[MikroTik] CRS106-1C-5S first setup lukt niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09-10 18:13
Ik ben wat aan het stoeien met de CRS106-1C-5S, maar ik kom niet eens in het setup gedeelte.
Waarschijnlijk doe ik iets vreselijk fout. :P
volgens de handleiding:
First use
  • Connect your WAN cable to port 1, and the other devices to ports 2-5.
  • Set client device IP configuration to automatic (DHCP).
  • The default IP address from ports 2-5 (LAN) is 192.168.88.1.
  • Username is admin, there is no password.
  • Secure the device by setting up a password.
Ik heb geen WAN-poort vrij, want ik wil hem even los van het huidige netwerk testen.

Nu ook even op de wanpoort van het docsis modem gehangen, maar dat gaf geen verbetering

Ik heb een MikroTik s-rj01 in port 2 zitten, ik gebruik de bijgeleverde AC/DC adapter.
De netwerkport op de laptop staat op DHCP Auto.
De laptop krijgt geen juist IP adres van de CRS106-1C-5S (169.254.x.x), dus de laptop kan geen correct netwerk vinden.

Ook getest op een andere windows10 systeem, ik heb ook geprobeerd om een 192.168.88.100 ip adres aan de laptop te geven, maar ook dan kon de WinBox utility van MikroTik geen verbinding maken met 192.168.88.1, ook een ping daarna gaf alleen time-outs

Iemand een idee wat er fout gaat?

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02:00
Welke handleiding? Ik vermoed een generieke?

De device-specifieke Quick Start zegt namelijk:
The Initial connection has to be done via the Ethernet cable, using the MikroTik Winbox utility
Nu weet ik ook niet helemaal waarom port2-5 niet zou werken - meestal is management inderdaad bruikbaar van alles behalve de eerste poort, maar dat zeggen ze vast niets voor niets.

EDIT: Wellicht heeft deze een andere default config omdat het niet als router wordt verkocht, maar vooral als switch.

[ Voor 31% gewijzigd door Thralas op 16-12-2020 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insomniac
Ook via de ethernet/sfp combo port op de achterkant van het device is er geen verandering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-10 13:28

Kraz

Saving the world

insomniac schreef op woensdag 16 december 2020 @ 18:37:
Ik ben wat aan het stoeien met de CRS106-1C-5S, maar ik kom niet eens in het setup gedeelte.
Waarschijnlijk doe ik iets vreselijk fout. :P
volgens de handleiding:
First use
  • Connect your WAN cable to port 1, and the other devices to ports 2-5.
  • Set client device IP configuration to automatic (DHCP).
  • The default IP address from ports 2-5 (LAN) is 192.168.88.1.
  • Username is admin, there is no password.
  • Secure the device by setting up a password.
Ik heb geen WAN-poort vrij, want ik wil hem even los van het huidige netwerk testen.

Nu ook even op de wanpoort van het docsis modem gehangen, maar dat gaf geen verbetering

Ik heb een MikroTik s-rj01 in port 2 zitten, ik gebruik de bijgeleverde AC/DC adapter.
De netwerkport op de laptop staat op DHCP Auto.
De laptop krijgt geen juist IP adres van de CRS106-1C-5S (169.254.x.x), dus de laptop kan geen correct netwerk vinden.

Ook getest op een andere windows10 systeem, ik heb ook geprobeerd om een 192.168.88.100 ip adres aan de laptop te geven, maar ook dan kon de WinBox utility van MikroTik geen verbinding maken met 192.168.88.1, ook een ping daarna gaf alleen time-outs

Iemand een idee wat er fout gaat?
Winbox zou swso het apparaat moeten kunnen zien.
Probeer de switch eens te resetten en vervolgens nogmaals met winbox terwijl je met port 2 bent verbonden.

De standaard configuratie moet je een IP adres geven/krijgen.
Ik heb het zo gedaan met een CRS109-8G-1S-2HnD-IN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thralas
En als je geen IP krijgt: onder het tabblad Neighbors zou hij alsnog moeten verschijnen. Sowieso na een reset.

MAC-based winbox werkt altijd. Tenzij je het uitzet of niet in een LAN-poort zit.

[ Voor 4% gewijzigd door Thralas op 17-12-2020 08:10 ]

• insomniac
@Thralas bedankt, via een reset en Neighbors werd de routerboard wel herkend, ip 0.0.0.0.
Daarna moest ik nog de legacy mode aanzetten, en kon ik inloggen.

Nu eens door de instellingen gaan neuzen, ik zie dat er meer in te stellen valt dan bij mijn UniFi netwerk.

• Thralas
insomniac schreef op donderdag 17 december 2020 @ 08:44:
@Thralas bedankt, via een reset en Neighbors werd de routerboard wel herkend, ip 0.0.0.0.
Merkwaardig als het zo uit de doos komt, maar goed dat het gelukt is.
Daarna moest ik nog de legacy mode aanzetten, en kon ik inloggen.
Vergeet dan niet ook de firmware te upgraden mocht je dat niet hebben gedaan, legacy mode suggereert dat 'ie nogal achterloopt.
Pagina: 1