Slimme wandschakelaar en smart-home fabrikanten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Ownkruid434
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 26-05 17:32
Dag allemaal,

Ik wil graag op de Smart-home trein gaan stappen.
Hierin loop ik eigenlijk vast in een aantal zaken.

Mijn eerste/nu belangrijkste punt is:
Ik wil graag mijn wandschakelaars smart maken (in plaats van de lampen). Maar wel dusdanig dat er ook fysieke schakelaars (danwel klik, danwel touch) aan de muur blijven. Als er om wat voor reden dan ook iemand anders in mijn huis verblijft moet het wel leefbaar en begrijpelijk blijven.
Nu zijn er eigenlijk weinig fabrikanten die slimme wandschakelaar maken die ook toepasbaar zijn in dubbele of 3-dubbele afdekramen/inbouwdozen, zoals we die in NL/oude huizen veel zien.
Wat het dichts bij komt is Livolo (voorbeeld artikel.
Echter kom ik dan bij mijn volgende punt.

Ik wil niet een heel oerwoud aan hubs in mijn thuisnetwerk hebben hangen.
Ik ben van plan om een RPi met HASS te gaan installeren. Hierover is gelukkig redelijk wat assistentie te vinden op het internet, maar bijv. Livolo wordt niet echt ondersteund (Livolo geeft (voor zover ik heb kunnen lezen) niet aan HASS aan dat de schakelaar aan of uit staat, wat mij erg onhandig lijkt...

Wie-o-wie kan mij helpen met mijn zoektocht in dit oerwoud?
Zijn er naast Livolo nog andere fabrikanten die smart wandschakelaars maken die ook dubbele of 3-dubbele afdekramen/inbouwdozen bieden (met gewone vierkante nederlandse afmetingen)

• roelieboelie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:18
Zigbee! Zigbee2mqtt.io! Relais modules gebruiken, bij de lamppunten. Kun je normaal blijven schakelen met de schakelaars.

Zwave zou ook kunnen, zal wat duurder zijn.

Hoi

• Jerry_bboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-09 08:40
Waarom ga je niet voor shelly of sonoff mini ? Je behoudt je normale schakelaars die je al hebt en plaatst daar tussen een shelly 1 of een sonoff mini. Beide zijn te flashen met tasmota waardoor je veel vrijheid krijgt. Beide werken Home assistant zowel met tasmota als met Sonoff/Shelly firmware.

Zelf draai ik tasmota op beide apparaten en dat werkt perfect.

Verwijderd

Ownkruid434 schreef op donderdag 17 december 2020 @ 12:10:
Dag allemaal,

Ik wil graag op de Smart-home trein gaan stappen.
Hierin loop ik eigenlijk vast in een aantal zaken.

Mijn eerste/nu belangrijkste punt is:
Ik wil graag mijn wandschakelaars smart maken (in plaats van de lampen). Maar wel dusdanig dat er ook fysieke schakelaars (danwel klik, danwel touch) aan de muur blijven. Als er om wat voor reden dan ook iemand anders in mijn huis verblijft moet het wel leefbaar en begrijpelijk blijven.
Nu zijn er eigenlijk weinig fabrikanten die slimme wandschakelaar maken die ook toepasbaar zijn in dubbele of 3-dubbele afdekramen/inbouwdozen, zoals we die in NL/oude huizen veel zien.
Wat het dichts bij komt is Livolo (voorbeeld artikel.
Echter kom ik dan bij mijn volgende punt.

Ik wil niet een heel oerwoud aan hubs in mijn thuisnetwerk hebben hangen.
Ik ben van plan om een RPi met HASS te gaan installeren. Hierover is gelukkig redelijk wat assistentie te vinden op het internet, maar bijv. Livolo wordt niet echt ondersteund (Livolo geeft (voor zover ik heb kunnen lezen) niet aan HASS aan dat de schakelaar aan of uit staat, wat mij erg onhandig lijkt...

Wie-o-wie kan mij helpen met mijn zoektocht in dit oerwoud?
Zijn er naast Livolo nog andere fabrikanten die smart wandschakelaars maken die ook dubbele of 3-dubbele afdekramen/inbouwdozen bieden (met gewone vierkante nederlandse afmetingen)
Genoeg te vinden als je weet waar je moet zoeken. :P

https://www.amazon.de/-/n...9ECD4F6AE850?ref_=ast_bln

Heb ervaring met een wandschakelaar van Meross. Werkt perfect en voor zover ik kan zien zijn al die touchdingen gewoon hetzelfde. Nadeel is dat een nul-draad moet trekken naar je schakelaar. Als er al een stopcontact zit dan is dat dan verder ook geen probleem.

• Ownkruid434
Jerry_bboy schreef op donderdag 17 december 2020 @ 12:19:
Waarom ga je niet voor shelly of sonoff mini ? Je behoudt je normale schakelaars die je al hebt en plaatst daar tussen een shelly 1 of een sonoff mini. Beide zijn te flashen met tasmota waardoor je veel vrijheid krijgt. Beide werken Home assistant zowel met tasmota als met Sonoff/Shelly firmware.

Zelf draai ik tasmota op beide apparaten en dat werkt perfect.
Sonoff had ik al wel langs zien komen, maar vond ik nogal groot.
De Shelly 1 had ik nog niet langs zien komen, en dat vind ik erg interessant! Thanks!

• Jerry_bboy
Check de sonoff mini die zijn erg goed in te bouwen. Of achter de wandschakelaar of bij de lamp.
De sonoff basic is inderdaad lastig in te bouwen. En de shelly is ook erg goed in te bouwen.

Zelf heb ik een beetje een hekel aan die touch dingen, tenzij je je hele huis aanpakt. Ik heb liever alle schakelmateriaal van één zelfde lijn. En wil dus niet van die "cheap" chinese touch pads. Daarom of hue lampen of sonoff's en shelly's.

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:45
Ik ben zelf erg gecharmeerd van de Fibaro Walli serie. Deze geven ook licht (instelbaar en kan ingesteld worden aan de hand van het stroomverbruik). Alleen voor updates heb je wel iets van een fibaro home center nodig.

Mijn vriendin vind ze ook erg mooi en erg functioneel als het donker is in huis.

Edit: Er is wel 1 nadeel, je dient een blauwe draad te trekken naar elke schakelaar. Maar ik denk dat je dit met vrijwel alle domotica oplossingen hebt waarbij je de schakelaar vervangt tenzij je een oplossing op batterijen neemt.

[ Voor 27% gewijzigd door DutchKel op 17-12-2020 14:00 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• Ownkruid434
Bedankt allen voor de reacties!
Bseed ook even bekeken, lijkt ontzettend veel op Livolo, maar staat ontzettend weinig informatie op de website.. vind ik erg dodgy.

Fibaro heb ik ook naar gekeken, maar zijn knoppen die enkel voor enkele inbouwdozen zijn, en ik heb op verschillende plekken ook dubbele inbouwdozen.
Waarom ga je niet voor shelly of sonoff mini ?
Ik heb zojuist 2 Shelly 2.5's aangeschaft, levering laat helaas wel even op zich wachten.
Kost me niet de kop als niet is wat ik wil.
Beide zijn te flashen met tasmota waardoor je veel vrijheid krijgt.
Waarom wil je ze flashen met tasmota? Als ik zo even zit te youtuben zijn deze out of the box erg goed te koppelen met ShellyForHass.

• Jerry_bboy
Ownkruid434 schreef op donderdag 17 december 2020 @ 15:05:
Bedankt allen voor de reacties!
Bseed ook even bekeken, lijkt ontzettend veel op Livolo, maar staat ontzettend weinig informatie op de website.. vind ik erg dodgy.

Fibaro heb ik ook naar gekeken, maar zijn knoppen die enkel voor enkele inbouwdozen zijn, en ik heb op verschillende plekken ook dubbele inbouwdozen.

[...]

Ik heb zojuist 2 Shelly 2.5's aangeschaft, levering laat helaas wel even op zich wachten.
Kost me niet de kop als niet is wat ik wil.

[...]

Waarom wil je ze flashen met tasmota? Als ik zo even zit te youtuben zijn deze out of the box erg goed te koppelen met ShellyForHass.
mag ik vragen waarom je voor een shelly 2.5 bent gegaan en niet voor een shelly 1 ?

voornamelijk omdat ik meerdere sonoff devices heb die ook werken met tasmota, en op die manier heb ik de meeste van dit soort producten op dezelfde firmware draaien. Moet wel zeggen dat ik bij 1 shelly nog de standaard firmware gebruik en dit werkt inderdaad erg goed. Maar denk wel dat ik deze ooit nog eens ga updaten naar tasmota. Ook vanwege het eenvoudig updaten via TasmoAdmin.

• Ownkruid434
Jerry_bboy schreef op donderdag 17 december 2020 @ 15:12:
[...]
mag ik vragen waarom je voor een shelly 2.5 bent gegaan en niet voor een shelly 1 ?
Natuurlijk mag je dat.
De 2.5 geeft wat meer data uit en is evt. te gebruiken om 2 lijntjes te schakelen ipv 1.
Voor nu nog niet nodig, maar wil voor nu even de opties open houden.
De extra data weet ik nog niet of ik die wil/ga gebruiken, maar ook hier wil ik mijn opties nog even open houden.

• Jerry_bboy
Aaah helder. veel plezier er mee in ieder geval. Gaat je vast bevallen.
Pagina: 1