Vloerverwarming uitzetten om andere ruimtes warm te krijgen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basernst
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 30-06-2024
Beste
Een simpele vraag wellicht maar ik weet t antwoord niet.

In ons huis hebben we in de woonkamer vloerverwarming. In de overige kamers reguliere cv. Nu is het regelmatig in de woonkamer prima op temperatuur maar bijvoorbeeld op het thuiswerken kantoor boven koud. Als ik de temperatuur op de thermostaat verhoog wordt het ook in de woonkamer warmer. Ik zou dus de vloerverwarming uit willen zetten. Op welke manier kan ik dat het beste doen? Door de temperatuur van de thermostaat knop te verlagen? Of alle leidingen dicht te draaien? Dat laatste is volgens mij niet zo’n goede optie.

Zie foto voor situatie.

Alvast bedankt voor de reacties.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cAa01uc1evlgw4Fkv1Ap-yJmcdI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fFPvbHrTjLkvhZkNmDlzYoi4.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hurricane78
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09-06 17:11
nooit de individuele zone's gaan knijpen deze zijn zo ingeregeld dat je vloer de optimale warmte goed kwijt kan. je kan het beste de thermostaatknop van je vloer wat lager zetten zodat je vloer wat minder warmte krijgt en de overige ruime's wat meer. je vloer heeft dan dus langer nodig om warm te worden waardoor je thermostaat later uit slaat en de andere kamers langer rechtstreekse warmte krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweedebas
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10-06 21:01
De stekker van je pomp eruit trekken is het snelst.
Een slimme stekker ertussen en een slimme thermostaat is de volgende stap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-06 15:18
Je kan de thermostaatkraan rechts wat lager zetten. Hierdoor zal de benedenverdieping langer warmte nodig hebben en de ketel wat langer blijven branden.

Veel beter is om een slimme thermostaat met zoneregeling te installeren, op die manier blijft de ketel branden mocht er boven warmte nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL-Fer
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08-05-2021
Ik zou de thermostaat rechts lager zetten. Nu staat hij op 40c. Als de vloer dan eenmaal warm is, zal deze de woonkamer blijven doorverwarmen tot hij afgekoeld is. Al die tijd slaat de cv niet meer aan en wordt het kantoor niet meer warm gestookt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-06 20:55
Ik ga er even vanuit dat de vloerverwarming de enige afgifte is beneden.

Je kan alle groepen (blauwe knoppen)iets knijpen om zo minder flow over de vloer te hebben. minder flow is minder afgifte. Zo breng je het kantoor en beneden wat meer in balans.

Idealiter breng je de retour temperaturen gelijk. Dit kan bijvoorbeeld middels een ir thermometer of losse temperatuur sensoren

Bij het beperken van de thermostaat zoals andere aangeven gaat de hele toevoer dicht bij het bereiken van de ingestelde temperatuur en dat wil je eigenlijk voorkomen want dan heb je 0 afgifte en tevens gaat de ketel dan zeker pendelen

[ Voor 20% gewijzigd door Daannn1987 op 16-12-2020 22:59 ]

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-06 20:55
Hurricane78 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 15:27:
nooit de individuele zone's gaan knijpen deze zijn zo ingeregeld dat je vloer de optimale warmte goed kwijt kan. je kan het beste de thermostaatknop van je vloer wat lager zetten zodat je vloer wat minder warmte krijgt en de overige ruime's wat meer. je vloer heeft dan dus langer nodig om warm te worden waardoor je thermostaat later uit slaat en de andere kamers langer rechtstreekse warmte krijgen.
Ik moet de eerste nog tegenkomen waar de vloerverwarming daadwerkelijk ingeregeld is. Tevens zijn het maar 4 groepen dus je kunt er van uit gaan dat dit maar 1 ruimte verwarmd

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Berendd
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-06 14:51
Links naast je thermostaatkraan zie je een zogenaamd voetventiel, deze zit in de retour van de vloerverwarming en is bedoeld om je installatie mee in te regelen. Dit doe je door het (op de foto glimmende) dekseltje eraf te draaien en met een inbus of schroevendraaier de onderliggende instelkraan een paar slagen rechtsom (dicht) te draaien. De maximale flow door je vloerverwarming wordt zo verminderd en er gaat in verhouding meer water richting de radiatoren. Zoek ook op waterzijdig inregelen.

Het lager instellen van de thermostaatknop zorgt dat de vloer minder warm wordt, maar zorgt er niet voor dat er minder flow door de vloerverwarming gaat. Het zal er dus niet voor zorgen dat er al gelijk als de ketel warm wordt warm water richting radiatoren gaat en is dus een minder goede oplossing.
Pagina: 1