Geen stroom na wissel wandcontactdoos voor usb variant

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• AG78
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-12-2020
Goedenavond,

Ik heb thuis wandcontactdozen van Jung AS500. Nu heb ik er twee vervangen door een variant van Jung AS500 lijn met een usb aansluiting, zie foto. Mij was verteld dat je simpelweg de bedrading aansluit en het dan moet werken. Helaas werkt het niet, er staat überhaupt geen stroom op. Ik heb twee van drie wandcontactdozen vervangen en de twee nieuwe hebben geen stroom. De oude heeft wel gewoon stroom.

Heeft iemand tips wat ik kan doen om er stroom op te krijgen of wat ik eventueel verkeerd heb gedaan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rd0jzonxlOzHNCLFtQ-MggoG4pk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MUIuTBmXPduHmLnBH4XMbpFd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yNU-gPNA_Lsf8G4T8oyG0tTwRKg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QQhUcrpJvAPQ3K0ERNFjK22e.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8SVhD_1OuB8EnVjoPH8ZF8Z9c0g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tOj8hmtxwD1yQkVVuuvhsrqZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xrBDlf7RIWsLfqrNb61IXYmmnIA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ps0QU7d7X473esVtMK6p6Nf4.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:15
Verkeerd aangesloten? Neem aan dat op de fasedraad gewoon stroom staat?

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Ik neem aan dat de wandcontactdozen doorgelust zitten... zitten ze dat nu nog?

• AG78
Ik heb de draden exact op dezelfde wijze aangesloten... misschien toch maar weer even demonteren en opnieuw doen.

Ze zijn inderdaad doorgelust. Wat me wel opviel was dat de middelste en rechter op de foto voorzien waren van 2x blauw, 2x geel/groen en 2x bruin en de linker 1x van elke kleur. Waarom is dat?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:39
Dan komt het dus binnen op de meest rechter, lust dan door naar de middelste en die nogmaals door naar de meest linker ;) ?

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 16-12-2020 17:55 ]

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-12 06:27
AG78 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 17:52:
Ik heb de draden exact op dezelfde wijze aangesloten... misschien toch maar weer even demonteren en opnieuw doen.

Ze zijn inderdaad doorgelust. Wat me wel opviel was dat de middelste en rechter op de foto voorzien waren van 2x blauw, 2x geel/groen en 2x bruin en de linker 1x van elke kleur. Waarom is dat?
Dat is waarschijnlijk de doorlus. het laatste stopcontact hoeft niet meer door te lussen dus die heeft minder draden.

Mijn gok: een van de twee draden (bruin of blauw) is losgekomen van het stopcontact dat doorlust naar de nieuwe stopcontacten.

Als dit je al niet lukt, misschien een idee om iemand ernaar te laten kijken die dit vaker heeft gedaan? We willen geen brand of ongelukken natuurlijk.

• cryptapix
AG78 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 17:52:

Je doorlus? En ergens heb je niet goed doorgelust (waarschijnlijk direct bij de eerste doorlus aangezien de eerste wcd werkt en de tweede niet). Je kunt dat simpelweg vaststellen door op de draad te meten (dus voordat je die aansluit op de wcd). Maar weet je zeker dat je dit zelf wil doen? Je lijkt er weinig van te begrijpen.

Edit:
Als je de wcd op precies dezelfde wijze hebt aangesloten als de vorige zijn er 2 opties. Of de wcd zijn kapot, of de aansluitingen zitten op andere plekken waardoor je de nieuwe dus verkeerd hebt aangesloten :+

[ Voor 12% gewijzigd door cryptapix op 16-12-2020 18:07 ]

• AG78
xFeverr schreef op woensdag 16 december 2020 @ 17:57:
[...]

Dat is waarschijnlijk de doorlus. het laatste stopcontact hoeft niet meer door te lussen dus die heeft minder draden.

Mijn gok: een van de twee draden (bruin of blauw) is losgekomen van het stopcontact dat doorlust naar de nieuwe stopcontacten.

Als dit je al niet lukt, misschien een idee om iemand ernaar te laten kijken die dit vaker heeft gedaan? We willen geen brand of ongelukken natuurlijk.
Ik dacht daar ook aan. Een van de blauwe draden van de middelste doos was lastig vast te zetten. Uiteindelijk wel gelukt maar misschien dat ie alsnog los is geraakt.

• AG78
Ik dacht ik doe dit wel even, kwestie van draden los en in de nieuwe wandcontactdoos vastzetten en alles weer terugplaatsen. Maar nu het niet werkt, dan schiet mijn kennis inderdaad tekort.

• rc5proxy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-11 23:35
maak even foto zoals het nu in de muur zit zonder de afdekplaatjes er voor.

• AG78
cryptapix schreef op woensdag 16 december 2020 @ 18:05:
[...]

Je doorlus? En ergens heb je niet goed doorgelust (waarschijnlijk direct bij de eerste doorlus aangezien de eerste wcd werkt en de tweede niet). Je kunt dat simpelweg vaststellen door op de draad te meten (dus voordat je die aansluit op de wcd). Maar weet je zeker dat je dit zelf wil doen? Je lijkt er weinig van te begrijpen.

Edit:
Als je de wcd op precies dezelfde wijze hebt aangesloten als de vorige zijn er 2 opties. Of de wcd zijn kapot, of de aansluitingen zitten op andere plekken waardoor je de nieuwe dus verkeerd hebt aangesloten :+
Ja, het is waarschijnlijker dat ik het dan verkeerd heb aangesloten dan dat toevallig beide nieuwe wcd kapot zijn 😬

• cryptapix
AG78 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 18:14:
[...]

Ja, het is waarschijnlijker dat ik het dan verkeerd heb aangesloten dan dat toevallig beide nieuwe wcd kapot zijn 😬
Dat denk ik ook. Maar eigenlijk denk ik dat je het niet precies hetzelfde hebt aangesloten omdat je ergens een los contact hebt (tussen wcd 1 en wcd 2).

• AG78
Ik kom erop terug, met meer foto’s

• AG78
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GS188JC-yNsCtVFAEe-0HsHpU3c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RXIcvLZIQ6vUyqGbsFV8uYHh.jpg?f=fotoalbum_large

• AG78
Foto zonder afdekkap

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Is het misschien ook een idee om ze recht te monteren 8)7

Of dit sowieso over laten aan iemand die wel weet wat ie doet :p

Ik heb zelf bijna dezelfde (USB-A & USB-C variant). Als je alles goed aansluit werken ze gewoon. Maar belangrijk om te bedenken: de stroom moet ergens vandaan komen.

[ Voor 40% gewijzigd door fsfikke op 16-12-2020 18:49 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
nu nog een foto waar we de draadaansluitingen op kunnen zien :)

• AG78
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l8xoCZ2QOPzGcKGHJaf1TWhvF5A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3dVezn6k5j4rr1oePGWStEmh.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens mij is de losse blauwe draad de boosdoener. Die is wel erg kort, misschien daardoor losgeraakt bij het terugplaatsen?

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Weet je zeker dat de randaarde en nul overal op de goede plek aangesloten zijn?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:41
Als de draden er goed ingestoken zijn komen ze niet zo maar los. Andersom: als er eentje los zit, is het dus niet goed.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
AG78 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 19:01:
[Afbeelding]

Volgens mij is de losse blauwe draad de boosdoener. Die is wel erg kort, misschien daardoor losgeraakt bij het terugplaatsen?
Ja, met een losse nul gaat het niet werken. Doordat die USB exemplaren zo dik zijn heb je ze ook verder van de muur af en is het makkelijker dat er iets losschiet. Zeker als draden aan het uiteinde al niet recht zijn... of te kort gestript gebeurd dat wel.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Er is amper wat te zien op deze foto maar het lijkt net of de twee groen/gele aarde draden op de middelste contactdoos niet goed zijn ingestoken.
[Afbeelding]

Volgens mij is de losse blauwe draad de boosdoener.
You think?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• AG78
Helaas inderdaad wat donkere foto’s.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DNnBczJVJebOPhsv2oV2rl2atMY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o3r1Xnr5f7cCpN6U6j7G0iwo.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuwe iets langere blauwe draad.

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
Zou het lukken om foto te maken waar we de draden daadwerkelijk zien aangesloten op de WCD's ?
(dus zoveel mogelijk achterkant WCD, met wat licht erbij :) ). Zo op zicht lijkt alsof de een na rechtse verkeerd is aangesloten, maar is niet goed te zien vanaf dit standpunt.

[ Voor 26% gewijzigd door mvrhrln op 16-12-2020 19:19 ]

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Het lijkt er ook op alsof op het linker stopcontact de aarde en nul andersom zitten. Weet je zeker dat dit iets is wat je zelf wilt doen ? Nofi, maar het gaat hier wel om 230V en zomaar wat draadjes erin steken is potentieel levensgevaarlijk.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
AG78 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 19:14:

[Afbeelding]

Jammer dat je het koper ingekerfd hebt bij het aanstrippen. Op die plek kan de draad makkelijk breken.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• cryptapix
[Afbeelding]

1. Ja die blauwe draad moet er wel in natuurlijk. Maar als je die goed bevestigt komt die echt niet los!
2. Zijn die 2 linker wcd nou hetzelfde? Zo ja, ligt het aan mij of zitten de draden anders bij die 2?
3. Bij de middelste lijkt het net alsof de nul en de aarde in dezelfde klem zitten?

[ Voor 5% gewijzigd door cryptapix op 16-12-2020 19:30 ]

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
[Afbeelding]

Mijn vraag, heb je bij de rechter wcd ook los gehaald?
Ik heb het gevoel dat de bruine kabel niet goed zit.
Ze lijken te ver van elkaar te zitten.

Meer dan ik dacht...

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:15
AG78 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 19:14:

[Afbeelding]

Zonder banaan voor schaal slecht te zien, maar is die nieuwe draad wel 2,5 mm^2? Het lijkt haast wel op 1,5 mm^2 en dat zou te dun zijn.

Moet net zo dik zijn als de andere bruine en blauwe draden die er al in zaten - de zwarte zijn wel vaak dunner (want alleen om een lampje te schakelen)

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19-12 07:29
Voor de werking niet direct van belang maar zuig even dat bouwstof uit je dozen. Vervolgens zie ik 2 dingen die waarschijnlijk bijdrage geven aan het probleem:
- Heb je de draden lang genoeg gestript? Busch Jaeger heeft op zijn WCD een lengte indicatie staan, verwacht dat Jung dat ook heeft.
- typisch zit standaard in het midden en L/R dr fase en nul. Op jouw foto's is dit beeld niet overal zo.

Let ook even op hoe je stript, Zoals eerder al opgemerkt zijn kerven/krassen niet gewenst.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
significant schreef op woensdag 16 december 2020 @ 19:56:
Voor de werking niet direct van belang maar zuig even dat bouwstof uit je dozen. Vervolgens zie ik 2 dingen die waarschijnlijk bijdrage geven aan het probleem:
- Heb je de draden lang genoeg gestript? Busch Jaeger heeft op zijn WCD een lengte indicatie staan, verwacht dat Jung dat ook heeft.
- typisch zit standaard in het midden en L/R dr fase en nul. Op jouw foto's is dit beeld niet overal zo.

Let ook even op hoe je stript, Zoals eerder al opgemerkt zijn kerven/krassen niet gewenst.
Ja, daarom is er met koeienletters '15' zichtbaar, zelfs aan de voorkant.

• AG78
Iedereen enorm bedankt voor de tips en adviezen. Erg leerzaam! intussen werkt het. Ik heb de bedrading uit de rechter en middelste wcd gehaald en weer opnieuw erin gedaan met de nieuwe blauwe draad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EJIzc9nEVBfzIBeZSd8aScDHV6E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VkQRdPVqX8I1zzZkAt0GLoWE.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1