Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-06 16:01
Tijdens onze verbouwing hebben we onze woning volledig voorzien van vloerverwarming (beneden en boven verdieping) en wordt onze woning sinds een paar maanden verwarmd en gekoeld dmv een lucht\water warmtepomp. Ik merk intussen dat de warmtepomp de aanvoertemperatuur onder de 30 graden houd. Dit kan nog lager worden aangezien we binnenkort de vloer laten isoleren en we nog een aantal warmtelekken hebben.

Echter we aan binnenkort beginnen aan de verbouwing van onze kelder en daar willen we weer graag een radiator gaan hangen die temperatuur behoorlijk behaaglijk houd aangezien onze kelder ook als thuiskantoortje gaat dienen.

Betreffende de kelder ruimte:

Volledige spouwmuur
Heel klein raampje ten behoeve van zonlicht
oppervlakte: 18m2
Inhoud: 40m3
Vloer is niet geïsoleerd van de kelder nemen wij aan en ligt direct op het zand.
Geen mogelijkheid tot een opbouw vloerverwarming vanwege de reeds geringe plafond hoogte.
Directe verbinding met de begaande grond vanwege dat er geen deur in zit.
Tegelvloer
Gewenste temperatuur: 21 graden

Huidige temperatuur: 17,5 graden. Koud is het dus echt niet momenteel
Luchtvochtigheid is wel erg hoog: 80% terwijl dit op de beneden verdieping rond de 45 tot 50% ligt.

Als ik een beetje rond kijk krijg ik allemaal verschillende uitkomsten als ik de gegevens in vul qua grote voor een radiator. Verschillend tussen de 1800 watt maar ook 4000 watt.

Wat voor formaat radiator/ convertor raden jullie aan?

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-06 14:38
hoeveel ruimte heb je/wil je opofferen en hoeveel mag het kosten? hou er rekening mee dat je met Ta van 30 graden echt niet veel kunt doen met een radiator. Maar dat is blijbkaar ook niet nodig, je huis is al erg goed geïsoleerd omdat je het met Ta van 30C warm krijgt EN je kelder nog steeds 17,5 graden is (is het toevallig onder de woonkamer en heb je dus eigenlijk gewoon plafondverwarming?

Ik zou denk ik gewoon een elektrisch kacheltje onder het bureau zetten en verder gewoon lekker in die kelder gaan werken, 17,5 graad is al best prima en als je daar 1 persoon aan toevoegt (120W thermisch) + nog 100-150W aan computermeuk dan denk ik dat het er best snel 18-18,5C gaat zijn.

Je kunt ook hier even kijken voor goedkope T22-radiatoren: https://www.bouwinradiato...h500-diverse-breedte.html

je kunt bijv. een 1800mm brede, 500mm hoge T22 ophangen. volgens de specs geeft die 3100W, daar zal bij jouw aanvoertemp. nog ~20 tot 25% van overblijven, dus reken op 600 tot 800W. Dat is vrij zeker genoeg. Je kunt verder ook nog radiator-boosters toevoegen om meer uit zo'n radiator te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackint0sh
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15-06-2024
Wij zitten met een zelfde soort situatie, uitbouw op beton zonder isolatie. Wij hebben gekozen voor infrarood vloerverwarming (ja dat bestaat). Dat is een folie van 1 mm dik ongeveer welke je direct onder je laminaat of PVC kan aanbrengen. Wellicht iets om naar te kijken?

Wij brengen een houten frame aan op de vloer van 3 centimeter met isolatieplaten (PIR) daartussen. Daaroverheen plaatsen we OSB plaat van 18mm (kan evt dunner), ondervloer 6mm (speciaal voor de vloerverwarming). Daarop plaatsen we de vloerverwarming van 1 mm en een laminaat vloer van 8mm. Komen op totaal ~ 6.5 cm inclusief verwarming en vloer uit.

Ook is het misschien een idee te kijken naar infrarood verwarmingen, deze kun je gewoon aan het plafond boven je werkplek aanbrengen. Deze manier van verwarmen is vergelijkbaar met in de zon zitten, zit je in de "schaduw" dan heb je het koud.

[ Voor 52% gewijzigd door hackint0sh op 16-12-2020 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
Fr33z schreef op woensdag 16 december 2020 @ 12:22:
hoeveel ruimte heb je/wil je opofferen en hoeveel mag het kosten? hou er rekening mee dat je met Ta van 30 graden echt niet veel kunt doen met een radiator. Maar dat is blijbkaar ook niet nodig, je huis is al erg goed geïsoleerd omdat je het met Ta van 30C warm krijgt EN je kelder nog steeds 17,5 graden is (is het toevallig onder de woonkamer en heb je dus eigenlijk gewoon plafondverwarming?

Ik zou denk ik gewoon een elektrisch kacheltje onder het bureau zetten en verder gewoon lekker in die kelder gaan werken, 17,5 graad is al best prima en als je daar 1 persoon aan toevoegt (120W thermisch) + nog 100-150W aan computermeuk dan denk ik dat het er best snel 18-18,5C gaat zijn.

Je kunt ook hier even kijken voor goedkope T22-radiatoren: https://www.bouwinradiato...h500-diverse-breedte.html

je kunt bijv. een 1800mm brede, 500mm hoge T22 ophangen. volgens de specs geeft die 3100W, daar zal bij jouw aanvoertemp. nog ~20 tot 25% van overblijven, dus reken op 600 tot 800W. Dat is vrij zeker genoeg. Je kunt verder ook nog radiator-boosters toevoegen om meer uit zo'n radiator te halen.
Tegen de buitenmuur van 2,9 meter mag best een lange radiotor komen te hangen. Maar dan komt er wel een bureau overheen. Dan heb je meteen ook de warmte waar je deze het meeste nodig hebt.

18 graden vinden mijn vriendin en ik te koud om een hele dag in te zitten werken. Bovendien zal de temperatuur echt wel gaan dalen als het vriest. Ik heb sinds van de week pas een temperatuur sensor staan.

De kelder is recht onder de gang en technische ruimte waar de warmtepomp. Alle vloerverwarmingslangen lopen dus inderdaad allemaal over de de betonvloer boven de kelder. Ik moet wel zeggen dat het plafond in de kelder er momenteel niet in zit. Planning is dat er geen isolatie gaat komen tussen plafond en de betonvloer van de benedenverdieping.

Volledig elektrische vloerverwarming zie ik persoonlijk niet zitten omdat we er lange tijd door brengen. Ik verwacht dat zowel ik als mijn vriendin in de toekomst allebei 2 dagen in de week thuis moeten werken en dus mogelijk 4 dagen per week dus beneden werken. Ook kan het in de komst gebruikt gaan worden als game room voor eventuele kinderen.

Zelf neig ik naar een Jaga radiator. Of een Jaga radiator met ventilatoren. Maar die lopen aardig in de papieren qua aanschafkosten.

[ Voor 9% gewijzigd door Casejunkie op 16-12-2020 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
OK, helder. Dan zou ik gewoon een vrij forse T22 plaatsen, bijv 2200m lang ofzo. daarmee moet je een heel eind zijn. Je kelder is relatief goed geïsoleerd ook juist omdat die in de grond zit, de grond is ~10C, dus ook als het vriest zal je temperatuur redelijk constant zijn.

Mocht je je afvragen of de ~800W die zo'n radiator kan geven genoeg is, dan kun je altijd eerst even testen met een kacheltje dat 800W afgeeft en die een paar dagen proberen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
Je hebt ook dunne opbouw vloerverwarming van ongeveer 20 a 25 mm. Een verwarmde vloer geeft veel meer comfort dan een plaatselijke verwarmingsbon (radiator) icm een 12 graden koude vloer aan je voeten. Met name de koude vloer ga je merken als je een tijdje zit.
Ik ben eens een paar dagen in een oude gerenoveerde jaren 20 woning in Estland verbleven, waar de ruimte onder huis zich voor de helft onder de grond bevond en als verblijf was ingericht. Met vloerverwarming, geen geïsoleerde muren. Buiten sneeuw, hagel, regen en binnen heerlijk warm. De grondtemperatuur is wat isoleert.
Zelf heb ik een volledige geïsoleerde kelderruimte, ook met vloerverwarming. Daarvan heb ik de watertemperatuur op ingesteld op slechts 19.5 graad. Het is daar altijd warm. En zo nu en dan de warmste ruimte van de woning. Geen koude voeten.

Als je 3 cm over hebt, ga voor vloerverwarming.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
Ja zoiets is.wel mooier inderdaad @pleio65

https://www.warmteservice...00?origin=-tl001-5-11088-

Maar mocht dat te veel geld/gedoe zijn, hang dan gewoon een grote T22 op voor <200 euro en je bent een heel.eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
Fr33z schreef op woensdag 16 december 2020 @ 22:36:
Ja zoiets is.wel mooier inderdaad @pleio65

https://www.warmteservice...00?origin=-tl001-5-11088-

Maar mocht dat te veel geld/gedoe zijn, hang dan gewoon een grote T22 op voor <200 euro en je bent een heel.eind.
Ik kan niet achterhalen of dat werkt met de tegelvloer. Er gaat een tegelvloer gelegd worden namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistijsen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-05 00:19
Zo'n Jaga Low H2O heb ik veel tweedehands gekocht, vlakbij nieuwbouwprojecten, kwamen ze met veel tegelijk op marktplaats.
Maar ik ben er geen fan van moet ik zeggen. Ik heb wat last van vuil in de leiding (is uit de ketel gekomen) en die convectoren van Jaga verstoppen bij het minste geringste.
Ook heb ik al een lekkende ontluchter en een lekkend regelventiel gehad van zon jaga pro aansluitblok.

Zou eerder voor vloerverwarming kiezen qua comfort, lekkere warme voetjes in de kelder doet meer dan een warm kelder plafond, verwacht ik.

Nibe s2125-12 -400v SMOS40 BA-ST9040 2FE UKV120 EMK213

Pagina: 1