Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bedenkelijk
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-08-2023
Betreft een Asus strix X570-E

Ik heb met fluwelen handschoentjes mijn desktop in elkaar geknutselt en wou deze kort starten om de fans en memory RGB even in actie te zien maar deze doen helemaal niks.

Ik heb de power switch al even los gehaald en voorzichtig met een schroevendraaier gestart maar dat maakt geen verschil.

- Toetsenbord en monitor zijn nog niet aangesloten
- GPU en CPU zijn nog niet aangesloten,
- RGB van het moederbord gaat aan zodra de voeding aan staat
- De bios flashback utitility kan wel worden gestart maar dit gaat via een standalone chip dus dat zegt niet veel over de rest van het moederbord.

- De memory sticks hebben ook RGB, deze blijven uit
- Fans zijn aangesloten maar gaan niet aan.
- Geen storings Beep of Error code zichtbaar

Is mijn moederbord een DOA? Ik verwacht dat de computer stuk zou lopen op een POST error code maar dat de fans niet eens aan slaan baart mij wel zorgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
No post zonder cpu.
Vermoedelijk alleen bios flash.

Even wachten op de rest van je onderdelen

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:06
Fans die niet draaien zou e.v.t. nog kunnen liggen dat je je 8-pin CPU connector niet hebt aangesloten. Maar ik zou inderdaad lekker wachten voordat je je zorgen maakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bedenkelijk
Zojuist nog even alle devices los gekoppeld en de voeding nog even nagelopen maar geen verschil, nu maar even wachten op de CPU. Fingers crossed :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Je hebt niet genoeg onderdelen om een succesvolle post te kunnen doen. Dan is het best mogelijk dat het moederbord niets wil doen. Er zitten verschillende beveiligingen op onderdelen om problemen te voorkomen. Als voorbeeld wil niet dat bijvoorbeeld de VRM's kapot gaan omdat ze flink wat spanning krijgen terwijl ze het niet kwijt kunnen omdat er geen CPU is. Dat de boel nu niet werkt zegt niets. Verder is het eigenlijk ook helemaal niet slim om proberen te booten zonder alles op de juiste plek te hebben. Zonder de beveiligingen zou je op deze manier mogelijk iets kapot kunnen maken.

[ Voor 19% gewijzigd door PilatuS op 16-12-2020 01:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:24

Blokker_1999

Full steam ahead

Als je geen CPU hebt is er niet veel mogelijk. Het enige wat je dan meestal nog kunt krijgen is een foutmelding dat je CPU defect is. Je RGB op je geheugen vereist dat er communicatie mogelijk is met dat geheugen. Laat de geheugencontroller nu net op de CPU zitten. Er is dus niets om dat geheugen te initialiseren.

En omdat het ontbreken van de CPU heel ver vooraan in het opstartprocess wordt gedecteerd zal de uefi er ook niet in slagen om zelfs maar de fans op te starten. Is ook niet nodig. Er is niets dat opstart dat enige vorm van warmte kan of zal genereren. Je hebt geen CPU of GPU, geheugen start niet op. Waar zou warmte vandaan moeten komen?

Wacht gewoon even af totdat alle onderdelen binnen zijn, installeer alles, werk het systeem af en probeer dan nog een keer.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bedenkelijk
Bedankt Blokker, helder :)
Pagina: 1