Duplo Trein Repareren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pealha
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 02-05 09:47
Goedemiddag,

In de huidige lockdown ben ik om aan het prutsen met van alles en nog wat.
Een paar dagen geleden een set duplo op MP gekocht voor mijn 2 zoontjes.
1 locomotief doet het niet dus ik probeer deze aan de praat te krijgen :) .
Alleen weet ik niet zo goed hoe ik verder moet.
Ik heb de trein open gedraaid en alle kabels gecontroleerd, zie de afbeeldingen.

Nu is mijn vraag weet iemand waar ik moet beginnen met troubleshooten?

Ik zat er zelf aan te denken om eerst de elektromotor los te koppelen en te kijken of deze het nog doet aan batterij.

Alvast bedankt voor reacties.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mhJxlKVRDnvjiKD_S6X4pv_cYUg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3JfMQiJobSCtEVNI6euy68gb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5O3YPZdTXNUTU0iG-cN9Si6AAr8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hzz0Svbqmq6jkOHEY0vAf4M6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door Pealha op 19-08-2021 15:20 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Welke afbeeldingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Begin eens het motortje los te testen van de printplaatje? Gaat ie dan draaien, dan weet je in ieder geval of de motor vervangen moet worden of dat de er iets op de printplaat stuk is.

[ Voor 52% gewijzigd door CyberMania op 16-12-2020 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:24
Doet ie helemaal niets? Geen geluid én geen beweging, of één van beiden niet.
Wat gebeurd er als je bovenop de knop drukt en wat gebeurd er als je onderop de knoppen drukt?
Ik zou als eerst een multimeter pakken voordat je alles echt los gaat halen. Komt er uberhaupt wel spanning bij de motor? Je hebt het 2ehands van MP gekocht, grote kans dat het treintje ooit eens in het water is beland ofzo? Zie je ergens waterschade.. want in dat geval.. bespaar je de moeite.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:19
Mijn ervaring (n=1) is dat er bij speelgoed vaak een draadbreuk is tussen batterijen en printplaat. Hier een aantal RC-auto's zo kunnen repareren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
En haal de batterijen er eens uit en koppel de boel aan een voeding die de betreffende spanning kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gasemans
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-05 08:53
even buiten alle electro te checken.
zit die onderste tandwiel niet los en scheef?
mogelijk dat die daar al vast loopt tegen de behuizing?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pealha
Genoeg dingen om mee bezig te gaan, bedankt.
Ik laat het weten of het lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pealha
CyberMania schreef op woensdag 16 december 2020 @ 15:02:
Begin eens het motortje los te testen van de printplaatje? Gaat ie dan draaien, dan weet je in ieder geval of de motor vervangen moet worden of dat de er iets op de printplaat stuk is.
Ga ik is proberen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pealha
DonJunior schreef op woensdag 16 december 2020 @ 15:06:
Doet ie helemaal niets? Geen geluid én geen beweging, of één van beiden niet.
Wat gebeurd er als je bovenop de knop drukt en wat gebeurd er als je onderop de knoppen drukt?
Ik zou als eerst een multimeter pakken voordat je alles echt los gaat halen. Komt er uberhaupt wel spanning bij de motor? Je hebt het 2ehands van MP gekocht, grote kans dat het treintje ooit eens in het water is beland ofzo? Zie je ergens waterschade.. want in dat geval.. bespaar je de moeite.
Nee doet helemaal niks meer, maar ik zie geen roest etc. Ik ga is kijken of de motor werkt op externe voeding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pealha
gasemans schreef op woensdag 16 december 2020 @ 15:09:
even buiten alle electro te checken.
zit die onderste tandwiel niet los en scheef?
mogelijk dat die daar al vast loopt tegen de behuizing?
Nee zit goed vast en is zo gebouwd, als ik hem draai loopt nergens aan;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ssIZwmlB4yz_QdNrz6T1ho_zeuI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zNwWzfoR652nzgPD6TouhfVh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pealha
UpdateAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XzaOAZRyJo4atgSV0IWkhDMcM7M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g8mCXHmH5o10TokeKFTMVnw3.jpg?f=fotoalbum_largeMultimeter gepakt en inderdaad geen stroom naar de printplaat. Kwam door dat ijzertje waar de batterij tegenaan moet komen. Stukje aluminiumfolie tussen gedaan en komt weer stroom door. Kijken of ik de boel weer aan de praat krijg als ik de kabels weer op de printplaat aansluit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan-marten
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-05 13:59
is dat niet gewoon oxidatie? Even met stukje schuurpapier die metalen contacten opschuren en schoonmaken + nieuwe batterijen (weet niet waarom die daar beschadigd lijkt te zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-05 08:52

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Niet met schuurpapier, dat werkt even en daarna roest het alleen maar harder. Schoonmaken met wat azijn en daarna goed droogmaken.

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:17
Hi, zag toevallig dit topic, en je bent er vast al wel uitgekomen.

Zo niet, stuur me even een DM. Ik ben vrij bedreven in de reparatie van duplo locjes (heb er in de afgelopen jaren al aardig wat in handen gehad) en ik heb ook allerlei onderdelen op voorraad.

In elk geval één tip: Gebruik geen ZINK batterijen en wel om de volgende redenen:

1) ze zijn zeer snel leeg want ze bevatten maar weinig energie (op deze staat zelfs "for LOW power products")
2) De duplo treinen hebben baat bij het gewicht van een batterij! Zink batterijen zijn veel lichter en daar is de trein niet op ontworpen. Met Alkaline drukt de loc veel beter op de rails en dat komt de trekkracht flink ten goede.
Bovendien heeft de afgebeeldde trein een magneetsensor op de voorwielen. Als de voorwielen niet lekker meedraaien stopt de trein automatisch. Ook dat gebeurt dus sneller ongewenst, als je zink batterijen gebruikt.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pealha
Mistraller schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 15:00:

Zo niet, stuur me even een DM. Ik ben vrij bedreven in de reparatie van duplo locjes (heb er in de afgelopen jaren al aardig wat in handen gehad) en ik heb ook allerlei onderdelen op voorraad.

In elk geval één tip: Gebruik geen ZINK batterijen en wel om de volgende redenen:

1) ze zijn zeer snel leeg want ze bevatten maar weinig energie (op deze staat zelfs "for LOW power products")
2) De duplo treinen hebben baat bij het gewicht van een batterij! Zink batterijen zijn veel lichter en daar is de trein niet op ontworpen. Met Alkaline drukt de loc veel beter op de rails en dat komt de trekkracht flink ten goede.
Bovendien heeft de afgebeeldde trein een magneetsensor op de voorwielen. Als de voorwielen niet lekker meedraaien stopt de trein automatisch. Ook dat gebeurt dus sneller ongewenst, als je zink batterijen gebruikt.
Hallo Mistraller, De stroomtoevoer heb ik destijds wel weer aan de praat gekregen, afgezien van wat piepjes en random de wielen draaien als ik op een knop drukte gebeurde er weinig. Toch bedankt voor de reactie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louay
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 16-03-2021
Hoi,

Bij mij is er ook wat mis met de trein, de wielen draaien niet. Hij maakt verder wel geluid.
Hoe heb je überhaupt die trein uit elkaar gekregen? :o Ik durf het niet omdat ik bang ben hem stuk te maken.

Misschien een video voor me hoe je dat hebt gedaan?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
Louay schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 14:41:
Hoi,

Bij mij is er ook wat mis met de trein, de wielen draaien niet. Hij maakt verder wel geluid.
Hoe heb je überhaupt die trein uit elkaar gekregen? :o Ik durf het niet omdat ik bang ben hem stuk te maken.

Misschien een video voor me hoe je dat hebt gedaan?

Alvast bedankt!
Ik vermoed dat je een kapot motortandwiel hebt. Is bij de intelli serie en de 5609(achtigen) en 10507/10508 met stip het grootste probleem. (Verkeerde materiaalkeuze)
Ik heb diverse filmpjes op mijn youtube kanaal. bit.ly/duplorepair

[ Voor 3% gewijzigd door Mistraller op 16-03-2021 17:19 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakersjoost
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 06-05 16:21
Mistraller schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 15:00:

Ik WIST gewoon dat ik jou in dit topic zou tegenkomen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amersfoort70
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 07-09-2021
Hier ook een Duplo trein met kuren. Trein start bij indrukken knop, geeft geluid, wielen draaien en gaat rijden, maar stopt na 3 seconden. Geheel opengemaakt en nagelopen, alles klopt en werkt.

Vermoedelijk zit er ‘iets’ niet goed met/bij de magneetsensor op de voorwielen… Geprobeerd met stukje aluminiumfolie een bypass te maken van de sensor (dacht, dan lus ik de draadjes door) maar dat werkt niet. Trein blijft stoppen.

Hier stokt ook mijn kennis… help, wie weet nog te proberen? Zoonlief zou wereld blij zijn als z’n trein weer gaat rijden… 😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar-K87
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 01-03 17:28
Amersfoort70 schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 13:53:
Hier ook een Duplo trein met kuren. Trein start bij indrukken knop, geeft geluid, wielen draaien en gaat rijden, maar stopt na 3 seconden. Geheel opengemaakt en nagelopen, alles klopt en werkt.

Vermoedelijk zit er ‘iets’ niet goed met/bij de magneetsensor op de voorwielen… Geprobeerd met stukje aluminiumfolie een bypass te maken van de sensor (dacht, dan lus ik de draadjes door) maar dat werkt niet. Trein blijft stoppen.

Hier stokt ook mijn kennis… help, wie weet nog te proberen? Zoonlief zou wereld blij zijn als z’n trein weer gaat rijden… 😬
Heb hetzelfde gehad, was toen een defect reedcontact op de print bij het wiel. Is makkelijk te controleren, met een magneetje erbij moet je 0 ohm meten over het contact, zonder moet ie oneindig zijn.
Ik heb hem toen vervangen door deze:
https://www.conrad.nl/p/p...est&searchSuggest=product

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Amersfoort70 schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 13:53:

Reedcontact kan defect zijn, maar in de meeste gevallen is de nok van de vooras ingesleten en loopt het wiel aan. Dan draait het dus niet goed en dan stopt ie.
Voor meer info, (en ook voor een reedcontactje) stuur me gerust een PM.
Overigens ga ik er dan wel vanuit dat het korter dan 3 seconden is want normaliter zou het rond de 1 sec moeten zijn.
Doorverbinden werkt inderdaad niet, dan moet je de chip herprogrammeren. (Dat is bij oudere intelli treinen namelijk ook gedaan, daar zat deze functie er ook in maar dan mechanisch)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nklaver234
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-05 13:18
https://www.papa-mach-ganz.de/lego.html heeft aan paar handige handleidingen. In het duits maar heeft mij uitstekend geholpen om twee intelli locs te repareren. Plastic tandwiel vervangen door een koperen en werken weer uitstekend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
nklaver234 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 17:05:
https://www.papa-mach-ganz.de/lego.html heeft aan paar handige handleidingen. In het duits maar heeft mij uitstekend geholpen om twee intelli locs te repareren. Plastic tandwiel vervangen door een koperen en werken weer uitstekend.
Ja alleen de laatste keer dat ik daar keek ging die persoon nogal destructief te werk. De trein werd open gemold, er werd gezaagd, ik werd er een beetje verdrietig van want zo hoeft het niet te gaan.
Je kan wellicht even mijn youtube filmpjes bekijken :) bit.ly/duplorepair

Het tandwiel is maar één van de vele bekende problemen overigens. Het stop-probleem is namelijk ook een zeer veel voorkomend euvel dat dan weer niet optreedt in de intelli maar in de "vracht" treintjes.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cannoli
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
Ik haak even aan bij dit topic.

Wij hebben sinds een jaar deze set: https://www.lego.com/nl-nl/product/steam-train-10874

Sinds een tijdje doet het geluid van de trein het niet meer. Het begon ermee dat 'ie wat 'schor' begon te klinken. Vervolgens maakte hij af en toe nog geluid maar dat werd geleidelijk aan steeds minder. Ik heb de trein al eens open gemaakt maar ik kon er niets geks aan ontdekken.

De trein reageert nog wel op de 'actiestenen' (maar dus zonder geluid). Rijdt nog prima en licht gaat ook aan en uit. Iemand een idee wat het zou kunnen zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
Cannoli schreef op woensdag 8 september 2021 @ 12:19:
Ik haak even aan bij dit topic.

Wij hebben sinds een jaar deze set: https://www.lego.com/nl-nl/product/steam-train-10874

Sinds een tijdje doet het geluid van de trein het niet meer. Het begon ermee dat 'ie wat 'schor' begon te klinken. Vervolgens maakte hij af en toe nog geluid maar dat werd geleidelijk aan steeds minder. Ik heb de trein al eens open gemaakt maar ik kon er niets geks aan ontdekken.

De trein reageert nog wel op de 'actiestenen' (maar dus zonder geluid). Rijdt nog prima en licht gaat ook aan en uit. Iemand een idee wat het zou kunnen zijn?
Conus van de speaker is los. De lijm is namelijk van slechte kwaliteit (bij alle duplo locs). In eerste instantie had je dat kunnen lijmen met bv bisonkit oid, maar na verloop van tijd gaat ie vaak zo los zitten dat de draadjes naar de spoel afbreken, dan moet er een nieuwe speaker in. Ik heb ze evt liggen, stuur me maar een DM. Zo uit m'n hoofd 21mm 23mm 16 ohm.

---------------

• Cannoli
  • Niet online
@Mistraller Ik heb de speakertjes ontvangen. Bedankt!

Ik heb de speaker vervangen en de trein geeft weer geluid. Echter lijken er meer dingen aan de hand te zijn. Bij de gele 'toeter' actiesteen reageert de locomotief 9 van de 10 keer niet. Bij de 'water tanken' en 'licht aan/uit' actiesteen krijg ik wel consequent geluid. Ook lijkt de locomotief een stuk langzamer te rijden dan deze in het verleden gedaan heeft. Hij komt amper de 10872 treinbrug op. Ik heb meerdere setjes oplaadbare batterijen geprobeerd (Eneloop en IKEA Ladda) welke in het verleden altijd goed gewerkt hebben.

Enig idee wat hier nog meer aan de hand zou kunnen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Geel werkt heel slecht, dat hoor ik heel vaak. Daar kan je volgens mij niet veel aan doen. Ik zou niet weten wat, aangezien het optisch werkt. Wat wél kan is om alkaline te proberen, want met 4 oplaadbare batterijen mis je al 1,2v aan voltage, misschien is het ledje wat feller.

In deze trein zit verder een nóg kleiner tandwiel dan in de eerdere series. Als deze ca 10 jaar oud zijn zullen ze ook met bosjes uitvallen. Ik heb dat nog niet gezien, maar dat gaat gegarandeerd komen. En dat tandwiel is zo klein dat het moeilijk in messing uit te voeren is. Ik weet dus niet of dat jouw probleem is.
Verder zit in de wielas een soort "antiblokkeer" systeem. Dat is echter vrij zwak, en breukgevoelig. Als ie daardoor slipt dan kan je dat alleen oplossen door het te fixeren. Dit laatste is vrij makkelijk met wat tape, maar je raakt wel blokkeerfunctie kwijt.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dabba681
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-05 08:58
Graag hijack ik ook even het topic omdat ik een defecte duplo stoomtrein heb :), dezelfde als waar de vorige poster problemen mee heeft.

Alle functies van de trein doen het, behalve rijden (dus bluetooth, lampjes, geluid).

Ik heb de trein uit elkaar gehaald, en als de elektromotor aan wordt gesproken hoor ik kortstondig gezoem/voel ik beweging. Echter de as draait niet. Lijkt me dan een kwestie van kapotte motor? Alleen, hoe kom ik aan een nieuwe? Iemand een idee?

Op de motor staat Hoi Po Motor R 813a.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolieanda
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 30-11-2021
Beste alles,
Vandaag kwam ik op dit forum terrecht naar op Google gezocht te hebben omdat onze duplonstoomtrein de brug niet meer op komt. Het lijkt erom dat de wielen blokkeren? Wellicht draaien de tandwielen over elkaar heen? Je hoort wel geluid maar achterwielen draaien niet mee. Nu las ik hier al iets over tandwieltjes vervangen? Maar waal haal je dit soort kleine tandwieltjes of onderdelen?

Wie kan ons helpen? Ons treintje is nog geen jaar oud en ik heb hier een verdrietig zoontje van 3.

Groet Jolanda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:55
Als hij nog geen jaar oud is heb je garantie toch? Maar niet gewoon nieuwe batterijen nodig oid?

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
haarbal schreef op zondag 21 november 2021 @ 11:56:
Als hij nog geen jaar oud is heb je garantie toch? Maar niet gewoon nieuwe batterijen nodig oid?
Die trein is zeker ouder. En duplo wast bij oudere treinen z'n handen in onschuld. Dit is een ontwerpfout. ELK treintje zal dit defect gaan krijgen.
Ik repareer ze zelf regelmatig, en heb tandwielen laten produceren die precies passen. Enkele filmpjes staan in mijn youtube kanaal. Repareren kan je in principe zelf, maar Lego/Duplo probeert het vaak zo te produceren dat het moeilijk schadevrij te openen is. (Onder het mom van kinderveiligheid) maar een schroefje in een verdiept gat is ook gewoon perfect veilig.
Zodoende zie ik meer dan eens afgebroken behuizingen, en dat is wel een beetje zonde, want het is wel te doen zonder breuk.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolieanda
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 30-11-2021
haarbal schreef op zondag 21 november 2021 @ 11:56:
Het betreft de stoomtrein van duplo misschien dat ik het verkeerd zeg? Het was een kado dus dat is qua garantie niet zo makkelijk en daarnaast heeft onze zoon hem toch echt zelf stuk gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Jolieanda schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 11:34:
[...]

Het betreft de stoomtrein van duplo misschien dat ik het verkeerd zeg? Het was een kado dus dat is qua garantie niet zo makkelijk en daarnaast heeft onze zoon hem toch echt zelf stuk gemaakt.
Bij set 10874 is dit gebrek niet goed te herstellen. De vertanding van de slipkoppeling vertoont heel snel overmatige slijtage of de haakjes breken af. Dit zit tussen de wieltjes en het eerste tandwiel in. Het enige wat je kunt doen is wat tape om de wiel as wikkelen, zodat het gefixeerd wordt.
Nadeel: Bij duwen van de trein zal de motor voortaan meedraaien en als dynamo fungeren. Mogelijk kan de electronica hier niet tegen.
Helaas is ook hier slecht nagedacht over het gebruikte materiaal en de wijze van gebruik door jonge kinderen.

Het enige wat bij set 10874 te herstellen is, (en ook vaak defect gaat) is de speaker.

Het motortandwiel is hierbij overigens wederom van het bedenkelijke plastic type. (Alleen nóg iets kleiner) Ik verwacht dat hier over enkele jaren ook problemen mee gaan ontstaan, maar dat duurt een jaar of 8 en zo lang is dit type nog niet op de markt. En tzt zijn er al veel uitgevallen door bovengenoemd probleem.

[ Voor 5% gewijzigd door Mistraller op 30-11-2021 11:52 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rowicom
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:49
Enig idee wat er met dit locje aan de hand is? Doet helemaal niets. Nieuwe batterijen uiteraard en de lipjes van de plus- en minpolen schoongemaakt.... Is al circa 25 jaar oud, maar nu zou onze kleinzoon er graag mee spelen....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dpMcRJVVMG7TRXf8jXSN-yCqPZo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O9wW3erWy1JVscD83JkdA6Ih.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sLcKfkFHDPzIBvFQwoLBuK04qRM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LKlgnKdmXLRqM04jUXR0x2rN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-05 08:55
Helaas heeft geen van de tweakers een glazen bol.
Je zal meer info moeten geven voordat we je kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rowicom
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:49
SniperGuy schreef op woensdag 29 december 2021 @ 15:08:
Helaas heeft geen van de tweakers een glazen bol.
Je zal meer info moeten geven voordat we je kunnen helpen.
Tja, wat moet ik er meer over zeggen.... Hij doet helemaal niets. Hoe krijg ik hem (netjes) open?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furia007
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19-01-2022
Je kunt hem beter opsturen naar Misraller!!! deze heeft ervaring en heeft bij mij ook tandwielen vervangen!!

ik heb nu het probleem dat mijn trein 10 centimeter rijdt daarna stopt en achteruit gaat ( dezelfde centimeters) dan weer vooruit... dus deze gaat heen en weer

enig idee waar dit aan kan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
rowicom schreef op woensdag 29 december 2021 @ 15:09:
[...]

Tja, wat moet ik er meer over zeggen.... Hij doet helemaal niets. Hoe krijg ik hem (netjes) open?
Ik heb er een filmpje van gemaakt op youtube. Zoek ff via bit.ly/duplorepair, staat ie ergens tussen.

Probleem met "helemaal niks" bij deze is meestal slecht/geen contact van de batterij terminals (elke pin heeft een veerverbinding naar de print dus als de batterijen meetelt heb je 12 contactpunten, en dat was niet zo'n slim ontwerp eigenlijk. óf een probleem met de PCB; corrosie oid. Als je wel geluid hebt en geen motor response dan is de overbrenging van de motor vastgelopen. Vaak moet er een vervangend onderdeel in, is vaak permanent vervormd helaas.
Als je wilt dat ik je help moet je me even een PB sturen.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Furia007 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 16:56:
Je kunt hem beter opsturen naar Misraller!!! deze heeft ervaring en heeft bij mij ook tandwielen vervangen!!

ik heb nu het probleem dat mijn trein 10 centimeter rijdt daarna stopt en achteruit gaat ( dezelfde centimeters) dan weer vooruit... dus deze gaat heen en weer

enig idee waar dit aan kan liggen?
Is dat zo'n nieuwe loc met bluetooth?

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd001
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-05 08:33
Grappig, een heel topic over deze treintjes. Mn zoon heeft er sinds een paar maanden ook 1, de goederentrein.

Wat ik dus niet begrijp is waarom er nog steeds batterijen in gaan en niet een accu met simpele USB-C aansluiting voor het opladen. Zonde om elke keer weer die AAA's te moeten kopen en weggooien.

Ben nu over op oplaadbare batterijen, maar is niet ideaal qua duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Sjoerd001 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 16:48:
Grappig, een heel topic over deze treintjes. Mn zoon heeft er sinds een paar maanden ook 1, de goederentrein.

Wat ik dus niet begrijp is waarom er nog steeds batterijen in gaan en niet een accu met simpele USB-C aansluiting voor het opladen. Zonde om elke keer weer die AAA's te moeten kopen en weggooien.

Ben nu over op oplaadbare batterijen, maar is niet ideaal qua duur.
1) Prijs. Niet alleen voor het materiaal, maar ook de eisen waaraan een dergelijk stukje speelgoed aan moet voldoen worden veel strenger. Een uitgefikte trein (die vaak erg hardhandig wordt gehanteerd!) zal duplo zeker willen vermijden.

2) duurzaamheid. Veel speelgoed overleeft ruimschoots de leeftijd van een gemiddelde accu. Bedenk dat veel treinen al 25 jaar oud zijn. Toen hadden we alleen NiCD.
Maar de vormfactor van een penlite is nooit veranderd, dus het is logischer om dan oplaadbare penlites te gebruiken. Over een jaar of 10 zal USB-C allang weer passé zijn.

Er is sowieso weinig kinderspeelgoed te vinden waar vaste accu's in zitten. Ik heb ook liever zelf een keuze als het om accu's gaat trouwens. Erg veel spullen danken we tegenwoordig puur af vanwege versleten (vaste) accu's. Kwalijke zaak anno 2022.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:46
Mistraller schreef op woensdag 7 december 2022 @ 22:26:
[...]
Over een jaar of 10 zal USB-C allang weer passé zijn.
USB-C is over 10 jaar helemaal niet passé omdat de EU besloten heeft dat USB-C de oplaadstandaard wordt.. Hiermee kunnen dus ook speelgoedtreinen mee worden voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
aljooge schreef op woensdag 7 december 2022 @ 22:38:
[...]

USB-C is over 10 jaar helemaal niet passé omdat de EU besloten heeft dat USB-C de oplaadstandaard wordt.. Hiermee kunnen dus ook speelgoedtreinen mee worden voorzien.
10 jaar is lang. Toen de eerste elec. duplo trein uitkwam hadden we parallelle poorten op onze computers en was je een hele vent met een pentium 120Mhz, en niemand had een mobieltje. Over 10 jaar lacht iedereen je uit als je nog laadt met een kabeltje. Dan is alles draadloos. Moet je kijken wat er in 10 jaar tijd met de audiojack is gebeurd.
Daarnaast; kinderspeelgoed zal nooit onder dit besluit gaan vallen.

Een dergelijk plugje voor een stuk relatief lomp speelgoed is veel te kwetsbaar. Stel dat het erin had gezeten, dan had duplo voor een gewone ronde dc plug gekozen denk ik.
Ik heb buiten de nintendo volgens mij geen enkel stuk speelgoed voorbij zien komen dat oplaadbaar is met vaste accu. Mijn kids hebben nochtans best wat elektrisch speelgoed gehad. Nu het pubers zijn hebben ze genoeg aan een mobieltje ;)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd001
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-05 08:33
Maar dat er USB-C inzit over 10 jaar, als de standaard geen USB-C meer is, maakt toch helemaal niet uit? De oplaadkabel is waarschijnlijk nog steeds in je bezit en anders nog te koop. Dan zou Lego alleen na 10jr eens moeten nadenken of ze hun USB-C aansluiting dan willen vervangen voor de nieuwe standaard.

Prijs vind ik een non-argument want die accu kun je los verkopen. Net als bv. Bosch doet met hun elektrisch gereedschap. Zou toch mooi zijn om die accu dan later ook in de Lego trein te kunnen gebruiken of in een andere Duplo set? Hierop voortbordurend is dit gewoon een commerciële kans: accu verkoop via Lego ipv AAA's kopen bij andere fabrikanten.

Ik heb nu ook weer 35 Euro uitgegeven aan 6x rechargeable AAA en goede oplader. Dat had ik liever geïnvesteerd in een accu die meegroeit met het speelgoed.

Enige punt is veiligheid, maar is dat echt een issue? Fikken kwalitatief goede accu's ook vaak uit? En is dat dan een argument om die apparaten dan niet te voorzien van accu's? Ik heb gelukkig nog geen AAA's in mn smartphone... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-04 11:24
Steeds als de kinderen met de Duplo treinen spelen moet ik aan dit topic denken, het probleem met de lokjes is dat ze enorm piepen, op welke manier kan ik dit oplossen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

raymonvdm schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 00:34:
Steeds als de kinderen met de Duplo treinen spelen moet ik aan dit topic denken, het probleem met de lokjes is dat ze enorm piepen, op welke manier kan ik dit oplossen?
Klein drupje (naaimachine)olie op de asjes. Gaan ze ook nog eens iets sneller van rijden. Hier al meermaals gedaan omdat je inderdaad gek wordt van dat gepiep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Ik ga niet op de stoel zitten van een speelgoedfabrikant maar er is een reden dat er geen kinderspeelgoed bestaat met vaste accu's. Een lipo waar mee gegooid en gesmeten wordt, (zoals peuters doen) is bovendien onbetrouwbaar. Ook in de RC wereld is de accu en lader los, maar dan zit je al in de hobby sfeer, dan heet het al vaak geen gewoon speelgoed meer.

Die set die jij hebt koop je voor een paar tientjes. Maak daar 100 van met accupack en een lader, en niemand koopt het. Is gewoon geen verkoop argument in dit segment.

Sowieso is electrisch speelgoed in feite niet eens de core business van lego/duplo, daarom bevatten al die ontwerpen ook steevast fouten wellicht ;)

Maar goed, dit gaat offtopic.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
raymonvdm schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 00:34:
Meestal de vooras van de loc of de assen van de wagons. Let op; gebruik nooit olie, zeker niet in de loc, want dat loopt uiteindelijk uit de trein en op de handjes en in het mondje. Ook electronica en olie gaan slecht samen. Gebruik daarom altijd vet, dat blijft zitten op de plek waar je het aanbrengt. Siliconenvet of een klein stipje kogellagervet voldoen prima.
Minuscule hoeveelheid olie zal geen probleem zijn, maar ik zie vaak zat WD40-druipende treinen voorbij komen :F

[ Voor 8% gewijzigd door Mistraller op 13-12-2022 14:18 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-04 11:24

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Ja hoor, die werkt prima. Is sowieso handig om in huis te hebben, veelzijdiger dan kogellagervet.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick0245064
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 28-01-2023
Die van ons is amper een maand oud, als cadeau gekregen bij de Sint (geen bewijsje van betaling dus geen garantie). Ik vermoed dat hij hardhandig geland is door de 1,5jarige. De 3jarige is er nu wel het hart van in.

Herstel jij ze ook, als wij ze opsturen ofzo? Of zeg je dat het zelf te doen is? Heb echt zeer weinig ervaring met elektronica. Hij zoemt maar doet voor de rest niets qua beweging. De app laat hem wel geluid maken, lichtjes aan, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Nee dit dus nooit. Vet is geen olie! Olie komt op plekken waar je het niet wilt hebben! In een naaimachine zit de electronica ver verwijderd van het mechaniek.
Het juiste smeermiddel is net zoiets als het juiste gereedschap gebruiken. ;)

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Rick0245064 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 14:19:
Die van ons is amper een maand oud, als cadeau gekregen bij de Sint (geen bewijsje van betaling dus geen garantie). Ik vermoed dat hij hardhandig geland is door de 1,5jarige. De 3jarige is er nu wel het hart van in.

Herstel jij ze ook, als wij ze opsturen ofzo? Of zeg je dat het zelf te doen is? Heb echt zeer weinig ervaring met elektronica. Hij zoemt maar doet voor de rest niets qua beweging. De app laat hem wel geluid maken, lichtjes aan, etc.
De 10875 trein repareer ik niet, daar is amper iets in te vervangen. De print is ook erg complex. Als er iets fout geschoten is in het tandwielhuis kan je dat wel zelf, even het juiste bitje zoeken (torx met gaatje), of een klein plat schtoevendraaiertje, dat wil ook wel lukken. Geen gekke dingen verder om hem open te maken. Ik heb er in elk geval geen vervang onderdelen voor. Ik denk dat over een aantal jaren ook hier het motortandwiel wel gaat breken, maar voor het zover is, zijn er meestal al andere problemen op gaan spelen. (Met name de slipkoppeling in het wiel, die ratel als je hem duwt, die wordt te slap)

Het is wel zo dat Lego nog wel onder coulance deze treinen vervangt omdat ze zo snel stuk gaan. Dus ik zou adviseren dat je hem zelf even checkt en anders even met Lego mailen.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Relaxations
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Hoi,

Welk merk/type/model (alkaline?) batterijen hebben de Duplo loc's eigenlijk nodig om naar behoren te functioneren?

Ik ben namelijk op dit topic terechtgekomen omdat ik vanochtend eindelijk de tijd had gevonden om de batterijen van de loc van de Duplo 10608 set van mijn zoontje te vervangen. Die reed namelijk al een tijdje erg langzaam rond en kwam de brug amper meer op.

Na het vervangen begonnen de problemen echter.
Eerst had ik de batterijen namelijk vervangen met oplaadbare (GP ReCyko+ Pro), daarmee blijken bochten en wissels echter al moeizaam te gaan en kwam de trein de brug helemaal niet op en bleef daarbij soort van slippen/hangen. Dit lijkt nu ook te verwachten na het lezen van dit topic.
Met de vandaag bij de Lidl gehaalde alkaline wegwerpbatterijen (merknaam Tronic) ervaar ik echter hetzelfde...

Wat gaat hier waarschijnlijk fout?
Zijn de alkaline wegwerpbatterijen van de Lidl van dusdanig inferieure kwaliteit dat een Duplo trein daar niet mee werkt?

Alle hulp is welkom, want mijn zoontje is inmiddels aardig teleurgesteld in zijn vader... ;-)

Dank alvast!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ikje1979
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:50

Ikje1979

Never argue with an idiot.

@Relaxations
Ken het probleem, had er ook last van. Met gewone batterijen rijdt de trein prima, doe je er oplaadbare in kan hij alleen maar rechte rails aan. Verschil zit volgens mij echt in dat gewone batterijen 1,5V zijn en de oplaadbare 1,2V.

Gebruik nu deze: Oplaadbare Li-ion AA Batterijen 1.5V 2600 mWh met 4in1 USB-C Kabel - Duurzame Keuze - Lithium AA batterij - 4 stuks oa wel via bol.com te vinden.
Rijdt de trein ook weer gewoon de brug op met meerdere wagonnetjes erachter en het opladen gaat een stuk sneller in vergelijking tot andere oplaadbare batterijen.

Don't judge me on my creatifity, my genie is mentaly challenged.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Relaxations
  • Niet online
@Ikje1979: Dank voor snelle reactie!

Die optie kende ik nog niet, dus dank!

Ik ben wel een beetje huiverig, dit omdat de trein dus ook niet goed reed met die alkaline batterijen van de Lidl (merknaam Tronic)...
Ik vraag me dus een beetje af of er wellicht ook nog niet iets anders aan de hand is...

Weet iemand of het 'normaal' is dat die Duplo treinen niet goed rijden met goedkopere alkaline wegwerpbatterijen?
En met welk merk/model/type alkaline wegwerpbatterijen er normaal gesproken geen problemen zijn te verwachten?
@Mistraller bijvoorbeeld? 😀

Ik ga in ieder geval die oplaadbare Li-ion 1,5V AA batterijen kopen die @Ikje1979 tipte!

Mvgr!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cannoli
  • Niet online
Relaxations schreef op zondag 29 januari 2023 @ 21:04:
@Ikje1979: Dank voor snelle reactie!

Die optie kende ik nog niet, dus dank!

Ik ben wel een beetje huiverig, dit omdat de trein dus ook niet goed reed met die alkaline batterijen van de Lidl (merknaam Tronic)...
Ik vraag me dus een beetje af of er wellicht ook nog niet iets anders aan de hand is...

Weet iemand of het 'normaal' is dat die Duplo treinen niet goed rijden met goedkopere alkaline wegwerpbatterijen?
En met welk merk/model/type alkaline wegwerpbatterijen er normaal gesproken geen problemen zijn te verwachten?
@Mistraller bijvoorbeeld? 😀

Ik ga in ieder geval die oplaadbare Li-ion 1,5V AA batterijen kopen die @Ikje1979 tipte!

Mvgr!
Is de trein ooit (hard) gevallen? De Duplo trein van onze dochter deed het na 1,5 jaar niet goed meer. Denk dat 'ie maximaal 10-15 uur goed gereden heeft. (Trein heeft tussendoor veel in de doos op zolder gestaan.) Ongeacht welke batterijen erin zitten, de trein heeft veel moeite met de brug en reageert niet of afwijkend op de tegels. Van alles geprobeerd maar niets heeft geholpen. Enige mogelijke oorzaak die ik kon bedenken is dat de trein ooit een keer gevallen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Even met de multimeter de stroom doormeten. Als het fors meer dan 100mAh is dan zijn de sleepcontacten binnen de motor vervuild en maakt de motor een beetje kortsluiting.
Bovendien; bij de 10508 is in vrijwel alle gevallen het motortandwiel gebroken.

De 10874 en 10875 zijn inderdaad heel kwetsbare series. Matig loopwerk en zeer gevoelige lichtsensor.
Niet te vergelijken met de 10508 want dat is in wezen een prima loc.

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ikje1979 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 19:42:
@Relaxations
Ken het probleem, had er ook last van. Met gewone batterijen rijdt de trein prima, doe je er oplaadbare in kan hij alleen maar rechte rails aan. Verschil zit volgens mij echt in dat gewone batterijen 1,5V zijn en de oplaadbare 1,2V.

Gebruik nu deze: Oplaadbare Li-ion AA Batterijen 1.5V 2600 mWh met 4in1 USB-C Kabel - Duurzame Keuze - Lithium AA batterij - 4 stuks oa wel via bol.com te vinden.
Rijdt de trein ook weer gewoon de brug op met meerdere wagonnetjes erachter en het opladen gaat een stuk sneller in vergelijking tot andere oplaadbare batterijen.
mAh 😉

Staat verkeerd in advertentie. Maar zo vind ts het wel ja. edit: had vanmorgen niet door dat het milliwatt is.
2600mWh = ~1750mAh

[ Voor 4% gewijzigd door Hackus op 30-01-2023 12:23 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Relaxations
  • Niet online
Cannoli schreef op zondag 29 januari 2023 @ 23:24:
[...]

Is de trein ooit (hard) gevallen?
Weet ik niet, zou kunnen natuurlijk, maar totdat de oude alkaline batterijen erin zaten kwam de trein incl. wagentjes nog steeds de brug op (wel heel langzaam, want batterijen gingen leeg).
Vreemde is dus dat na vervanging voor nieuwe alkaline batterijen (Lidl huismerk Tronic) de trein, zelfs zonder wagentjes, niet meer de brug opkomt.
Mistraller schreef op maandag 30 januari 2023 @ 00:45:
Even met de multimeter de stroom doormeten. Als het fors meer dan 100mAh is dan zijn de sleepcontacten binnen de motor vervuild en maakt de motor een beetje kortsluiting.
Bovendien; bij de 10508 is in vrijwel alle gevallen het motortandwiel gebroken.

De 10874 en 10875 zijn inderdaad heel kwetsbare series. Matig loopwerk en zeer gevoelige lichtsensor.
Niet te vergelijken met de 10508 want dat is in wezen een prima loc.
@Mistraller: Wat (welke punten) moet ik met de multimeter doormeten? En moet dat dan met batterijen erin, en zo ja, welk type? Het is inderdaad de 10508 (ik had eerder foutief 10608 getypt), hoe kan ik erachter komen of het motortandwiel is gebroken, en zo ja, hoe/waarmee kan ik die vervangen?

Dank sowieso voor alle info!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
Relaxations schreef op maandag 30 januari 2023 @ 12:53:
[...]

Weet ik niet, zou kunnen natuurlijk, maar totdat de oude alkaline batterijen erin zaten kwam de trein incl. wagentjes nog steeds de brug op (wel heel langzaam, want batterijen gingen leeg).
Vreemde is dus dat na vervanging voor nieuwe alkaline batterijen (Lidl huismerk Tronic) de trein, zelfs zonder wagentjes, niet meer de brug opkomt.

[...]

@Mistraller: Wat (welke punten) moet ik met de multimeter doormeten? En moet dat dan met batterijen erin, en zo ja, welk type? Het is inderdaad de 10508 (ik had eerder foutief 10608 getypt), hoe kan ik erachter komen of het motortandwiel is gebroken, en zo ja, hoe/waarmee kan ik die vervangen?

Dank sowieso voor alle info!
toon volledige bericht
Gewoon het totale stroomverbruik van de trein. Van de treinen die ik ter reparatie aangeboden krijg is in de 10507/10508 serie zo'n 90~95% het tandwiel gescheurd. Dat hoor je meestal, er zit dan een ratel in.
Ik vervang zelf altijd dat tandwiel, ook al lijkt het nog okee.
Motor die langzaam draait: eerst reviseren en dan pas tandwiel plaatsen. Metalen lipjes openbuigen, dan heb je hem zo open.
Let ook op dat je de bedrading niet teveel beweegt (met name als je geen soldeer ervaring hebt). De bedrading heeft maar weinig aders dus breekt makkelijk.

Rode locs zijn moeilijk open te krijgen, zeker de nieuwere types. In 1 van de batterijvakjes zitten sleufjes waarmee de zwarte draad geklemd is. Als je 1 sleufje hebt=héél moeilijk, 2 sleufjes=lastig.

Dit tov de oude loc (met gele transparante knop, die is een stukje makkelijker. Ik heb me al een poos voorgenomen om een aparte video voor "rood" te maken, maar daar is het nog niet van gekomen.
Hier filmpje voor geel:
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=ALLKNcHd4RU]

En lees ook even de beschrijving bij de video.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiegelei
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22-04 16:58
Hier ook terecht gekomen vanwege een probleem met 10875 treintje.

Gekocht via marktplaats voor de verjaardag van mijn zoontje.
Helaas veel last van random uitval. Als ik de trein op kop houd dan blijf het treintje aan.
Draai ik het weer met de wieltjes naar onderen dan valt de trein uit.

Ik dacht los zittende contactjes. Heb de boel schoongemaakt met azijn. Lijkt iets beter te gaan, maar nog niet van harte. Iemand nog tips?

Natuurlijk is tijdens het controleren ook de lijmlaag van de speaker kapot gegaan. @Mistraller ik zag dat jij in 2021 nog speakertjes op voorraad had. Is dat nog steeds zo?

Hoor het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
10874 / 10875 doe ik zelf geen service aan, te complexe printplaat en helaas veel issues die lastig 100% te verhelpen zijn. De contacten naar de print zijn gesoldeerd maar tussen de batterij en contact zou natuurlijk kunnen. Wellicht even met een (lab)voeding 6v aanbieden op de pennen. Weet niet wat je met "blijft aan" bedoelt? Want die serie heeft natuurlijk wel wat functies om aan/uit te gaan. Op de vooras zit een hall sensor. Draaien de wielen niet dan stopt ie.
Voor de rest; ik wil dit topic niet laten verzanden in een "koopt hier uw onderdelen" dus zoek maar even op marktplaats ;)
Overigens zijn er al heel wat mensen waar ik van heb gehoord dat lego deze loc onder coulance heeft omgeruild. Ik heb geen idee of ze om facturen vragen verder. Is natuurlijk niet duurzaam, maar dat is al bij het slechte design begonnen helaas.

---------------

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:07
Dankje @Mistraller voor je YouTube-filmpjes. Heb met de waterpomptang-truuk een 2961 locomotief open kunnen maken en weer aan de praat gekregen :) Batterijcontacten waren geoxideerd en maakten ook geen goed contact meer met de PCB vermoed ik. Gelijk de boel maar even ontdaan van alle haren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nekko
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 14-10-2023
Hallo, nieuw op dit forum, maar in het bezit van een Duplo probleemloc dus hoop op hulp. Het is een 1e-generatie loc, maar weet nummer niet, doos kwijt. Het is dezelfde als filmpje van @Mistraller en openmaken inmiddels gelukt met hulp van dit filmpje. Locje rijdt op zich wel, vooruit en achteruit, en maakt bijbehorende geluiden. De tandwielen lijken op het oog nog goed in orde.
Echter als ie stilstaat hoor je continu een soort zacht knetter/sputtergeluid en batterijen raken waarschijnlijk daardoor snel leeg. Heb 'm dus open maar krijg het printplaatje niet los, wellicht is er iets mis bij het speakertje dat daaronder zit? Houd me aanbevolen voor tips hoe verder te "debuggen" / het probleem te verhelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Nekko schreef op zondag 30 juli 2023 @ 17:45:
Hallo, nieuw op dit forum, maar in het bezit van een Duplo probleemloc dus hoop op hulp. Het is een 1e-generatie loc, maar weet nummer niet, doos kwijt. Het is dezelfde als filmpje van @Mistraller en openmaken inmiddels gelukt met hulp van dit filmpje. Locje rijdt op zich wel, vooruit en achteruit, en maakt bijbehorende geluiden. De tandwielen lijken op het oog nog goed in orde.
Echter als ie stilstaat hoor je continu een soort zacht knetter/sputtergeluid en batterijen raken waarschijnlijk daardoor snel leeg. Heb 'm dus open maar krijg het printplaatje niet los, wellicht is er iets mis bij het speakertje dat daaronder zit? Houd me aanbevolen voor tips hoe verder te "debuggen" / het probleem te verhelpen.
Sluiting in de piezo speaker. Zit onder de pcb. Pcb zit met dubbelzijdig tape. Motor eruit tikken op randje van de tafel en dan met schroevendraaier oid print eruit wippen. Speaker voorzichtig schoon borstelen (zwarte oxidatie tussen de polen) of vervangen. Voor vervangingsonderdeel DM.

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nekko
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 14-10-2023
Hoi Mistraller,
Beetje late reactie, maar inmiddels inderdaad de print kunnen losmaken en de speaker kunnen ontdoen van corrosie. Treintje werkt weer prima, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:32
Interessant topic. Ik heb dit ook wel eens gehad, dat een wat ouder duplo treintje stuk ging en het niet meer deed. Vervolgens lego gemaild, kreeg na wat heen en weer mailen een nieuwe toegestuurd 😊

Edit: ik had dus geen bon en de loc was via mp gekocht. Ze deden daar helemaal niet moeilijk over. Je krijgt inderdaad een nieuw onderstel thuisgestuurd (althans dat is 8 jaar geleden ondertussen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8iQ4z3ViYcWuyaetClZSkHfsnFU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KeQ0HYWYvToVEDXSdEjQYBTB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 65% gewijzigd door sahinasappelsap op 14-10-2023 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanVierkant
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-04 22:45
sahinasappelsap schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 19:10:
Interessant topic. Ik heb dit ook wel eens gehad, dat een wat ouder duplo treintje stuk ging en het niet meer deed. Vervolgens lego gemaild, kreeg na wat heen en weer mailen een nieuwe toegestuurd 😊

Edit: ik had dus geen bon en de loc was via mp gekocht. Ze deden daar helemaal niet moeilijk over. Je krijgt inderdaad een nieuw onderstel thuisgestuurd (althans dat is 8 jaar geleden ondertussen)

[Afbeelding]
Zelfde probleem hier. Locomotief komt brug niet op en ook in bochten gaat het moeizaam. Heb Lego een bericht gestuurd, maar zag al dat die base momenteel niet leverbaar is.

Hopelijk komen ze snel met een nieuwe versie, want is best gek dat m'n kinderen nog gewoon spelen met een locomotief uit de jaren '90, maar die van een paar jaar oud al stuk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• albertie
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 11-04 13:13
Hallo mensen, ik had een probleem met het Duplo treintje. Ik heb vervolgens contact opgenomen met mistraller (hij komt wel vaker voor in deze setting). Ik kan hem jullie alleen maar aanbevelen. Super goed advies. Snelle levering van materiaal. Goed in prijs. En nog belangrijk, heel behulpzaam. Nogmaals een echte aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alleszoeker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 27-01-2024
Hallo gebruikers, dit is het eerste item, hopelijk op de juiste plaats
Probleem: duplo lego trein werkt niet, ik mis de massadraad!!!!, en op de print waar hoort deze aan gesoldeerd worden.
Ik heb de bestaande foto als uitvoering. welke in deze rubriek staat afgebeeld.
Vraag: is er een foto, beschrijving waar de diversen aansluitdraden horen te zitten.
alvast bedankt, Fred

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karin.keizer
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 11-06-2024
Ik wil mijn bijna 30 jaar oude locomotief graag opsturen voor reparatie naar Mistraller. Heeft iemand het adres?
Vast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Gewoon even @Mistraller taggen, is nog actief op GoT. (of je stuurt Mistraller een DM)

[ Voor 23% gewijzigd door pagani op 11-06-2024 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gijsie88
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-04 14:41
Hoi mensen ik loop regelmatig tegen het probleem aan dat de wielen van de wagons vol met honden haren zitten. Dit zijn de wagons van de rode trein met de groene drukknop. Heeft iemand deze al ooit open gekregen? Zodat je de haren eenvoudig van de as kunt verwijderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
@gijsie88 Ik denk zelf dat die gelijmd zijn, heb ze nooit open geprobeerd te maken. Maar wat perslucht uit de compressor doet vaak wonderen. Huisdierhaar en locomotieven zijn trouwens grotere vijanden... Want dat kruipt helemaal tussen de as en asgat. En vanaf de rode locs is het kunststof van een minder slijtvaste samenstelling. Door het haar blijft er weer meer stof en gruis hangen en dat slijpt op den duur dat gat zo ver door dat het wiel aanloopt. En dat kan zelfs ik niet herstellen...

---------------

Pagina: 1