90 graden fittings, nog steeds een grote flow belemmering ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-05 09:52
Ik zat gisteren avond een stuk op de EK WB site te lezen over 90 graden fittings, dat deze een redelijk belemmering in je flow kunnen zijn.
(Dit stuk : https://www.ekwb.com/blog...tings-really-reduce-flow/)

Alleen zoals je kan zien is dit stuk uit 2016.

Weet iemand of dit nog steeds van toepassing is :?
(De meningen op internet verschillen nogal hierover)

Als je op google gaat zoeken naar custom loops zie je regelmatig loops tegenkomen met 5 of meer 90 graden fittings, zou betekenen dat die dus echt amper flow hebben

Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.

Beste antwoord (via dierkx36 op 16-12-2020 20:58)

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ligt echt aan de fitting die je pakt.
Als die intern een mooi kanaal heeft met "kwart donut" dan flowt het perfect, als het een lelijke haakse hoek is (of met lelijke randen) dan flowt het voor geen meter.

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Als die intern een mooi kanaal heeft met "kwart donut" dan flowt het perfect, als het een lelijke haakse hoek is (of met lelijke randen) dan flowt het voor geen meter.

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
Juup schreef op woensdag 16 december 2020 @ 20:41:
Hmm, eigenlijk helemaal niet opgelet bij de fittings die ik gebruik |:(
Wel logisch trouwens, dank je :)

edit:

En ik gebruik natuurlijk weer de de haakse met lelijke randen :F

[ Voor 8% gewijzigd door dierkx36 op 16-12-2020 20:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenLeafBird
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11-05 10:01
Dit onderwerp wordt behandeld in stromingsleer en er is veel literatuur over. Want stroming van vloeistof door een buis is in industriële toepassingen erg belangrijk.

Een vloeistof die door een buis stroomt heeft drukverlies. Nu is drukverlies door een rechte buis doorgaans vrij laag maar het is ook vrij goed te berekenen. Drukverlies in fittingen zoals bochten is lastiger, omdat stromingsleer nou eenmaal lastig is. Een vrij goede benaderingsmethode is de zogeheten equivalent length method. Hiermee wordt de bocht/fitting/ wat je wil uitgedrukt als een recht stuk buis maal een bepaalde lengte.

Nu wil ik niet ingaan op het uitrekenen van het drukverlies door een heel systeem maar wil er wel een element uit pakken. Een 90 graden elleboog van pvc waar de radius van de hoek gelijk staat aan de diameter van de buis heeft een equivalente lengte ratio van wel 37. Dus als je een 12mm buis hebt dan staat dat elleboogje gelijk aan 44cm buis. Wordt de radius van de elleboog groter, dan neemt de equivalente lengte af, en omgekeerd. Met bochten, koppelingen, kranen en andere elementen maak je je loop eigenlijk virtueel langer, met alle drukval die daar bij hoort.

Een elleboogje met een hele scherpe binnenkant heeft een hele kleine radius, en daarmee een hele hoge lengte, en als gevolg meer drukverlies dan een elleboog met een grotere radius. Vanuit de stromingsleer wil je eigenlijk zo flauw mogelijke bochten in je loop, dan verlies je de minste druk door je bochten.

Kortom om antwoord te geven op je vraag:
Ja, dit is nog steeds van toepassing.

En in het geval van EK, die doen best wel hun best om net afgewerkte hoogwaardige producten te leveren om de drukval over dat stuk te verminderen.

Wil je meer lezen?
Dit is een artikel over drukverlies in buizen. Met een vervolg/zusterartikel over drukverlies in fittingen.
Engineering Toolbox heeft een pagina over hoe je dit soort dingen zelf kan berekenen (werkt helaas wel met inchmaten).
En deze website van een softwaremaker legt drukval in fittingen redelijk grondig uit. En heeft ook een overzichtje en rekenvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
GoldenLeafBird schreef op donderdag 17 december 2020 @ 15:42:
Dit onderwerp wordt behandeld in stromingsleer en er is veel literatuur over. Want stroming van vloeistof door een buis is in industriële toepassingen erg belangrijk.

Een vloeistof die door een buis stroomt heeft drukverlies. Nu is drukverlies door een rechte buis doorgaans vrij laag maar het is ook vrij goed te berekenen. Drukverlies in fittingen zoals bochten is lastiger, omdat stromingsleer nou eenmaal lastig is. Een vrij goede benaderingsmethode is de zogeheten equivalent length method. Hiermee wordt de bocht/fitting/ wat je wil uitgedrukt als een recht stuk buis maal een bepaalde lengte.

Nu wil ik niet ingaan op het uitrekenen van het drukverlies door een heel systeem maar wil er wel een element uit pakken. Een 90 graden elleboog van pvc waar de radius van de hoek gelijk staat aan de diameter van de buis heeft een equivalente lengte ratio van wel 37. Dus als je een 12mm buis hebt dan staat dat elleboogje gelijk aan 44cm buis. Wordt de radius van de elleboog groter, dan neemt de equivalente lengte af, en omgekeerd. Met bochten, koppelingen, kranen en andere elementen maak je je loop eigenlijk virtueel langer, met alle drukval die daar bij hoort.

Een elleboogje met een hele scherpe binnenkant heeft een hele kleine radius, en daarmee een hele hoge lengte, en als gevolg meer drukverlies dan een elleboog met een grotere radius. Vanuit de stromingsleer wil je eigenlijk zo flauw mogelijke bochten in je loop, dan verlies je de minste druk door je bochten.

Kortom om antwoord te geven op je vraag:
Ja, dit is nog steeds van toepassing.

En in het geval van EK, die doen best wel hun best om net afgewerkte hoogwaardige producten te leveren om de drukval over dat stuk te verminderen.

Wil je meer lezen?
Dit is een artikel over drukverlies in buizen. Met een vervolg/zusterartikel over drukverlies in fittingen.
Engineering Toolbox heeft een pagina over hoe je dit soort dingen zelf kan berekenen (werkt helaas wel met inchmaten).
En deze website van een softwaremaker legt drukval in fittingen redelijk grondig uit. En heeft ook een overzichtje en rekenvoorbeeld.
Sorry voor de late reactie, en bedankt voor je antwoord :)

Ik heb natuurlijk weer net de verkeerde 90 graden fittings dus van de 3 heb ik er 2 uit kunnen halen door het anders op te lossen.
(Ziet er niet uit maar functionaliteit vind ik belangrijker)

Nog even 1 vraag :
Y-splitters zoals deze : Alphancool Y-splitter , hebben die dezelfde restictie/belemmering als 90 graden fittings :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenLeafBird
Oef, dat is gelijk een lastige vraag.

Ten eerste is het afhankelijk van de richting. Van 2 naar 1 of 1 naar 2, maar aangezien je splitter zegt neem ik aan van 1 naar 2.
Daarna denk ik dat het minder is dan een 90 graden fitting, maar meer dan niets, een beetje er tussenin eigenlijk. Maar als je stromen gaan delen dan open je weer een hele nieuwe problemenset met het balanceren van stromingen omdat dat weer afhankelijk is van de flow door elk circuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
GoldenLeafBird schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 21:47:
Oef, dat is gelijk een lastige vraag.

Ten eerste is het afhankelijk van de richting. Van 2 naar 1 of 1 naar 2, maar aangezien je splitter zegt neem ik aan van 1 naar 2.
Daarna denk ik dat het minder is dan een 90 graden fitting, maar meer dan niets, een beetje er tussenin eigenlijk. Maar als je stromen gaan delen dan open je weer een hele nieuwe problemenset met het balanceren van stromingen omdat dat weer afhankelijk is van de flow door elk circuit.
Het is idd van 1 naar 2
De splitter die ik wil gebruiken (zie link in vorige post) is een rechte leiding met een aftakking halve wege van 45 graden.
Op de aftakking komt de leiding richting de pomp/reservoir en direct op het eind van het rechte stuk kom een kraan voor de drain.
De stoom dit "rechtdoor" gaat stopt dus na een paar centimeter al bij de kraan.

Dat is tenminste zoals ik het me nu inbeeld :)

Als dit teveel weerstand gaat geven moet ik iets anders verzinnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenLeafBird
Ik zou het omdraaien. De doorgaande leiding je pomp reservoir en op de aftakking je kraan. Dan heb je de minste weerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
GoldenLeafBird schreef op zondag 20 december 2020 @ 09:38:
Ik zou het omdraaien. De doorgaande leiding je pomp reservoir en op de aftakking je kraan. Dan heb je de minste weerstand.
Hmm, dan gaat de leiding naar de pomp een hele rare krappe bocht moeten maken, en de aftap kraan komt dan ook raar zitten :/

En als ik 3 weg verdeler, of zo'n 4 weg splitter, gebruik maakt de stroom weer een 90 graden bocht.

Ik moet hier nog even echt over brainstormen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenLeafBird
Ik snap dan niet helemaal wat je bedoelt.

Deze Alphacool Eiszapfen Y-connector heeft 2 aftakkingen. De rechtdoorgaande weg en de afslaande weg.
De doorgaande leiding heeft de minste weerstand, of omgekeerd de afslaande leiding heeft de meeste weerstand. Dan zou ik op de afslaande leiding je aftapkraan doen.

Maar, het is echt niet het eind van de wereld als je het niet doet. Je klinkt een beetje alsof je nu bang bent om ellebogen, fittingen en bochten te gebruiken omdat dat je flow om zeep helpt. Zo erg is het ook weer niet. Dit zijn echt optimalisatiestappen want zoals je zegt, er zijn ook tal van loops te vinden met meer bochten. En heb je wel eens een cpu/gpu blok bekeken? Dat zijn pas beperkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
GoldenLeafBird schreef op zondag 20 december 2020 @ 10:33:
Ik snap dan niet helemaal wat je bedoelt.

Deze Alphacool Eiszapfen Y-connector heeft 2 aftakkingen. De rechtdoorgaande weg en de afslaande weg.
De doorgaande leiding heeft de minste weerstand, of omgekeerd de afslaande leiding heeft de meeste weerstand. Dan zou ik op de afslaande leiding je aftapkraan doen.

Maar, het is echt niet het eind van de wereld als je het niet doet. Je klinkt een beetje alsof je nu bang bent om ellebogen, fittingen en bochten te gebruiken omdat dat je flow om zeep helpt. Zo erg is het ook weer niet. Dit zijn echt optimalisatiestappen want zoals je zegt, er zijn ook tal van loops te vinden met meer bochten. En heb je wel eens een cpu/gpu blok bekeken? Dat zijn pas beperkingen.
Ja, zat eergisteren te kijken hoe het koelblock van de GPU en CPU zijn opgebouwd, zijn idd ergere belemmeringen dan een haaks bochtje :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_p_g
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-05 11:19
Een CPU koelblok geeft verreweg de grootste restrictie, zelfs veel meer restrictie dan bijvoorbeeld een aantal haakse bochten. Indien je in de custom waterloop een aantal haakse bochten nodig bent, niet te moeilijk over doen en gewoon toepassen. ;)
Pagina: 1