bitcoin wallet teruggevonden, wat te doen met de belastig

Pagina: 1
Acties:

• Mlchel
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23-05-2024
'Vroeger' heb ik nog met mijn GPU en usb antminer 0.3 btc bij elkaar gemined. Daarna totaal vergeten en nooit meer aan gedacht. De pc is naar mn ouders gegaan en kwam daar een tijd geleden de wallet toevallig op tegen toen ik zocht naar andere bestanden.

Toch leuk zo'n vondst van nu zo'n 6000 euro :>. Omdat na het terugvinden van de wallet mijn btc interesse is aangewakkerd kwam ik erachter dat ik dit ook aan moet geven bij de belasting.

Hoe moet ik dit gaan doen? Kan ik het gewoon vanaf dit jaar mee gaan nemen, of zal dit met terugwerkende kracht gaan. Zal dit tot een boete leiden? Zo ja, is het dan verstandig om het weer te 'vergeten' totdat er misschien een inkeerregeling komt?

Anoniem: 472287

Mlchel schreef op donderdag 17 december 2020 @ 12:21:
'Vroeger' heb ik nog met mijn GPU en usb antminer 0.3 btc bij elkaar gemined. Daarna totaal vergeten en nooit meer aan gedacht. De pc is naar mn ouders gegaan en kwam daar een tijd geleden de wallet toevallig op tegen toen ik zocht naar andere bestanden.

Toch leuk zo'n vondst van nu zo'n 6000 euro :>. Omdat na het terugvinden van de wallet mijn btc interesse is aangewakkerd kwam ik erachter dat ik dit ook aan moet geven bij de belasting.

Hoe moet ik dit gaan doen? Kan ik het gewoon vanaf dit jaar mee gaan nemen, of zal dit met terugwerkende kracht gaan. Zal dit tot een boete leiden? Zo ja, is het dan verstandig om het weer te 'vergeten' totdat er misschien een inkeerregeling komt?
Sterk afhankelijk van je eigen vermogen gedurende die jaren - zat je dicht bij, of over de grens waar er belasting over vermogen betaald moest worden?

Zat je daar nog ver onder, en had het geen invloed op of je wel of niet vermogensbelasting moest betalen, dan zou ik me er niet te druk over maken en het vanaf dit jaar meenemen.

De belastingtelefoon is ook nog een mogelijk advies.. Maar helaas vaak gruwelijk onbetrouwbaar in haar antwoorden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:58
Kom je boven de heffingsvrije grens in box 3 uit?

En inderdaad opgeven vanaf nu. Je bent immers nu weer in bezit gekomen. Daarvoor was het technisch ook wel in je bezit maar zonder enige waarde in het economische verkeer (je was het immers oprecht kwijt en had het naar verwachting nooit teruggevonden).

6k is overigens wisselgeld voor box3. Daar trigger je typisch geen uitgebreide onderzoeken mee.

[ Voor 13% gewijzigd door Rukapul op 17-12-2020 12:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:00
Inderdaad opgeven vanaf nu, het is zeker een leuk bedrag maar niet heel significant, zeker als je de waarde van 0.3 btc over de afgelopen jaren (muv 2017) bekijkt.

Je hoeft ook dit jaar (aangifte over 2020) alleen maar de waarde van je btc op 1-1-2020 op te geven, dus dat was toen zo'n 2000 euro.

[ Voor 3% gewijzigd door Bartske op 17-12-2020 12:29 ]

• Ablaze
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 26-04 12:52
Heb je op 1 januari 2021 meer dan € 30 846 aan geld, als je dit meerekent?
Zo nee, dan hoef je het niet op te geven in de belastingaangifte, volgend jaar.
Voor de jaren daarna, tel je het bedrag bij je "normale" (spaar)geld op en kijk je telkens of je boven de dan geldende grens uitkomt.

[ Voor 62% gewijzigd door Ablaze op 17-12-2020 12:42 ]

• Mlchel
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23-05-2024
Oke duidelijk. Gewoon meenemen in aangifte van dit jaar.

Dan weet de belastingdienst vanaf dan van het bestaan van de btc af. Mocht het in de toekomst dan nog verder stijgen wordt ik hopelijk niet aangemerkt als crimineel oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-04 14:56

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Mlchel schreef op donderdag 17 december 2020 @ 12:45:
Dan weet de belastingdienst vanaf dan van het bestaan van de btc af.
Nee hoor. Ze zien alleen hoeveel euro's je "overige bezittingen" waard zijn. Dat dat crypto is blijkt nergens uit.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 29-04 21:27
beetje jammer. Ik dacht een mooi verhaal te lezen over iemand die ineens multimiljonair was :P

Toch mooie eindejaarsbonus TS!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1146851

Prima vondst, proficiat. Ik zou me er niet druk om maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:00
ybos schreef op donderdag 17 december 2020 @ 22:09:
beetje jammer. Ik dacht een mooi verhaal te lezen over iemand die ineens multimiljonair was :P

Toch mooie eindejaarsbonus TS!
Stiekem gaat het ook om 30 BTC maar zegt hij hier 0.3 zodat z'n pc niet gestolen wordt vannacht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 29-04 21:54
Ablaze schreef op donderdag 17 december 2020 @ 12:35:
Heb je op 1 januari 2021 meer dan € 30 846 aan geld, als je dit meerekent?
Zo nee, dan hoef je het niet op te geven in de belastingaangifte, volgend jaar.
Voor de jaren daarna, tel je het bedrag bij je "normale" (spaar)geld op en kijk je telkens of je boven de dan geldende grens uitkomt.
Vanaf 2021 is het €50.000. Is weer een meevaller ;)
https://www.rijksoverheid...it%20kleine%20beleggingen.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ |

Pagina: 1