Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ztitz
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-04 12:59
Hallo,
Ik rijd een auto dmv private-lease, het lease contract is 4 jaar, mijn opgebouwde noclaim (80%) blijft 2 jaar staan bij mijn verzekerings maatschappij daarna ben ik het kwijt. Is er een truukje dat ik tijdelijk de auto van mijn moeder op mijn naam zet zodat ik noclaim kan houden?
Of is er een andere manier om mijn noclaim niet kwijt te raken?

Mvg,
Paulus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 886251

ztitz schreef op woensdag 16 december 2020 @ 14:25:
Hallo,
Ik rijd een auto dmv private-lease, het lease contract is 4 jaar, mijn opgebouwde noclaim (80%) blijft 2 jaar staan bij mijn verzekerings maatschappij daarna ben ik het kwijt. Is er een truukje dat ik tijdelijk de auto van mijn moeder op mijn naam zet zodat ik noclaim kan houden?
Of is er een andere manier om mijn noclaim niet kwijt te raken?

Mvg,
Paulus
Als het goed is alleen als de auto op jouw naam staat en de verzekering ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:26

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Het is legaal om de auto van je moeder over te nemen, incl. verzekering MITS je aan je verzekeraar vertelt dat niet jij maar je moeder de reguliere bestuurder is. Maar dan loopt zij weer het risico om haar no-claim kwijt te raken.

Je kan ook een klein auto'tje kopen en verzekeren, vanaf een paar honderd euro kan dat al. Geen idee of dat het waard is tho.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-06 23:49
Dit is een issue met leaseauto's in het algemeen. Deze pagina legt de mogelijkheden uit: https://www.diks.nl/autov...P6zKDiKSxRaBoCt-AQAvD_BwE
Met private lease bouwt u officieel geen schadevrije jaren op. Na afloop van de leaseperiode kunt u bij het leasebedrijf een verklaring opvragen waaruit blijkt dat u schadevrij heeft gereden tijdens de leaseperiode.
Je bent dus afhankelijk van de medewerking van de leasemaatschappij voor wat betreft je nieuwe no-claim.

Voor je oude no-claim (jaren van voor je leaseauto) zou ik je aanraden om een oude motorfiets te overwegen. WA op zo'n apparaat kost geen drol en de jaren bouwen zelfs lekker door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:26

Ardana

Moderator General Chat

Mens

t_captain schreef op woensdag 16 december 2020 @ 14:49:
Dit is een issue met leaseauto's in het algemeen. Deze pagina legt de mogelijkheden uit: https://www.diks.nl/autov...P6zKDiKSxRaBoCt-AQAvD_BwE

[...]

Je bent dus afhankelijk van de medewerking van de leasemaatschappij voor wat betreft je nieuwe no-claim.

Voor je oude no-claim (jaren van voor je leaseauto) zou ik je aanraden om een oude motorfiets te overwegen. WA op zo'n apparaat kost geen drol en de jaren bouwen zelfs lekker door.
[knip, verkeerd gelezen]

En heel eerlijk: ik vind het ook wat naar, want het is bonus voor mensen die geen schade maken terwijl ze rijden. Niet voor mensen die premie betalen terwijl ze niet rijden.

Daarnaast is het ook twijfelachtig of je daadwerkelijk nog zo'n goede rijder bent als je 2+ jaar niet gereden hebt. Ook is het een risico om iemand anders te verzekeren: als hij of zij schade rijdt, ben jij je no-claim kwijt.

[ Voor 8% gewijzigd door Ardana op 16-12-2020 15:05 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Ardana schreef op woensdag 16 december 2020 @ 15:04:
[...]

[knip, verkeerd gelezen]

En heel eerlijk: ik vind het ook wat naar, want het is bonus voor mensen die geen schade maken terwijl ze rijden. Niet voor mensen die premie betalen terwijl ze niet rijden.

Daarnaast is het ook twijfelachtig of je daadwerkelijk nog zo'n goede rijder bent als je 2+ jaar niet gereden hebt. Ook is het een risico om iemand anders te verzekeren: als hij of zij schade rijdt, ben jij je no-claim kwijt.
Een motorfiets en een brommer zijn 2 heel verschillende dingen natuurlijk.

Daarnaast is het helemaal niet "niet rijden maar wel opbouwen". Wel rijden maar in een leaseauto.

Het is eigenlijk zot dat het systeem hier niet op aangepast is. De oplossingen (workarounds) zijn er alleen door een slecht systeem, niet om vals te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Bromfiets is een wat andere wereld qua verzekeringen. Jaren tussen motorfiets en auto worden in mijn ervaring wel overgenomen.

Wat vaak ook kan: auto erbij waarbij de korting van de motor wordt overgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gedonie
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-02 13:30
Dan ben ik bang dat je gewoon een slecht private lease contract hebt. Er zijn zat private lease maatschappijen die de verzekering namens jou afsluiten. Wat betekend dat je de oude schadevrije jaren mee kunt nemen naar je lease-maatschappij en ook weer van hun weg als je elders een auto koopt / leased.

Als de maatschappij dit niet doet zul je een 2de auto ernaast moeten nemen en die verzekeren. Maar dan is de vraag of dit het wel waard is aangezien deze dan ook aan de APK plicht moet voldoen.

Je maakt in je opening echter een grote vergissing. Er is niet zoiets als een noclaim, dit is iets wat jou 'oude' verzekeraar gaf op basis van je schadevrije jaren. Deze schadevrije jaren staan ook centraal vastgelegd niet die 80% van jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ztitz
gedonie schreef op woensdag 16 december 2020 @ 15:29:
Dan ben ik bang dat je gewoon een slecht private lease contract hebt. Er zijn zat private lease maatschappijen die de verzekering namens jou afsluiten. Wat betekend dat je de oude schadevrije jaren mee kunt nemen naar je lease-maatschappij en ook weer van hun weg als je elders een auto koopt / leased.

Als de maatschappij dit niet doet zul je een 2de auto ernaast moeten nemen en die verzekeren. Maar dan is de vraag of dit het wel waard is aangezien deze dan ook aan de APK plicht moet voldoen.

Je maakt in je opening echter een grote vergissing. Er is niet zoiets als een noclaim, dit is iets wat jou 'oude' verzekeraar gaf op basis van je schadevrije jaren. Deze schadevrije jaren staan ook centraal vastgelegd niet die 80% van jou.
Bij het afsluiten van een lease contract wordt wel degelijk naar je vrije jaren gekeken, ik heb voor het afsluiten van dit contract natuurlijk meerdere lease maatschappijen bekeken (+/- 15) waarbij het me opviel dat de "kleine" leasebedrijfjes vaak met dingen schreeuwen en roepen waarvan wij als leek denken dat je echt een goede deal hebt, maarrrrrr bij de heeele kleine lettertjes zijn er dan toch weer meer nadelen ,auto ophalen aan de andere kant van het land, onderhoud maar bij een paar bedrijven...ook aan de andere kant van het land enz. enz.
Bij het afsluiten wordt dus wel naar je schadevrije jaren gekeken, hoe meer schadevrije jaren hoe hoger de korting op je maandbedrag.
Je hebt gelijk over mijn verwarring met schadevrij en noclaim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Het beoordelen van schadevrije jaren bij de aanvraag betekent nog niet dat er ook een verzekering wordt afgeslotem die de jaren op jouw naar in Roy-Data noteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ztitz
t_captain schreef op woensdag 16 december 2020 @ 21:36:
Het beoordelen van schadevrije jaren bij de aanvraag betekent nog niet dat er ook een verzekering wordt afgeslotem die de jaren op jouw naar in Roy-Data noteert.
Dat zeg ik ook niet, je krijgt gewoon een beetje korting op je maandbedrag, als je een willekeurige online lease calculator gebruikt en je moet je schadevrije jaren doorgeven, en je vult 1 jaar schadevrij in of 25, dat maakt wel verschil op je maand bedrag, je moet overigens wel kunnen aantonen dat je niet jokt als je het contract afsluit.

• DJ-B
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:51
Jouw schadevrije jaren worden door je huidige verzekeraar weggeschreven in Roy data.
Deze informatie blijft tot 10 jaar staan.

Over 4 jaar kun je een nieuwe autoverzekering afsluiten. Sommige verzekeraars kijken tot 2 jaar terug, en sommige tot 4 jaar (InShared)

Als je er voor zorgt dat je een nieuwe autoverzekering afsluit bij bijvoorbeeld InShared voordat de periode van 4 jaren is verlopen, behoud je de no claim korting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

t_captain schreef op woensdag 16 december 2020 @ 14:49:

.. en van je nieuwe verzekering. Veel ofwel accepteren deze niet, ofwel rekenen letterlijk elke schade mee. Ook die schade van 85 euro omdat je een flauw deukje in je deur had veroorzaakt door de auto naast je bij de supermarkt. Dat deukje dat je zelf nooit zou laten maken en dat eigenlijk ook bijna onvermijdelijk is.

Maar er zijn verzekeraars die juist om deze reden een drempel van 500 of 750 euro hanteren. Even rondbellen loont dus.

Verder wordt die 2 jaar wel weer gereset op het moment dat je weer een auto op je naam hebt staan. Ook als dat maar voor 5 minuten is, of wat realistischer: een paar dagen. Let wel: het is duidelijk dat verzekeraars natuurlijk niet leuk vinden maar verboden is het ook niet. En eigenlijk vind ik dat ze dat zelf ook een beetje schuld zijn met dit soort rare voorwaarden. Negatieve schadevrije jaren blijven namelijk wel langer staan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 06:24
Ardana schreef op woensdag 16 december 2020 @ 14:33:
Je kan ook een klein auto'tje kopen en verzekeren, vanaf een paar honderd euro kan dat al. Geen idee of dat het waard is tho.
Dan heb ik hier eentje die wél loont:

Motor- en autoverzekeringen hebben uitwisselbare schadevrije jaren in roy-data. Koop dus een motorframe mét kenteken. kost je 100-150 euro. Als je eentje koopt die van een niet al te snelle motor komt (Tourder, 600cc non-supersport, of <35kw motor) dan kost je dat ca €2/maand. Mijn ervaring is dat dit al het geval is bij de combinatie 2 schadevrije jaren, bestuurder >30 jaar, en tourmotoren.

Verder: je rijdt er niet op, dus schorsen. Schorsing kost ca €3/maand. Je bent hiermee dus €5/maand kwijt aan no-claim. Het frame kun je erna weer verkopen voor ongeveer dezelfde prijs.

De motorverzekering maakt het niet uit dat het geschorst is of dat je geen rijbewijs hebt. Beiden vallen immers buiten de polis.

Op die manier behoud je voor €5/maand niet alleen je no-claim, maar bouw je ook nog eens schadevrije jaren op. Als je dus over een paar jaar weer een auto koopt, dan kun je bellen met de motorverzekering dat je x jaar wilt afboeken van je motor. Deze worden dan beschikbaar in roy-data voor je auto. Daarna kun je voor de auto weer een polis afsluiten met de beschikbare schadevrije jaren.

Dezelfde loophole (voor zover ik begrijp is het niet verboden) kun je toepassen op jonge bestuurders die nog geen auto hebben. Zij bouwen goedkoop schadevrije jaren op, die ze kunnen inzetten als ze ooit een eigen auto kopen.

• t_captain
+1 voor de motor-route. Alleen zou ik gaan voor ren rijdend exemplaar, heb je meteen een leuke hobby erbij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 06:24
Dat is zeker waar. Of je doet beiden natuurlijk. Dan kun je, als je ooit schade hebt gereden, lekker schadevrije jaren van je frame afboeken. Na een jaar wisselen van verzekering en ze worden bij elkaar opgeteld bij de nieuwe verzekeraar. Op die manier kun je 2x zo vaak schade melden zonder dat dit impact heeft op je schadevrije jaren.

En aangezien schadevrije jaren tegenwoordig tot in het oneindige worden opgebouwd, maar automatisch terugzakken naar 11 bij je eerste schade, kun je het ook gebruiken in de toekomst om je overschot (>15) op te parkeren. Handig als je ooit je kinderen in je eigen auto laat rijden.

*Mompelt wat over zijn eigen ervaring met paps auto*

En tot slot: Als je een nieuwe auto hebt is je no-claim beschermer bij allrisk vaak een stuk duurder, en tevens niet verzekeraar agnostisch. Je zakt bij overstappen dan toch terug naar je werkelijke aantal schadevrije jaren. Hiermee speelt dat niet.

Zoveel voordelen, en ik heb vreemd genoeg nog nooit iemand iets over deze constructie horen zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217290

helaas zijn veel verzekeringen die de motor juist niet mee tellen. zeker niet in bovenstaande constructie want ze kijken dan naar het aantal km's per jaar waar je voor verzekerd bent en merken de motor al snel aan als puur recreatief gebruik.

Ik heb destijds met stoppen bij de werkgever echt helemaal en aarde moeten bewegen om mijn 9 schade vrije jaren mee te nemen naar mijn eigen auto. Ondanks allemaal verklaringen van de lease maatschappijen. Zorg er echt voor dat het in Roy data staat want anders ben je ze gewoon kwijt. Ook motorfietsen worden niet gelijk opgenomen in roy data.

Uiteindelijk heb ik ze wel gekregen maar dan als bonus korting niet als toekenning van de echte schade vrije jaren daar sta ik nu pas net op 3 op. Ook al heb ik al 12 jaar geen enkele schade gereden.

[ Voor 53% gewijzigd door Anoniem: 217290 op 18-12-2020 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 03-06 20:15
Ik rij al 22 jaar schadevrij, in deze 22 jaar heb ik tussentijds 6 jaar geen eigen auto gehad maar een lease auto van de zaak..
Toch heb ik mijn schadevrije jaren gehouden bij mijn verzekeraar toen ik terugkeerde met een eigen auto.
Enige wat ik nodig had was een verklaring van de lease-maatschappijen die ik had gehad dat ik geen schade heb gehad.

Daarna kreeg ik gewoon mijn noclaim + de 6 jaar die ik elders had opgebouwd, en zit ik dus nu op de maximale no-claim korting.

Ik zou zeggen, overleg gewoon met je vorige verzekeraar en leg het vast op papier..

[ Voor 4% gewijzigd door verstappen33 op 18-12-2020 12:44 ]

Volg mijn voorbereidingen op The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Pagina: 1