Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem0828
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15-05 19:05
Mijn vraag
Ik hoop dat ik in de correcte topic ben, volgensmij wel.
Het betreft het moederbord van ASUS; ASUS ROG Maximus V/5 Formula. Dit moederbord wil soms wel en soms niet booten met een sata device aangesloten. Als het bord wel wil booten, smelt het sata kabels en sloopt devices. Zo ben ik een 2TB hdd verloren hieraan, R.I.P. (ik maak misschien ook een topic aan voor mogelijkheden om dat te repareren, maar ik zie wel, misschien kan iemand hier helpen).

Heb dit moederbord van een Tweaker gekocht als werkend, maar al direct toen ik hem uit de doos haalde wou hij niet booten. Hij was goed verpakt in antistatische zak, en ik heb het moederbord op een niet-statische, schone, stofvrije tafel gebruikt. Bord zelf is wel wat stoffig. Tweaker weigerde verder te helpen of terug te betalen, dusja nu hoop ik eigenlijk op het beste.. 8)7

In ieder geval; Waarom vertoont dit moederbord dit gedrag, en kan ik het ook oplossen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Niet echt software - PC boot wel, gaat ook via USB naar windows installer. Ingeplugde drives worden niet gedetecteerd, anders dan USB.

Hardware;
2x4GB 1600Mhz Crucial BallistX ram, inmiddels verkocht en ik wil nu een 4x4GB setje van ADATA gebruiken.
I7-3770K
ASUS ROG Maximus V/5 Formula moederbord
GTX 1070 ROG STRIX
en een 2TB HDD - had ook een 60GB SSD aangesloten, welk ook kapot is nu, maar deze was oud en functioneerde sowieso niet meer goed. Anders had ik een 250GB SSD aangesloten, maar dat heb ik niet gedaan nadat ik zag wat er met de 2TB HDD en SSD gebeurde.
Corsair CX450M

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Andere PSU (CX450M en CX600). Andere sata poorten; andere sata kabels. Ook geprobeerd storage controllers uit en aan te doen, als ze uit staan dan boot het moederbord altijd maar dan branden er direct kabels op. Als ze aan staan wil het moederbord niet booten, wss vanwege bescherming ofzo.
Wanneer het moederbord weigert te booten, staan alle lichtjes aan. Fans spinnen voor minder dan een seconde, geen POST code op het bord of iets, en gaat dan weer ´uit´. Lichtjes blijven aan, maar op de aanknop drukken op het bord doet dan niets meer. Na CMOS resetten kan je weer booten.

Mocht je meer info willen hebben, dan hoor ik het graag. Ben vrij actief hier op tweakers dus kan vaak aardig snel reageren.

Foto's van de schade, en sata connector op het bord;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/niu3l-qX9Kdbm2uiHhpD4Qj3-VY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n7JvbbveSJcj8Z6Rt9ScfAnm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iRqnD1A-DRI7aKSmiGvijYAWK6I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AbvUojeC0GWxG4OePiXiZafO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Willem0828 op 16-12-2020 20:21 . Reden: meer info ]

Ryzen 5 5600X - 16GB 3600MT/s DDR4 - Gigabyte B550M ELITE - MSI GTX 1080 Ti Gaming X - 860 EVO 500GB - 2TB Seagate Barracuda

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cascade
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:05
Smeltende SATA kabels? Is dat een hyperbool of echt?

Aan de SATA poorten te zien is 1 van de verlengde contactvlakken beschadigd: die worden gebruikt voor aarde (GND, 0 Volt, geef het beestje een naam). Dat suggereert dat er teveel stroom doorheen is gegaan. 'Smelten' van kabels net zo.

Oorzaak kan dan denk ik alleen een kortsluiting in de SATA kabel of een SATA device zijn. Als dat ooit gebeurt is en als er geen over current protection tijdig heeft ingegrepen dan is er kans (geen zekerheid) op schade aan het moederbord,

Advies: vertrouw dat moederbord en de kabels voor geen meter, regel zsm een vervanging. En test je SATA schijven, als het kan zo goedkoop mogelijk en vervangbaar (bijv een USB -> SATA adapter), in volgorde van minst aannamelijk problemen te veroorzaken naar vermoedelijk oud en gaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem0828
De sata kabels smelten oprecht, er komt rook vanaf en het rubber smelt er vanaf. Het lag dus NIET aan het moederbord maar aan een van de aangesloten devices?

De HDD betreft een 2TB Seagate Barracuda (ST2000DM006). Zou het groene printplaatje erop vervangen het kunnen oplossen denk je?

Heb veel verschillende kabels geprobeerd - echt compleet verschillend. Betwijfel of het aan de kabels lag.

Beide drives worden op de pc van een maat van me niet gedetecteerd. Drive spint ook niet meer.

Ryzen 5 5600X - 16GB 3600MT/s DDR4 - Gigabyte B550M ELITE - MSI GTX 1080 Ti Gaming X - 860 EVO 500GB - 2TB Seagate Barracuda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:20
Lastig te zeggen wat nou precies de oorzaak is maar probleem lijkt mij ook van de sata kabel of hardeschijf, Aangezien andere voltages daar op de PCB aanwezig zijn. Weet ook niet hoeveel andere sata poorten je nou geprobeerd hebt met de defecte harde schijven nu maar dat zal je moederbord ook wel niet lekker vinden vast inderdaad.

Kan een duur worden als er nog belangrijke data op de hardeschijf stond, Dat word een andere PCB zoeken vast voor de schijven.

Over de oorzaak valt weinig te zeggen. Dit kan wel los staan van je moederbord gezien op normaal gesproken alleen Ground pins lopen en data lijnen. Kwestie van meten eventueel of er wat geks gebeurd vanaf de moederbord., Maar kan mij niet voorstellen dat er zoveel stroom kan lopen door wat data lijnen vanaf de moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cascade
Oef, even denken.

Een SATA poort heeft alleen maar GND aansluitingen en data lijnen, geen +5 Volt of andere voedingslijnen, dat zit allemaal in die andere brede stekker. Als er teveel stroom doorheen door GND zou gaan, dan is er een kortsluiting tussen een voedingslijn van de brede stekker en de GND van de smalle data stekker.

Dat zou betekenen dat de kortsluiting in het device MOET zitten (want die stekkers komen alleen daar bij elkaar).

Heb je een multimeter? Dan zou ik op die (losgekoppelde) 2 TB HDD de weerstand gaan meten tussen voedingslijnen en de SATA data GND contacten. Als dat erg dicht bij 0 ohm zit dan heb je een kortsluiting daar. Kan op de PCB zijn, kan in de motor zijn. Verder niet te zeggen zonder het uit elkaar te halen.

Harddisk PCB transplanteren is een optie, maar dat luistert nogal nauw. Je hebt liefst exact dezelfde PCB revisie/controller/firmware/ROM op de vervanging. Zie bijv. https://hddpcb.eu/gb/content/how-to-swap-hdd-pcb en http://www.datarecoverysp...ase-studies/changing-pcbs
Zonder te weten of en waar de kortsluiting zit zou dat wel eens niet genoeg kunnen zijn.

Als je doel is om data terug te krijgen zou ik hier niet zomaar aan beginnen, teveel onzekerheden!

Als je nog een oude HDD hebt liggen die opgeofferd mag worden, dan zou ik dat eerst proberen om vast te stellen of het moederbord nog goed is. Eerst niet beschadigde poorten proberen en daarna de beschadigde.

Daarna kijken of de 2TB te herstellen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem0828
Ik wil absoluut geen data terugkrijgen; er stond niks belangrijks op! Ik wou een mooie gamepc samenstellen voor in de kerstvakantie, maar nu zit ik zonder moederbord. :/ Ik wil gewoon die 2TB HDD fixen; en dan gewoon voor een lange tijd te gebruiken, maar ik vermoed dat dat te riskant is.

Ik had een oude HDD om mee te testen, maar daarvan is de sata connector nog geen kwartier voordat ik mijn moederbord testte afgebroken... Zondag was niet echt mijn geluksdag, you see.

Wel kan ik zeggen dat het probleem zich ook nog voordeed op andere sata poorten; eigenlijk durf ik dit bord zo niet meer aan te raken, maar goed. Toen ik het nog teste; heb ik het op de zwarte sata poort (naast die rode op de foto geprobeerd, en de linker 4 geprobeerd. Linker 4 leken niets te doen; maar die zwarte SATA poort die veroorzaakte weer kortsluiting op de kabel; deze keer op die SSD.

Die SSD heb ik trouwens al weggegooid. HDD heb ik hier nog te liggen, omdat die nog enige waarde heeft.

Een multimeter heb ik niet; misschien bij mij op school?? Ik zal morgen is kijken. 0 Ohm op de middelste SATA pin toch? Maar dan moet ik hem verbinden met mijn PSU?

Eventueel zou ik graag mijn HDD versturen naar een tweaker die graag de HDD wil repareren. Probleem is dat die HDD mij 20 piek kostte en de reparatie zal waarschijnlijk duurder zijn, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cascade
Meten: hele harddisk afkoppelen, geen voeding aansluiten, geen SATA aansluiten. En dan weerstand meten op de HDD tussen het middelste contact van de SATA data aansluiting (pin nr. 4 GND), en elk van de 'korte' contacten van de SATA power aansluiting: de korte zijn +3.3 Volt, +5 Volt, en +12 Volt en horen een weerstand te laten zien, de lange zijn COM/GND en horen eigenlijk 0 ohm te laten zien (tenzij het heel erg mooi gescheiden is op de HDD). Wacht, even nagekeken: sommige van de lange contacten zijn ook power en geen GND. Check ze allemaal en vergelijk het met de pinout van die connector.

Maak mij een beetje zorgen om dat er 2 SATA devices kapot zijn; moederbord kan alsnog de oorzaak zijn en de HDD/SSD die kapot is maar een gevolg, of een vage combinatie daarvan. Dan heb je meerdere defecten en wordt het lastiger om te testen.

[ Voor 10% gewijzigd door Cascade op 16-12-2020 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem0828
Ik zal morgen het checken! Stel de HDD vertoont dus rond de 0 ohm en blijkt dus dit te veroorzaken. Dan kan het dus alsnog aan het moederbord liggen; valt het moederbord op een manier te fixen of niet?

Als het een soldeerwerkje wordt dan kan ik denk ik beter het bord zo verkopen, maar goed. Ik had iets te veel betaald voor een upgradeset waar dit bord deel van uit nam, en nu blijkt het duurste onderdeel gekke dingen te doen. Ik hoop er nog 50.- voor te krijgen maar dat gaat denk ik niet meer lukken. Snap eigenlijk niet waarom die Z77 borden nog steeds zo duur zijn.

Maarja. Ik zie wel weer, denk ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cascade
Z77 mobo's worden niet meer gemaakt en zullen steeds schaarser worden. Zolang er nog vraag is kunnen ze het duur houden.

Mobo: kortsluiting op zoiets vinden is best ingewikkeld. Kijk bijv. eens op YT wat Buildzoid (actual hardware overclocking) doet met zijn Asus Apex moederbord met kortsluitingen. Repareren is dan nog een stap verder, moeilijk en soms onmogelijk. Tenzij voor hobby zou ik dat niet gaan doen, zonde van de moeite.

Wat ik zei, je kan testen met een werkend SATA ding waarvan het niet erg is dat het kapot zou gaan. Als je zoiets goedkoop of liever gratis kan krijgen kun je vaststellen of het moederbord een probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem0828
Poeh, ik ga denk ik geen gratis hdd vinden. Misschien kent u iemand die ervan af wilt? Ik ben bereid om verzendkosten te betalen.

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:20
Welke Regio woon je? misschien zijn er wel wat Tweakers in de buurt die je willen helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:47

rdejongjr

Gnome

Ik gok het volgende:
Je hebt uit een berg rommel verschillende onderdelen een systeem gebouwd en daarbij modulaire kabels van een verkeerde voeding gepakt.

Daardoor 5/12v op de gnd van de schijven.
Aangezien de gnd in sata kabels weinig kunnen hebben wordt dit niet direct als sluiting gezien maar als mooie ohmse last en worden ze lekker warm.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Verkeerde kabel van modulaire voeding naar je sata device/moederbord en/of molex naar sata verloopje gebruikt.

Kabels van voedingen zijn niet uitwisselbaar.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Willem0828
Ik heb geen molex to sata (lose all your data) verloopje gebruikt. Ik heb de CX450M gekocht als compleet met originele kabels, dus daar is iets mis gegaan dan?

Pagina: 1