vrms gefrituurd - x570 aorus master & 5900x

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tiberium
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-04 11:29

Tiberium

/w Flux-Capacitor

Topicstarter
Ik ben een domme lul en heb gisterenavond weer een lesje geduld bewaren gekregen. Ik zou dit 1000x als strafregel moeten schrijven. Maar toch stel ik ook graag een vraag om nog meer te leren.

TLDR: hoe kan ik vaststellen of ik fysiek mijn mobo heb beschadigd/verslechterd terwijl alles wel lijkt te werken? Ik heb een 2x pci-e kabel op de 2x 8 pins cpu header aan weten te sluiten en toen deed ie BRRRR (leek uit de voeding te komen). Ik wil met dit systeem gaan overklokken en zeker weten dat de voeding de klappen heeft opgevangen en dat ik mijn mobo/cpu dus niet heb beschadigd.

Hele verhaal:

Ik heb het voor elkaar gekregen om een 2x pci-e kabel op de 2x 8 pins cpu header aan te sluiten van mijn gigabyte x570 aorus master. Koste wat kracht maar niet buitensporig ofzo. Dom dom dom. Wilde booten, kwam BRRRR geluidje uit ik denk de voeding en gebeurde niks. Ik had het eerst niet in de gaten dus nog 2x geprobeerd gedurende een seconde ofzo, voordat ik het ontdekte. Toen goede kabel gebruikt en nu is dat probleem verholpen. Ik maak me nu zorgen dat ik de kwaliteit van mijn mobo / cpu heb "verminderd" doordat er sommige componenten een opdonder hebben gekregen door die domme actie. Is het denkbaar dat alles bij normaal gebruik goed werkt, maar toch beschadigd is en dat ik daardoor problemen krijg bij OC'en? Dat het oc potentieel dus verminderd is?

Zo ja: hoe kan ik vaststellen of ik schade heb veroorzaakt (fysiek is er niets te zien)? Ik wil dit graag snappen omdat ik anders iedere keer bij een vastloper na OC'en zal denken: ligt dit nu aan de settings, of aan probleem met mobo/cpu (want dan koop ik desnoods een nieuw mobo).

Scheld me alsjeblieft nog even uit, dat heb ik verdiend. >:)
...

"Watch this.... when this baby hits 88 Mph.... we're gonna see some serious shit"

Beste antwoord (via Tiberium op 29-12-2020 11:05)

• dunedanh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-09 16:49
Zijn/blijven de voltages die je uit je voeding meet stabiel als je je systeem belast? Waarschijnlijk wel aangezien je systeem het gewoon doet, maar dat is wel waar ik zou beginnen met meten. Hoeft geen multimeter aan te pas te komen, kan gewoon via software.

Verder nog een tip die misschien een beetje voor de hand ligt, en niet bepaald wetenschappelijk, maar ruik je nog iets raars aan je moederbord of voeding? Als iets electronisch te heet word door kortsluiting kan je dat meestal wel ruiken, zelfs als een component niet echt helemaal stuk is.

Ten slotte nog wat ervarings-advies van iemand die eens een duur microcontroller-pcb verkeerd om aan de gelijkstroom heeft gehangen. De accu waar hij aan hing deed niet aan beveiliging dus de stekker was gesmolten, het PCB had gelukkig z'n eigen beveiliging. Het ding deed het dus gelukkig nog wel, maar bij ieder foutje zat ik toch te twijfelen of hij nou toch stuk was. Bleek achteraf dat ik gewoon niet zo goed kon programmeren als ik dacht...
De moraal van het verhaal is: probeer niet teveel met het "zou hij toch stuk zijn" in je hoofd te blijven zitten. Ga lekker met je bak aan de slag, eerst "gewoon" en als dat goed gaat gewoon lekker OC-en. Zoals het er nu voor staat heb je *niet* je dure hardware in 1 klap total loss gemaakt, wees daar lekker blij mee. Mocht er toch iets niet lekker werken dan merk je dat vanzelf, want zelfs als er inderdaad iets niet helemaal 100% meer is kan je daar toch niks meer aan doen nu, behalve vervangen en dat kan altijd nog...

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Je komt er eigenlijk maar op 1 manier achter - en dat is het goed aansluiten en kijken hoe het gaat.

Aan de andere kant kan je als onderzoek het volgende doen - check de pin-out van de kabel die je hebt aangesloten, en die er in HOORT.

Upside: Ze geven beide enkel 12v geloof ik, dus je hebt hooguit ergens kortsluiting gemaakt, geen verkeerde voltages er doorheen gestuurd. Met een beetje mazzel is je moederbord daarvoor beschermd en heb je niets beschadigd.

Ohja - EN JE BENT EEN OELEWAPPER! Beter opletten volgende keer :+

• Tiberium

Tiberium

/w Flux-Capacitor

Topicstarter
haha dank. Ja het was een volledige 12 to ground sluiting als ik zo de pin layouts bekijk. Positieve is dat de voeding ook geen stroom wilde geven aan andere componenten toen ik m verkeerd had aangesloten, dus ik denk dat dat een kortsluitingsbeveiliging was. Die zegt brrrr kennelijk.

Toch vind ik "gewoon proberen" lastig. Want dan denk ik dus steeds als ie crasht "hij is beschadigd" terwijl het ook kan komen door mijn OC.... wil dat graag uitsluiten.

[ Voor 23% gewijzigd door Tiberium op 17-12-2020 08:18 ]

"Watch this.... when this baby hits 88 Mph.... we're gonna see some serious shit"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:35
Tiberium schreef op donderdag 17 december 2020 @ 08:17:
haha dank. Ja het was een volledige 12 to ground sluiting als ik zo de pin layouts bekijk. Positieve is dat de voeding ook geen stroom wilde geven aan andere componenten toen ik m verkeerd had aangesloten, dus ik denk dat dat een kortsluitingsbeveiliging was. Die zegt brrrr kennelijk.

Toch vind ik "gewoon proberen" lastig. Want dan denk ik dus steeds als ie crasht "hij is beschadigd" terwijl het ook kan komen door mijn OC.... wil dat graag uitsluiten.
Dan dus eerst flink testen zonder OC. Is dat 100% stabiel dan ligt het niet direct voor de hand dat het board beschadigd is, kan natuurlijk wel. Een ander board kopen kan altijd later nog mocht je inderdaad problemen krijgen. Echt uitsluiten lijkt me zeer lastig, zeker als er geen fysieke schade te zien is.

• Tiberium

Tiberium

/w Flux-Capacitor

Topicstarter
Thx dennism ook voor jouw reactie. Ik hoop stiekem nog dat iemand een manier weet om e.e.a. door te meten ofzo (er zitten verschillende meetpunten op dit mobo....). Dus ik wacht t nog even af! Maar zo niet dan ga ik doen wat je aangeeft ja. And hope for the best.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-09 14:11
Dennism schreef op donderdag 17 december 2020 @ 08:22:
[...]

Dan dus eerst flink testen zonder OC. Is dat 100% stabiel dan ligt het niet direct voor de hand dat het board beschadigd is, kan natuurlijk wel. Een ander board kopen kan altijd later nog mocht je inderdaad problemen krijgen. Echt uitsluiten lijkt me zeer lastig, zeker als er geen fysieke schade te zien is.
Inderdaad gewoon aansluiten en load op systeem zetten voor een langere periode zonder OC. Als alles dan gewoon stabiel werkt zit je goed lijkt mij zomaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:05

DaWaN

'r you wicked ??

Tiberium schreef op donderdag 17 december 2020 @ 08:17:

In principe zijn voedingen ontworpen om tegen dit soort fouten te kunnen.
Je krijgt tijdelijk wel hoge stromen door bepaalde voedingscomponenten (voornamelijk de transformator en de gelijkrichters (diodes/MOSFETs) aan de secundaire kant), maar als de voeding het daarna gewoon weer doet zal er niets beschadigd zijn.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:19

AlphaRomeo

FP PowerMod
Het BRRRR geluid zou dat van een automatische zekering kunnen zijn? Die kortstondig uitschakelt ivm overstroom en meteen daarna weer inschakelt, vervolgens weer uitschakelt enzovoorts? Je hoort dan een relais klapperen misschien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-09 16:15

Fordox

00101010

Als je GND en 12V zijn doorgelinkt in de connector zelf, zal er geen stroom hebben gelopen naar de componenten op je moederbord. De kortste stroompad is dan namelijk in dezelfde trace van je moederbord. Die kan wel goed warm zijn geworden maar ik verwacht geen echte schade. Controlleer even de connector op het moederbord en de PCB op dat deel, waarschijnlijk is de schade alleen cosmetisch.

Wel vreemd dat ie een BRRR geluid geeft. ik had verwacht dat de PSU in over-current-protection ging. Welk vermogen heeft je PSU?

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiberium

Tiberium

/w Flux-Capacitor

Topicstarter
Het is een seagate 80 gold 750w. Ik heb het type ff niet bij de hand maar zou een premium ding moeten zijn. In ieder geval toen ik m kocht 5 jaar geleden.

Hij lijkt prima stabiel, met prime95 en ook grafische load. Diverse benchmarks gedaan, kantoorwerk en gamen gedaan, merk niks geks. Echter: onder full load (prime) komt er uit de vrms en of chokes een zacht maar wel hoorbaar zoemend geluid. Is dit toch een teken van schade?

Las op andere fora dingen over c states uitzetten, dat heb ik gedaan maar lost t niet op. Tenminste ik kan in mijn bios maar 1 c state optie vinden die stond op auto en nu uit. Ook las ik mensen schrijven over geluid wat uit de chipset koeling zou komen, dat is het niet. Die fan staat stil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Wat je hoort is coil whine. Dat was voor de stommiteit waarschijnlijk ook wel, maar nu let je er extra op.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• dunedanh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-09 16:49
Zijn/blijven de voltages die je uit je voeding meet stabiel als je je systeem belast? Waarschijnlijk wel aangezien je systeem het gewoon doet, maar dat is wel waar ik zou beginnen met meten. Hoeft geen multimeter aan te pas te komen, kan gewoon via software.

Verder nog een tip die misschien een beetje voor de hand ligt, en niet bepaald wetenschappelijk, maar ruik je nog iets raars aan je moederbord of voeding? Als iets electronisch te heet word door kortsluiting kan je dat meestal wel ruiken, zelfs als een component niet echt helemaal stuk is.

Ten slotte nog wat ervarings-advies van iemand die eens een duur microcontroller-pcb verkeerd om aan de gelijkstroom heeft gehangen. De accu waar hij aan hing deed niet aan beveiliging dus de stekker was gesmolten, het PCB had gelukkig z'n eigen beveiliging. Het ding deed het dus gelukkig nog wel, maar bij ieder foutje zat ik toch te twijfelen of hij nou toch stuk was. Bleek achteraf dat ik gewoon niet zo goed kon programmeren als ik dacht...
De moraal van het verhaal is: probeer niet teveel met het "zou hij toch stuk zijn" in je hoofd te blijven zitten. Ga lekker met je bak aan de slag, eerst "gewoon" en als dat goed gaat gewoon lekker OC-en. Zoals het er nu voor staat heb je *niet* je dure hardware in 1 klap total loss gemaakt, wees daar lekker blij mee. Mocht er toch iets niet lekker werken dan merk je dat vanzelf, want zelfs als er inderdaad iets niet helemaal 100% meer is kan je daar toch niks meer aan doen nu, behalve vervangen en dat kan altijd nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Mja, overcurrent protection van de PSU kan op verschillende manieren werken. Heb er zelf eentje met een lampje wat aan gaat en reset door een paar minuten de stekker er uit te laten, maar das meer een uitzondering, de meeste blijven gewoon opnieuw proberen met opstarten, das meestal tik-tik-tik, maar wat je zegt, brrr, kan ook, das tik tik maar dan sneller.

Maar geen schade, dus was dit gelukkig geen al te pijnlijk leermoment :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiberium

Tiberium

/w Flux-Capacitor

Topicstarter
Thx all voor de bijdragen. Stress is wel aardig gezakt nu hier.
dunedanh schreef op zondag 20 december 2020 @ 04:06:

....
Thx voor het hart onder de riem :) Ik ga die voltages in de gaten houden, goeie tip, er lijkt op dat vlak niks aan de hand te zijn so far.

Enige vreemde waar ik nu na een paar dagen gamen, kantoorwerk en videoediten wel mee zit is dat ongeveer 1 op de 10 keer booten direct na het laden van windows AL mijn usb controllers niks meer doen. Kan dus geen muis/keyboard of wat dan ook gebruiken. Hard reboot lost het op.

Schijnt dat meer mensen daar last mee hebben bij dit mobo, maar door de meest recente bios (van week geleden ongeveer) is het bij velen opgelost... bij mij nog niet. Ik heb nog wat stappen te volgen met drivers herinstalleren en andere tips die ik her en der lees... Is onwaarschijnlijk dat dit gerelateerd is aan mijn domme actie toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Volledig ongerelateerd. Jouw probleem zat hem alleen in de connector van de stroomvoorziening van de CPU.
Vooral als het een bekend probleem is bij de moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiberium

Tiberium

/w Flux-Capacitor

Topicstarter
Fordox schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 14:10:
Volledig ongerelateerd. Jouw probleem zat hem alleen in de connector van de stroomvoorziening van de CPU.
Vooral als het een bekend probleem is bij de moederbord.
leek mij ook al stug... maar tof om nog even een second opinion te hebben :)

Pagina: 1