Optische audio valt weg bij inactiviteit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertobananas
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 26-08 09:39
Ik heb recent mijn PC geluidssysteem vervangen. Net als bij mijn vorige systeem maak ik gebruik van optische audio (toslink). Hierbij is dus niks veranderd. Ik heb mijn instellingen voor audio aangepast naar 96 kHz en 24 bit, wat kennelijk ondersteund wordt door deze nieuwe speakers.

Ik merk nu dat ik als ik mijn geluid even niet gebruik (circa 10 seconden) dat de speakers een soort van ‘plop’ geluid maken waarbij ze in een soort standby modus lijken te verkeren. Als ik dan een muziekje / filmpje weer aanzet dan hoor ik voor een kleine seconde geen geluid totdat de speakers weer ‘wakker’ zijn. Hierna functioneren ze weer prima. Dit probleem lijkt zich niet voor te doen via Bluetooth verbinding.
Ik kan me herinneren dat ik dit probleem jaren geleden met mijn oude audioset (Logitech z-5500) via optische audio ook had.

Iemand die weet hoe ik dit kan oplossen?

Huidige set: KEF LSX
Vorige set: Teufel e450

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:50
Probeer deze eens zou ik zeggen ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Eu6YKmN46hlBAd36taRiSsQ3xg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dM8G80POeOdKnwuATcKmC8sr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door LuisjeNL op 16-12-2020 09:53 ]

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertobananas
De standby tijd die jij hierboven toont is de algemene standby tijd van de speaker zelf. Als dit is verstreken schakelt de speaker zichzelf uit en komt er uberhaupt geen geluid meer uit..

Ik heb het vermoeden dat mijn probleem hier iets softwarematig is, aan de kant van de computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:50
Heb je de oude speakers nog? Audio instellingen ook even terugzetten naar toen het wel probleemloos werkte.

Want als je enkel andere speakers via toslink aansluit en je dan wel het probleem hebt, lijkt het mij heel sterk dat het probleem bij Windows ligt.

Lichtpuntje...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robertobananas
Ik heb mijn oude speakers nog, maar ben eerst nog een beetje rond gaan zoeken. Ben op een gegeven moment een filmpje tegen gekomen waarbij iemand suggereerde wat keys aan te passen in regedit. Dit werkte voor mij helaas niet maar de tweede oplossing wel.

Ik heb de Realtek High Definition Audio driver vervangen door de driver van Microsoft zelf. Nu blijven de speakers actief ook nadat ik een tijd geen audio heb afgespeeld. Mijn probleem is dus verholpen :)

Thanks voor de input.