Aankoop advies

Pagina: 1
Acties:

• TweakTweaker
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19-12-2020
Ik wil upgraden naar een nieuwe M1 macbook maar is dat de juiste keus? (die heeft een limiet op 16gb ram.)

(en hoe ik er achter kom wat de grootste bottleneck is?)
Huidig:
Macbook pro 2015
I7 2.2ghz
16gb ram

Wat ik vooral doe is bijv. 100 browser tabs open hebben, samen met bijv. Word en 20 spreadsheets.

Activity monitor RAM
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zOHfZeG5YjHADaeJlQfvcwMmPto=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GPenQM2s8NNohXxWAMZ8u3B6.png?f=fotoalbum_large

Misschien 1x per 2 weken is er een crash waar hij gewoon volledig vastloopt.

Zouden jullie mij de nieuwe macbook M1 aanraden? Of voor een 32gb macbook van intel gaan?

[ Voor 16% gewijzigd door TweakTweaker op 17-12-2020 00:18 ]

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@TweakTweaker Wil je met de volgende Macbook ook weer 5 jaar doen?

In dat geval loont het wellicht om te wachten op de volgende MacBook Pro, ze hebben nu namelijk alleen het instap model vervangen (met 2 USB-C poorten) en een beperking tot 16GB.

Het duurdere (intel) model kan nog steeds tot 32GB RAM, dus als je daar op kan/wilt wachten krijg je dus waarschijnlijk veel meer waar voor je geld.

Een nieuw design, Mini Led display, betere webcam etc.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
100 browser taps open is vooral een netwerk belasting, meeste webpagina zijn niet groter dan 1 MB dus reken maar. Met excell en word ligt het iets anders maar met een SSD maakt dat niet zoveel uit. Het enige verschil is als je veel gekoppelde spreadsheet met veel gelinkte berekeningen kan er een winst zitten in meer geheugen. Maar of meer dan 16Gb noodzaak is betwijfel het. De kans dat de crashes veroorzaakt worden door Excell is groot de MacOS versie staat toch wel bekend om zijn bugs. Maar gezien de vraag is het voor werk, vraag je dan vooral af heb ik het nu nodig of heb ik geduld totdat er meer bekend is.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• TweakTweaker
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19-12-2020
Ik heb even opgezocht wat die tabs nou gebruiken qua memory. Ik heb er flink wat afgesloten nu. Maar ik denk gemiddeld 25mb per tab. Dat zou op 2.5gb ram uitkomen maar als ik alle browser processen op tel in activity monitor kom ik op 13gb? Gebruikt die het wat ruimer?

Browser processen 13gb
Excel 1gb
Word 1gb
Finder 500mb

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mc8RkVoPBZh2jAxiam-VDzo2Ah4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zjRritLcE7PzNQnhLx7B2wBv.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riptide
  • Registratie: Mei 2019
  • Nu online
Ik denk dat je echt wel een eind komt met de nieuwe M1 pro het is sowieso een sterke verbetering ten opzichte van je 2015 macbook. Er zijn een aantal stresstests te vinden op youtube maar geen een met 100 tabs open :) Wachten op de 16inch M1 pro machines is wel aan te raden ivm nog betere specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik vraag mij serieus af wat het nut is van 100 geopende tabs, ik denk jezelf een iets andere werkwijze aanleren met bookmarks misschien wel sneller werkt met minder belasting voor je pc. Heb je nu het gevoel dat je Macbook traag is? Of zoek je bij ons de verantwoording voor een nieuwe laptop?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1