Ook wij zijn bezig met aanschaf zonnepanelen. Ik zou graag jullie overwegingen horen om een goede keuze te kunnen maken tussen de verschillende offertes die ik binnen heb.
Mijn grootste twijfel momenteel zit in hoeveel watt piek t.o.v. gebruik wijsheid is en of het de moeite waard is duurdere panelen met een langere garantie te nemen.
Onze situatie: 2 kinderen (5&8), 3160Kw per jaar verbruik. Geen electrisch rijden of koken. Verwacht dat het (hybride) electrisch rijden er de komende 5 jaar ook niet gaat komen.
Koophuis, dak 35graden nagenoeg op het zuiden. Ruimte voor max 10 panelen. Geen schaduw. Ruimte voor nog eens 6-9 op plat dak, maar die komen vanaf een uur of 17:00 wél in schaduw.
Budget is op dit moment niet toereikend voor ook nog plaatsing op platdak, maar wellicht in de (verre, 10 jaar)) toekomst wel.
Van wat ik begrepen heb is een serieel systeem economisch het meest rendabel voor ons. Mijn idee is op het schuin dak nu zo'n 3200 - 3700 Piek watt te leggen. Dat is puur de optelsom van vermogen panelen zonder berekening van verwachte opbrengst.
De offertes nog in de race;
1. Friesland solar, hoge opbrengst 'korte' garantie
Panelen: 10x Ure 370WP
Productgarantie panelen: 12 jaar
Opbrengstgarantie panelen 25 jaar: 80%
Omvormer: Solis 3,6K 4G
Garantie omvormer: 10 jaar
Prijs ex btw: 3880
Prijs / Wp: 1,07
2. Friesland solar, hoge opbrengst, lange garantie
Panelen: 10x REC 365WP
Productgarantie panelen: 30 jaar
Opbrengstgarantie panelen 25 jaar: 92%
Prijs ex btw: 4340
Prijs / Wp: 1,21
Friesland solar is relatief jong (2016). Komt wel betrouwbaar over. Tevens REC certified. Echter geen Stichting garantiefonds zonne energie
3. 365zon via collectief vereniging eigen huis. Lage opbrengst, lage garantie,
Panelen: 10x SunTech 320WP
Omvormer: Goodwe 3000NS
Prijs ex btw: 3028
Prijs / Wp: 0,92
Hier zit ik wel wat in mijn maag met verhalen waarbij het paneel 'ineens' niet meer leverbaar is en er een vergelijkbare geboden kan worden. En is die omvormer niet te licht?
Heeft Stichting garantiefonds zonne energie
4. energiewonen, hoge opbrengst, 'middellange' garantie,
Panelen: 11x Samsung 325WP
Productgarantie panelen: 15 jaar
Opbrengstgarantie panelen 25 jaar: 83,1%
Omvormer: Goodwe 3600NS
Prijs inc btw: 3796
Prijs / Wp: 1,08
Ik hoor graag waar jullie voorkeur naar uit zou gaan en vooral waarom
edit 17/12/20: prijs van inc btw naar ex btw
edit 18/12/20: prijs /Wp obv ex btw + belastingdiesnt forfeit berekend.
Mijn grootste twijfel momenteel zit in hoeveel watt piek t.o.v. gebruik wijsheid is en of het de moeite waard is duurdere panelen met een langere garantie te nemen.
Onze situatie: 2 kinderen (5&8), 3160Kw per jaar verbruik. Geen electrisch rijden of koken. Verwacht dat het (hybride) electrisch rijden er de komende 5 jaar ook niet gaat komen.
Koophuis, dak 35graden nagenoeg op het zuiden. Ruimte voor max 10 panelen. Geen schaduw. Ruimte voor nog eens 6-9 op plat dak, maar die komen vanaf een uur of 17:00 wél in schaduw.
Budget is op dit moment niet toereikend voor ook nog plaatsing op platdak, maar wellicht in de (verre, 10 jaar)) toekomst wel.
Van wat ik begrepen heb is een serieel systeem economisch het meest rendabel voor ons. Mijn idee is op het schuin dak nu zo'n 3200 - 3700 Piek watt te leggen. Dat is puur de optelsom van vermogen panelen zonder berekening van verwachte opbrengst.
De offertes nog in de race;
1. Friesland solar, hoge opbrengst 'korte' garantie
Panelen: 10x Ure 370WP
Prijs ex btw: 3880
Prijs / Wp: 1,07
2. Friesland solar, hoge opbrengst, lange garantie
Panelen: 10x REC 365WP
Productgarantie panelen: 30 jaar
Opbrengstgarantie panelen 25 jaar: 92%
Prijs ex btw: 4340
Prijs / Wp: 1,21
Friesland solar is relatief jong (2016). Komt wel betrouwbaar over. Tevens REC certified. Echter geen Stichting garantiefonds zonne energie
3. 365zon via collectief vereniging eigen huis. Lage opbrengst, lage garantie,
Panelen: 10x SunTech 320WP
Omvormer: Goodwe 3000NS
Prijs ex btw: 3028
Prijs / Wp: 0,92
Hier zit ik wel wat in mijn maag met verhalen waarbij het paneel 'ineens' niet meer leverbaar is en er een vergelijkbare geboden kan worden. En is die omvormer niet te licht?
4. energiewonen, hoge opbrengst, 'middellange' garantie,
Panelen: 11x Samsung 325WP
Productgarantie panelen: 15 jaar
Opbrengstgarantie panelen 25 jaar: 83,1%
Omvormer: Goodwe 3600NS
Prijs inc btw: 3796
Prijs / Wp: 1,08
Ik hoor graag waar jullie voorkeur naar uit zou gaan en vooral waarom
edit 17/12/20: prijs van inc btw naar ex btw
edit 18/12/20: prijs /Wp obv ex btw + belastingdiesnt forfeit berekend.