Vochtige garage, maar wat is de oplossing?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 11:12
Hallo Tweakers,

De continue strijd zet zich voort. Vanmorgen liep ik naar de garage en alle ramen waren van binnen vol beslagen en waren de ramen aan de buitenzijde, maar de deur aan de binnenzijde beslagen. Het ding wil maar niet droger worden lijkt het.
De garage is merkbaar kouder dan buiten (vochtigheid) en heeft genoeg koude oppervlakken om op neer te slaan :|

Waar hebben we mee te maken:
Vrijstaande garage (30m2), circa 1987 gebouwd. Onverwarmd, dubbelsteens muren, 4x kleine enkel glas ramen (niet te openen). Geen isolatie.
Staat op dikke kleigrond wat ook niet helpt qua vocht.

Wat heb ik al geprobeerd:
Vochtvreters. Hier heb ik weinig tot niks aan, de bakjes blijven zo goed als leeg. Condens dus het probleem(?)
Ventilatieopeningen in de muren verder schoongemaakt voor optimale ventilatie.
In de garagedeur (halverwege lange zijde) een gat met extra ventilatierooster gemaakt.
Garagevloer aan de meest vochtige kant gecoat en bedekt met zand/schelpenmengsel tegen vochtplekken in de vloer.

Nu is mijn vraag wat wijsheid is. Nog meer ventileren of een ontvochtiger plaatsen? Of zou de vloer afdekken met folie en tegels al meer vocht weren?

[ Voor 4% gewijzigd door mk1992 op 16-12-2020 08:57 ]

Cash is king.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-09 09:08
stoken

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urf
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

urf

Als je hem echt goed droog wilt krijgen en houden, zijn er volgens mij maar 2 opties:

- beter isoleren (vloer, muur, dubbelglas plaatsen)
- stoken

Idealiter zou je het allebei doen. Maar het hangt natuurlijk wel een beetje af van wat je kan/wil besteden. In de huidige situatie ga je hem nooit echt droog krijgen denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06:52

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Isoleren, ventileren, verwarmen.

Als 1 van de drie niet wil, vooral ventileren kan helpen om het vocht er deels uit te krijgen, maar hangt af van de weerscondities. Verwarmen en ventileren kan ook zonder isoleren maar is een dure hobby..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-09 07:33
Of even bij iemand een mobiele airco lenen, die dingen onttrekken ook vocht uit de lucht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 25-09 22:52
Geforceerd ventileren met een buisventilator in een ventilatieopening.

Of inderdaad stoken.

Zelf hou ik mijn schuur op 12+ graden, en heb ik continue een ventilatortje draaien voor luchtverplaatsing.
Mijn schuur verwarm ik mega onzuinig met een elektrische kachel, maar mogelijk kun je je garage bij de cv van je huis aansluiten.

Dat kan door 2 van deze leidingen in te graven.
https://www.voorgeisoleer...oflex-uno-75-25x23mm.html
Je hebt ze ook met 2 leidingen in een buis, maar dan is de wanddikte van de isolatie dunner.

Ook is het mogelijk (en mogelijk goedkoper) een gaskachel op te hangen in de garage.
Hiervoor moet je dan een gasleiding leggen.

Isoleren van je schuur is wel een must als je gaat verwarmen, maar zou wel eerst je schuur droog stoken en ventileren (beide tegelijk) anders zit het vocht opgesloten in je isolatie.

controleer ook goed of er nergens vocht vanaf het dak of de daktrim in de muur lekt, en of de voegen nog in goede staat zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jacobs11
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 22-09 22:05
Condens blijf je altijd houden zolang je niet verwarmd. Het beste geïsoleerde huis zal ook koud en vochtig worden. Duurt gewoon wat langer.

Ik gebruik een infrarood lamp, voldoet prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
FRANQ schreef op woensdag 16 december 2020 @ 08:47:
Geforceerd ventileren met een buisventilator in een ventilatieopening.

Of inderdaad stoken.

Zelf hou ik mijn schuur op 12+ graden, en heb ik continue een ventilatortje draaien voor luchtverplaatsing.
Mijn schuur verwarm ik mega onzuinig met een elektrische kachel, maar mogelijk kun je je garage bij de cv van je huis aansluiten.

Dat kan door 2 van deze leidingen in te graven.
https://www.voorgeisoleer...oflex-uno-75-25x23mm.html
Je hebt ze ook met 2 leidingen in een buis, maar dan is de wanddikte van de isolatie dunner.

Ook is het mogelijk (en mogelijk goedkoper) een gaskachel op te hangen in de garage.
Hiervoor moet je dan een gasleiding leggen.

Isoleren van je schuur is wel een must als je gaat verwarmen, maar zou wel eerst je schuur droog stoken en ventileren (beide tegelijk) anders zit het vocht opgesloten in je isolatie.

controleer ook goed of er nergens vocht vanaf het dak of de daktrim in de muur lekt, en of de voegen nog in goede staat zijn.
Gasleiding trekken is geen optie, dan heb ik een afstand van zeker 5 meter onder oprit, huis of tuin te overbruggen.
Heb je tips voor een goede ventilator. Heb inderdaad gemerkt dat een ouderwetse tafelventilator al aardig hielp door luchtstroom op gang te houden.

Dak en voegen zijn vorig c.q. dit jaar nog gedaan, net als de kozijnen. Dat zou het dus niet kunnen zijn.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
Jacobs11 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 08:48:
Condens blijf je altijd houden zolang je niet verwarmd. Het beste geïsoleerde huis zal ook koud en vochtig worden. Duurt gewoon wat langer.

Ik gebruik een infrarood lamp, voldoet prima
Infrarood is toch straling en juist geen verwarmen van lucht?

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Zorgen dat je geen last hebt van optrekkend vocht. Hoe ziet de onderste 40cm van de muren binnen in de garage eruit?
dan:
-ventileren (alhoewel ik me afvraag of je met een RLV buiten van 99% de RLV binnen onder de 70% krijgt)
-stoken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
SniperGuy schreef op woensdag 16 december 2020 @ 09:12:
Zorgen dat je geen last hebt van optrekkend vocht. Hoe ziet de onderste 40cm van de muren binnen in de garage eruit?
dan:
-ventileren (alhoewel ik me afvraag of je met een RLV buiten van 99% de RLV binnen onder de 70% krijgt)
-stoken
Binnenzijde zijn de muren prima. Als er al vocht zichtbaar is dan is het in de vloer tegen de muren aan.
Hoe zou ik ventilatie nog kunnen verbeteren, mechanisch? Rondom zijn er genoeg openingen alleen veel stilstaande lucht.

Cash is king.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Nu online
mk1992 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 09:15:
[...]

Binnenzijde zijn de muren prima. Als er al vocht zichtbaar is dan is het in de vloer tegen de muren aan.
Hoe zou ik ventilatie nog kunnen verbeteren, mechanisch? Rondom zijn er genoeg openingen alleen veel stilstaande lucht.
Mechanisch zou is de meeste gevallen beter moeten werken. Natuurlijke ventilatie ben je afhankelijk van andere factoren.
Mechanisch kan electrisch, maar ook met zo'n bol ding

Afbeeldingslocatie: https://www.ventilatieland.nl/resize/windgedreven-dakventilator-cowl-150-mm-rvs-inclusief-plakplaat-65m3-h-air-roxy-19403906.jpg/0/1100/True/windgedreven-dakventilator-cowl-150-mm-rvs-inclusief-plakplaat-65m3-h.jpg
Dan moet je alleen op strategische plekken nog wel ventilatie openingen hebben want de hoevoelheid lucht die afgevoerd wordt moet ook ergens weer aangevoerd worden :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RWzneDBMroFt99VHEv5qrD3dLWY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Z9fCHpxnTr2VdFq2Mm9cCwDH.png?f=fotoalbum_large

Dit laat zien wat een beetje elektrisch verwarmen al doet...

[ Voor 17% gewijzigd door SniperGuy op 16-12-2020 10:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
mk1992 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 08:54:
[...]

Gasleiding trekken is geen optie, dan heb ik een afstand van zeker 5 meter onder oprit, huis of tuin te overbruggen.
Heb je tips voor een goede ventilator. Heb inderdaad gemerkt dat een ouderwetse tafelventilator al aardig hielp door luchtstroom op gang te houden.

Dak en voegen zijn vorig c.q. dit jaar nog gedaan, net als de kozijnen. Dat zou het dus niet kunnen zijn.
Voor ventileren naar buiten toe een buisventilator in een van de ventilatieopeningen steken.
Deze kun je gewoon (nouja nu even niet) bij de bouwmarkt halen.

Voor de luchtcirculatie in de schuur heb ik onder de kachel in mijn schuur 3x een 140mm ventilator (computerfan stijl) deze staan 24/7 aan.

Een infraroodlamp helpt om het zelf behaaglijk te hebben in een koude schuur.
Je gereedschap heeft er niks aan.

Een leiding onder de oprit door trekken is niet zo moeilijk meer met kunststof leidingen.
Je hebt geen verbindingen ondergronds.
Je kan hem zelf leggen en een professional laten aansluiten.

Maar droog stoken en ventileren in combinatie met elkaar is stap 1.

[Optie1]
Dan zou ik de muren rondom van binnenuit met PIR spouwplaten bedekken.
Deze fixeren met dotten montagekit of beter spouwankers.
Rvs geleid warmte slecht, dus dat kan prima.
Dan kun je binnen er een stapelblokken wand voor zetten.

[Optie2]
Kost dat teveel ruimte, dan zou ik voor houtskelet gaan
Houtskelet frame op 20mm van de stenen buitenmuur zetten.
tussen de balken isoleren met PIR of glaswol spijkerflensdekens.
Dan afwerken met 18mm osb

Besteed veel aandacht aan de overgang tussen muur en plafond isolatie.
En de hoeken.
Je wil daar geen lege ruimtes.

Ik heb zelf houtskelet.
12cm dik glaswol spijkerflensdekens.
18mm osb
wanden en dak zijn geïsoleerd, en hou de schuur makkelijk warm met een elektrische kachel.
Goedkoper op lange termijn is een airco, maar de aanschaf valt een beetje buiten de WAF.
Ik heb standaard de thermostaat op 13 graden staan.
Hierbij is de schuur tussen de 12 en 14 graden.

Ga ik in de schuur werken dan klik ik de thermostaat omhoog naar 18 graden en is het een half uur later die temperatuur.

Ik ventileer momenteel niet actief naar buiten.

Zomers is de schuur overigens vaak zo koel dat ik bijna in staat ben om de kachel aan te gooien :D
(ik heb geen ramen waar warmte binnen komt)

@SniperGuy
Welke sensor gebruik je daarvoor?
Heb ook domoticz draaien op de synology, maar ben nog op zoek naar sensoren voor in en om huis, en de wtw. Ook wel benieuwd welke ontvanger je hebt. (Mag in pb)

[ Voor 4% gewijzigd door FRANQ op 16-12-2020 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
@FRANQ Buisventilatortje is besteld. Hopelijk gaat dat al wat brengen in luchtcirculatie.

Ik zat er zelf al aan te denken om in ieder geval het dak tussen de balken in van isolatie te voorzien. Want makkelijk en geen ruimteverlies.
Lijkt je dat zinvol?

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Nu online
FRANQ schreef op woensdag 16 december 2020 @ 10:42:
[...]

Voor ventileren naar buiten toe een buisventilator in een van de ventilatieopeningen steken.
Deze kun je gewoon (nouja nu even niet) bij de bouwmarkt halen.

Voor de luchtcirculatie in de schuur heb ik onder de kachel in mijn schuur 3x een 140mm ventilator (computerfan stijl) deze staan 24/7 aan.

Een infraroodlamp helpt om het zelf behaaglijk te hebben in een koude schuur.
Je gereedschap heeft er niks aan.

Een leiding onder de oprit door trekken is niet zo moeilijk meer met kunststof leidingen.
Je hebt geen verbindingen ondergronds.
Je kan hem zelf leggen en een professional laten aansluiten.

Maar droog stoken en ventileren in combinatie met elkaar is stap 1.

[Optie1]
Dan zou ik de muren rondom van binnenuit met PIR spouwplaten bedekken.
Deze fixeren met dotten montagekit of beter spouwankers.
Rvs geleid warmte slecht, dus dat kan prima.
Dan kun je binnen er een stapelblokken wand voor zetten.

[Optie2]
Kost dat teveel ruimte, dan zou ik voor houtskelet gaan
Houtskelet frame op 20mm van de stenen buitenmuur zetten.
tussen de balken isoleren met PIR of glaswol spijkerflensdekens.
Dan afwerken met 18mm osb

Besteed veel aandacht aan de overgang tussen muur en plafond isolatie.
En de hoeken.
Je wil daar geen lege ruimtes.

Ik heb zelf houtskelet.
12cm dik glaswol spijkerflensdekens.
18mm osb
wanden en dak zijn geïsoleerd, en hou de schuur makkelijk warm met een elektrische kachel.
Goedkoper op lange termijn is een airco, maar de aanschaf valt een beetje buiten de WAF.
Ik heb standaard de thermostaat op 13 graden staan.
Hierbij is de schuur tussen de 12 en 14 graden.

Ga ik in de schuur werken dan klik ik de thermostaat omhoog naar 18 graden en is het een half uur later die temperatuur.

Ik ventileer momenteel niet actief naar buiten.

Zomers is de schuur overigens vaak zo koel dat ik bijna in staat ben om de kachel aan te gooien :D
(ik heb geen ramen waar warmte binnen komt)

@SniperGuy
Welke sensor gebruik je daarvoor?
Heb ook domoticz draaien op de synology, maar ben nog op zoek naar sensoren voor in en om huis, en de wtw. Ook wel benieuwd welke ontvanger je hebt. (Mag in pb)
Ik gebruik Xiaomi Mijia BT sensors (de vierkante). Kosten een drol en uitlezen doe ik iedere 5 minuten via een script met de BT van m'n RPI 3.
Op diezelfde Pi draait m'n domoticz en doordat het BTLE is, is het bereik vanuit de garage prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Bovenstaande is mix van eigen ervaring en wat ik op internet heb opgestoken.

Met alleen het dak isoleren heb ik geen ervaring.
Kan me voorstellen dat het wel IETS doet. (vooral zonnewarmte tegenhouden)
Maar als je niet voor de mussen wil stoken ontkom je er niet aan de muren ook te doen.

Geen idee hoe de garage eruit ziet en wat de situatie is.
Maar isoleren van buitenaf is ook goed mogelijk.

@SniperGuy Thanks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:39
Als je niet verwarmt is er ook weinig te isoleren. Vooral ventileren, lijkt me de meest economische oplossing. Wil je het toch warm krijgen is een gevelkachel op propaan (of lpg) misschien een optie.

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15:14
Ik zou me vooral richten op ventilatie, wellicht zelfs 'geforceerde' ventilatie. Heb je elektriciteit in die garage? Zet er een goede afzuiger in die geforceerd lucht verplaatst. Afhankelijk van oppervlakte / inhoud kun je wellicht toe met een kleine afzuiger of heb je wellicht een wat grotere variant nodig. Als stelregel kun je aanhouden dat je de gehele inhoud van de garage een maal per uur wilt verversen. Is de garage bijvoorbeeld 50 m3, ventileer dan 50m3 per uur.

Houdt ook rekening met een eventueel drukverschil tussen binnen en buiten. Of te wel hoe gemakkelijk stroomt er verse lucht naar binnen. Bij een laag drukverschil kun je toe met een axiaal ventilator, bij een hoger drukverschil is een radiaal ventilator aan te bevelen.

Je zegt dat de muren 'dubbelsteens' zijn, ik neem aan dat je een 'steens' muur bedoeld. Met een dikte van 210 mm, hetzelfde als de lengte van een (Waalformaat) baksteen. Dus geen spouwmuur. Het is mogelijk dat het vocht in je muren zit. Je zou kunnen overwegen om de gevel aan de buitenkant te hydrofoberen / impregneren zodat er geen vocht meer van buiten door de muur naar binnen wordt getransporteerd. Maar probeer het eerst met goed ventileren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Nu online
FrankHe schreef op woensdag 16 december 2020 @ 13:48:
[...]
Je zegt dat de muren 'dubbelsteens' zijn, ik neem aan dat je een 'steens' muur bedoeld. Met een dikte van 210 mm, hetzelfde als de lengte van een (Waalformaat) baksteen. Dus geen spouwmuur. Het is mogelijk dat het vocht in je muren zit. Je zou kunnen overwegen om de gevel aan de buitenkant te hydrofoberen / impregneren zodat er geen vocht meer van buiten door de muur naar binnen wordt getransporteerd. Maar probeer het eerst met goed ventileren.
Dan moet je absoluut zeker zijn dat je geen vocht uit bijvoorbeeld de bodem onttrekt. Dat kan door hydrofoberen dan maar naar 1 kant weg: de binnenkant, waardoor het averechts werkt.
Als optrekkend vocht geen probleem is en doorslaan wel dan kan hydrofoberen inderdaad een oplossing zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
FrankHe schreef op woensdag 16 december 2020 @ 13:48:
Ik zou me vooral richten op ventilatie, wellicht zelfs 'geforceerde' ventilatie. Heb je elektriciteit in die garage? Zet er een goede afzuiger in die geforceerd lucht verplaatst. Afhankelijk van oppervlakte / inhoud kun je wellicht toe met een kleine afzuiger of heb je wellicht een wat grotere variant nodig. Als stelregel kun je aanhouden dat je de gehele inhoud van de garage een maal per uur wilt verversen. Is de garage bijvoorbeeld 50 m3, ventileer dan 50m3 per uur.

Houdt ook rekening met een eventueel drukverschil tussen binnen en buiten. Of te wel hoe gemakkelijk stroomt er verse lucht naar binnen. Bij een laag drukverschil kun je toe met een axiaal ventilator, bij een hoger drukverschil is een radiaal ventilator aan te bevelen.

Er is stroom en geforceerde ventilatie is inderdaad het makkelijkste te implementeren. Schat de garage op zo'n 70-75m3. Drukverschil zal erg laag zijn door de natuurlijke ventilatie/kieren waarmee ik het tot dusver heb geprobeerd. Mijn eerdere probeersels met een losse ventilator lijkt er op te wijzen dat enige circulatie al veel kan schelen. Ik heb een plekje in gedachten voor een ventilatortje.
Over verwarmen / kacheltje: ik snap de gedachte, maar denk niet dat ik lekker slaap van óf de stroomrekening óf de wetenschap dat er een oliekacheltje staat te branden in de garage.

Muur dubbelsteens wil zeggen: bakstenen buitenmuur, binnenzijde betonstenen. Die binnenzijde zal door het soort niet heel waterdicht zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door mk1992 op 16-12-2020 15:14 ]

Cash is king.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
Ventileren inderdaad, als het even kan zoveel mogelijk tegenovergesteld / diagonaal. Wanneer de garagedeur aan een kant zit, dan de afzuiger aan de andere kant monteren. Zoek er eentje die pakweg 100 m3 per uur aankan. Zo'n ding kost een paar tientjes.

De muur is dus een spouwmuur. Buitenspouwblad baksteen metselwerk --> spouw --> binnenspouwblad betonsteen. Dan is er in beginsel geen kans op vochtdoorslag en heeft impregneren / hydrofoberen geen zin, dat scheelt weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taghorn
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23-09 06:38
Ergens afzuigen + ventilator (= circulatie + klein beetje verwarming) zal al wel helpen.

Je kunt heel gek een oude gloeilamp permanent aan doen, dat beetje verarming betekent dat de lucht die je afzuigt meer vocht kan bevatten dan die je aanzuigende. Hoef je niet meteen een 2kw kachel te gebruiken.

Dak isoleren (omgekeerde isolatie bv) en de spouwmuur volspuiten helpt ook, maar dat is flink duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
FrankHe schreef op woensdag 16 december 2020 @ 15:47:
Ventileren inderdaad, als het even kan zoveel mogelijk tegenovergesteld / diagonaal. Wanneer de garagedeur aan een kant zit, dan de afzuiger aan de andere kant monteren. Zoek er eentje die pakweg 100 m3 per uur aankan. Zo'n ding kost een paar tientjes.

De muur is dus een spouwmuur. Buitenspouwblad baksteen metselwerk --> spouw --> binnenspouwblad betonsteen. Dan is er in beginsel geen kans op vochtdoorslag en heeft impregneren / hydrofoberen geen zin, dat scheelt weer!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Js1jjXdfRS5WboVe1iRYI6EvnYg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SXUu0niRUWJ2mDRzZQv8q5A9.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door mk1992 op 16-12-2020 17:37 ]

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Taghorn schreef op woensdag 16 december 2020 @ 16:29:
Ergens afzuigen + ventilator (= circulatie + klein beetje verwarming) zal al wel helpen.

Je kunt heel gek een oude gloeilamp permanent aan doen, dat beetje verarming betekent dat de lucht die je afzuigt meer vocht kan bevatten dan die je aanzuigende. Hoef je niet meteen een 2kw kachel te gebruiken.

Dak isoleren (omgekeerde isolatie bv) en de spouwmuur volspuiten helpt ook, maar dat is flink duurder.
Goed punt inderdaad. Als je ze nog ergens kunt vinden, twee ouderwetse gloeilampen van 100 Watt elk moet in beginsel wel afdoende zijn. Deze genereren samen 0,2 kW, dat geeft een verbruik van 4,8 kWh per dag en dit kost pakweg 1 euro aan elektriciteit, uitgaande van een gemiddelde kWh prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Wat is het gevolg van dit probleem eigenlijk en voor jou de reden dat je hiermee bezig bent?
Mijn houten schuurtje is namelijk ook vochtig in de winter, duur gereedschap ligt daarom bij mij mooi droog op zolder. Alle andere oplossingen kosten sowieso eenmalig (isolatie) of langdurig (ventileren/verwarmen) geld.

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 16-12-2020 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Als dat ding met poreuze vloer zou koud op de grond gebouwd is... vloer vervangen. Je wilt geen optrekkend vocht hebben.

Wat bedoel je met dubbelsteens?

Verder; dak isoleren. Ook in de zomer een grote zegen. Als je geen leefvocht in de schuur hebt moet condens geen probleem zijn. Als je de isolatie een beetje marginaal verbeterd krijg je geen condensatie omdat je 's nachts nog net boven het dauwpunt blijft omdat er wat warmte in de schuur blijft hangen.

Maar dan moet je dus niet allemaal vocht uit de grond opzuigen.
ThinkPadd schreef op woensdag 16 december 2020 @ 18:06:
Wat is het gevolg van dit probleem eigenlijk en voor jou de reden dat je hiermee bezig bent?
Mijn houten schuurtje is namelijk ook vochtig in de winter, duur gereedschap ligt daarom bij mij mooi droog op zolder. Alle andere oplossingen kosten sowieso eenmalig (isolatie) of langdurig (ventileren/verwarmen) geld.
Schuur van 30 vierkante meter is wat anders dan zo'n krot conform bouwbesluit in de achtertuin. Als ik al m'n gereedschap van zolder moet gaan zeulen is de dag al half voorbij..

[ Voor 21% gewijzigd door kabeltjekabel op 16-12-2020 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:12

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
mk1992 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 10:48:
@FRANQ Buisventilatortje is besteld. Hopelijk gaat dat al wat brengen in luchtcirculatie.

Ik zat er zelf al aan te denken om in ieder geval het dak tussen de balken in van isolatie te voorzien. Want makkelijk en geen ruimteverlies.
Lijkt je dat zinvol?
Als het dak van hout is zou ik het niet van binnenuit isoleren. Grote kans dat de boel gaat wegrotten als het koud en vochtig is.

Ventileren en stoken is het eenvoudigste wat je kan doen wat de meeste al aangeven.

Bij mij heb ik een keer de ventilatieroosters verstopt gehad. Na een schoonmaakbeurt werd de schuur weer een stuk droger.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mk1992
ThinkPadd schreef op woensdag 16 december 2020 @ 18:06:
Tsja, de weekendauto/bijnaklassieker mocht paste niet door het zolderluik :/
De huidige staat van de garage beperkt me wel in het gebruik. Durf niet zomaar alles daar te stallen of op de vloer of tegen de muur te zetten ivm vocht/schimmel. Ik ben er teveel mee bezig en wil zonder zorgen de garage kunnen gebruiken.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Dak isoleren kan ook van buitenaf dmv XPS plaat.

• mk1992
tweakduke schreef op woensdag 16 december 2020 @ 19:23:
[...]

Als het dak van hout is zou ik het niet van binnenuit isoleren. Grote kans dat de boel gaat wegrotten als het koud en vochtig is.

Ventileren en stoken is het eenvoudigste wat je kan doen wat de meeste al aangeven.

Bij mij heb ik een keer de ventilatieroosters verstopt gehad. Na een schoonmaakbeurt werd de schuur weer een stuk droger.
Hout goed in de folie zetten net als je bij andere dakisolatie kan doen, het kan heus wel.

Cash is king.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:57

BCC

Je hebt maar erg weinig nodig qua verwarmen. In mijn ongeisoleerde garage hangt een cv ketel voor de naastgelegen hobbyruimte. De garage is kurkdroog door enkel de restwarmte van dat ding.

En.. is je dak niet gewoon lek?

[ Voor 8% gewijzigd door BCC op 17-12-2020 08:44 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:12

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
mk1992 schreef op donderdag 17 december 2020 @ 07:44:
[...]

Hout goed in de folie zetten net als je bij andere dakisolatie kan doen, het kan heus wel.
Ja dat kan wel, maar dan praat je over een woning waar doorgaans ook andere maatregelen worden getroffen.

Ik zou het persoonlijk niet doen. Doorgaans isoleren we het dak van een vrijstaand schuurtje aan de buitenkant met een dunne plaat om spocht te voorkomen.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:51
SniperGuy schreef op woensdag 16 december 2020 @ 09:12:
-ventileren (alhoewel ik me afvraag of je met een RLV buiten van 99% de RLV binnen onder de 70% krijgt
Alle adviezen over ventilatie negeren dit punt. Als je een leefruimte ventileert blaas je vocht weg dat je zelf produceert (door ademen/koken/douchen etc). Je trekt daarbij droge lucht van buiten naar binnen. Zelfs als het stortregent is koude buitenlucht 'droger' dan warme binnenlucht.

In dat schuurtje is geen warmtebron. Zo te horen ook geen duidelijke vochtbron. Met ventileren ga je voornamelijk de RLV buiten en binnen gelijk houden. Wellicht dat dit nog steeds 'werkt' omdat de schuur sneller afkoelt en niet lange perioden kouder (of warmer) is dan de buitenlucht.

• mk1992
BCC schreef op donderdag 17 december 2020 @ 07:53:
Je hebt maar erg weinig nodig qua verwarmen. In mijn ongeisoleerde garage hangt een cv ketel voor de naastgelegen hobbyruimte. De garage is kurkdroog door enkel de restwarmte van dat ding.

En.. is je dak niet gewoon lek?
Dak(leer) is vorig jaar vernieuwd toen er zonnepanelen geplaatst zijn. Gezien hoeveel water een plat dak vangt was lekkage wel eerder aan het licht gekomen.

Cash is king.

• Jacobs11
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 22-09 22:05
mk1992 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 08:54:
[...]

Infrarood is toch straling en juist geen verwarmen van lucht?
wordt toch t-shirt warm haha

het geen wat aangestraald wordt geeft ook warmte af. garage is 35m² ik gebruik maar een enkele simpele lamp

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik had hetzelfde met een schuurtje, ik heb een expert laten langskomen om te beoordelen. Zo hoef je niet te gokken en kan je gericht e.e.a. aanpakken. Hoeft het geen continue strijd te blijven ;)

In mijn geval heb ik drainage rond de schuur aangelegd en was het probleem voor een groot deel weg. Daarnaast veel meer ventilatiegaten aangebracht, tegenover elkaar en klimop geplant om de muren droger te houden tijdens regen (zodat dat vocht niet naar binnen trekt).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cliors40
  • Laatst online: 24-09 16:06
Hoi,

Ik had het zelfde probleem..
Ik heb er uiteindelijk een ontvochtiger neer gezet.
Niet zo een bakje maar zo een apparaat.
https://www.qlima.nl/asso.../luchtontvochtigers/d612/

Deze werkt dmv van condensvorming.
Bij lage temperaturen is een absorptiedroger beter daar blijft hij ook efficiënt bij hele lage temperaturen.
Zijn wel iets duurder en verbruiken wat meer stroom

Ik heb trouwens een afvoer gemaakt waar hij continu kan lozen want de opvangbak moest ik heel vaak legen.

De buiten muren geimpregneerd zodat er geen vocht meer doorslaat.
Bij mij is het wel een half vrijstaande garage

[ Voor 21% gewijzigd door Cliors40 op 17-12-2020 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Nu online
Cliors40 schreef op donderdag 17 december 2020 @ 17:25:
Hoi,

Ik had het zelfde probleem..
Ik heb er uiteindelijk een ontvochtiger neer gezet.
Niet zo een bakje maar zo een apparaat.
https://www.qlima.nl/asso.../luchtontvochtigers/d612/

Deze werkt dmv van condensvorming.
Bij lage temperaturen is een absorptiedroger beter daar blijft hij ook efficiënt bij hele lage temperaturen.
Zijn wel iets duurder en verbruiken wat meer stroom

Ik heb trouwens een afvoer gemaakt waar hij continu kan lozen want de opvangbak moest ik heel vaak legen.

De buiten muren geimpregneerd zodat er geen vocht meer doorslaat.
Bij mij is het wel een half vrijstaande garage
Ik dacht dat ontvochtigers energieslurpers waren, maar een verbruik van 200 watt is acceptabel :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:54
Ik heb mijn garage afgelopen zomer geisoleerd. Ik had ook allemaal vochtplekken / schimmel aan het hout (werkbank) doordat het zo vochtig was.

Ik heb 90 mm steenwol gebruikt met een damp open / dichte folie te gebruiken. Ook ik stook er met een COP 1 elektrische kachel en hou deze op zon 10 graden. (1000 watt) Nu nergens meer last meer van.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-09 21:53
Oud topic maar deze dagen weer relevant. Hier ook een matig geïsoleerde garage die deels aan het huis vast zit van ons en de buren. De oude roldeur is vervangen door vaste en geïsoleerde garagedeur. Daardoor is de natuurlijke ventilatie (vorige deur had overal kieren) flink afgenomen en zie ik de eerste schimmel op muren verschijnen. Even een actieve ontvochtiger ingezet maar die werken niet denderend bij lage temperaturen en kosten ook veel stroom. Geen permanente oplossing dus..

Binnen nu zo een 8-12 graden met wat ventilatie openingen. Buiten rond de 0 graden.

Ik denk dat deze beter moet worden geventileerd en neig naar een decentrale wtw ventilator omdat er dus wel iets van warmte terug te winnen is. Ze zijn er al vanaf ongeveer € 200 zag ik. In de nabije toekomst komt hier ook de boiler te staan voor de warmtepomp, die verliest ook continu wat warmte. De huidige radiator wil ik verwijderen (staat nu ook uit).

Zijn er mensen die ervaring hebben met een decentrale wtw ventilator in de garage? De meerinvestering t.o.v. een gewone ventilator is overzichtelijk maar de afvoercapaciteit ligt wel iets lager doorgaans.

[ Voor 14% gewijzigd door Banjy op 15-12-2022 13:36 ]

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Pagina: 1