ideapad 5-15ARE05 Type 81YQ maakr geluid

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Topicstarter
Ik heb dus afgelopen black vrijdag een ideapad 5-15ARE05 Type 81YQ.

Deze maakt een rammelend geluid. Als ik niet beter wist, zou ik zeggen een ventilator die elke keer moet moeite een kwartslag draai of zo.

Maar deze laptop heeft volgens mij geen ventilator en ook geen harde schijf. Dus zou niet moeten kunnen. Wel behoorlijk irritant. Ik dacht dat dit bij dit modeltje hoorde.
Maar een vriend heeft hem ook besteld en deze is echt helemaal stil.

Stresstest gedaan, maar dat gaf niet meer of minder geluid.
Lukt me ook niet om geluid op te nemen met mobiel want is te zacht.
Maar is een rammelend geluid.

Mijn vraag is wat dit zou kunnen zijn?
En hoe zou ik het toch op kunnen nemen/?

Ja, al service verzoek bij lenovo ingeschoten. Normaal zou ik zeggen terugsturen en opnieuw bestellen, maar ze zijn nu dik 100 euro duurder..

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-11-2023
Als ik op "ideapad 5-15ARE05 81YQ fan" search kom ik in elk geval tig posts tegen over fans.
Bv.: "24 jun. 2020 — Lenovo released BIOS update fixing aggressive fan behavior in Ideapad ... /ideapad-5-15are05/81yq/downloads/driver-list/component?name=BIOS%2FUEFI."
Dat typenummer lijkt wel erg veel op dat van jouw.
Als er een fan in zit is dat vrijwel zeker de oorzaak van dat geluid.

[ Voor 10% gewijzigd door Veng7 op 16-12-2020 18:32 ]

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
Dank... maar ik krijg de fan ook niet harder draaiend of zo.. Stresstest gedaan, maar geen verandering in geluid. Zou de hele fan niet draaien of zo..

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
Bij mijn laptop (Asus van 2012) voel ik dat goed bij de uitstroom opening.
Maar het wel of niet draaien kun je toch gemakkelijk controleren door in de bios de cpu temperatuur te bekijken neem ik aan. Of kun je daar niet in de bios.
Kijk anders even met speccy: https://www.ccleaner.com/speccy/download. Dan kun je ook de fanspeed aflezen.
Als de temp. met een stresstest naar de 90 graden gaat weet je dat het mis is.

"https://tweakers.net/productreview/250530/lenovo-ideapad-5-15are05-81yq002bmh.html"
Ik lees daar nogmaals:
"De verwerking gaat lekker snel en ja de ventilator moet wel af en toe bijspringen om de temperatuur binnen de perken te houden"

[ Voor 11% gewijzigd door Veng7 op 16-12-2020 20:57 ]

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
Het zal wel zo zijn, al bij Lenovo aangemeld.
Maar ik zie ook in speccy geen gegevens van de fan.
In de eigen lenovo testsuite staat hij gray-out

En ja, bij een stresstest gaat hij >90 graden.

• Veng7
Dan terug naar de leverancier. Niet zelf open maken. Het is ook door de leverancier eenvoudig te constateren.

[ Voor 35% gewijzigd door Veng7 op 17-12-2020 09:19 ]

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yZHg1EG-aNbpKeJgKI7ZyIThX8s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5eabpmcena2UsrZ7Txbg3JkR.png?f=fotoalbum_large

Om ruiling is aangemeld. Kost wel de nodige tijd zeg. Waarschijnlijk 3 weken.

• Veng7
Wat ik vind op het net is dat deze processor 105 °C mag worden. Nog geen paniek dus.
Dit breng mij aan het twijfelen.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Lijkt me zo te horen of de fan niet vrij kan draaien. kun je de fan zelf zien als je een kapje opendraait ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
Hackus schreef op donderdag 17 december 2020 @ 13:34:
Lijkt me zo te horen of de fan niet vrij kan draaien. kun je de fan zelf zien als je een kapje opendraait ?
Nee, ik kan niets zien. Nergens een airflow te voelen.
En ja, klikt alsof de fan elke keer een halve slag of zo draait omdat hij te weinig stroom krijgt. Ken je dat?

Maar ja, ga gewoon een vervanging aanvragen.

En zowel in speccy als in de eigen lenovo test suite zijn er geen gegevens over de fan te vinden.
Bij lenovo is deze gray-out.
Veng7 schreef op donderdag 17 december 2020 @ 13:27:
Wat ik vind op het net is dat deze processor 105 °C mag worden. Nog geen paniek dus.
Dit breng mij aan het twijfelen.
Dat is ook waarom ik hier kwam, ik heb dezelfde twijfel
Het is alleen erg irritant dat kraakje de hele tijd.

[ Voor 23% gewijzigd door Cyberpope op 17-12-2020 14:43 ]

• Veng7
Volgens wat ik over dit type vind heeft hij een fan. Een laptop zonder fan zal ook niet veel kunnen presteren. Waar ik over twijfel is of hij draait ja of nee. Het feit dat speccy hem niet ziet is een veeg teken maar zegt toch niet alles.
"Bij lenovo is deze gray-out." Dat kan betekenen dat hij er neet in zit of erger, dat er ets met het mobo of software aan de hand is.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
Veng7 schreef op donderdag 17 december 2020 @ 14:59:
Volgens wat ik over dit type vind heeft hij een fan. Een laptop zonder fan zal ook niet veel kunnen presteren. Waar ik over twijfel is of hij draait ja of nee. Het feit dat speccy hem niet ziet is een veeg teken maar zegt toch niet alles.
"Bij lenovo is deze gray-out." Dat kan betekenen dat hij er neet in zit of erger, dat er ets met het mobo of software aan de hand is.
Nee, want bij een vriend van mij (exact dezelfde laptop) is hij ook gray-out.

• Veng7
Dan zou je bij je vriend ook een stresstest kunnen doen en de temperaturen vergelijken.
Een tikkende fan, als het dat is, moet je niet accepteren omdat je niet weet of er gevolgschade kan ontstaan. Volgens de wet van Murphy gebeurt dit dan net na de garantietermijn.

Dat je geen flow voelt zegt niet alles. Met een grondig visuele inspectie moet je toch kunnen zien of je wel of geen uitstroomopeningen voor koellucht hebt. Als het over de hele bodem zou worden uitgespreid hoef je geen flow te voelen.
Jullie kunnen nu met zijn tweeën overleggen waar de verschillen zitten :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
Vond ik echt te veel moeite. En ja, hij heeft een fan, want die heb ik net ontvangen.
Nu nog wachten op de technicus die hem erin komt zetten :P

Omruilen was door out of stock niet meer mogelijk. Gezien het mooie dealtje van 559 op blackfriday was geld terug voor mij geen optie, want een fijn ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
Dan zal het wel goed komen :-)

Pagina: 1