UTP kabel aankoopadvies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Sevenhunt
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 10:29
Ik wil wat netwerk kabels gaan leggen in mijn huis. Binnenkort komt hier glasvezel en dan heb ik een UTP kabel naar de woonkamer nodig. Leek me een mooi moment om ook naar boven wat UTP kabel te trekken.

Ik heb in het netwerken forum me ingelezen en denk dat ik wel een goede kabel heb gevonden. Ik wilde het hier laten bevestigen zodat ik niet per ongeluk toch troep koop. Het moet een aantal jaar mee.

Dus om toekomst gericht te zijn wilde ik voor cat 6a gaan.
Het wordt aangesloten in een wcd, dus stugge kabel.
Vol koper, geen CCA.
AWG 23.
Het lastige vind ik de shielding, maar het komt gewoon in een eengezinswoning, dus uitgebreide shielding lijkt me niet nodig.

Uiteindelijk kwam ik hier op uit:

https://www.netwerkproduc...-stugge-kern-per-met.html

Goede keus, zooi, toch meer shielding? Graag jullie tips.

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Ziet er prima uit.

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 17:42
Binnen de 55 meter kun je ook kiezen voor cat6 maar dat is al veeeeel vaker hier besproken. Als je even zoekt dan vind je daar genoeg info over.

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:58

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Klinkt als een goede opzet, maar ... je wil Unshielded Twisted Pair -want dat is UTP- maar dan met shield.
Heb je een reden om per sé shielding te willen hebben?
En is de rest van de installatie (connectoren, patchpanel) daar ook voor geschikt? Voor de signaalvoering is het namelijk niet nodig, terwijl je bij montage er wel rekening mee moet houden.
Als het qua kosten niet uitmaakt zou ik dan gaan voor UTP (ja, zonder dus).

Specs ...ik doe er niets meer aan.

• Sevenhunt
Ja, ik heb de discussies over 6 en 6a gelezen. Nu is het prijsverschil minimaal en het is dan toch een gevoel hoger is beter. Ik weet dat het praktisch waarschijnlijk niks uitmaakt, maar ja......
Specs he, lol.

• Sevenhunt
Nee ik hoefde niet perse shielding, het verschil met volledig unshielded qua prijs was 88cent per meter of 105cent per meter. Voor dat prijsverschil dacht ik baat het niet dan schaad het niet. De rest moet ik ook aanschaffen dus dat kan op basis van de kabel die ik koop, zullen vooral wcds zijn.
https://www.netwerkproduc...pbouw-2-voudig-cat6a.html

Volledig unshielded zou dan deze zijn
https://www.netwerkproduc...kabel-stugge-kern-pe.html

[ Voor 14% gewijzigd door Sevenhunt op 16-12-2020 22:09 ]

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:58

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Sevenhunt schreef op woensdag 16 december 2020 @ 22:06:
Nee ik hoefde niet perse shielding, het verschil met volledig unshielded qua prijs was 88cent per meter of 105cent per meter. Voor dat prijsverschil dacht ik baat het niet dan schaad het niet.
Dat vermoedde ik al, daarom vroeg ik het. Je zult namelijk rekening moeten houden met de manier van aansluiten van die shielding: alleen aan één kant van de kabel naar ground. Het verzamelpunt van alle kabels ook enkelvoudig houden. Patchpanels moeten hier geschikt voor zijn.
Vermijdt zwevende shielding, dat kan gaan functioneren als antenne voor allerlei frequenties.
Aan de kant van de WCD de shielding nergens op aansluiten en goed isoleren.

Alleen op die manier kun je profijt hebben van afscherming - normaliter is het overbodig door het gebruik van differentiele signalen in elk paar van een UTP kabel.

[/zeepkist] :)

Specs ...ik doe er niets meer aan.

• Sevenhunt
Dank allemaal, de kabel ben ik uit.

Ook even gekeken en vanaf de router ga ik 1 UTP kabel direct naar de tv modem laten lopen. Daarnaast wil ik een internet kabel laten lopen naar een switch zodat ik die mooi kan splitten door het huis heen.

Ik denk dat op die manier elke gigabit switch met external power supply voldoet? Bijvoorbeeld
netwerkproducten.com/5-poorts-gigabit-switchplugandplay.html
Pagina: 1