Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dizzzz_
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12-01 11:55
Wij zijn begin dit jaar in een nieuwbouw woning getrokken, bestaande uit drie woonlagen: de laagste en hoogste vloeren worden verwarmd met radiatoren, de middelste laag (woonkamer/keuken) met vloerverwarming. Zie plaatje.

We hebben twee thermostaten: 1 voor de vloerverwarming (opentherm) en 1 voor de radiatoren (aan/uit).

Bij de bouw hadden we al gezien dat de thermostaat van de radiatoren geplaatst zou worden in de warmste ruimte van het huis, de badkamer. Dit moet ivm voorschriften Bouwbesluit is ons verteld. We maakten ons wel zorgen of dit zou kunnen werken, maar we moesten de bouwers maar vertrouwen. Helaas :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7HccMlOg7yeAGNRhRfPyCR76ygc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jzwDTI0XW9mgU1IJ0gC1WInF.png?f=fotoalbum_large

In onze werkkamer op de laagste vloer krijgen we de temperatuur niet goed geregeld, zoals we dat hadden verwacht helaas. Dit willen we verbeteren, maar na een paar offertes zijn we nog steeds niet zeker wat nou een goede oplossing is. Ik hoop op wat hulp? (@leonbong ?) Ook willen we graag met een timer de verwarming aan en uit kunnen schakelen (week programma)

De situatie: we hebben een lage temperatuur vloerverwarming en de radiatoren zijn hoge temperatuurs.

We horen van veel kanten dat een Honeywell Evohome met HR92WE's ons zou kunnen helpen, maar ik zie niet hoe we dit kunnen gebruiken met onze dubbele regeling (we hebben immers een Opentherm en aan/uit regeling). De vloer moet natuurlijk niet te warm worden!

Of moet ik het idee van alles-in-een laten varen, en kan ik beter een Evohome Aan/uit voor de radiatoren combineren met bijvoorbeeld een eenvoudige Intergas thermostaat voor opentherm?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:26
Ik heb aantal vragen maar ik begin met een simpele.

Als je badkamerthermostaat heel hoog zet bijvoorbeeld 35 graden. Wordt dan de radiator in de werkkamer heet?

Ps dat zou wel zo moeten zijn, daarnaast zou het vloerwater in je woonkamer niet noemenswaardig heet moeten worden (<45 graden)

[ Voor 32% gewijzigd door leonbong op 16-12-2020 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dizzzz_
Terechte vraag:

Ja, de radiator in de werkkamer wordt goed warm, het basis CV systeem werkt in principe OK. Maar we vinden het zo zonde van de energie om heel de dag de (inpandige) badkamer warm te stoken (met actieve lucht afzuiging) terwijl we er per dag maar 2x 15 minuten zijn. En als de badkamer thermostaat niet meer aanslaat, zitten we beneden in de kou. En anders is het beneden wel te warm :-(

We zouden daarom graag de ruimtes apart willen regelen. Voor de werkkamer dachten we aan een t87rf2025, en wsl t zelfde voor de badkamer icm de Evohome.[de radiator in werkkamer zit onder een bureaublad, we hebben dus een aparte thermostaat nodig, draadloos]

Waar ik mijn vingers nog niet achter kan krijgen is hoe die VC4013/3weg klep icm die temperatuur sensor werkt, en hoe warm het water is dat de vloerverwarmingsleiding in loopt (er is geen pomp, 1 zone)

De oplossingen die aangereikt zijn waren allemaal Evohome/aan-uit oplossingen, waarbij de vloerverwarming/opentherm regellus verwijderd zou worden, en dat voelt niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Is die thermostaat in de badkamer draadloos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dizzzz_
nee beide thermostaten zijn bedraad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Wat je eventueel kan doen is gewoon een tweede aan/uit thermostaat kopen bedraad of draadloos en deze paralel met de badkamer thermostaat op dezelfde contacten aansluiten.

Dan zou ik wel nog even in de badkamer een thermostaat knop monteren zodat je daar de temperatuur kan begrenzen door die knop op 2-3 te zetten.
Wel een beetje een hobby-bob oplossing.

Je moet je dan realiseren dat de badkamer dan nog steeds warm wordt alleen hoeft die niet bloedheet te zijn om de werkkamer warm te krijgen.
Nu hebben badkamers meestal postzegels als radiator, dus dat valt in energiegebruik er mee.

Er zitten natuurlijk wel wat mitsen en maren aan deze oplossing:
Je kan zowel in werkkamer als badkamer de knop nooit dichtzetten, want je hebt dan het risico dat thermostaat het koud krijgt en ketel landurig aan zet, zonder dat de ruimte opwarmt en ketel zijn energie kwijt kan.

[ Voor 49% gewijzigd door leonbong op 16-12-2020 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dizzzz_
Dank je wel voor je tijd en je antwoorden. "Hobby bob oplossing :-)" Ik moet je antwoord nog even wat beter bestuderen. Ik zelf vind onze "design hahaha radiator" niet klein qua formaat maar dat zegt natuurlijk nix over de warmte afgifte capaciteit.

Uiteindelijk zou ik het liefst naar de volgende situatie willen (met slimme knoppen, en als t kan de bedrading behouden) . groen is anders tov huidige situatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mH5uMomfgYGT2j28hfakdViEjFo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mv2CmFO6dt0XuBF1ifT4clr6.png?f=fotoalbum_large

Ik kan nog niet inschatten of Honewell/Evohome dit goed kan invullen, of dat ik dan sowieso een tweede regeling nodig ga hebben. Misschien dat een Tado oplossing hier flexibeler is (met homekit ondersteuning als bonus)

[CV ketel geeft prio aan aan/uit regeling boven opentherm. De 3weg klep aan uitgang ketel is hiermee geschakeld]

[ Voor 5% gewijzigd door Dizzzz_ op 20-12-2020 20:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
[CV ketel geeft prio aan aan/uit regeling boven opentherm. De 3weg klep aan uitgang ketel is hiermee geschakeld]
Het is iets slimmer dan dat, de ketel weet dat het LT-gebied (je pomploze vloerverwarming) niet te heet water mag hebben.
Als beide thermostaten warmte vragen zal hij 3-weg klep met vaste interval omschakelen en eventueel voor gebied met radiatoren ook echte warmer water maken.

Eigenlijk heeft die openthermthermostaat in woonkamer weinig toegevoegde waarde voor het zuinig stoken omdat het een LT-zone is, waarvoor de watertemperatuur toch al begrenst is.

PS Dit kan je allemaal prima aansturen met evohome.
Woonkamer Evohome-centrale als thermostaat
Badkamer HR92 als regelaar eventueel aangevuld met een draadloze evohome thermostaat
Werkkamer HR92 als regelaar eventueel aangevuld met een draadloze evohome thermostaat

1) BDR91 als ketelrelais aangesloten de HT-contacten.
2) BDR91 als "elektrische zone" tbv woonkamer aangesloten op de LT-contacten.
Dit heeft de voorkeur, want dan wordt bij alleen woonkamer warmte vraag er geen warmte naar de HT-zone gestuurd.

HT-contacten = De huidige aansluitcontacten van huidige badkamer thermostaat
LT-contacten = De huide aansluitcontacten van huidige woonkamer thermostaat

Maar omdat je zo'n beperkte zoneverdeling wil en toch al meerdere thermostaten hebt zou mij hobby-bob oplossing ook prima werken, maar veel goedkoper in aanschaf.

PS Badkamer design radiator
Die dingen zijn zo'n beetje de definitie van weinig afgifte, daarnaast vaak ook definitie van heet retourwater door de constuctie en daardoor veel te hoog gasverbruik.
Met name die dingen met één h-blok aan onderkant zijn berucht om slechte deltaT waardes.
Zo een bijvoorbeeld verschrikkelijk als je er geen knape voorinstelbare kraan op zet.
180 cm hoog x 50 cm breed en maar 500W is echt helemaal niks.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.nl.hudsonreed.com/media/catalog/product/cache/f80ac942f365a021bf5c29ec6d4200a4/h/t/htramvmvl_co_1000.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door leonbong op 20-12-2020 20:58 ]

Pagina: 1