Oude modulerende thermostaat of nieuwe uit/aan thermostaat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DefLite
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:06

DefLite

Why so serious?

Topicstarter
Ik heb een ATAG Blauwe Engel 2 ketel met ingebouwde warm water voorziening, aangestuurd door een brain thermostaat.

Hebben verspreid over 2 verdiepingen 8 radiatoren.
2 in de woonkamer en 1 badkamer die altijd open staan en 2 op de slaapkamer die regelmatig open staan.

Op de andere radiatoren zit een thermostaat kraan die op anti bevriezing stand staan en worden nooit gebruikt.

Op de brain thermostaat is redelijk wat in te stellen maar nog niet slim genoeg naar mijn smaak, door onze hectische banen gebeurt het vaak dat wij plots toch niet thuis zijn maar de brain wel lekker het huis voor ons opstookt.

Wat ik graag zou willen is een thermostaat die ik op afstand kan bedienen en waarmee ik ook losse radiatoren kan aan/uitschakelen.

Ik kwam uit op de tado serie met de slimme radiator knoppen en had de knoop doorgehakt maar ben er net achter gekomen dat als je de brain thermostaat gebruikt dat de Blauwe Engel 2 ketel dan modulerend werkt en als ik die vervang door de tado dat die dan gaat werken als aan/uit thermostaat... Dit omdat de ketel niet opentherm maar een andere aansturing gebruikt.

Vraag is hoe erg zou het zijn om dit te doen? Ik snap dat een modulerende ketel minder verbruikt dan aan/uit maar een ketel die je op afstand kan uitzetten is natuurlijk ook heel waardevol.

Ik heb al gezocht maar kon behalve dat modulerend energiezuiniger is nog geen concrete cijfers vinden over het verschil of goede inschattingen.

Iemand hier die er wat over kan zeggen?

Ons huis staat midden in de rij, uit 1974, vloer en gevel zijn nog niet geïsoleerd, dak wel.
Glas is dubbel of HR.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DefLite

DefLite

Why so serious?

Topicstarter
Niemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?

[ Voor 6% gewijzigd door DefLite op 18-12-2020 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:50

BCC

Nee, dit is erg situatie afhankelijk. Niet moduleren en meer verbruik, niet stoken minder.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DefLite

DefLite

Why so serious?

Topicstarter
Ja misschien te situatie afhankelijk. Het is jammer dat het zo moeilijk in te schatten is wat het verschil zou zijn als we overstappen naar een op afstand bestuurbare thermostaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aequitas
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-07 21:10
Zelf ook deze ketel en thermostaat. Heb hem momenteel op een buitentemperatuurregeling staan omdat we toch de hele dag thuis zijn tegenwoordig.

Heb nog een otgw liggen die ik in mijn vorige huis had op een Remeha, maar helaas door gebrek aan OpenTherm werkt dat hier niet.

Ben daarom een paar maanden geleden begonnen met het reverse engineeren van het Brain protocol. De communicatie tussen de ketel en de thermostaat gaat via rs485 en kan je met een goedkope module zoals deze[0] uitlezen en schrijven. Kan je daar zelf nog niet direct verder mee helpen omdat ik even met dat project gestopt ben, maar anderen zijn er ook mee bezig geweest: https://www.google.com/se...ox-b-d&q=atag+brain+rs485

[0] https://www.banggood.com/...ule-3_3V-5V-p-1546367.htm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-07 19:00
@DefLite
niet te veel moeite stoppen in de gasketel of een thermostaat.
maar juist in de isolatie en andere zaken.

doe je alles een beetje goed, dan heeft dat veel meer zin.

ik doe nu zelf met <300m3 (afgelopen jaar 234m3) mijn huis 24x7 gewoon op 21 tot 22 graden houden.
dit samen met +/-1300kWh (die weer van de zonnepanelen komen.) voor de warmtepomp waar mee ik een +/-600m3 gas bespaar.
nacht verlaging, nop.
verschillende ruimtes apart warmer of kouder, nop.
1x in de herfst draai ik de knop op verwarmen, en in de lente zet ik die weer uit.
dit kan allemaal door aardig (niet eens super) wat na isolatie
daar heb ik geen intelligente aansturing voor nodig. ;)

(geef mij nog een paar jaar, dan heb ik geen gas meer nodig.)

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 06-01-2021 14:31 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DefLite

DefLite

Why so serious?

Topicstarter
migjes schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 14:28:
@DefLite
niet te veel moeite stoppen in de gasketel of een thermostaat.
maar juist in de isolatie en andere zaken.
Ja daar ben ik nu ook aan naar het kijken. O.a. spouw & muurisolatie zou een grote toevoeging zijn voor ons huis.
Komt 14e iemand langs voor een offerte.

Ook zit ik te kijken naar het inregelen van de CV en of daar nog winst te behalen is.

aequitas schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 14:05:

Zelf ook deze ketel en thermostaat. Heb hem momenteel op een buitentemperatuurregeling staan omdat we toch de hele dag thuis zijn tegenwoordig.
Is dat een toevoeging op buitentemperatuur te regelen?

Ik ben wel het een en ander tegen gekomen over het protocol van brain en aansturen daarvan maar ik heb eigenlijk niet echt interesse om dat allemaal uit te zoeken en te leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aequitas
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-07 21:10
DefLite schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 20:43:
Is dat een toevoeging op buitentemperatuur te regelen?
Je stuurt de aanvoertemperatuur niet meer vanuit de thermostaat in 1 ruimte maar met een curve afhankelijk van de buitentemperatuur. Per ruimte regel je dan de temperatuur met thermostaatkranen. Deze zijn tegenwoordig ook programmeerbaar en centraal aan te sturen. Of als je nieuw bouwt dan kan je makkelijk een zone regeling inbouwen. Weet niet of dat in jouw huidige situatie handig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:28
Je kan ook de verwarmingscapaciteit (vermogen) op je ATAG Blauwe Engel verlagen. Bijvoorbeeld van 28 Kw naar 7 Kw. Dat gaat via het installatie menu op de ketel zelf.
Ik draai zelf nu al een aantal weken op maximale verlaging (dat is bij mijn SHR35) 7,1 Kw. Daarmee start de CV laagst mogelijk stand en tot op heden blijkt dat meer dan genoeg vermogen te zijn om mijn huis warm te houden. Voor het leveren van warm water gebruikt ik de oorspronkelijk instelling. Je hebt dus een twee aparte instelling, namelijk voor het vermogen van de verwarming en voor de productie van warmwater.
Pagina: 1