
Echter wordt het moederbord zeer warm. In idle wordt hij zomaar 60C.

Het gaat om de H1 kast van NZXT, met daarin een:

- Asus Rog strix b550-i gaming
- AMD Ryzen 7 3800X (waterpomp en een AER fan zorgen voor de koeling van de cpu)
- Asus Geforce Tuf 2060 RTX
- Cheap Kingston geheugen (16GB) wat te laag geklokt is, (daar komt Corsair Dominator 3600 in de plaats)
- Samsung 980 Pro 500

Het bijzondere is dat de CPU/GPU dat deze in idle best te doen zijn. (CPU 33, GPU 39)

Ik heb nu als een hapsnap oplossing 2x140mm Scythe fans geplaatst achter de kast die de warme lucht afzuigen. En zie daar.. een daling van 15 graden.

Hoe is dit nou mooi op te lossen?

Ik had op Thingiverse wel een nieuwe achterkant gezien die ik zou kunnen laten printen. Maar er is geen bedrijf die groter kan printen dan 400mm x 400 mm. Ik vond er wel een maar dat kwam rond de €600. Das duurder dan de kast zelf.

NXZT heeft ook helaas geen spare parts liggen, pas als het kapot is gaat men over op reparatie.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Een kast kopen met een betere lay-out. De H1 wordt nu eenmaal snel warm.

https://nl.hardware.info/...ximale-prestaties-nzxt-h1

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Dj Neo Ziggy
Jeroenneman schreef op donderdag 17 december 2020 @ 13:41:

Das niet het antwoord wat ik zoek.

• master_viper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:55

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Jeroenneman schreef op donderdag 17 december 2020 @ 13:41:

Beetje kul-oplossing. Wat precies wordt warm? Welk deel? En als het binnen de specs blijft, wat is dan het probleem? Is er een continue airflow aanwezig, van voor naar achter?

-= Very annoying forum person =-

• Dj Neo Ziggy
Het heetste wordt het moederbord zelf, temperatuur van de southbrigde (En daar zit al een ingebouwde fan in)
wordt 60 graden op idle.
Tevens kan er geen airflow zijn. Aan de voorkant zit een glazen paneel, aan de achterkant mesh.

Omdat dus het moederbord warm wordt gaat die AER fan elke keer als een gek te keer, terwijl de CPU dus uit zn neus staat te baggeren.
Tevens wordt die AER fan vervangen voor een Noctua NF-A14.

Voorbeeld, ik vind dit dus een smerige optie: Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/0yr0b6wybcm41.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Dj Neo Ziggy op 17-12-2020 13:53 ]

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

master_viper schreef op donderdag 17 december 2020 @ 13:44:
[...]

Beetje kul-oplossing. Wat precies wordt warm? Welk deel? En als het binnen de specs blijft, wat is dan het probleem? Is er een continue airflow aanwezig, van voor naar achter?
Wat is daar een kul-oplossing aan? TS heeft een kast gekocht die bekend staat om de slechte koeling. In de reviews staat ook vaak duidelijk: wordt warm, of je moet een fan hebben op hoge toeren, maar dan heb je weer geen stil systeem.

Als iets een miskoop is, dan mag TS dat toch gewoon weten?

Een Coolermaster NR200P heeft plek voor 7(!) fans, een Ncase M1 is volgens mij ook beter qua airflow.

[ Voor 7% gewijzigd door Jeroenneman op 17-12-2020 13:56 ]

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:22
Ik heb deze case al eens bij verschillende Youtube reviews voorbij zien komen, zie bijvoorbeeld hier:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
NZXT H1 Review - Downsize Your Gaming PC!

Vanaf 7.08m wordt gesproken over de temperaturen en de koeling. Kort samengevat: dit is sowieso een kast die het op gebied van temperaturen niet heel denderend doet. Dit komt hoofdzakelijk wanneer men een GPU met aftermarket koeler (geen blower stijl) koopt, omdat dit type koelers het overgrote deel van de warmte weer de kast inblazen (dat is "by design"). Bij grotere ATX kasten is dit geen probleem, dan zorgen de case fans er over het algemeen wel voor dat deze warmte netjes wordt afgevoerd. In ITX kasten, en schijnbaar heel merkbaar in dit model, werkt dat heel slecht.

De beste oplossing is om een GPU met een blower stijl koeler te zoeken, zoals de pricewatch: ASUS Turbo GeForce RTX 2060. De koelprestaties zijn soms wat minder van dat soort koeler, maar in dergelijk kleine ITX kasten presteren ze meestal juist beter (vanwege het bovengenoemde probleem).

Ik heb eenzelfde probleem ook gehad in een wat grotere ITX kast. Daarin zat destijds een i7 6700K en een R9 Fury, beiden luchtgekoeld. De boel werd te warm in de kast, waardoor fans veel harder gingen draaien dan gewenst en prestaties bleven achter. In die ITX kast had ik nog het geluk dat er plek was voor 2x 140mm fans, dus mijn oplossing (in 2 stappen) was om de CPU te koelen met een NZXT Kraken X41 en vervolgens heb ik de R9 Fury vervangen door een R9 Fury X (met diens 120mm AIO koeler). Dat loste bij mij de problemen op.
Aangezien bij jou de CPU als watergekoeld is, gaat het alleen om de GPU en ja.. daar zou ik kijken om deze te ruilen met een blower stijl GPU.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• Dj Neo Ziggy
Nee ook de GPU is in orde, het gaat om het moederbord zelf. CPU en GPU kunnen genoeg "ademen"

Dus we kunnen vast stellen, dat ie warm wordt, nu nog een mooie oplossing.
Een andere kast kopen is dus geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
Uiteindelijk zelf opgelost......
Een industrial noctua 140mm 2000 RPM (PWM) zuigt genoeg verse lucht aan via de achterkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djuroen
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-05 23:30
Ik heb een eigen oplossing gemaakt met een enkele 120mm be quiet! fan achterop als exhaust.
De H1 heeft van zichzelf al positive pressure naar achter toe, maar wordt nu geholpen door een fluisterstille exhaust fan die ik met tiewraps heb vastgemaakt aan de backplate. Deze zuigt dus nu warme lucht de kast uit als hulpmiddel op de airflow pressure. En dat werkt erg goed moet ik zeggen.
De temps van mijn RX6800 lopen op ongeveer hetzelfde niveau als in mijn hiervoor gebruikte Cooler Master NR400 case, welke 4 casefans aan boord had.
Ik ben er dus erg blij mee door deze simpele oplossingen een verder koele, stille en stijlvolle ITX kast te hebben aan de H1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
Zit jouw fan dan niet de verkeerde kant op?
Mijn noctua zuigt nieuwe lucht aan via de achterkant. En blaast dat links eruit.
Ik merk echt een heel groot verschil tussen de AER en die Noctua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djuroen
Ik heb me eerst verdiept in diverse reviews om te zien wat die zeiden.
De airflow is heel simpel gezegd: intakes aan de 2 zijkanten (cpu cooler zijde + gpu cooler zijde) en de mesh aan de achterzijde is voor de positive flow die daardoor gegenereerd wordt; het kan maar 1 kan top (door dichte front panel); met een fan als exhaust 'help' je dus de airflow een handje door de warme lucht er sneller uit te krijgen op die manier. Bij mij werkt het perfect.
Idle temps:
CPU: 30
GPU: 50 (RX6800 is warm idle, ook in mijn vorige kast)
Mobo: 33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djuroen
ik heb overigens de exhaust fan in de moederbord settings op performance mode gezet (tov standard voor de rest). de fan is redelijk stil, dus performance mode levert weinig extra geluid op, maar wel snel betere airflow door hogere rpm's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
Mooie temps.
Mijne zitten op
Mobo 37
Cpu 38 en
Chipset 48.
Gpu 47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djuroen
wellicht kun je eens de fan omdraaien en de temps nog eens opnieuw bekijken.
Zou iets beter moeten zijn dan.
Kan ook zijn dat je moederbord/vrm een 'heetlopertje' is.
Weet even niet wat normaal is voor dat bord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
Ik snap waar je naar toe wilt, dus ipv warme lucht door de radiator te blazen zuig je koude lucht door je radiator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djuroen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OQc1x8QuK2aFfcZHA1D5lnTJAyc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7lrP0AtsWyUMtpbPsp4H2ecz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y_svo8CJjN9zg_K6uA6vC9k3k_M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ghYv4A8hxrsFS75wqyCx4dP7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djuroen
Dj Neo Ziggy schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 15:42:
Ik snap waar je naar toe wilt, dus ipv warme lucht door de radiator te blazen zuig je koude lucht door je radiator
Juist, je trekt de airflow sneller uit de kast dan t van zichzelf doet door positive flow.
het kan maar 1 kant op, dat is naar achter. Als je die flow helpt, krijgen de zijkanten ruimte meer koele lucht in de kamer te krijgen, omdat de warme lucht afgevoerd wordt.

Wat je nu doet is eigenlijk die warme lucht weer terug de kast in blazen voor een deel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
Enige is wel dat de blower om mijn chipset ook naar buiten blaast.
Ik ga vanavond even een stress test doen, en kijken welke kant op beter is.

Blijkt het beter te zijn, kan ik alsnog de overgebleven AER fan plaatsen aan de achterkant.
Maar dan ga ik daar wel een mooie oplossing voor bedenken.
Zoiets bijv:
https://www.etsy.com/nl/l...geprint-achterpaneel-voor

[ Voor 46% gewijzigd door Dj Neo Ziggy op 13-01-2021 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djuroen
Dj Neo Ziggy schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 15:46:
Enige is wel dat de blower om mijn chipset ook naar buiten blaast.
Ik ga vanavond even een stress test doen, en kijken welke kant op beter is.

Blijkt het beter te zijn, kan ik alsnog de overgebleven AER fan plaatsen aan de achterkant.
Maar dan ga ik daar wel een mooie oplossing voor bedenken.
Zoiets bijv:
https://www.etsy.com/nl/l...geprint-achterpaneel-voor
Blaast die dan niet gewoon tegen de richting in van de fan(s) die je achterop hebt?
Feitelijk blijft je warme lucht dan circuleren in de kast zeg maar.
Met een fan achterop als exhaust help je juist die vrm fan, door de flow te versnellen.
Even theoretisch genomen natuurlijk. Wellicht dat inderdaad je fans omdraaien en stresstest meer uitwijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
Djuroen schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 15:55:
[...]

Blaast die dan niet gewoon tegen de richting in van de fan(s) die je achterop hebt?
Feitelijk blijft je warme lucht dan circuleren in de kast zeg maar.
Met een fan achterop als exhaust help je juist die vrm fan, door de flow te versnellen.
Even theoretisch genomen natuurlijk. Wellicht dat inderdaad je fans omdraaien en stresstest meer uitwijst.
Dat werd niet van de week maar vandaag.
En wat blijkt de fan omdraaien heeft wel degelijk zin.

Beide tests gedaan met de exact dezelfde instellingen:
Op blazen ging de CPU gemiddeld naar 81.3 graden en de die 81.1

Op zuigen ging de CPU gemiddeld naar 72.1 graden en de die 72.3

Het aparte is alleen dat het die gemiddelde op blazen lager (63.4) lag dan zuigen (66.5)

Pagina: 1