Ervaringen met Lithium uit het verre oosten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:06
Zijn er tweakers die ervaringen hebben met li-ion cellen, specifiek de bekende 18650 besteld uit China / ali-express? Een accu als bijvoorbeeld deze:
https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_

Ik weet dat dit kwalitatief misschien niet de beste cellen zijn maar toch, zit er niet ergens iets interessants tussen? Ik kan bijvoorbeeld via marktplaats: https://www.marktplaats.n...ding.html?previousPage=lr een 36V 6AH accu kopen, gemaakt uit 18650 cellen. Er zit al een BMS op, met een aparte XT60 ontlaad stekker en apart oplaad stekker. Even contact met de verkoper gehad en is een hartstikke aardige man.

Ik heb hier een foto van de precieze cellen die erin zitten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fMk-zADodhJnzGF2SLdyHnBrVJY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4rCBJHr1mKUEAH0408NP5ZdG.jpg?f=user_large

Dit lijken SZNS 18650MP cellen.
Met 3.6V 2Ah en 7.2Wh komen die aardig overeen.

Voor mijn doeleinde, het upgraden van een oude lood accu setup: 3 keer 12V 7ah in series zijn bijvoorbeeld 2 of 4 van deze accu's al een flinke upgrade. Deze worden aangesloten op een 36V 23A 800W brushed DC motor. Is dit misschien een leuke niet al te dure upgrade.

Mocht niemand ervaringen hebben met cellen denk ik dat ik gewoon op de gok er eens een koop en kijk hoe die bevalt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:59

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

De kans is heel groot dat ze niet aankomen. Uit het verre oosten zijn er heel veel vervoerders die Lihium met de gewone pakkestpost weigeren.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
memphis schreef op woensdag 16 december 2020 @ 16:43:
De kans is heel groot dat ze niet aankomen. Uit het verre oosten zijn er heel veel vervoerders die Lihium met de gewone pakkestpost weigeren.
Oke goede tip, bedankt.
Heb je zelf ervaring met de accu's?
Qua warmte en bouwkwaliteit etc. Ik neig om er 1-4 op MP te kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Laatst online: 21:59

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Afhankelijk waarvoor je het wilt gebruiken. Veel van die goedkope cellen zijn geen krachtpatsers.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
memphis schreef op woensdag 16 december 2020 @ 16:48:
Afhankelijk waarvoor je het wilt gebruiken. Veel van die goedkope cellen zijn geen krachtpatsers.
Rekening houdend met dat ze 1C kunnen doen zouden ze precies goed moeten zitten qua piek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-07 21:56
Ik koop cellen alleen maar bij https://www.nkon.nl/. De prijs is prima te doen en service is geweldig. Dan weet je wat je krijgt en dat het goed is. China en lithium cellen is een gigantische gok en zou ik nooit doen. Er is zoveel troep dat je alleen bij goede shops met goede reviews moet kopen. Alles wat voordelig lijkt of bijzonder goed is troep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BigEagle
  • Laatst online: 19:19
Ik heb er recent 10x LiitoKala Lii-50A 3.7V 26650 5000mAh besteld via Ali en dit heeft wel even geduurd (meer dan 2 maanden). Ze hebben bij de douane in NL een tijd gelegen...

Verder geen klachten over de 26650, werken prima als vervangende accu's voor een elektrische bakfiets.

Update: normaal bestel ik ook bij nkon.nl (top winkel!). Maar die hadden geen 26650 met een soldeerlip.

[ Voor 15% gewijzigd door BigEagle op 16-12-2020 17:04 ]

Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arloid
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Naast de kans dat het pakket door één van de vervoerdiensten wordt onderschept moet je je afvragen of je wel zo'n batterij daar vandaan moet halen. Begrijp me niet verkeerd, veel van de batterijen die te koop zijn komen daar waarschijnlijk vandaan, maar nu heb je nul garantie dat deze dingen ook aan veiligheidseisen worden onderworpen en gekeurd.

En probeer maar een webshop in China op het matje te krijgen als het mis loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
Even een kleine brake:
Misschien wat onduidelijk van mijn kant.
Ik wil een pack kopen via marktplaats, waarvan ik vermoed dat de cellen uit china komen.
Volgens mij zijn de makers van de cellen, die hierin zitten. BFN en SZNS.
Misschien heeft iemand ervaring met die 2 merken?

Douane en verzendtijd zijn dus niet echt van de orde. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klippy
  • Laatst online: 22:24

Klippy

Still Game

Bijna alle cellen komen uit China, ook die je in Nederland koopt. Er zijn ook genoeg producten gewoon in de EU te koop met dezelfde cellen.
Maar probleem met Ali/Ebay is dat je niet weet waar die cellen vandaan komen. Het kan een mindere batch zijn, niet door de keuring komen, of zelfs gerecyclede cellen je kan ze dus niet direct vergelijk, ook al weet je het merk.

Via die Marktplaats verkoper heb je eigenlijk hetzelfde probleem als het een merkloze accu is, al acht ik die kans wel kleiner want de fabriek zal grote aantallen cellen afnemen of ze zelf produceren.

In de accu met meerdere cellen moet de rest van de hardware zoals controllers, kabels, connectors etc. ook op orde zijn en goede cell-balancing hebben, maar omdat die controller printplaten tegenwoordig zo massaal en goedkoop geproduceerd worden kan daar eigenlijk ook niet heel veel mis gaan.

Ik denk je voor zelf moet afvragen hoe kritisch de toepassing is waar je het voor wil gebruiken. Als het professioneel is zou ik verder kijken, als het voor de hobby is kan het best lijkt me. Al zou ik er zelf eerst één proberen en de capaciteit minimaal eens meten en testen.
25 Euro is niet zo goedkoop dat het heel slecht zou zijn met de lage productieprijzen voor dit spul.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Laatst online: 22:24

Klippy

Still Game

Wat wel apart is, is dat een Google search op "shenzhen lithium source tech" (met quotes) maar één resultaat geeft naar https://www.lzybattery.com/ waar die accu's inderdaad op staan, ook geen Engels helaas.
Maar er is verder dus helemaal niks van te vinden, geen reviews, geen ervaringen ed.
Het domein is pas 268 dagen geleden geregistreerd ook.

Dat hoeft in principe niet erg te zijn, ze kunnen de accu's onder hun eigen "merk" laten maken bij een fabrikant die al 10 jaar ervaring heeft, maar ik zou het meenemen in je beslissing ;)

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
Klippy schreef op woensdag 16 december 2020 @ 17:16:
Bijna alle cellen komen uit China, ook die je in Nederland koopt. Er zijn ook genoeg producten gewoon in de EU te koop met dezelfde cellen.
Maar probleem met Ali/Ebay is dat je niet weet waar die cellen vandaan komen. Het kan een mindere batch zijn, niet door de keuring komen, of zelfs gerecyclede cellen je kan ze dus niet direct vergelijk, ook al weet je het merk.

Via die Marktplaats verkoper heb je eigenlijk hetzelfde probleem als het een merkloze accu is, al acht ik die kans wel kleiner want de fabriek zal grote aantallen cellen afnemen of ze zelf produceren.

In de accu met meerdere cellen moet de rest van de hardware zoals controllers, kabels, connectors etc. ook op orde zijn en goede cell-balancing hebben, maar omdat die controller printplaten tegenwoordig zo massaal en goedkoop geproduceerd worden kan daar eigenlijk ook niet heel veel mis gaan.

Ik denk je voor zelf moet afvragen hoe kritisch de toepassing is waar je het voor wil gebruiken. Als het professioneel is zou ik verder kijken, als het voor de hobby is kan het best lijkt me. Al zou ik er zelf eerst één proberen en de capaciteit minimaal eens meten en testen.
25 Euro is niet zo goedkoop dat het heel slecht zou zijn met de lage productieprijzen voor dit spul.
Goed om te weten. Ik denk dat ik er gewoon eerst eens 1 bestel om te kijken hoe die het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:41

AlphaRomeo

FP PowerMod
Ik ben wel benieuwd naar je testresultaten. Laat het even weten in dit topic als je ervaringen hebt om te delen. Succes!
Pagina: 1