Wat te doen bij autoschade en de andere partij ontkent?

Pagina: 1
Acties:

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Voorop gesteld weet ik niet precies of de tegenpartij (buurtbewoner - flat) ook daadwerkelijk de schade heeft veroorzaakt. Ik twijfel ook heel erg om bijvoorbeeld zijn kenteken door te geven aan een partij (mocht dat nodig zijn) - de man leek een schoon geweten te hebben en wij (moeder en ik) hebben zelf niets gezien, dus ik kan niets bewijzen. Zijn auto stond wel tegenover onze auto (zie foto's) en hij heeft ook schade, al had ik bij hem ook een deuk verwacht in zijn bumper, maar hij heeft daar enkel lak-schade - veroorzaakt door iets anders zei hij:

[opgelost]

Het is wel vreemd, de buurman van de betreffende buurtbewoner nam het voor hem op. Hij zij dat de buurtbewoner niet de schade heeft veroorzaakt. De buurtbewoner was overigens ook erg teleurgesteld dat ik aan zijn woorden twijfelde, gaf zijn huisgegevens en verzekerde mij dat hij een nette man, en dus echt wel een briefje had achtergelaten. Zelf ben ik erg wantrouwig, dus het is een beetje moeilijk voor mij om hem echt te geloven. Misschien heeft de beste man gelijk?

Anyway, het is erg vervelend, wij zijn niet allrisk verzekerd en wellicht heeft dus deze schade ergens anders plaatsgevonden - ik dacht dat er geen schade was toen ik parkeerde in de garage vanochtend en heb zelf nergens tegenaan gereden. Het is niet aan de kant van de rijdersdeur en je moet er recht voorstaan om het te zien.

Wat kan ik nu het beste doen? Ik heb de verzekeringsgegevens van de auto en Google verteld mij dat ik ooggetuigen moet hebben?

Alvast bedankt!

[ Voor 11% gewijzigd door HollowGamer op 17-12-2020 10:31 ]

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18:32
HollowGamer schreef op woensdag 16 december 2020 @ 14:45:
Voorop gesteld weet ik niet precies of de tegenpartij (buurtbewoner - flat) ook daadwerkelijk de schade heeft veroorzaakt. I
Hier houd je verhaal op denk ik. Als zelfs jij niet zeker weet of hij het heeft gedaan is het bewijs dus zo goed als nul. Als hij het zelf ontkent kom je niet verder.

Toevoeging na zien foto's: aangezien het hier gaat om een zware Mercedes bus vs een Matiz zou het best kunnen dat hij geen zichtbare deuk heeft en jij wel.

[ Voor 16% gewijzigd door Citroentjuh op 16-12-2020 14:58 ]

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zet er eens een rolmaat naast die vanaf de vloer tot aan de strepen op de Mercedes meet. Maak daar foto's van en doe dat ook bij de schade aan de Matiz. Kijk dan eens of dat overeenkomt.

• Spiller
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-11 16:37
Je kunt je ook afvragen of het jouw en onze tijd waard is om hier een big deal van te maken. 50 euro heb je een nieuwe deur voor of je poetst die vlek weg en trekt met een zuignap de deuk eruit.

Ioniq 5 P45

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Hoe weet die getuigen dat je buurman het niet was?
Heeft hij gezien wie het wel was of heeft hij je buurman zien wegrijden?
Als de hoogte klopt bij beide auto's dan heb je een indicatie, maar ja er rijden meer Mercedes-Benz busjes rond.. dus zonder echt bewijs vermoed ik dat de verzekering er niks mee kan/gaat doen.

Persoonlijk denk ik dat je 2 keuzes hebt.
Of je laat de schade maken op eigen kosten.
Of je rijd door met de schade.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:38

Yucon

*broem*

Spiller schreef op woensdag 16 december 2020 @ 15:09:
Je kunt je ook afvragen of het jouw en onze tijd waard is om hier een big deal van te maken. 50 euro heb je een nieuwe deur voor of je poetst die vlek weg en trekt met een zuignap de deuk eruit.
mee eens. Die oplossing is zo goedkoop dat het echt veel verstandiger is dan dit door je verzekering te laten regelen.

Wat betreft je buurman kun je alleen maar verliezen. De enige indicatie is dat hij ongeveer die strepen op z'n bumper heeft.. en eigenlijk vind ik ze ook nog niet eens op jouw schade aansluiten.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
volgens mij klopt de hoogte van de strepen ook voor geen meter: die zitten ter hoogte van zijn wiel. *eigenlijk nog lager
Bij jouw moeders auto zit de impact duidelijk stuk boven de band. Dus ik geloof de buurman eigenlijk wel...

[ Voor 4% gewijzigd door 99ruud99 op 16-12-2020 15:27 ]

• HollowGamer
  • Niet online
sypie schreef op woensdag 16 december 2020 @ 14:59:
Zet er eens een rolmaat naast die vanaf de vloer tot aan de strepen op de Mercedes meet. Maak daar foto's van en doe dat ook bij de schade aan de Matiz. Kijk dan eens of dat overeenkomt.
Ik heb dit niet met een rolmaat gedaan, wel de auto ernaast gezet. Het komt wel redelijk overeen, maar de diktes van de lijnen niet, ook heeft niet echt veel deuken. De meeste (bestelbus-achtige) auto's hebben die bumper hoogte wel, ik vermoed steeds meer dat zo'n busje er tegenaan is gereden, die hebben ook een stevige bumper en duwen hem vaker ernaast.. geen bewijs en er zijn genoeg die netjes parkeren. ;)

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• HollowGamer
  • Niet online
Citroentjuh schreef op woensdag 16 december 2020 @ 14:55:
[...]

Hier houd je verhaal op denk ik. Als zelfs jij niet zeker weet of hij het heeft gedaan is het bewijs dus zo goed als nul. Als hij het zelf ontkent kom je niet verder.

Toevoeging na zien foto's: aangezien het hier gaat om een zware Mercedes bus vs een Matiz zou het best kunnen dat hij geen zichtbare deuk heeft en jij wel.
De bumper van zijn bus is van gewoon kunststof, zover ik kan beoordelen is deze niet 'hard'/stevig, maar wellicht zit hier ook beter materiaal in dat meer/beter terug buigt?
Spiller schreef op woensdag 16 december 2020 @ 15:09:
Ik heb geen verstand van auto's, de vorige is helaas totaal los verklaard omdat er achterop een bestelauto was ingereden (niet onze schuld). Daarom ben ik ook was boos en wat bang dat het iets doet voor de verzekering, al zal het zeker niet hier zijn. ;)

Voor de verkoop hoef ik het niet te doen, het is de bedoeling om de auto op te rijden zolang het nog kan.
jack zomer schreef op woensdag 16 december 2020 @ 15:12:
[...]

Hoe weet die getuigen dat je buurman het niet was?
Heeft hij gezien wie het wel was of heeft hij je buurman zien wegrijden?
Als de hoogte klopt bij beide auto's dan heb je een indicatie, maar ja er rijden meer Mercedes-Benz busjes rond.. dus zonder echt bewijs vermoed ik dat de verzekering er niks mee kan/gaat doen.

Persoonlijk denk ik dat je 2 keuzes hebt.
Of je laat de schade maken op eigen kosten.
Of je rijd door met de schade.
Helaas heb ik de andere man niet gezien, mijn moeder wel. Ik kan daar natuurlijk aanbellen, maar ik heb ook weinig zin in gedoe. Het is meer de vraag wat ik moet doen met verzekering/de schadekosten.
Yucon schreef op woensdag 16 december 2020 @ 15:20:
[...]

mee eens. Die oplossing is zo goedkoop dat het echt veel verstandiger is dan dit door je verzekering te laten regelen.

Wat betreft je buurman kun je alleen maar verliezen. De enige indicatie is dat hij ongeveer die strepen op z'n bumper heeft.. en eigenlijk vind ik ze ook nog niet eens op jouw schade aansluiten.
De man was zichtbaar teleurgesteld dat ik bleef vergelijken met zijn busje, maar goed ik wilde het wel zeker weten en mensen op hun woord geloven doe ik niet meer zo snel.

Wij zijn niet all-risk verzekerd, maar wellicht dat het dus wel zinvol is om dit te melden bij de verzekering zonder een verhoging/no-claim (geen expert)?
99ruud99 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 15:27:
volgens mij klopt de hoogte van de strepen ook voor geen meter: die zitten ter hoogte van zijn wiel. *eigenlijk nog lager
Bij jouw moeders auto zit de impact duidelijk stuk boven de band. Dus ik geloof de buurman eigenlijk wel...
Het is inderdaad moeilijk, de streep loopt er net onder, maar het is moeilijk omdat de rest eromheen lijkt mee gedeukt.

Ik begin die buurman ook wel te geloven, het is meer de situatie dat ik vreemd vind. Waarschijnlijk bedoelde beide mannen het goed, maar vind het raar dat die eerste man hier meteen een opmerking over maakte? Misschien zag hij mijn moeder naar de bumper van het busje kijken?

Zoals gezegd ben ik weinig vertrouwend naar andere mensen toe, iets waaraan ik aan het werken ben. Ben ook rustig gebleven, maar wel verteld dat ik twijfelde en het even wilde checken. Hij was ook niet agressief, maar ik ben op zo'n moment ook best koppig en wantrouwend.

• Helgie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-07-2021

Helgie

Misantroop

Niet om denigrerend te doen, maar het is een Daewoo Matiz; maken een paar krassen echt uit? Als het nu een Rolls was ofzo, maar zolang het niet roest, is het je de moeite waard om er iets mee te doen?

Hypocrites must die

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01:25
Gewoon aangifte doen en getuigenverklaringen laten maken van mensen die weten dat de auto daarvoor schade vrij was. Vervolgens ga je naar het waarborg fonds dan heb je mogelijk geluk dat de je alsnog geld krijgt.

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
HollowGamer schreef op woensdag 16 december 2020 @ 17:14:
Het is meer de vraag wat ik moet doen met verzekering/de schadekosten.
Nou aangezien ik je verzekerings technisch weinig kans geef.

Of zelf betalen en laten maken.
Of niet betalen en niet maken.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• HollowGamer
  • Niet online
Helgie schreef op woensdag 16 december 2020 @ 17:14:
Niet om denigrerend te doen, maar het is een Daewoo Matiz; maken een paar krassen echt uit? Als het nu een Rolls was ofzo, maar zolang het niet roest, is het je de moeite waard om er iets mee te doen?
Je hebt helemaal gelijk hoor, deukjes en krassen horen er een beetje bij, enkel is dit best een diepe deuk. Ik ben altijd zuinig op mijn spullen en die van andere, dus zelf zou ik wel altijd een briefje achterlaten, ookal reed ik tegen een auto aan die nog minder waard zou zijn. Dat is wat ik vooral jammer vind aan dit verhaal. De wat vreemde houding van beide buurtbewoners vond ik wat raar/beetje zelf indekkend, maar zoals gezegd bedoelde ze het misschien goed/helpend en tevens heb ik totaal geen bewijs.

De vorige auto is totaal los verklaard door een flinke deuk aan de achterkant, dat speelt bij mij ook mee. Ik ben echt een leek op dit gebied en maak mij al snel zorgen.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:38

Yucon

*broem*

HollowGamer schreef op woensdag 16 december 2020 @ 17:14:
Wij zijn niet all-risk verzekerd, maar wellicht dat het dus wel zinvol is om dit te melden bij de verzekering zonder een verhoging/no-claim (geen expert)?
Zonder all risk interesseert het de verzekering niet. En met schiet je premie zodanig omhoog dat het niet interessant is. Dat is vanwege dingen als no claimbeschermers niet altijd direct zichtbaar maar op termijn doet het bv bij overstappen of bij een volgende schade toch echt genoeg pijn om dit soort dingen als het even kan gewoon zelf te regelen.

Die 50 euro voor een deur is echt gewoon een realistisch bedrag. Monteren is meestal maar een paar schroefjes en een kabeltje.

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:45

Klippy

Still Game

HollowGamer schreef op woensdag 16 december 2020 @ 17:19:
[...]

De vorige auto is totaal los verklaard door een flinke deuk aan de achterkant, dat speelt bij mij ook mee. Ik ben echt een leek op dit gebied en maak mij al snel zorgen.
Je hebt deuken en onderliggende schade (chassis krom bijvoorbeeld).
Ik vermoed dat bij je vorige auto veel meer aan de hand was.

In dit geval is het alleen een deuk in je deur. Dat zal verder geen gevolgen hebben voor je veiligheid dus daar zou ik me echt geen zorgen over maken.

Economisch total-loss kan ook nog, maar dat wil alleen zeggen dat reparatie duurder is dan de dagwaarde.
In dit geval weet ik niet hoe oud je auto is en wat de staat is, maar kan best dat deze schade in de buurt komt. Want als je het professioneel laat repareren zal het bedrag snel oplopen en je Matiz zal economisch gezien niet veel waard meer zijn.

Maar daar moet je dus in dit geval niet naar kijken. Het is, buiten dat het lelijk en jammer is, niks om je zorgen over te maken. Het is puur cosmetisch.

Je kan het waarborg fonds proberen als je er echt wat aan wil laten doen.

Probeer eerst eens de vlek weg te poetsen, grote kans dat het er dan al een stuk toonbaarder uit ziet.
Of zoek een kennis die iets technischer is, koop een spuitbus verf met de kleur van je lak, plak het goed af en spuit het wat bij, je zal het altijd blijven zien, maar dan valt het al een stuk minder op. Of koop een nieuwe deur op de sloop, dan is helemaal weg. Op https://www.onderdelenlijn.nl kan je een indicatie krijgen (rond de 70 Euro voor een complete deur, zit met 4 bouten vast en misschien een electro kabeltje met een plug).

Ook daar niet lullig bedoeld, maar denk dit voor jou auto met waarschijnlijk een dagwaarde van < 1000 Euro de beste optie is. Oplappen en verder met je leven.

Verder blijft het natuurlijk vervelend, onbeleefd en zuur, hoop nooit mijn auto zo aan te treffen, maar ongelukken gebeuren nou eenmaal.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Pagina: 1