Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Hoofddoel voor het systeem is professionele software ontwikkeling met nadruk op zo snel mogelijk builds produceren, geautomatiseerde testen draaien op applicatie servers al dan niet in containers of virtual machines. Daarnaast licht recreatief gebruik: videos bekijken en de emulator MAME. Het besturingssysteem is Linux (Ubuntu). De PC moet ongeveer 3 jaar meegaan en zal doorgaans 12 tot 16 uur per dag aan staan.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Budget zit rond 2000-3500 euro.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- Twee 3.5inch 4GB SATA3 harde schijven in RAID0-configuratie.
- 32inch 4K scherm met DisplayPort aansluiting
- GeForce GT 1030 2GB DDR4 fan-less grafische kaart
- Toetsenbord, muis en luidsprekers heb ik ook nog.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Kast, voeding, moederboard, CPU, koelblok, werkgeheugen en SSD. Mogelijk ook een nieuwe grafische kaart.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Mijn huidige systeem bevat veel MSI-componenten en dat heeft jarenlang stabiel gedraaid, maar sta open voor andere merken.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Eisen:
- Absoluut stil, geen ruis en gezoem van ventilatoren.
- Performant voor het professioneel ontwikkelwerk: disk I/O moet goed zijn voor het bulklezen van kleine broncode bestanden alsmede het bulkschrijven van veel kleine bestanden.
- Hardware moet compatibel zijn met Linux.
Wensen:
- USB3 aansluitingen aan de voorkant.
- Makkelijk stofvrij maken van fans en filters.
- Videokaart die een tweede scherm 4K scherm kan aansturen.
- Hardwarematige versnelling bij het decoderen van video (met name H265 en AV1) en full-screen weergave (upscaling) van video.
Ga je overklokken?
Overklokken wil ik proberen, maar afwezigheid van fan-geluid en stabiliteit zijn belangrijker.
Wat verwacht je van ons?
Ik zou graag advies krijgen over het volgende:
- Heeft het gekozen geheugen de juiste specificaties om zonder overklokken de beste prestatie te halen en is het tevens geschikt om te gebruiken bij overklokken? Zelf had ik gevonden dat zonder overklokken de Ryzen 5950 minimaal PC3200-CL14 geheugen moest hebben.
- Heeft de gekozen voeding voldoende vermogen voor de gekozen componenten?
- Een videokaart voor professioneel gebruik alsmede hardwarematig afspelen van video. Ik kan een GT 1030 hergebruiken want die is absoluut stil. Deze kaart kan een 4K scherm aansturen, maar is bijzonder slecht in het full-screen (upscaled) weergeven van video waarbij ook het geluid vaak niet synchroon met het beeld loopt. Daarnaast laat het hardwarematig decoderen van video onder Linux te wensen over. H265 acceleratie werkt bijvoorbeeld niet in VLC via VDPAU. Er zijn natuurlijk genoeg betere videokaarten, maar die hebben allemaal fans. Ik zoek iets wat 100% stil is en toch twee 4K schermen kan aansturen en upscaling van video goed doet. Het renderen van 3D beelden is niet belangrijk voor mij. Ik heb vooralsnog als stelpost een een GT 1030 opgenomen met GDDR5 geheugen als alternatief voor dezelfde kaart met DDR4 geheugen die ik al heb.
-Jullie inzichten in of de gekozen componenten goed (performance en stabiel) zullen samenwerken.
Gekozen componenten
Hoofddoel voor het systeem is professionele software ontwikkeling met nadruk op zo snel mogelijk builds produceren, geautomatiseerde testen draaien op applicatie servers al dan niet in containers of virtual machines. Daarnaast licht recreatief gebruik: videos bekijken en de emulator MAME. Het besturingssysteem is Linux (Ubuntu). De PC moet ongeveer 3 jaar meegaan en zal doorgaans 12 tot 16 uur per dag aan staan.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Budget zit rond 2000-3500 euro.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- Twee 3.5inch 4GB SATA3 harde schijven in RAID0-configuratie.
- 32inch 4K scherm met DisplayPort aansluiting
- GeForce GT 1030 2GB DDR4 fan-less grafische kaart
- Toetsenbord, muis en luidsprekers heb ik ook nog.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Kast, voeding, moederboard, CPU, koelblok, werkgeheugen en SSD. Mogelijk ook een nieuwe grafische kaart.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Mijn huidige systeem bevat veel MSI-componenten en dat heeft jarenlang stabiel gedraaid, maar sta open voor andere merken.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Eisen:
- Absoluut stil, geen ruis en gezoem van ventilatoren.
- Performant voor het professioneel ontwikkelwerk: disk I/O moet goed zijn voor het bulklezen van kleine broncode bestanden alsmede het bulkschrijven van veel kleine bestanden.
- Hardware moet compatibel zijn met Linux.
Wensen:
- USB3 aansluitingen aan de voorkant.
- Makkelijk stofvrij maken van fans en filters.
- Videokaart die een tweede scherm 4K scherm kan aansturen.
- Hardwarematige versnelling bij het decoderen van video (met name H265 en AV1) en full-screen weergave (upscaling) van video.
Ga je overklokken?
Overklokken wil ik proberen, maar afwezigheid van fan-geluid en stabiliteit zijn belangrijker.
Wat verwacht je van ons?
Ik zou graag advies krijgen over het volgende:
- Heeft het gekozen geheugen de juiste specificaties om zonder overklokken de beste prestatie te halen en is het tevens geschikt om te gebruiken bij overklokken? Zelf had ik gevonden dat zonder overklokken de Ryzen 5950 minimaal PC3200-CL14 geheugen moest hebben.
- Heeft de gekozen voeding voldoende vermogen voor de gekozen componenten?
- Een videokaart voor professioneel gebruik alsmede hardwarematig afspelen van video. Ik kan een GT 1030 hergebruiken want die is absoluut stil. Deze kaart kan een 4K scherm aansturen, maar is bijzonder slecht in het full-screen (upscaled) weergeven van video waarbij ook het geluid vaak niet synchroon met het beeld loopt. Daarnaast laat het hardwarematig decoderen van video onder Linux te wensen over. H265 acceleratie werkt bijvoorbeeld niet in VLC via VDPAU. Er zijn natuurlijk genoeg betere videokaarten, maar die hebben allemaal fans. Ik zoek iets wat 100% stil is en toch twee 4K schermen kan aansturen en upscaling van video goed doet. Het renderen van 3D beelden is niet belangrijk voor mij. Ik heb vooralsnog als stelpost een een GT 1030 opgenomen met GDDR5 geheugen als alternatief voor dezelfde kaart met DDR4 geheugen die ik al heb.
-Jullie inzichten in of de gekozen componenten goed (performance en stabiel) zullen samenwerken.
Gekozen componenten
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 9 5950X Boxed | € 906,90 | € 906,90 |
| 1 | Moederborden | MSI MAG B550 Tomahawk | € 165,- | € 165,- |
| 1 | Videokaarten | MSI GeForce GT 1030 2GH LP OC | € 77,84 | € 77,84 |
| 1 | Behuizingen | be quiet! Silent Base 802 Window Zwart | € 159,67 | € 159,67 |
| 1 | Processorkoeling | be quiet! Dark Rock Pro 4 | € 75,46 | € 75,46 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Trident Z RGB F4-3600C14Q-64GTZR | € 679,32 | € 679,32 |
| 1 | Voedingen | Seasonic Prime Titanium Fanless 600W | € 209,90 | € 209,90 |
| 1 | Solid state drives | WD Black NVMe SSD SN850 1TB (zonder heatsink) | € 215,- | € 215,- |
| 1 | Overclocking | Thermal Grizzly Kryonaut Extreme - 2G | € 14,- | € 14,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 2.503,09 | ||
"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand