Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-09 22:49
Ik ben op zoek naar een nieuwe NAS. Mijn ex-vrouw neemt de NAS mee en ik ga dus een nieuwe kopen. Hoofdzakelijk als extra storage en media-server, maar ik wil ook mijn website hosten, VPN etc. Daarnaast gewoon leuk om te klooien.

Ik heb nu een Synology 215+ en ben erg tevreden over de software en de mogelijkheden. Synology ligt dan dus voor de hand. Bij Synology heb je dan de 220+ en de 720+ als opties. Maar neem je een ander merk in ogenschouw: QNAP TS-251D of TS-253D dan wordt de keuze al moeilijker.

Kijk ik naar toekomstgerichtheid hebben de verschillende NAS-sen veel mogelijkheden: extra geheugen, NVME (720+), 2,5GBps (Qnap TS-253d).

Vraag is dus wat daadwerkelijk zinnig is. Hoeveel heb je concreet aan een NVMe-cache als je er 10 weinig bezochte (max 500 bezoekers/maand) websites opzet? Of als je een mailserver erop zet? De QNAP's hebben standaard al 4GB geheugen, de Synology's 2. Hoeveel maken de 2 extra cores uit?

Daarnaast ben ik niet bekend met de software van QNAP. En dat staat me misschien nog wel het meeste tegen. Ik ben Synology gewend, met download station en gemakkelijk NFS-shares maken.

Budget is max 450 exclusief schijven. Vallen ze dus alle4 in. Maar de 253d kan bijvoorbeeld met geheugen uitgebreid worden naar 8 voor dezelfde prijs of minder van de 720+.

Graag jullie tips en welke afwegingen jullie zouden maken :D

Alle reacties

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
ik zit zelf naar de Odroid-HC4 te kijken, daar heb je zelf meer vrijheid welke software je gebruikt en is een heel stuk voordeliger. Software zou dan bijvoorbeeld OpenMediaVault kunnen zijn. Vraag wel iets meer eigen inspanning.

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-09 22:49
Dankjewel, maar dit is precies niet wat ik zoek. Voor een NAS die 24/7 draait wil ik juist een stabiel iets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:59

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Ik zou je adviseren om je NAS gewoon je NAS te laten. Ik weet dat dit tegen de trend in is, maar dat maakt je leven zoveel simpler en de kans op gedonder is ook een stuk minder.

Ik host mijn eigen blog (statisch) op een Raspberry Pi 3 met 1 GB geheugen met ~1000 bezoekers per dag. Sterker nog, een Hacker News (moderne slash/dot) bezoekje kon hij makkelijk aan (30.000 bezoeken in 24 uur).

Ik ben zelf altijd van: koop wat je nu nodig hebt en niet wat je ooit nodig denkt te gaan hebben. Waarom boeit extra geheugen, NVMe, en 2.5 Gbps jou iets? Voor media hoeft het niet.

Koop het minimale wat je nodig hebt qua NAS en koop er een Raspberry Pi 4 bij voor de hobby projecten.

• Tom_vds
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 03-05 21:11
Ik stond voor dezelfde keuze.

Uiteindelijk voor de DS720+ gegaan, mede door de hogere specs en de uitbreidingsmogelijkheden.

Zal ik deze allemaal nodig hebben, in een eerste fase alvast niet.
Zal ik deze in de toekomst gaan nodig hebben, geen idee.

Weet wel dat ik meer wil gaan doen met de nas tov wat ik nu doe met mijn DS214+
In de gedachte dat DSM7 er aan komt en wss de app's dan ook wel wat meer gaan vragen van je nas, is dit volgens mij geen verkeerde keuze.

Neem daarbij dat ik alvast home assistant, extra camera's en VM's wil gaan installeren, lijkt me een 720+ net iets meer toekomstgericht te gaan zijn dan de 220+.

Het budget laat de 720+ toe en lijkt me een perfect toestel te zijn om me de volgende 8j te gaan dienen.