Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hoeveel Pwatt is wijsheid? En lange garantie of korter?

Pagina: 1
Acties:

• Alvarvr
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-06 14:15
Ook wij zijn bezig met aanschaf zonnepanelen. Ik zou graag jullie overwegingen horen om een goede keuze te kunnen maken tussen de verschillende offertes die ik binnen heb.
Mijn grootste twijfel momenteel zit in hoeveel watt piek t.o.v. gebruik wijsheid is en of het de moeite waard is duurdere panelen met een langere garantie te nemen.

Onze situatie: 2 kinderen (5&8), 3160Kw per jaar verbruik. Geen electrisch rijden of koken. Verwacht dat het (hybride) electrisch rijden er de komende 5 jaar ook niet gaat komen.
Koophuis, dak 35graden nagenoeg op het zuiden. Ruimte voor max 10 panelen. Geen schaduw. Ruimte voor nog eens 6-9 op plat dak, maar die komen vanaf een uur of 17:00 wél in schaduw.
Budget is op dit moment niet toereikend voor ook nog plaatsing op platdak, maar wellicht in de (verre, 10 jaar)) toekomst wel.

Van wat ik begrepen heb is een serieel systeem economisch het meest rendabel voor ons. Mijn idee is op het schuin dak nu zo'n 3200 - 3700 Piek watt te leggen. Dat is puur de optelsom van vermogen panelen zonder berekening van verwachte opbrengst.

De offertes nog in de race;

1. Friesland solar, hoge opbrengst 'korte' garantie
Panelen: 10x Ure 370WP
Productgarantie panelen: 12 jaar
Opbrengstgarantie panelen 25 jaar: 80%
Omvormer: Solis 3,6K 4G
Garantie omvormer: 10 jaar
Prijs ex btw: 3880
Prijs / Wp: 1,07

2. Friesland solar, hoge opbrengst, lange garantie
Panelen: 10x REC 365WP
Productgarantie panelen: 30 jaar
Opbrengstgarantie panelen 25 jaar: 92%
Omvormer: Solis 3,6K 4G
Prijs ex btw: 4340
Prijs / Wp: 1,21

Friesland solar is relatief jong (2016). Komt wel betrouwbaar over. Tevens REC certified. Echter geen Stichting garantiefonds zonne energie

3. 365zon via collectief vereniging eigen huis. Lage opbrengst, lage garantie,
Panelen: 10x SunTech 320WP
Productgarantie panelen: 12 jaar
Opbrengstgarantie panelen 25 jaar: 80%
Omvormer: Goodwe 3000NS
Prijs ex btw: 3028
Prijs / Wp: 0,92

Hier zit ik wel wat in mijn maag met verhalen waarbij het paneel 'ineens' niet meer leverbaar is en er een vergelijkbare geboden kan worden. En is die omvormer niet te licht?
Heeft Stichting garantiefonds zonne energie

4. energiewonen, hoge opbrengst, 'middellange' garantie,
Panelen: 11x Samsung 325WP
Productgarantie panelen: 15 jaar
Opbrengstgarantie panelen 25 jaar: 83,1%
Omvormer: Goodwe 3600NS
Prijs inc btw: 3796
Prijs / Wp: 1,08

Heeft Stichting garantiefonds zonne energie

Ik hoor graag waar jullie voorkeur naar uit zou gaan en vooral waarom :)

edit 17/12/20: prijs van inc btw naar ex btw
edit 18/12/20: prijs /Wp obv ex btw + belastingdiesnt forfeit berekend.

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
Allemaal te duur, ik zou gaan voor de 3700 watt longi, meeste Watt dus waarschijnlijk meeste opbrengst.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Je kan het beste de prijs / Wp in ex btw vermelden. Dat is het meest gebruikelijk. Zo lijkt het te duur.
De BTW krjig je immers nog terug.

Een zonnecollectief is vaak niet goedkoper en je krijgt al wat oudere panelen aangeboden vaak.

[ Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-12-2020 17:22 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Alvarvr
@Lardman Ik hoop dat je gelijk hebt, dat zou betekenen dat het goedkoper kan. Als je (of iemand anders) een goed adres voor goedkoper hebt hoor ik het graag!

Andere offertes en prijs / Wp die heb zijn;
zon7: 1,47 (paralel)
Greenchoice: 1,67 (paralel)
Bongo: 1,55 (paralel)
Zonnemarkt: 1,46 (micro)

Behalve bij Bongo heb ik bij de rest 2 offertes gevraagd. Hier vermeld ik de goedkooptste prijs / Wp van die bedrijven. De andere zijn dan met duurdere panelen.

• Alvarvr
@AUijtdehaag Dank. Nog een addertje bij een collectief om rekening mee te houden dus.
En prijzen nu ex btw vermeld.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Prijs ex btw is aangepast maar de prijs/Wp nog niet op basis van ex btw.

Maakt verder niet uit, maar de meesten hier vinden dat belangrijk om rond de 1 euro per Wp te zitten als richtprijs.

Ik kijk liever naar wat ik er voor krijg.
Persoonlijk ging ik voor de REC 365 met een SMA 3.6
Dan heb je een volledige europese kwaliteit (SMA made in china wss, maar onder duitse normen)
Nogmaals dit is persoonlijk (zoals ik ook kies voor Panasonic hit kuro en SMA)

Ga je voor goedkoop (en werkt ook) neem je gewoon een chinees paneel met chinese omvormer (goodwe, growatt, ginling solis)
Nadeel is vaak de externe logging (als die het doet)
Een SMA kan je ook zelf uitlezen en ben je niet afhankelijk van een externe webserver, die de logging bij houdt voor je.

Wil je naderhand nog uitbreiden op je platdak, dan kan je nu al een grotere SMA nemen.
Die heeft 2 mppt ingangen, dus 1 string van 10 (schuin) en 1 string van 9 (plat) is mogelijk.

Probleem is echter wel dat je maar 1x in de 3 jaar de btw kan terugvragen.

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-12-2020 17:39 ]

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
Als je los materiaal inkoopt, kan dat voor 60 cent per watt, losse montage kan voor 20 cent per watt. De rest is marge.
Nu is het belangrijk om een ondernemer iets te gunnen, dus ergens tussen de .80 cent per watt en 1.10 per watt is acceptabel. (Ex BTW)
Watt ik vooral zou doen is kijken welke aanbieder je een goed gevoel geeft, komt aanleggen wanneer het jou uitkomt en niet met onzin verhalen komt. Persoonlijk vind ik Panasonic, jinko en Sharp hele fijne panelen, Trina en JAsolar als budget alternatief. Omvormer ga voor wat bij je past qua garantie en logging, sluit me aan bij @AUijtdehaag, indien budget beschikbaar SMA heel goed maar duur, Goodwe als best optimum punt tussen kwaliteit en geld en growatt voor minst dure die nog goed is.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op woensdag 16 december 2020 @ 17:20:

Een zonnecollectief is vaak niet goedkoper en je krijgt al wat oudere panelen aangeboden vaak.
Ik weet niet waar je deze informatie hebt opgedaan maar dat is echt niet zo hoor. Je krijgt vaak panelen die dat moment gangbaar zijn en niet de allerhoogste Wp omdat die in prijs opbrengstverhouding nog niet zo mooi aan te bieden zijn.

@Alvarvr die garanties zijn helemaal niet belangrijk. Panelen gaan nagenoeg nooit stuk, lange garantie betaal je gewoon voor. Over 20 jaar woon je misschien niet eens meer in dat huis. En als je er nog wel woont dan wil je waarschijnlijk wel nieuwe panelen. De oude zijn dan allang terugverdiend en op hetzelfde oppervlak kun je veel meer opbrengst genereren.
Als je een offerte hebt van Friesland Solar dan woon je waarschijnlijk in Friesland. Er zijn daar nog meer prima aanbieders lokaal, benader die maar eens ipv grote landelijke partijen.

[ Voor 8% gewijzigd door No Hands op 18-12-2020 08:09 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• AUijtdehaag
  • Niet online
@No Hands
Ik legde eind 2018 panelen van 325 Wp.
Als er nu 320 aangeboden wordt dan zijn die oud.

• Alvarvr
@AUijtdehaag Goed punt van de Prijs/Wp. Pas ik aan.

En zeg je nou dat er tegenwoordig geen 320Wp panelen meer geproduceerd worden a.k.a. die zijn oud?

@No Hands het punt van de lange garantie (h)erken ik inmiddels ook en laat ik varen onder het mom van verkapte verzekering en niet 15 jaar in de toekomst te kunnen kijken.

@Lardman Er speelt nog iets. Financiering gaat ofwel via duurzaamheidslening ofwel hypotheek en dan moet ik ze laten aanleggen.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Alvarvr Ze zullen best nog wel gemaakt worden.
Maar ik heb liever betere dan 320 Wp. (er wordt ook 370 aangeboden, dus die zullen ook wel passen)

Uiteraard is een en ander afhankelijk van je dak afmeting
https://www.sun-solar.nl/...-e-124-incl-btw-sunsolar/
https://www.sun-solar.nl/...btw-op-voorraad-sunsolar/
https://www.winkelman-zon...f-cel-full-black-380.html

Loopt inmiddels weer wat achter:
https://vpn.vanhaarst.net...en.2020-08-17.csv.xz.html

[ Voor 39% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-12-2020 16:07 ]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 14:07:
@No Hands
Ik legde eind 2018 panelen van 325 Wp.
Als er nu 320 aangeboden wordt dan zijn die oud.
Ja die waren er toen ook al maar prijs er Wp was toen nog niet echt gunstig en nu is dat al een tijdje wel zo dus worden ze nu massaal gelegd. Maar dat wil niet zeggen dat ze oud zijn. Jij was er gewoon lekker op tijd bij.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• HHF
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online

HHF

Kijk ook eens naar de JA-Solar 460 wp panelen. Zijn per wp iets duurder, maar dat haal je er vaak dik weer uit door de lagere installatie kosten. (Iedere paneel heeft tenslotte ook weer een bevestigingsstrip nodig). Met opgroeiende kinderen kun je verwachten dat je stroomverbruik de komende jaren gaat toenemen. Dan kun je beter nu iets meer wp neerleggen. Als je nu 3200 kwh per jaar gebruikt moet je toch al denken aan minimaal 3600 wp (ongeveer 900 kwh/kwp). Reken voor toekomstig verbruik nog 10% extra dan moet je ongeveer 4000 wp neerleggen. Dat zijn 10 panelen van 400wp of 8-9 panelen van 460 wp.
Ja SOlar (of vergelijkbaar) panelen kosten ongeveer 175 euro incl btw per stuk. (Maar de BTW krijg je terug).
Deze panelen zijn wel groter dan de standaard panelen, 2 meter lang ipv. 1.6 m.
Kijk ook eens bij Solargarant in Friesland die zijn redelijk scherp in de prijs maar ik weet niet of ze ook installeren

[ Voor 7% gewijzigd door HHF op 18-12-2020 22:13 . Reden: toevoeging ]

15 kWp panelen, Solax omvormer, gasloos, warmtepomp Bosch Nefit, 1EV EQA

Pagina: 1