Pakket niet verzonden om coronamaatregels

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TempelierToet
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 03-10 20:35
Allen,

Een paar weken terug heb ik een zitzak besteld op *knip*. Levertijd 1-2 weken. Nadat de 2 weken om waren, heb ik een mail gestuurd met de vraag naar de status van mijn bestelling.

Hierop is volgend antwoord terug gekomen:
quote: url
Hartelijk dank voor jouw bestelling.

Het spijt ons te moeten melden dat we helaas jouw bestelling tijdelijk niet naar België kunnen versturen wegens de corona maatregelen. Alle pakketten groter dan 40x40x40 worden niet meer bezorgd, helaas geldt dit ook voor jouw bestelling.

Naar verwachting mogen we in januari weer grote pakketten naar België verzenden, kun je tot januari wachten?
Mijn vraag

Kan hier iemand bevestigen dat dit inderdaad een maatregel is in Nederland?

En is er toevallig iemand die al ervaring heeft met deze webshop?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Op de website van DHL heb ik wel iets gevonden over pakketten van 40x40x40 maar dit geldt enkel voor Griekenland.

Op het eerste zicht lijkt de webshop wel legit: "Thuiswinkel Waarborg Certificaat" + positieve beoordelingen.
Maar ik ben wat argwanend geworden nadat ik tussen de vele positieve beoordelingen ook wel wat negatieve vind over oa de levertijd: *knip*

Alvast bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door Perkouw op 17-12-2020 08:21 ]

Beste antwoord (via TempelierToet op 17-12-2020 17:07)

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Ik ga ervan uit dat je als consument hebt gekocht en voornamelijk in België woonachtig bent.

Bedenk eerst wat je wilt: de zitzak ontvangen of niet (meer)?

Wellicht is het onder Belgisch recht anders geregeld, maar in Nederland kun je een consumentenkoop ontbinden op grond van herroeping als er geen uitzondering speelt zoals personalisatie of iets dergelijks. Je kunt in Nederland ook ontbinden op grond van herroeping als de zaak nog niet is bezorgd. Herroeping staat geregeld in EU richtlijn 2011/83 en die zou dus ook in de Belgische wet moeten zijn geïmplementeerd (een richtlijn heeft geen directe werking).

Je schrijft niet in welk land de webshop gevestigd is, maar als dat in een andere EU lidstaat is dan België, dan kun je advies vragen bij het ECC België:

https://www.eccbelgie.be/

Na de ontvangst van je herroeping dient de verkoper de koopsom onverwijld terug te betalen (dus zo spoedig mogelijk) en uiterlijk binnen 14 dagen. Zie art. 13 lid 1 van de richtlijn, er nogmaals vanuitgaande dat het zo ook in de Belgische wet staat. Het ECC kan je adviseren over de wijze waarop dit in de Belgische wet staat geregeld neem ik aan.

Indien de verkoper niet (tijdig) terugbetaalt, kun j́e z.n. een Europese Procedure voor Geringe Vorderingen (EPGV) starten, ervan uitgaande dat de koop van de zitzak niet meer dan €5000 betrof. Een EPGV loopt via een rechter en is een relatief eenvoudige en goedkope manier om een vordering te laten beoordelen. De uitspraak kan ook in de andere lidstaat tot uitvoer worden gebracht, zoals door een gerechtsdeurwaarder in Nederland. M.a.w. als je gelijk krijgt, dan kun je z.n. beslag laten leggen bij de verkoper. Let op dat er lidstaten zijn die niet deelnemen onder het EPGV verdrag zoals Denemarken of landen die wel lid zijn van de EER, maar niet van de EU. Ook over de voor- en nadelen van de EPGV, kosten of financiële risico’s kan het ECC je ongetwijfeld adviseren.

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mat.hi.as
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 04:39
Nou, daar hadden ze in ieder geval iets pro-actiever in mogen staan.

• Feralio
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 04-10 09:45
Volgens https://www.postnl.nl/kla...-vertragingen/buitenland/ zou er geen beperking op moeten zitten qua formaat.

Als ze tenminste postnl gebruiken... }:O

Maar je weet niet welke vervoerde ze hanteren natuurlijk.

[ Voor 29% gewijzigd door Feralio op 17-12-2020 08:21 ]

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:29

Perkouw

Moderator General Chat
Titel gefixed en shopnaam overal even weggehaald. Dat voegt voor de discussie nu niets toe.

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-10 22:22

Kraz

Saving the world

Toevallig heeft mijn vriendin begin deze week een bestelling gedaan op een website waarvan het pakket vanuit de UK werd verzonden.
Track and Trace geeft aan dat het pakket gisteren is aangekomen in Belgie en vrijwel direct is geweigerd.

Het gaat in ons geval om parfum dus ik denk niet dat het pakket dezelfde afmetingen heeft, maar als ik het zo lees lijkt Belgie alle buitenlandse pakketten te weigeren.

[ Voor 4% gewijzigd door Kraz op 17-12-2020 08:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Aan de site te zien is het een dropshipper. Pakketje kan in willekeurige volgorde van waarschijnlijkheid uit Nederland, Engeland of China komen. Als Nederland: geen regels, maar best kans dat het pakketpunt waar ze normaliter verzenden nu dicht is. Dat valt op te lossen door iets verder te rijden..

Maar hoe dan ook, recht hebben is iets anders dan recht krijgen. Misschien is het makkelijkste om deze dan te annuleren en 'kun je tot januari wachten?' te beantwoorden met nee. Al is de kans heel klein dat je een andere wel voor januari in huis zou hebben als je er niet een zelf ophaalt in een fysieke winkel.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
2 weken levertijd doet mij vermoeden dat het een dropshipper is en het pakket direct uit China verstuurd wordt.. Daar wil je liever niks bestellen. De meeste dropshippers hebben het niet zo op service verlenen.

Ik zou je geld terug vragen en ergens anders een zitzak kopen.

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04:22

OMD

Er is geen lever verbod naar België. Bron; mezelf, stuur elke dag tientallen pakketten die kant op :)

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

• 1x3xc-12
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02-03-2021
Ik heb gelezen dat belgische vervoerders paketten weigeren ivm kerstdrukte. Dus waarschijnlijk kan ze het wel versturen vanuit nederland maar gaat het in belgie geweigerd worden.

• Skit3000
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-10 13:20
Ik hoor van mijn vriendin al wekenlang dat pakketten die vanuit haar werkgever naar België worden verstuurd niet aankomen. Dit gaat zowel om de grote bezorgdiensten als kleine zelfstandige transporteurs die hun pakketten aan de grens niet over kunnen/mogen geven aan Belgische diensten.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Ik ga ervan uit dat je als consument hebt gekocht en voornamelijk in België woonachtig bent.

Bedenk eerst wat je wilt: de zitzak ontvangen of niet (meer)?

Wellicht is het onder Belgisch recht anders geregeld, maar in Nederland kun je een consumentenkoop ontbinden op grond van herroeping als er geen uitzondering speelt zoals personalisatie of iets dergelijks. Je kunt in Nederland ook ontbinden op grond van herroeping als de zaak nog niet is bezorgd. Herroeping staat geregeld in EU richtlijn 2011/83 en die zou dus ook in de Belgische wet moeten zijn geïmplementeerd (een richtlijn heeft geen directe werking).

Je schrijft niet in welk land de webshop gevestigd is, maar als dat in een andere EU lidstaat is dan België, dan kun je advies vragen bij het ECC België:

https://www.eccbelgie.be/

Na de ontvangst van je herroeping dient de verkoper de koopsom onverwijld terug te betalen (dus zo spoedig mogelijk) en uiterlijk binnen 14 dagen. Zie art. 13 lid 1 van de richtlijn, er nogmaals vanuitgaande dat het zo ook in de Belgische wet staat. Het ECC kan je adviseren over de wijze waarop dit in de Belgische wet staat geregeld neem ik aan.

Indien de verkoper niet (tijdig) terugbetaalt, kun j́e z.n. een Europese Procedure voor Geringe Vorderingen (EPGV) starten, ervan uitgaande dat de koop van de zitzak niet meer dan €5000 betrof. Een EPGV loopt via een rechter en is een relatief eenvoudige en goedkope manier om een vordering te laten beoordelen. De uitspraak kan ook in de andere lidstaat tot uitvoer worden gebracht, zoals door een gerechtsdeurwaarder in Nederland. M.a.w. als je gelijk krijgt, dan kun je z.n. beslag laten leggen bij de verkoper. Let op dat er lidstaten zijn die niet deelnemen onder het EPGV verdrag zoals Denemarken of landen die wel lid zijn van de EER, maar niet van de EU. Ook over de voor- en nadelen van de EPGV, kosten of financiële risico’s kan het ECC je ongetwijfeld adviseren.

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

• crazyx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-10 09:29
Ik woon in België en heb vandaag nog een groot pakket via tnt mogen ontvangen uit NL. Ik ben ook vaste klant bij Amazon en Bol.com, en die laatste levert nog steeds gewoon de volgende dag. Ik heb de laatste weken wel wat kerstinkopen gedaan en dat voornamelijk via Nederlandse webshops.

(Ik heb ook een boek besteld in GB, die is nog wel steeds niet aangekomen en dat zou vorige week verstuurd moeten zijn. Maar ik heb weinig ervaring met bestellingen bij de bookdepository)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TempelierToet
Bedankt allemaal voor de snelle reacties!

Ik ben dus inderdaad woonachtig in België en het pakket moet uit Nederland komen.

Het is geen must dat de zitzak nog dit jaar geleverd wordt maar het gevoel bij de betreffende webshop zit niet meer zo goed.
Het excuus van pakketten van groter dan 40x40x40 is wat raar aangezien daar nergens iets van terug te vinden is.
De opmerkingen over dropshipper lijken aannemelijk, wat dan ook weer geen garantie gaat geven dat er in januari wel geleverd kan worden.

Ik ga vriendelijk vragen om de bestelling te annuleren en het geld terug te storten.
Laten we hopen dat dit zonder gedoe kan. Moest er toch gedoe zijn dan kan ik wel een eind verder met de info in dit topic.

Nogmaals bedankt allemaal!

• Catmandos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-10 13:31
Ik kan bevestigen dat dat bepaalde pakketten vanuit NL naar BE niet verstuurd kunnen worden.
• Verstuur zo min mogelijk zendingen naar België.
• Pakketten langer dan 120 cm kunt u tijdelijk niet versturen naar Belgische consumenten. Deze gaan naar u retour.
• Spreid uw zendingen door af te zien van deals die zich op één dag concentreren, zoals Black Friday.
• Toon een langere bezorgtijd naar België in uw webshop en informeer uw klanten dat er vertraging is in de bezorging.
• De actuele pakketstatus zoekt u zelf op via track en trace. Onze klantenservice heeft geen extra informatie over deze zendingen.
Dit stond er in de mail vanuit DHL, dit omdat Bpost het niet aankan in België.
Deze mail is van 20 november en is er bij mij niet bekent wat de huidige status is.

Overigens moeten ze gewoon het pakket met iemand anders versturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Huidige situatie is dat de meeste problemen zijn opgelost in belgie. Ik verstuur ca. 100 pakketten per maand naar belgie en behalve aanzienlijke vertragingen rondom black friday heeft dhl alles gewoon bezorgt (bpost) in belgie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TempelierToet
Nog even een korte update.

Helemaal geen gedoe met de annulering/terugbetaling. Geld staat ondertussen al terug op mijn rekening.

Top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1x3xc-12
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02-03-2021
crazyx schreef op donderdag 17 december 2020 @ 15:27:
Ik woon in België en heb vandaag nog een groot pakket via tnt mogen ontvangen uit NL. Ik ben ook vaste klant bij Amazon en Bol.com, en die laatste levert nog steeds gewoon de volgende dag. Ik heb de laatste weken wel wat kerstinkopen gedaan en dat voornamelijk via Nederlandse webshops.

(Ik heb ook een boek besteld in GB, die is nog wel steeds niet aangekomen en dat zou vorige week verstuurd moeten zijn. Maar ik heb weinig ervaring met bestellingen bij de bookdepository)
Grote webshops krijgen voorrang. Zowel postnl als bpost knijpen de kleine ondernemers in het aantal paketten dat ze mogen verzenden.
Pagina: 1