Koper betaald met oplichtings-rekeningnummer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mir
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:57
Hoi,

Ik heb een telefoon verkocht via MP. Daarvoor heb ik een ING tikkie gestuurd en die is gewoon betaald. Maar de tegenrekening kan ik veelvuldig terug vinden als oplichter.

Kan ik nu opgelicht worden? Of is dit de oplichter die ook eens wat voor zichzelf koopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 13-06 10:35
ik zou naar de politie stappen en uitleggen wat er is gebeurt. mogelijk hebben ze wat aan deze info.
Heb je de persoon gezien?
omschijven wat voor auto ze rijden etc.

Mocht je het hebben opgestuurd dan kan je ze het adres doorgeven.

zolang het geld niet gestoneerd wordt (wat een kleine kans is) zou ik er van uit gaan dat deze gast zn opgelichte geld graag uitgeeft.

zolang jij niet wist dat hij een oplichter was (waar je ook niet van uit kon gaan) lijkt mij niet dat jou iets aangemerkt kan worden voor heling of iets dergelijks

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Leeghoofd21
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:45

Leeghoofd21

Wat een leuke ondertitel

Klinkt als een soort driehoeks oplichting

HANDTEKENING!!!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-06 13:23
maubaan schreef op woensdag 16 december 2020 @ 10:55:
zolang jij niet wist dat hij een oplichter was (waar je ook niet van uit kon gaan) lijkt mij niet dat jou iets aangemerkt kan worden voor heling of iets dergelijks
..totdat jij je product opstuurt naar persoon A, maar persoon A licht persoon B op en persoon B heeft het geld naar jou overgemaakt. Dan mag jij het geld terugstorten naar persoon B want persoon B heeft niets van jou gekocht. En jij zit dan zonder geld én zonder product. Dat is driehoeksoplichting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:37
maubaan schreef op woensdag 16 december 2020 @ 10:55:
ik zou naar de politie stappen en uitleggen wat er is gebeurt. mogelijk hebben ze wat aan deze info.
Heb je de persoon gezien?
omschijven wat voor auto ze rijden etc.

Mocht je het hebben opgestuurd dan kan je ze het adres doorgeven.

zolang het geld niet gestoneerd wordt (wat een kleine kans is) zou ik er van uit gaan dat deze gast zn opgelichte geld graag uitgeeft.

Storneren kan alleen bij een automatische incasso, dit gaat niet bij een overboeking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:44
Mir schreef op woensdag 16 december 2020 @ 10:50:
Hoi,

Ik heb een telefoon verkocht via MP. Daarvoor heb ik een ING tikkie gestuurd en die is gewoon betaald. Maar de tegenrekening kan ik veelvuldig terug vinden als oplichter.

Kan ik nu opgelicht worden? Of is dit de oplichter die ook eens wat voor zichzelf koopt?
als je nog niks hebt verstuurd zou ik het geld terug sturen

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Echt niet.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-06 13:39

Echt niet.

Gewoon niet.

Was het een ING betaalverzoek die jij naar een andere ING gebruiker stuurde? Zo ja, dan is het idd zijn rekeningnummer. Was het een Tikkie, dan ging het via een rekeningnummer van de Rabo(?) waar zowat elke tikkie langs gaat, en dus ongetwijfeld ook wel een hoop oplichters gebruik van maken.

[ Voor 3% gewijzigd door Echt niet. op 16-12-2020 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mir
Ik heb alles via MP afgehandeld. Ik heb de telefoon ook nog niet verstuurd, dat zou ik vandaag gaan doen. Maar ik begin dus twijfels te krijgen.

Ik ben ook bang voor een driehoeks oplichting. Maar dan zou ik toch een ander rekeningnummer van zijn andere slachtoffer zien? Niet zijn eigen rekening nummer die ik veelvuldig terug vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Leeghoofd21 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 10:55:
Klinkt als een soort driehoeks oplichting
Dat is ook het eerste waar ik aan dacht.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17:43
Mir schreef op woensdag 16 december 2020 @ 10:50:
Hoi,

Ik weet zeker Denk dat het een algemeen rekening nummer is van tikkie.
Net een paar tikkies opgezocht. Op alle rekeningnummers is het eerste wat ik zie "OPGELICHT"...

NL61 ABNA 0811 0865 93
NL13 ABNA 0506 4173 44

bv

[ Voor 15% gewijzigd door Bobmeister op 16-12-2020 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mir
Echt niet. schreef op woensdag 16 december 2020 @ 11:00:
Was het een ING betaalverzoek die jij naar een andere ING gebruiker stuurde? Zo ja, dan is het idd zijn rekeningnummer. Was het een Tikkie, dan ging het via een rekeningnummer van de Rabo(?) waar zowat elke tikkie langs gaat, en dus ongetwijfeld ook wel een hoop oplichters gebruik van maken.
Ja, het is mijn ING betaalverzoek. Die ook gewoon netjes betaald is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Mir schreef op woensdag 16 december 2020 @ 11:00:
Ik heb alles via MP afgehandeld. Ik heb de telefoon ook nog niet verstuurd, dat zou ik vandaag gaan doen. Maar ik begin dus twijfels te krijgen.

Ik ben ook bang voor een driehoeks oplichting. Maar dan zou ik toch een ander rekeningnummer van zijn andere slachtoffer zien? Niet zijn eigen rekening nummer die ik veelvuldig terug vindt.
Dan zou ik het geld terug sturen. Hoe weet je dat het zijn eigen rekening is?
Bobmeister schreef op woensdag 16 december 2020 @ 11:01:
[...]

Ik weet zeker Denk dat het een algemeen rekening nummer is van tikkie.
Net een paar tikkies opgezocht. Op alle rekeningnummers is het eerste wat ik zie "OPGELICHT"...
Ja, dat is waar die werken met een tussenrekening toch?

[ Voor 25% gewijzigd door Marzman op 16-12-2020 11:03 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mir
Marzman schreef op woensdag 16 december 2020 @ 11:01:
[...]

Dan zou ik het geld terug sturen. Hoe weet je dat het zijn eigen rekening is?
Omdat het rekeningnummer op de afschrift via google terug te vinden is als fraudeur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:42

JdM

Humbled

Of je maakt naar dat rekeningnummer 1 cent terug over en in de onderwerpregel geef je aan of de eigenaar contact met je wil opnemen via je telefoonnummer/email wat je ook in de regel zet.
De beoogde ontvangende partij van de telefoon geef je gewoon aan dat je zo snel mogelijk de telefoon op de bus doet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:02
Mir schreef op woensdag 16 december 2020 @ 11:01:
[...]

Ja, het is mijn ING betaalverzoek. Die ook gewoon netjes betaald is.
Maar zie je het rekeningnummer van de koper? Of zie je een tussenrekening die gebruikt wordt voor het afhandelen van betaalverzoeken?

Die laatste worden uiteraard ook door oplichters gebruikt.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Mir schreef op woensdag 16 december 2020 @ 11:03:
[...]

Omdat het rekeningnummer op de afschrift via google terug te vinden is als fraudeur.
Als je denkt dat het driehoeksoplichting is.

Maar het kan inderdaad ook een rekeningnummer van Tikkie zijn en dan hoeft er niet zo veel aan de hand te zijn.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mir
Ah! Zou dat het dan zijn.

Naam: ING Bank NV Betaalverzoek
Omschrijving: Betaling van Hr -- -- NL--INGB0009---- Telefoon
IBAN: NL10INGB0005300114

De streepjes heb ik geplaatst. Is dan de echte rekening degene in de omschrijving, wat de ING dan zelf dus doet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17:43
Mir schreef op woensdag 16 december 2020 @ 11:07:

De streepjes heb ik geplaatst. Is dan de echte rekening degene in de omschrijving, wat de ING dan zelf dus doet?
Ja

INGB0009 is van de andere partij

INGB0005 is een tussenrekening van ing/tikkie. Deze ga je veel vinden als 'opgelicht'.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mir
Juist. Dat is me nooit opgevallen dat de ING het op die manier doet.

Nou, dan is er dus niets aan de hand! Het INGB0009 nummer geeft 0 resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:13
Mir schreef op woensdag 16 december 2020 @ 11:10:

Ja omdat niemand daar op googlet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maubaan
Knul schreef op woensdag 16 december 2020 @ 10:58:
[...]

Storneren kan alleen bij een automatische incasso, dit gaat niet bij een overboeking.
Dat wist ik niet, bedankt!

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:54
Echt niet. schreef op woensdag 16 december 2020 @ 11:00:
dacht ik ook al meteen aan. ik heb zelf ook wel eens een goede deal laten schieten omdat er een tussenrekening gebruikt werd wat uiteindelijke gewoon legaal scheen te zijn. gewoon altijd directe bank rekening gebruiken is mijn ervaring, en je hebt dat gedoe dan niet scheelt je ook weer een hoop stress achteraf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maubaan
wat je ook kan doen is 1 cent overmaken naar het nummer.
zet in de omschrijving een cijfer reeks en vraag de ontvanger de cijfer reeks terug te sturen. als de persoon dit doet weet je dat het geen oplichting is maar dat het ook zijn rekening is,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:54
Geld terugstorten al dan niet met de mededeling en telefoon NIET opsturen en wachten op een andere koper :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• matk89
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:48
maubaan schreef op woensdag 16 december 2020 @ 11:22:
zet in de omschrijving een cijfer reeks en vraag de ontvanger de cijfer reeks terug te sturen. als de persoon dit doet weet je dat het geen oplichting is maar dat het ook zijn rekening is,
In een driehoek kan de "man in the middle" dit natuurlijk prima afvangen door de vraag door te sturen naar het andere slachtoffer en dat antwoord naar jou toesturen :X dus daar zou ik niet op vertrouwen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:02
maubaan schreef op woensdag 16 december 2020 @ 11:22:
Ja, boodschappen sturen naar de tussenrekening van dr ING, daar zul je veel reactie op krijgen.
SniperGuy schreef op woensdag 16 december 2020 @ 11:28:
Geld terugstorten al dan niet met de mededeling en telefoon NIET opsturen en wachten op een andere koper :)
:?

Misschien moeten jullie het topic even lezen, het gaat gewoon om een misverstand:

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fenway
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-06 19:38
Je kan de vraag natuurlijk ook even aan de klantenservice van ING voorleggen. Als die ook iets verdachts zien kunnen ze wellicht hun eigen klant die mogelijk slachtoffer is waarschuwen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:56

LankHoar

Langharig tuig

Tip voor de volgende keer: bij verkoop met verzending eerst vragen om een bezorgadres. Dan vragen om het geld over te maken o.v.v. "item + straatnaam + huisnummer". Wanneer het dan driehoeksoplichting betreft, dan gaat er hopelijk een lampje branden bij degene die opgelicht word, omdat die gevraagd word geld over te maken o.v.v. een compleet ander adres dan diegene heeft.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matk89
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:48

Mooi zo :)
Let wel: INGB0009 is natuurlijk enkel het begin van een rekeningnummer (met het IBAN deel eraf gestript), er komen nog 5 cijfers achter dus theoretisch zitten er 99.999 unieke rekeningnummers achter. Ook als het nummer wel naar voren zou komen kan je hier prima met 1 van de andere 99.998 rekeningnummers te maken hebben dus perfect veilig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mir
matk89 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 12:06:
[...]

Mooi zo :)
Let wel: INGB0009 is natuurlijk enkel het begin van een rekeningnummer (met het IBAN deel eraf gestript), er komen nog 5 cijfers achter dus theoretisch zitten er 99.999 unieke rekeningnummers achter. Ook als het nummer wel naar voren zou komen kan je hier prima met 1 van de andere 99.998 rekeningnummers te maken hebben dus perfect veilig zijn.
uiteraard. De rest van het nummer waren --- ivm privacy van de koper :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Laatst online: 20:35
Mir schreef op woensdag 16 december 2020 @ 11:07:

xPhantom in "Wat voor een rekeningnummer *knip* is dit?"

Is dus een rekeningnummer van de ING zelf, niet van een onbekende oplichter.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
Xander schreef op woensdag 16 december 2020 @ 11:51:
[...]

Ja, boodschappen sturen naar de tussenrekening van dr ING, daar zul je veel reactie op krijgen.

[...]

:?

Misschien moeten jullie het topic even lezen, het gaat gewoon om een misverstand:

[...]
Dan sluit je driehoeksoplichting uit en heeft 1 van de 2 benadeelden zijn/haar geld terug :)
Uiteraard moet het geld terug naar de opdrachtgever van de overschrijving, niet naar de tussenrekening an tikkie/ing-betaalverzoek

[ Voor 13% gewijzigd door SniperGuy op 16-12-2020 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Waarschijnlijk is het inderdaad een tussenrekening. Ik heb ook al een keer zoiets gehad toen ik iets kocht. Uiteindelijk is het allemaal goed gekomen.

Ik zou wel altijd goed opletten op Marktplaats. Je weet eigenlijk niks van elkaar. Probeer in ieder geval altijd zoveel mogelijk te weten te komen van een koper of verkoper. Reviews zeggen te weinig, ten eerste kun je alleen sterren geven + een standaard criterium aanklikken. Ook is er een levende handel in Marktplaatsaccounts. De kans dat een oplichter een reeks accounts koopt is groot.

Ik vind dat je teveel op elkaar moet vertrouwen op Marktplaats. Als een random figuur je om 10 euro vraagt in de supermarkt geef je dat toch ook niet? Marktplaats is hetzelfde. In plaats van dat je het geld "morgen terug krijgt", krijg je de belofte dat er een artikel wordt opgestuurd. Als verkoper moet je ook maar hopen dat je echt je geld krijgt en er niet een poging gedaan wordt om je te scammen. Ik heb eens op een station gehad dat ik 's avonds werd aangesproken in het Engels door iemand. Hij wou geld wisselen, want hij wou een kaartje kopen. Dat heb ik natuurlijk niet gedaan. Hoe weet je dat hij je geen vals geld/gestolen geld geeft /je de portomeee uit de hand trekt/ je pincode afkijkt. Deze insteek moet je zeker op Marktplaats gebruiken.

Ik hoop dat je met dit relaas in je achterhoofd een goede keuze kunt maken. Bedenk ook dat je een telefoon waarschijnlijk wel kwijt raakt via Tweakers, waar je veel meer te weten kunt komen over de koper.

Nog een tip. Ik laat tegenwoordig alleen overschrijven en niks via tikkie betalen. Daar laat ik dan mijn gebruikersnaam + platform + item + verzenden naar <adres koper> invullen. Als ik dan nog te maken krijg met een driehoeksscam, is het toch echt de eigenschuld van de betaler. Je bent gewoon hartstikke achterlijk als je niet even nadenkt waarom je "verzenden naar <onbekend adres> " in de beschrijving moet zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mir
hoi1234 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 13:38:

Ik hoop dat je met dit relaas in je achterhoofd een goede keuze kunt maken. Bedenk ook dat je een telefoon waarschijnlijk wel kwijt raakt via Tweakers, waar je veel meer te weten kunt komen over de koper.
Had ik ook liever gezien., maar helaas heb ik daar 0 reacties over ontvangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
hoi1234 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 13:38:
[...]
tegenwoordig alleen overschrijven en niks via tikkie betalen. Daar laat ik dan mijn gebruikersnaam + platform + item + verzenden naar <adres koper> invullen. Als ik dan nog te maken krijg met een driehoeksscam, is het toch echt de eigenschuld van de betaler. Je bent gewoon hartstikke achterlijk als je niet even nadenkt waarom je "verzenden naar <onbekend adres> " in de beschrijving moet zetten.
gebruikersnaam + platform + item + verzenden naar <adres koper> kan je toch ook in een betaalverzoek zetten :?
Als als driehoeksoplichting in het spel is en diegene die het geld overmaakt (via het door jou gegenereerde betaalverzoek) dat dan nog niet doorheeft dan is hij/zij idd wel erg dom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
SniperGuy schreef op woensdag 16 december 2020 @ 14:13:
[...]

gebruikersnaam + platform + item + verzenden naar <adres koper> kan je toch ook in een betaalverzoek zetten :?
Als als driehoeksoplichting in het spel is en diegene die het geld overmaakt (via het door jou gegenereerde betaalverzoek) dat dan nog niet doorheeft dan is hij/zij idd wel erg dom!
Heb ik toch een iets minder goed gevoel bij. Bovendien dwing je de koper er zich bewust van te maken, aan wie deze betaalt en voor wat. Wedden dat er genoeg mensen zijn die de omschrijving van een betaalverzoek niet lezen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:12

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

https://www.politie.nl/aa...roleer-handelspartij.html bij de politie staat ook gewoon dat het een tussenrekening is van een betaaldienst tikkie van ING dus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/br6iTxiLpsgRWcoUcSBe1o1kJt4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/u4XK9RU7aAlEcGbgDmgLpk5f.png?f=user_large

[ Voor 34% gewijzigd door 42dpi op 16-12-2020 14:24 ]

Si vis pacem, para bellum

Pagina: 1