Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Is het mogenlijk om een spanned volume te maken.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• robin_groot
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 29-10 10:23
ik heb 2 HD van 4 TB ieder en er staat data op die ik graag wil behouden mijn OS staat op een andere schijf

Is het mogelijk om van die 2 keer 4TB 1 partitie van 8TB te maken?

Beste antwoord (via robin_groot op 16-12-2020 20:57)

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Sowieso; whatever je gaat doen: zorg éérst voor een backup. En controleer die backup! Anders is het volgende topic: "hoe haal ik 8TB aan data terug?"

Verder sluit ik me aan bij @Septillion: waarom zou je dit willen? Je verdubbelt je kans op verliezen van je data - ongeacht of het "omzetten" naar een enkel "volune" lukt. Als één van de schijven in de toekomst faalt kun je je data op dat volume(!) afschrijven. Dus óók in die situatie wil je een fatsoenlijke (up-to-date, liefst (óók) offsite) backup hebben.

[ Voor 60% gewijzigd door RobIII op 16-12-2020 21:15 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Alle reacties

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:37

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ja en nee. Volgens mij gaat zo'n beetje bij elke methode je data wel verloren. Daarnaast zou ik het afraden omdat je daarmee de failrate verdubbelt, ofwel een hogere kans hebt om al je data te verliezen. Eén schijf stuk maakt in de meeste situaties alle data nutteloos.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat je kunt doen (en da's niet echt een spanned volume) is de ene disk mounten in een directory op de andere. Dan heb je wel al je data onder 1 schijfletter. Beetje houtje-touwtje oplossing, maar afhankelijk van wat je wilt bereiken wel eentje waarbij je data veilig is, omdat je die 2 disks nog steeds als losse filesystems hebt.

Anders zou ik het niet proberen met disks waar al data opstaat die je niet kwijt wilt.

Acties:
  • Beste antwoord

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Sowieso; whatever je gaat doen: zorg éérst voor een backup. En controleer die backup! Anders is het volgende topic: "hoe haal ik 8TB aan data terug?"

Verder sluit ik me aan bij @Septillion: waarom zou je dit willen? Je verdubbelt je kans op verliezen van je data - ongeacht of het "omzetten" naar een enkel "volune" lukt. Als één van de schijven in de toekomst faalt kun je je data op dat volume(!) afschrijven. Dus óók in die situatie wil je een fatsoenlijke (up-to-date, liefst (óók) offsite) backup hebben.

[ Voor 60% gewijzigd door RobIII op 16-12-2020 21:15 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:46
Lijkt me een nutteloze actie.
Je verdeelt elke disk toch ook weer onder in folders en subfolders dus waarom niet gewoon twee disken gebruiken in plaats van een disk die bestaat uit twee aan elkaar geplakte disken.

En bedenk dat als een van die twee disken defect raakt je meteen alle data op beide disken kwijt bent.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.