Wifi netwerk aanpassen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fazantje1
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 30-01-2021
Mijn vraag
Wat moet ik kopen voor wifi punt

Ja heb me zeker al ingelezen hier op het forum maar hoe meer ik lees hoe meer ik in de war raak

Ten eerste op zich werkt het nu allemaal goed thuis.
Maar ik moet zoizo een wifi punt router of access point kopen voor op de zaak

Dus dacht ik als ik het thuis gelijk goed doe kan de (oude) tp archer c5 naar de zaak

Situatie is als volgt
Ik en me buurman hebben 1 internet aansluiting, lopen vaak bij elkaar naar binnen en hij is alleen dus krijgt dat van mij en we willen gewoon naar elkaar kunnen lopen zonder dat je iedere keer van ssid moet wisselen wat nu het geval is

Huis 1 glasvezel van kpn experia box v10 met een 200/200 abb. In dit huis zit bijna alles op de wifi 2 x playstation 1 kpn kastje laptop telefoons enz

Er ligt een kabel naar huis 2 daar zit eerst een switch/hub tussen waar het 2de kpn kastje (via de archer werkte kpn kastje wel maar terugkijken niet) op zit en daarna de tp archer c5 om daar een wifi punt te maken

Wat moet ik kopen/vervangen om er 1 wifi(vlek) ssid van te maken dat het naadloos over gaat

Wil er best wat voor uitgeven maar sprak iemand en die adviseerd AP waar een cloud abb aan vast hangt (dat vind ik te ver gaan)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:29
je zoekt dus een systeem met vlan's (dat is een techniek waardoor je verschillende netwerken op 1 fysieke kabel kan sturen)

zoiets start bv bij een "Ubiquiti UniFi AC Lite" , dit is een zender die capabel is van verschillende wifi's (en aldus ook verschillende vlan's) uit te zenden...

achterliggend moeten wel al je apparatuur het ook snappen.. je moet dus een router kopen zoals bv een ubiquiti USG , en een switch die dat snapt (gemakkelijk gezegd ook een ubiquiti)

zit je op een paar honderden knaken + het is wel even oefenen als je nog nooit iets van vlan's hebt gehoord :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
zoiets start bv bij een "Ubiquiti UniFi AC Lite" , dit is een zender die capabel is van verschillende wifi's (en aldus ook verschillende vlan's) uit te zenden...
Je hoeft echt geen verschillende VLANs te hebben voor verschillende SSID's.

een VLAN is een netwerk-segment, dus een stukje netwerk waarbinnen je zonder verder hoeft te routeren met elkaar kunt praten.

Een SSID is een netwerknaam. Een enkel segment kan gewoon meerdere namen hebben.

Dat zie je ook bij heel veel huis-, tuin- en keukenrouters.

Die hebben dan 'Keypunchie-Netwerk-2Ghz". 'Keypunchie-Netwerk5Ghz" en "Keypunchie-Gast-netwerk" ofzo als namen, maar als je dan naar het netwerk (adressen) zelf kijkt, zitten die allemaal in hetzelfde netwerk. Wat je soms wel ziet is dat de apparaten die met het gastnetwerk verbinden, restricties hebben wat ze mogen. Dit is doorgaans niet omdat dat een ander VLAN is, maar omdat de AP zelf controleert en sommige verbindingen (binnen het netwerk) niet toestaat.

In theorie hoeft de starter van het topic helemaal niets aan te schaffen. Het enige dat hij hoeft te doen is om op elk van die apparaten het volgende te doen:

Dezelfde netwerknaam (SSID) instellen.
Dezelfde encryptie (liefst WPA2) instellen
Hetzelfde (sterke) wachtwoord in te stellen.
En het liefst nog wel, als het kan, maar is strikt gesproken niet nodig, op alle apparaten andere kanalen kiezen.

Als deze drie zaken hetzelfde zijn (SSID, encryptie en wachtwoord), dan is het vanzelf een ESSID/roaming netwerk: de Wifivlek van de topicstarter.

Nog wel een paar punten van aandacht, die voor de leek lastig zijn: er kan maar 1 router zijn, andere apparaten, zoals dat kastje/archer, horen in 'bridge mode' te staan. De instructies daarvoor hoe je dat doet (soms is het een expliciete modus, soms een keuze van bepaalde instellingen) staan doorgaans wel in de handleiding van de kastjes.

Ook is iets dat niet iedereen zich realiseert: bij Wifi bepaalt de *client* of hij overspringt ('roamt') tussen AP's. De duurdere systemen halen inderdaad allemaal trucs uit en gebruiken allerlei extensies om de client te stimuleren over te springen, maar uiteindelijk is de client die het bepaalt. Vandaar ook vaak het advies om de zendkracht van AP's e.d. te *verlagen* waar mogelijk. Dat bevordert overspringen.

Kortom: @Fazantje1 Verdiep je vooral eerst in roaming network / essid en ga pas als je een goed idee hebt hoe dat zou kunnen werken op de hardware-tour. Een heel goed beginpunt is hier: [HOWTO] Draadloze Router gebruiken als Access Point

• Fazantje1
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 30-01-2021
Dezelfde netwerknaam (SSID) instellen.
Dezelfde encryptie (liefst WPA2) instellen
Hetzelfde (sterke) wachtwoord in te stellen.
En het liefst nog wel, als het kan, maar is strikt gesproken niet nodig, op alle apparaten andere kanalen kiezen.
Dit gaat ik uitproberen
Nog wel een paar punten van aandacht, die voor de leek lastig zijn: er kan maar 1 router zijn, andere apparaten, zoals dat kastje/archer, horen in 'bridge mode' te staan. De instructies daarvoor hoe je dat doet (soms is het een expliciete modus, soms een keuze van bepaalde instellingen) staan doorgaans wel in de handleiding van de kastjes.
Deze functie heeft die archer nou net niet hier had ik al naar gekeken op de site stond zelfs dat het met de nieuwe filmware zou moeten kunnen maar helaas

Ik laat het weten wat er uit komt