Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Bestaan er SSD brackets met meer (2+) M.2 sloten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• remy007
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-11 19:15

remy007

Broodje Bakpao Helmond

Topicstarter
Mede-Tweakers,

Ik zit hier al een enige tijd aan te denken, met de vraag of er überhaubt inbouw brackets bestaan met meerdere (2+) M.2 sloten. Er zijn er (genoeg) te vinden met één of twéé M.2 sloten, maar met meer dan dit aantal kom ik er zo niet tegen (of ik zoek verkeerd).

Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VHHbSYyYoLDQoRNDzZs3z2y6toU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0EYBmyV4dpu6WLbrefPgtg9c.jpg?f=user_large

Het gaat namelijk om een laptop (Dell Latitude E5520) gaat hierop draait Debian, waar momenteel 1 x 2,5" 2TB SSHD (boot + opslag) + 2,5" 1TB HDD (opslag) in zit. De HDD zit in plaats van de DVD met behulp van een bracket.
De laptop wordt voornamelijk gebruikt om muziek af te spelen (ook als er géén continue internet beschikbaar is). De laptop wordt normaliter alleen rond de festival (camping) periodes gebruikt, waar aggregaten gebruikt mogen worden of stroom aanwezig is.

De opslag van deze laptop begint echter langzaam aan voller te raken, ik heb nog wel een 2,5" 2TB HDD liggen welke in de plaats kan komen voor de 1TB dat is het probleem op dit moment nog niet.

Gekeken naar de toekomst echter...
Schijven die groter zijn dan 2 TB passen fysiek niet meer in deze laptop (te dik).
Als OS drive zou ik nog kunnen kijken naar een SD of PCcard, al levert verplaatsen zelf niet significant veel ruimte op (hooguit enkele gigabytes).

Als deze (SS)HD(D)'s vervangen zouden kunnen worden door meerdere (goedkopere) M.2 SSD's eventueel in raid 0 zou dit een ideale oplossing zijn. Dataveiligheid is hier totaal niet interessant, gezien de laptop zelf een kopie draagt van de music-share op mijn Synology, welke altijd gesynchroniseerd wordt zodra er verbinding gemaakt kan worden.

Hopelijk heeft iemand een (vergelijkbare) oplossing in gebruik of een goede tip?
Ik hoor het graag!

Groetjes,
Remy

* V&A Advertenties * Systemen: Inventaris

Alle reacties

• Endpoint
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 29-11 11:35
Waarom kijk je dan niet naar een externe 2,5 inch schijf. Deze wordt volledig gevoed van USB en kan je probleemloos tot 5tb en met een voeding kan je ook 3,5" gebruiken?

• remy007
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-11 19:15

remy007

Broodje Bakpao Helmond

Topicstarter
Endpoint schreef op woensdag 16 december 2020 @ 07:10:
Waarom kijk je dan niet naar een externe 2,5 inch schijf. Deze wordt volledig gevoed van USB en kan je probleemloos tot 5tb en met een voeding kan je ook 3,5" gebruiken?
Uiteraard een optie, maar de opzet van deze laptop is juist dat alles op de laptop staat. USB schijven zijn in het verleden al veel gebruikt. Met regelmaat is er ook amper ruimte voor een externe schijf veilig te plaatsen. Meer apparatuur mee is natuurlijk ook weer een nadeel met vervoer (zeker als het een keer op de fiets is, of als je de laptop uitleent bij verjaardagen tussen de vriendenclub).

* V&A Advertenties * Systemen: Inventaris

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Weet je zeker dat dit een goedkope oplossing is? Een kleine scan in de pricewatch vertelt mij dat 2.5" SATA-SSD's goedkoper zijn dan M.2 SATA-SSD's. En 2.5"-SSD's zijn weer te krijgen met meer capaciteit.

• 1Kb
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-11 16:42

1Kb

Aangezien je naar bijzondere oplossingen zoekt, dit moet ook passen:
pricewatch: Samsung 870 QVO 8TB

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
remy007 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 23:44:
[...]

Uiteraard een optie, maar de opzet van deze laptop is juist dat alles op de laptop staat. USB schijven zijn in het verleden al veel gebruikt. Met regelmaat is er ook amper ruimte voor een externe schijf veilig te plaatsen. Meer apparatuur mee is natuurlijk ook weer een nadeel met vervoer (zeker als het een keer op de fiets is, of als je de laptop uitleent bij verjaardagen tussen de vriendenclub).
Ik zou geen externe schijf kopen en als je het al doet, in ieder geval een SSD. Deze zijn bestand tegen stoten en vallen.

Ik denk persoonlijk dat het het makkelijkste is om een grote SSD te kopen. Tegenwoordig heb je blijkbaar al 8TB SSD's. pricewatch: Samsung 870 QVO 8TB. Momenteel kun je niet meer dan 2TB krijgen op een m.2 drive. Tenminste op eentje met het sata600protocol. Misschien dat je in de toekomst ook 8TB kunt krijgen voor SSD's met het sata600protocol, maar dat weet je nooit. En wat moet je met meer dan 16TB opslag. Ik zou het gewoon met 2 grote 2.5inch SSD's doen. Dat werkt waarschijnlijk het betrouwbaarst. Trouwens een ODD is vaak sata150. Ik vraag me af of de bandbreedte met z'n adapter gelijk blijft. 150 is al weinig 75 en laat staan 37.5 al helemaal.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:40
Als je Raid 0 draait op die adapter dan zal de performance echt bagger zijn

Zo’n adapter met 2 schijven op 1 aansluiting werkt door het switchen van de ene naar de andere schijf. Dan is dat dus nog het enige dat dat ding doet.

Je moet de schijven dus zoveel mogelijk los aansturen en zeker niet tegelijk in een Raid 0.

Voor toevoegen van extra opslag is het ok, maar voor iets met performance is het niet gemaakt.
Pagina: 1